handdator

Visa fullständig version : Norge sätter varningstexter på reklam med smala modeller


willtjam
2011-11-11, 16:44
http://www.thelocal.no/page/view/Put-warning-labels-on-skinny-models

Snart kan Norge sätta varningstexter på reklamer som innehåller smala och retuscherade modeller för att minska skönhetsidealen bland tjejer.
Tror ni detta kommer fungera?
Eftersom de flesta (eller alla?) redan vet att modeller retuscheras, kommer detta verkligen leda nånstans? Eller kan det vara bra för osäkra människor att verkligen se det skriftligt erkänt att modellen inte ser ut så i verkligheten?

Snobbe
2011-11-11, 16:45
http://www.thelocal.no/page/view/Put-warning-labels-on-skinny-models

Snart kan Norge sätta varningstexter på reklamer som innehåller smala och retuscherade modeller för att minska skönhetsidealen bland tjejer.
Tror ni detta kommer fungera?
Eftersom de flesta (eller alla?) redan vet att modeller retuscheras, kommer detta verkligen leda nånstans? Eller kan det vara bra för osäkra människor att verkligen se det skriftligt erkänt att modellen inte ser ut så i verkligheten?

Skumt sätt att göra det på, hade nog varit bättre om dom satte en riktig bild på hur personen faktiskt såg ut :)

Juxta
2011-11-11, 16:46
Uh. Jag gillade Norge.

Jag har något emot hela den här hålla i handen-inställning till idioter.

willtjam
2011-11-11, 16:48
Uh. Jag gillade Norge.

Jag har något emot hela den här hålla i handen-inställning till idioter.

Idioter är väl att ta i. Det hela handlar ju om osäkra tonåringar som vi alla vet är väldigt fragila och mottagliga för reklam.

Nitrometan
2011-11-11, 16:50
Hade det inte varit bättre att förbjuda modellerna/bilderna?

Om man nu ska förbjuda och reglera.

willtjam
2011-11-11, 16:52
Tjafsar inte det med yttrandefrihetsgrundlagen?

young_george
2011-11-11, 16:54
Inget annat än censur. Förkastligt!

willtjam
2011-11-11, 16:55
Inget annat än censur. Förkastligt!

Nja, informationen kommer ju fram och förbjuds inte på nåt sätt, så censur är det väl inte direkt.

Juxta
2011-11-11, 16:58
Idioter är väl att ta i. Det hela handlar ju om osäkra tonåringar som vi alla vet är väldigt fragila och mottagliga för reklam.

Jo, men det är hålla handen-grejen jag inte gillar. Vi ska ha kvar allting som gör det fel, men sätta varningsetiketter på det. Kan dom inte ta lite riktiga beslut istället som faktiskt förändrar saker och ting...

"Vi låter dom göra felet, men varnar andra att det är fel."

young_george
2011-11-11, 16:59
Nja, informationen kommer ju fram och förbjuds inte på nåt sätt, så censur är det väl inte direkt.

Det är det visst. Det hindrar informtionen att nå mottagaren på det sättet som var tänkt med staten som mellanhand.

Jämför med att ha en bok där ett statligt verk sätter fötnötter vid varje rad som kan uppfattas som odemokratisk, våldsam eller "dålig för moralen".
Ser helt klart detta som en form av censur.

willtjam
2011-11-11, 16:59
Jo, men det är hålla handen-grejen jag inte gillar. Vi ska ha kvar allting som gör det fel, men sätta varningsetiketter på det. Kan dom inte ta lite riktiga beslut istället som faktiskt förändrar saker och ting...

"Vi låter dom göra felet, men varnar andra att det är fel."

Jo det är sant. Varför inte ha vanligt folk i reklamen istället liksom.

Det är det visst. Det hindrar informtionen att nå mottagaren på det sättet som var tänkt med staten som mellanhand.

Jämför med att ha en bok där ett statligt verk sätter fötnötter vid varje rad som kan uppfattas som odemokratisk, våldsam eller "dålig för moralen".

Det kanske du har rätt i.

young_george
2011-11-11, 17:01
Jo det är sant. Varför inte ha vanligt folk i reklamen istället liksom.

Varför inte ha vanligt folk i film? Varför ljussätta filmen så miljön inte ser ut som i verkligheten? Varför skriver om händelser som inte hänt på riktigt.

Reklam finns inte nödvändigtvis att förmedla verkligheten.

willtjam
2011-11-11, 17:05
Varför inte ha vanligt folk i film? Varför ljussätta filmen så miljön inte ser ut som i verkligheten? Varför skriver om händelser som inte hänt på riktigt.

Reklam finns inte nödvändigtvis att förmedla verkligheten.

Film är film. Ska det vara om verkligheten är det en dokumentär. Och skådespelarna i filmer är skådespelare, just därför dom är med. Och det finns många icke-modeller som är skådespelare. Vissa är bättre och vissa är sämre, och anställs därefter.
Folk ska väl få ha fantasi.

High1ander
2011-11-11, 17:07
Hoppas de kan sätta sånt på politikers valkampanjer och liknande också.

