handdator

Visa fullständig version : Funderingar om EAA och vassle och kasein.


thai
2011-11-11, 16:57
Jag har lite funderingar.

Jag har tidigare druckigt fairings complete III just för att få i mig snabbt protein direkt efter passet och sedan långsamt just för att det alltid tar ca 1,30 - 2 timmar innan jag får i mig mat.

Men har hört att det snabba inte blir snabbt eftersom jag dricket med tillsamans med det långsamma, stämmer deT?

alltså pga att de är i samma drink?


Sen angående EAA finns det fördeler med att ta de under passet om passet är kanske 2 timmar långt just för att förhindra nedbrytningen?

Vilket är den bästa lösningen?

Ta EAA under passet och direkt efter, och sedan en shake med långsamt protein?

Hur hade ni gjort om ni inte kunde äta inom 2 timmar`?

Idefi
2011-11-11, 17:02
EAA före passet, vassle direkt efter.
1 timma efter passet så kanske kasein, annars vänta tills måltiden bara.

thai
2011-11-11, 17:23
okej. men eftersom eaa "hjälper" i en timme å passet är 2 timmar finns det inte då fördelar med att ta det 1 timme in i passet?


nån som vill svara angående de andra?

Idefi
2011-11-11, 17:24
okej. men eftersom eaa "hjälper" i en timme å passet är 2 timmar finns det inte då fördelar med att ta det 1 timme in i passet?


nån som vill svara angående de andra?

Ger nog ingen större effekt. Väldigt många som kör pass som är längre än 1 timma utan att ta något emellan.

z_bumbi
2011-11-11, 17:40
Jag har lite funderingar.

Jag har tidigare druckigt fairings complete III just för att få i mig snabbt protein direkt efter passet och sedan långsamt just för att det alltid tar ca 1,30 - 2 timmar innan jag får i mig mat.

Men har hört att det snabba inte blir snabbt eftersom jag dricket med tillsamans med det långsamma, stämmer deT?

Nej det stämmer inte och om det skulle stämma spelar det inte heller någon roll då kasein ger ungefär samma effekt som vassle efter träningen vad gäller återhämtningen.

Om jag skulle vänta två timmar efter träningen med att äta och vill få något så när bra återhämtning/tränar så att det krävs så skulle jag se till att komplettera med kolhydrater direkt efter träningen.

thai
2011-11-11, 17:42
Nej det stämmer inte och om det skulle stämma spelar det inte heller någon roll då kasein ger ungefär samma effekt som vassle efter träningen vad gäller återhämtningen.

Om jag skulle vänta två timmar efter träningen med att äta och vill få något så när bra återhämtning/tränar så att det krävs så skulle jag se till att komplettera med kolhydrater direkt efter träningen.

okej!

men om vi inte tittar på återhämtningen utan just muskeluppbyggnads synpunkt?

thai
2011-11-11, 19:52
Hur hade ni lagt upp det då?


Tränar oftast utan att jag ätit på 5 timmar.

Tar sedan 2 timmar innan jag äter något.

Tränar thai 3 ggr veckan å gym 2.

z_bumbi
2011-11-11, 21:28
okej!

men om vi inte tittar på återhämtningen utan just muskeluppbyggnads synpunkt?

Återhämtningen är när man bygger muskler

thai
2011-11-12, 00:33
Okej. Då gainer är de jag borde dricka?

krubkungen
2011-11-12, 01:08
Okej. Då gainer är de jag borde dricka?

Ja det kan vara ett alternativ. 2tim efter träningen innan du får mat låter länge, hur kommer det sig?

z_bumbi
2011-11-12, 08:58
Okej. Då gainer är de jag borde dricka?

Det kan vara en bra idé men det funkar precis lika bra med något annat som innehåller kolhydrater, en banan, en macka eller vad man nu vill.

Jag förenklade lite ovan då kolhydrater strängt taget inte är absolut nödvändigt men om man vill maximera återhämtningen och vara laddad till nästa pass är det ingen dum idé. Det är ju betydligt viktigare vad man gör på gymmet än hur man detaljonanerar över olika proteinkällor och jag föredrar alla gånger att ha fyll på rejält än att inte göra det.