Tricklew
2011-11-11, 17:07
Detta påminner mig väldigt mycket om cigarettpaketen. Förövrigt köper jag aldrig dom man dör av, köper bara paketten som leder till att man inte kan få barn, vill inte ha en liten iaf.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

young_george
2011-11-11, 17:09
Film är film. Ska det vara om verkligheten är det en dokumentär. Och skådespelarna i filmer är skådespelare, just därför dom är med. Och det finns många icke-modeller som är skådespelare. Vissa är bättre och vissa är sämre, och anställs därefter.
Folk ska väl få ha fantasi.

Precis, och modeller är modeller därför är dom med.

Så vad är problemet? Folk får väl ha fantasi.

willtjam
2011-11-11, 17:11
Precis, och modeller är modeller därför är dom med.

Så vad är problemet? Folk får väl ha fantasi.

Jaha, du menade så. Jag läste det som om du var seriös med att ha vanligt folk i film och skit.
Jag menade bara att produkten vill dom sälja till vanligt folk, som varför inte ha vanligt folk i reklamen? Istället för att ha fejkade personer och därefter måsta censurera det?

Hemi
2011-11-11, 17:26
Hoppas de kan sätta sånt på politikers valkampanjer och liknande också.

Jag tänker inte peka ut någon bild jag fann mistänkt men vissa av partiernas bilder i europeiska demokratier såg iscensatta ut, faktiskt. Inte för att det är förbjudet vad jag vet men det kändes som om en "mise en scene" så att säga. Om det nu var så. Förr i tiden tecknade man ju planscher helt och hållet men då är alla ändå med på att detär en uppmålat ideologi.

I fråga om retuschering och manipulation då alltså.

En ärans man
2011-11-11, 17:32
Oj, herregud. Ett tecken på sundhet. I Norge!

Den här totalt genomvidriga, hetsiga modellkulturen som har spridit sig bland västerländska flickor, tjejer och kvinnor de senaste decennierna är utan tvekan förödande och utarmande för den nordisk-germanska folksjälen. Att någon gör motstånd är mycket trevligt.

r3mpuh
2011-11-11, 17:33
Ett steg i rätt riktning.

Åsberg
2011-11-11, 17:50
Detta påminner mig väldigt mycket om cigarettpaketen. Förövrigt köper jag aldrig dom man dör av, köper bara paketten som leder till att man inte kan få barn, vill inte ha en liten iaf.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Haha på tal om det. I Norge har dom bilder på sperma som flyter runt på en svart bakgrund och undrade alltid varför man inte fick se en frisk sperma bredvid som jämförelse.

Hur fan ska man se skillnad på en nikotinsperma och en vanlig?

Hemi
2011-11-11, 17:51
Film är film. Ska det vara om verkligheten är det en dokumentär. Och skådespelarna i filmer är skådespelare, just därför dom är med. Och det finns många icke-modeller som är skådespelare. Vissa är bättre och vissa är sämre, och anställs därefter.
Folk ska väl få ha fantasi.

Fast gränsen mellan dokumentär och spelfilm är luddig numera och skådespelare är med i vissa dokumentärer för att visa hur man tror att någonting har gått till.

Saken är väl den att exakt samma ram sätts på nästan alla modeller. Man gör samma retuscherinar i varje bild så till den grad att de som sitter med mjukvaran kan göra det i sömnen. Man förlänger armarna och benen och drar in kroppen här och där på samma ställen, ibland glömmer de att radera ett lager i Photoshop och misstagen syns. Man kan se dessa alien-tjejer på nätet på great photoshop misstakes, eller liknande sökningar. Ofta har de gigantiskt långa händer då de glömt ordningen på lagren datorprogrammet. Det finns en del andra regler reklamen måste hålla sig till så jag tycker inte det är så konstigt att de går in och varnar då yngdomar blir direkt påverkade och skadade av de.

Ganymedes
2011-11-11, 17:59
Trams. Ska varje scen i en actionfilm upplysa om att det är fejk också - för inte räcker det väl om att det står på omslaget. Och sätt en skylt på alla feta samtidigt, och upplys om att det är förknippat med ohälsa att vara fet. *bs*

willtjam
2011-11-11, 18:33
Ni som tycker att det här är skit: vad tycker ni om cigarettpaketen och dess varningstext?

En ärans man
2011-11-11, 18:44
Ni som tycker att det här är skit: vad tycker ni om cigarettpaketen och dess varningstext? Nej, skärp dig nu. Individens frihet och den fria marknaden är det enda rätta (faktiskt så rätt att det börjar bli en religion bland moderna storstadsbor). Det spelar ingen roll vad för hemskheter det leder till. Frihet är det viktigaste. Alltid. Oavsett.

Åsberg
2011-11-11, 19:04
Ni som tycker att det här är skit: vad tycker ni om cigarettpaketen och dess varningstext?

Onödigt. Tror inte det är någon rökare som slutat pga av det.

"Vafan?! Är det farligt att röka cigaretter?"

willtjam
2011-11-11, 19:33
Nej, skärp dig nu. Individens frihet och den fria marknaden är det enda rätta (faktiskt så rätt att det börjar bli en religion bland moderna storstadsbor). Det spelar ingen roll vad för hemskheter det leder till. Frihet är det viktigaste. Alltid. Oavsett.

Det är ju fortfarande fritt fram att röka? ;)
Onödigt. Tror inte det är någon rökare som slutat pga av det.

"Vafan?! Är det farligt att röka cigaretter?"

Det är ju väldigt många som har slutat sen den kampanjen drog igång. Nu kan jag inte länka till någon statistik så du får tro på det om du vill.

Hemi
2011-11-11, 19:53
Onödigt. Tror inte det är någon rökare som slutat pga av det.

"Vafan?! Är det farligt att röka cigaretter?"

I England räcker det inte med texten, de har vidriga bilder på skador rökningen kan ge, både utvärtes och invärtes. Visste inte att det kunde se så illa ut men det kan röra sig om extremfall de visar på också. Det fick då i all fall jag att hålla mig undan då jag bodde där. Jag tror många tänker till och även får det lättare att sluta när de ser bilderna direkt på paketen. Texten är dock lite väl skriva på näsan men bilderna kan få en att kräkas. Jag minns att jag mådde extra illa när jag fick ett paket med den otäcka lilabruna mysko halsen *spy*.

Fredszky
2011-11-11, 20:36
Sådana bilder borde man sätta på bilar, kan nog avskräcka bilförande med en del smaskiga bilder. :)

Hemi
2011-11-11, 20:42
Sådana bilder borde man sätta på bilar, kan nog avskräcka bilförande med en del smaskiga bilder. :)

Finns något i stil med det i somliga länder, inga bilder på skadade människor på bilar men bilder som i sig är otäcka med tillhörande text som pekar ut just DIG efter vägen. Om de har önskad effekt på bilkörningen vet jag inte.

Rahf
2011-11-11, 20:43
Onödigt. Tror inte det är någon rökare som slutat pga av det.

"Vafan?! Är det farligt att röka cigaretter?"

Jag är rätt säker på att det fått rökare att sluta. Viktigaste dock, är ju att få ungdomar att inte börja.

Gällande varningstexten så tycker jag mest det är upplysande. Det har ju påpekats gång på gång att det bidrar till en ohälsosam kroppssyn för unga tjejer/kvinnor. Det faktum att man informerar om att bilden är retuscherad ser jag egentligen inget fel med. Det är nog bra mycket färre människor som överhuvudtaget inser att alla sådana bilder är ändrade på något sätt.

Alla är inte i tjugo- till trettioårsåldern och upplyst.

Hemi
2011-11-11, 20:49
Jag är rätt säker på att det fått rökare att sluta. Viktigaste dock, är ju att få ungdomar att inte börja.

Gällande varningstexten så tycker jag mest det är upplysande. Det har ju påpekats gång på gång att det bidrar till en ohälsosam kroppssyn för unga tjejer/kvinnor. Det faktum att man informerar om att bilden är retuscherad ser jag egentligen inget fel med. Det är nog bra mycket färre människor som överhuvudtaget inser att alla sådana bilder är ändrade på något sätt.

Alla är inte i tjugo- till trettioårsåldern och upplyst.

Man handlar inte heller efter hur man vet att det ligger till, fölk behöver påminnas. Hur som helst kanske upplysningen kan få modereklamen att ta lite mer nya vägar i stället för att köra i samma spår. Visserligen finns det koncept som alltid funkar och i en viss mån hittar de på lite nya saker men det ser oftast tråkigt lika ut. Tror alla vinner på lite mer mångsidighet i längden eller lite mer naturliga kroppar, man slutar väl inte köpa kläder? Det blir säkert lika roligt ändå.

Hemi
2011-11-11, 20:53
Reklamfilmerna/upplysningen på TV i England angående bilkörning kan få det att vända sig i magen.

sweetkarolina
2011-11-11, 20:54
Jag är rätt säker på att det fått rökare att sluta. Viktigaste dock, är ju att få ungdomar att inte börja.

Gällande varningstexten så tycker jag mest det är upplysande. Det har ju påpekats gång på gång att det bidrar till en ohälsosam kroppssyn för unga tjejer/kvinnor. Det faktum att man informerar om att bilden är retuscherad ser jag egentligen inget fel med. Det är nog bra mycket färre människor som överhuvudtaget inser att alla sådana bilder är ändrade på något sätt.

Alla är inte i tjugo- till trettioårsåldern och upplyst.

+1

Och förhoppningsvis så inser annonsörer att de hellre har oretusherade bilder än varningstexter!

willtjam
2011-11-11, 21:13
Reklamfilmerna/upplysningen på TV i England angående bilkörning kan få det att vända sig i magen.

Australien har väl också rätt bra "reklamer"?

Hemi
2011-11-11, 21:20
Daily Mail hade en artikel i ämnet om ciggen, att det faktiskt hjälper. Orkar inte länka omkring men det fanns även ännu vidrigare bilder på andra språk än hur jag minns det.

filmjölk
2011-11-11, 21:33
Man kan kanske verka för ett annat kvinnoideal än magert size zero?

Vem är det size zero ideal tilltalar? Kvinnor och bögar. Vem vill kvinnor attrahera? Troligtvis heterosexuella män. Då kan det vara klokt att faktiskt byta till ett ideal som tilltalar den målgrupp man vill attrahera.

Heterosexuella män gillar stadiga lår, rumpor, höfter och tuttar. Vart finns det idealet representerat? Sällan på reklampelare iaf, det finns däremot välrepresenterat i porren.

Om man talar rent utseendemässigt, det enda skadliga med ett porr-ideal (enbart utseendet nu- inte slampigheten) är silikontuttarna.

Skadorna med ett magert size-zero ideal är mycket fler. Byt ideal, kvinnor får bättre hälsa och attraherar de dom vill attrahera istället för att tilltala bögar och andra kvinnor.

Rahf
2011-11-11, 21:52
Men nu har smala modeller varit framgångsrikt för modehusen. Det är inte gärna man ändrar sig, i fall man inte behöver. Att moraltanter vrålar som björnar får mer reaktionen "jaha? Gör det då, för vi kan ändå fortsätta i samma anda."

Det Norge gör (om detta går igenom) är att framtvinga en reaktion och nytänk från annonsörer och modehus.

young_george
2011-11-11, 22:02
Men nu har smala modeller varit framgångsrikt för modehusen. Det är inte gärna man ändrar sig, i fall man inte behöver. Att moraltanter vrålar som björnar får mer reaktionen "jaha? Gör det då, för vi kan ändå fortsätta i samma anda."

Det Norge gör (om detta går igenom) är att framtvinga en reaktion och nytänk från annonsörer och modehus.

Censur alltså. På samma sätt som jag skrev tidigare så kan samma tänk lika gärna appliceras på böcker med små fotnötter som kristiserar författarens ideal och "förhoppningsvis påverka författaren" till att anamma ideal som är mer förenliga med det staten tycker är nyttigt.

Grazzafukkinrazzi
2011-11-11, 22:08
Man kan kanske verka för ett annat kvinnoideal än magert size zero?

Vem är det size zero ideal tilltalar? Kvinnor och bögar. Vem vill kvinnor attrahera? Troligtvis heterosexuella män. Då kan det vara klokt att faktiskt byta till ett ideal som tilltalar den målgrupp man vill attrahera.

Heterosexuella män gillar stadiga lår, rumpor, höfter och tuttar. Vart finns det idealet representerat? Sällan på reklampelare iaf, det finns däremot välrepresenterat i porren.

Om man talar rent utseendemässigt, det enda skadliga med ett porr-ideal (enbart utseendet nu- inte slampigheten) är silikontuttarna.

Skadorna med ett magert size-zero ideal är mycket fler. Byt ideal, kvinnor får bättre hälsa och attraherar de dom vill attrahera istället för att tilltala bögar och andra kvinnor.

Jo, jag håller med. Men skulle man t.ex. inte kunna jämföra detta med t.ex. kroppsbyggare?

"Vem är det en kroppsbyggarfysik tilltalar? Sig själv, andra män och bögar. Vem vill de attrahera? Troligtvis heterosexuella kvinnor. Då kan det vara klokt att faktiskt byta till ett ideal som tilltalar den målgrupp man vill attrahera.

Heterosexuella kvinnor gillar taniga lår, små rumpor, smala höfter och ett sexpack. Vart finns det idealet representerat? Sällan bland tävlande kroppsbyggare, SL:are, Fitnessatleter osv. iaf.

Byt ideal, man attraherar de dom vill attrahera istället för att tilltala bögar och andra män."

Nu är det väl massa generaliserar hit och dit osv. men borde inte tänkandet vara ungefär likadant?

filmjölk
2011-11-11, 22:17
Jo, jag håller med. Men skulle man t.ex. inte kunna jämföra detta med t.ex. kroppsbyggare?

"Vem är det en kroppsbyggarfysik tilltalar? Sig själv, andra män och bögar. Vem vill de attrahera? Troligtvis heterosexuella kvinnor. Då kan det vara klokt att faktiskt byta till ett ideal som tilltalar den målgrupp man vill attrahera.

Heterosexuella kvinnor gillar taniga lår, små rumpor, smala höfter och ett sexpack. Vart finns det idealet representerat? Sällan bland tävlande kroppsbyggare, SL:are, Fitnessatleter osv. iaf.

Byt ideal, man attraherar de dom vill attrahera istället för att tilltala bögar och andra män."

Nu är det väl massa generaliserar hit och dit osv. men borde inte tänkandet vara ungefär likadant?


Jo, men kroppsbyggare etc. är inget som är ett ideal för alla. Modeller som säljer kläder (smink mm etc blabla allt skit) tilltalar en större publik.

Vi har ett kvinnoideal i samhället som säger att man skall vara jävligt smal, gärna androgyn. Så vill kvinnor se ut, så vill bögar att kvinnor ser ut. Men män vill inte att kvinnor ser ut så. Kvinnor vill attrahera män, men LURAS till att tro att sizezero attraherar män, eller LURAS till att det är viktigare att attrahera bögar och tävla med andra kvinnor om vem som är magrast än att attrahera män.

Byta skönhetsideal från size zero till Tits and Ass är ett win-win scenario, det attraherar män och är sundare för kvinnors hälsa.

Hemi
2011-11-11, 22:17
Modeller är kanske inte syftade till att se ut som männens partners, eller hur attraktiva de är på riktigt, utan den polerade ytan. De är väl "klähängare" som designers kallar dem.

Men likväl fattar jag inte att de måste se ut som aliens med två dm för långa armar och ben som inte går att stå på. Idealen må svänga men det tycks ha fastnat i nåt som borde bändas upp.

Rahf
2011-11-11, 22:18
Censur alltså. På samma sätt som jag skrev tidigare så kan samma tänk lika gärna appliceras på böcker med små fotnötter som kristiserar författarens ideal och "förhoppningsvis påverka författaren" till att anamma ideal som är mer förenliga med det staten tycker är nyttigt.

Fast böcker försöker inte sälja produkter till folk. De är ju underhållning i form av fantastiska historier, allt som oftast. Böcker har inte som första syfte att sälja en livsstil eller ideal. Jag drar ett generellt svep nu, eftersom det givetvis finns undantag. Man kan även säga att böcker är, historiskt sett, viktigare än den senaste planschen med overkliga människor.

LeBron
2011-11-11, 22:21
Hade ingen aning om att modeller retuscheras :s

supercharge
2011-11-11, 22:22
Jag tycker det är ett utmärkt initiativ. Vidare bör vi utvidga konceptet med att sätta varningstexter på lyktstolpar, om de förekommer i skämtfilm: gå inte in i mig, det kan göra ont! På matvaror kan vi sätta en varning: du kan bli fet om du äter mig!

Egentligen borde man redan i mellanstadiet tatuera in en varning på alla som är vackra eller långa: "Alla behöver inte se ut som jag", och "Man behöver faktiskt inte vara lika lång som jag". Hur ska barnen annars kunna veta vilka ideal som är viktiga?

Jag föreslår att vi helt enkelt varnar mot allt, det är bäst. Hur ska människor annars kunna förväntas förstå saker och ting?

Grazzafukkinrazzi
2011-11-11, 22:28
Jo, men kroppsbyggare etc. är inget som är ett ideal för alla. Modeller som säljer kläder (smink mm etc blabla allt skit) tilltalar en större publik.

Vi har ett kvinnoideal i samhället som säger att man skall vara jävligt smal, gärna androgyn. Så vill kvinnor se ut, så vill bögar att kvinnor ser ut. Men män vill inte att kvinnor ser ut så. Kvinnor vill attrahera män, men LURAS till att tro att sizezero attraherar män, eller LURAS till att det är viktigare att attrahera bögar och tävla med andra kvinnor om vem som är magrast än att attrahera män.

Byta skönhetsideal från size zero till Tits and Ass är ett win-win scenario, det attraherar män och är sundare för kvinnors hälsa.

True dat.

Med det fetmarkerade kan vi enkelt komma till slutsatsen att kvinnor borde sluta umgås med bögar och istället börja föra sig bland riktiga män. Så de slutar basera sina bilder av kvinnliga ideal på homosexuellas åsikter och istället vänder sig till the real deal!

Tjuckot
2011-11-12, 09:28
Onödigt. Tror inte det är någon rökare som slutat pga av det.

"Vafan?! Är det farligt att röka cigaretter?"

Det är ju fortfarande fritt fram att röka? ;)


Det är ju väldigt många som har slutat sen den kampanjen drog igång. Nu kan jag inte länka till någon statistik så du får tro på det om du vill.

Jag är rätt säker på att det fått rökare att sluta. Viktigaste dock, är ju att få ungdomar att inte börja.

Gällande varningstexten så tycker jag mest det är upplysande. Det har ju påpekats gång på gång att det bidrar till en ohälsosam kroppssyn för unga tjejer/kvinnor. Det faktum att man informerar om att bilden är retuscherad ser jag egentligen inget fel med. Det är nog bra mycket färre människor som överhuvudtaget inser att alla sådana bilder är ändrade på något sätt.

Alla är inte i tjugo- till trettioårsåldern och upplyst.

Arbetar med tobak. Det finns klara samband mellan varningsbilder och minskning av tobaksbruket. Därför det är med som en åtgärd i tobakskonventionen som vi i Sverige ratificerat. Tobaksbolagen kämpar dock emot med näbbar och klor =)

Eddie Vedder
2011-11-12, 11:16
Onödigt. Tror inte det är någon rökare som slutat pga av det.

"Vafan?! Är det farligt att röka cigaretter?"

Något har ju i alla fall bidragit till en kraftig minskning:

Rökning
I den vuxna befolkningen har trenden under de senaste 30 åren varit en stark och kontinuerlig nedgång av andelen rökare. Från början var det fler män som rökte, men sedan 1993 röker fler kvinnor än män i Sverige. Enligt statistik från 2009 rökte 11 procent av männen och 13 procent av kvinnorna i åldersgruppen 16–84 dagligen, sammanlagt 13 procent. Rökningen har samtidigt gått ner i alla åldersgrupper och hos båda könen. Den största nedgången har skett i åldersgruppen 45–64 år, men det är i samma åldersgrupp som den högsta andelen rökare ännu finns. Utöver dagligrökarna var det 2009 ytterligare 12 procent av befolkningen som rökte då och då, 13 procent av männen och 10 procent av kvinnorna (SCB, 2009, Statens folkhälsoinstitut, 2009)(Se figur 10).

http://www.fhi.se/PageFiles/8430/R2009-17-Tobak-och-avvanjning.pdf

Vad är din förklaring? Den rationella fria människan som alltid och undantagslöst väljer det korrekta före det inkorrekta enbart på grund av sin egen intellektuella fullkomlighet som varelse? :) Självklart är inte märkningen förklaringen med stort F men att det har spelat in tror jag absolut. Jag är övertygad att konstanta påminnelser (repetition om du så vill) är det mest effektiva sättet för att något skall fastna i folks medvetanden. På gott och ont (och gott i det här fallet skulle jag säga).

Yes
2011-11-12, 12:38
Varningstexterna är en idiotförklaring av beslutsfattarna och publiken de riktar sig till.

Det värsta är att desto mer sån här skit man får se, desto mer kommer folk leva upp till förväntningarna. Snart finns det väl ingen som klarar sig utan att staten håller dem i handen.

Åsberg
2011-11-12, 12:42
Något har ju i alla fall bidragit till en kraftig minskning:



http://www.fhi.se/PageFiles/8430/R2009-17-Tobak-och-avvanjning.pdf

Vad är din förklaring? Den rationella fria människan som alltid och undantagslöst väljer det korrekta före det inkorrekta enbart på grund av sin egen intellektuella fullkomlighet som varelse? :) Självklart är inte märkningen förklaringen med stort F men att det har spelat in tror jag absolut. Jag är övertygad att konstanta påminnelser (repetition om du så vill) är det mest effektiva sättet för att något skall fastna i folks medvetanden. På gott och ont (och gott i det här fallet skulle jag säga).



Då har jag fått för mig fel isf men har aldrig hört någon säga att han/hon slutat pga. varningstexterna på paketen eller nån som känner någon som gjort det samma.

Går ju lite hand i hand om man slutar pga. hälsoriskerna dock. Kanske är jag som ser det lite väl svart på vitt. :)

Eddie Vedder
2011-11-12, 12:48
Då har jag fått för mig fel isf men har aldrig hört någon säga att han/hon slutat pga. varningstexterna på paketen eller nån som känner någon som gjort det samma.

Går ju lite hand i hand om man slutar pga. hälsoriskerna dock. Kanske är jag som ser det lite väl svart på vitt. :)

Nej de som slutar rätt upp och ner för att de läser texten lär vara lätträknade om de ens finns. Men det är ju inte syftet. Det måste ju ses som en del av en helhetssatsning. Och anser man att mindre rökning är en fördel så är det ju en lyckad kampanj.

Sen kan man ju ha åsikten att det är ett vidrigt överförmynderi från staten som inte ska lägga sig i människors liv (som Yes tycker exempelvis) men det är ju en annan fråga. Jag tror fortfarande att märkningen är något som påverkar människors inställning.

Trance
2011-11-12, 13:18
Jo, men kroppsbyggare etc. är inget som är ett ideal för alla. Modeller som säljer kläder (smink mm etc blabla allt skit) tilltalar en större publik.

Vi har ett kvinnoideal i samhället som säger att man skall vara jävligt smal, gärna androgyn. Så vill kvinnor se ut, så vill bögar att kvinnor ser ut. Men män vill inte att kvinnor ser ut så. Kvinnor vill attrahera män, men LURAS till att tro att sizezero attraherar män, eller LURAS till att det är viktigare att attrahera bögar och tävla med andra kvinnor om vem som är magrast än att attrahera män.

Byta skönhetsideal från size zero till Tits and Ass är ett win-win scenario, det attraherar män och är sundare för kvinnors hälsa.

Ja och nej. Det är inte direkt så att killar ogillar hur t.ex. Victoria Secret-modeller ser ut och de är rätt smala.

stevebc
2011-11-12, 14:09
Ja och nej. Det är inte direkt så att killar ogillar hur t.ex. Victoria Secret-modeller ser ut och de är rätt smala.Är du säker på att de inte är bögar?

Fredszky
2011-11-12, 14:15
Ja och nej. Det är inte direkt så att killar ogillar hur t.ex. Victoria Secret-modeller ser ut och de är rätt smala.

Jag har aldrig tyckt om den lite smalare modell-looken, främmande för mig hur man kan tycka det är ett ideal.

Det känns som det är, som någon tidigare nämnt, andra tjejer och möjligtvis bögar som tycker det är åtråvärt.

Yes
2011-11-12, 14:21
Jag har aldrig tyckt om den lite smalare modell-looken, främmande för mig hur man kan tycka det är ett ideal.

Det känns som det är, som någon tidigare nämnt, andra tjejer och möjligtvis bögar som tycker det är åtråvärt.
Jag tror du behöver bildgoogla Victoria's Secret. Det är definitivt gångbart hos andra än bögar och tjejer.

ceejay
2011-11-12, 16:29
victorias secret-tjejer är gnnnn. De flesta iaf.

hultman
2011-11-12, 16:31
Varför inte ha vanligt folk i film? Varför ljussätta filmen så miljön inte ser ut som i verkligheten? Varför skriver om händelser som inte hänt på riktigt.

Reklam finns inte nödvändigtvis att förmedla verkligheten.

Precis!

Jag är så jävla less på all rådande moralpanik. Och apropå den där blablabla-diskussionen om att män/kvinnor inte vill se spinkiga modeller så kan vi ju anta att de som sysslar med marknadsföring vet bättre. Finns det en efterfrågan för blötfeta, fula tjejer på plakaten så kan vi utgå från att det redan hade funnits.

Berguven
2011-11-12, 16:39
Hur ska det avgöras vilka bilder som behöver varningstext?

Sandra81
2011-11-12, 16:41
hibyAJOSW8U&feature

eternallord
2011-11-12, 17:56
Man kan kanske verka för ett annat kvinnoideal än magert size zero?

Vem är det size zero ideal tilltalar? Kvinnor och bögar.

Först skriver du att size zero-idealet tilltalar kvinnor och sen ställer du dig frågande till varför man använder size zero-idealet i reklam för kvinnor? Det är ju kvinnorna som köper produkterna *slap*

Du har missförstått rätt så ordentligt om du tror att H&Ms underklädesreklam är tillägnad män. Vi bara njuter i skymundan, men det är inte det H&M tjänar pengar på. De tjänar pengar på att osäkra kvinnor faktiskt köper produkterna och detta är troligare om kvinnorna i reklamen är oerhört smala.

Sandra81
2011-11-12, 18:02
Först skriver du att size zero-idealet tilltalar kvinnor och sen ställer du dig frågande till varför man använder size zero-idealet i reklam för kvinnor? Det är ju kvinnorna som köper produkterna *slap*

Du har missförstått rätt så ordentligt om du tror att H&Ms underklädesreklam är tillägnad män. Vi bara njuter i skymundan, men det är inte det H&M tjänar pengar på. De tjänar pengar på att osäkra kvinnor faktiskt köper produkterna och detta är troligare om kvinnorna i reklamen är oerhört smala.

men det knäppa är att när man är smal så är det "fel" också..

Fredszky
2011-11-12, 18:58
Jag tror du behöver bildgoogla Victoria's Secret. Det är definitivt gångbart hos andra än bögar och tjejer.

Jag gjorde faktiskt det innan jag postade för jag visste inte vad Victoria's Secret vad för något, för smalt för min smak, men nu pratade jag om smala modeller överlag och tittade kanske inte på så stort urval av Victoria's Secrets modeller.

Men överlag som andra skriver här i tråden känns det mest som att smala modeller är påhittat tryck från modevärlden riktat mot osäkra tjejer, och man blir ju hjärntvättad i mer eller mindre grad när man ständigt utsätts för detta meddelande.

Jag tror att utan påtryckningar av vad som modevärlden och samhället i allmänhet propagerar är attraktivt eller inte, så skulle en man välja en kvinna med lite mer former än dagens modellideal. Om vi alltså tänker vad en man har med sig "i ryggraden" rent biologiskt och evolutionärt.

Det har ändrats vad som anses attraktivt genom tiderna:

Solbränna var förut inget åtråvärt, det betydde att man behövde vara ute och arbeta. En ljus hy betydde att du hade andra som jobbar för dig. Nu är det mer än förr ett tecken på att man har råd och tid att sola och lägga tid på sitt utseende.

Förr i tiden ansågs fetma vara något attraktivt, det var dom mest framgångsrika som kunde stoltsera med kroppsfett.

Nu är smalhet ett tecken på att man har tid och energi för att upräthålla en "fit figur". Det visar på sundhet att välja bort för mycket och onyttig mat. Det skulle vara hälsosamt om modellvärlden höll det på en sund nivå, men det är "ju smalare desto bättre" *screwy* som gäller, och då blir det fel tycker jag då.

ducedo
2011-11-12, 19:31
Skummade igenom tråden och ingen verkar nämna det stora problemet som kommer uppstå, nämligen att alla (!) bilder justeras. Finns där någon bild, sedan Photoshop uppfanns, som inte är behandlad innan den går i tryck? Är man någorlunda seriös idag så fotograferar man dessutom i råformat vilket gör att bilden behandlas så fort du öppnar den i datorn. Ska där då sitta varning på alla bilder i tryck?

Bildebehandling är ett gråområde som är otroligt svårbedömt - vad är okej?

filmjölk
2011-11-12, 20:13
Först skriver du att size zero-idealet tilltalar kvinnor och sen ställer du dig frågande till varför man använder size zero-idealet i reklam för kvinnor? Det är ju kvinnorna som köper produkterna *slap*

Du har missförstått rätt så ordentligt om du tror att H&Ms underklädesreklam är tillägnad män. Vi bara njuter i skymundan, men det är inte det H&M tjänar pengar på. De tjänar pengar på att osäkra kvinnor faktiskt köper produkterna och detta är troligare om kvinnorna i reklamen är oerhört smala.

Du har missat min poäng. Men skitsamma, on with the tråd.

Sandra81
2011-11-12, 21:02
fast jag vill nog lägga över ansvaret på grabbarna också för hur har allt detta skapats? det är ju bara kolla i skolan i grundskolan hur det var. snyggaste,smalaste tjejerna med mest smink hade uppmärksamheten och flest killar... sen är det ju bara att kolla bildtråden här på kolo på snygga avklädda tjejer. finns det nån som postat en naturlig tjej?.. säkert 95% av dessa bilder är retuscherade och modellerna har troligtvis tonvis med smink..

filmjölk
2011-11-12, 22:00
fast jag vill nog lägga över ansvaret på grabbarna också för hur har allt detta skapats? det är ju bara kolla i skolan i grundskolan hur det var. snyggaste,smalaste tjejerna med mest smink hade uppmärksamheten och flest killar... sen är det ju bara att kolla bildtråden här på kolo på snygga avklädda tjejer. finns det nån som postat en naturlig tjej?.. säkert 95% av dessa bilder är retuscherade och modellerna har troligtvis tonvis med smink..

Det är inte sant. Snyggaste tjejerna i grundskolan var knappast de smalaste. Det smala, magra är något kvinnor själva lägger till och strävar efter, inget män är särskilt intresserade av.


Skulle gissa att minst 75% av alla heterosexuella män är mer attraherade av någon som ser ut såhär:

http://wallcrow.com/images/A/Aria%20Giovanni/Aria%20Giovanni-1894.jpg

Än av någon som ser ut såhär:

http://www.weloveunderwear.se/wp-content/uploads/Victorias-Secret-Models-body-09.jpg

varav båda är attraktiva, kanske retuscherade och kanske skönhetsopererade, men den ena är klart kurvigare och väger avsevärt mer, men det gör henne mycket mer attraktiv än den magre.

Kebab-Arne
2011-11-12, 22:07
Som diskussionen ser ut tycker jag den hör hemma här.

http://i.qkme.me/5gwf.jpg

Eddie Vedder
2011-11-12, 22:08
finns det nån som postat en naturlig tjej?

Det är en enorm variation där och jag tycker då rakt inte att den primära kroppsformen är underviktiga tjejer. Att de inte är "naturliga" är ju en annan femma. Skulle du själv posta bilder på Peter Settman et al. om du hade en bildtråd med de snyggaste killarna i världen eller skulle det bli Brad Pitt och gänget?

ceejay
2011-11-12, 22:11
Det är en enorm variation där och jag tycker då rakt inte att den primära kroppsformen är underviktiga tjejer. Att de inte är "naturliga" är ju en annan femma. Skulle du själv posta bilder på Peter Settman et al. om du hade en bildtråd med de snyggaste killarna i världen eller skulle det bli Brad Pitt och gänget?

tycker du inte peter settman är snögg?!

Eddie Vedder
2011-11-12, 22:15
tycker du inte peter settman är snögg?!

Han har ett fullkomligt alldagligt utseende, som vilken vanlig medelålders man som helst. Det var min poäng. Vem postar bilder på de som ser mest alldagliga ut i en tråd som är specifik inriktad på de allra snyggaste liksom? Inte ens Peter Settmans fru skulle ju lägga upp en bild på Peter Settman. :D

hultman
2011-11-12, 22:26
Filmjölk. Det översta exemplaret såg ju ut som skit och den understa var fin. Tror att en överväldigande majoritet skulle välja den sist postade.

yeahgrr
2011-11-12, 22:26
Hur ska det avgöras vilka bilder som behöver varningstext?

fick precis samma fundering... ska norrbaggarna varningstexta alla annonser eller ska dom ha en "inte för smal eller retuscherad"-byrå som granska alla annonser?

filmjölk
2011-11-12, 22:31
Filmjölk. Det översta exemplaret såg ju ut som skit och den understa var fin. Tror att en överväldigande majoritet skulle välja den sist postade.

Tror inte jag. (den översta är fö skitsnygg)

Fredszky
2011-11-12, 22:32
Filmjölk. Det översta exemplaret såg ju ut som skit och den understa var fin. Tror att en överväldigande majoritet skulle välja den sist postade.

-1

Opåverkad av samhället tror jag de flesta skulle finna den övre kvinnan mer attraktiv.

willtjam
2011-11-12, 22:41
fick precis samma fundering... ska norrbaggarna varningstexta alla annonser eller ska dom ha en "inte för smal eller retuscherad"-byrå som granska alla annonser?

Dom sätter en varningstext på dom reklamer som innehåller en retuscherad modell. Antingen så är den retuscherad eller inte.

yeahgrr
2011-11-12, 22:45
Tror inte jag. (den översta är fö skitsnygg)

jag håller med dig om att aria giovanni är skitsnygg men hon är definitivt den övre gränsen för min smak... den "smala" tjejen tyckte jag inte såg speciellt anorektisk, alarmerande smal eller retuscherad ut heller för den delen... fast hon kanske är den undre gränsen i mitt smakspann då....

Kebab-Arne
2011-11-12, 22:49
-1

Opåverkad av samhället tror jag de flesta skulle finna den övre kvinnan mer attraktiv.

Vara opåverkad av samhället och vår omgivning är totalt omöjligt. Om du inte bott själv på en öde ö utan någon kommunikation med omvärlden sedan du föddes.

Sandra81
2011-11-12, 22:52
Det är en enorm variation där och jag tycker då rakt inte att den primära kroppsformen är underviktiga tjejer. Att de inte är "naturliga" är ju en annan femma. Skulle du själv posta bilder på Peter Settman et al. om du hade en bildtråd med de snyggaste killarna i världen eller skulle det bli Brad Pitt och gänget?

Ja jag skulle helt klart kunna posta en bild på settman om jag nu tyckt han föll mig i smaken..:) men tycker han påminner för mycket om en grabb som jag inte gillade :p men om vi nu ska snacka skådisar så är det nog isf Jake gyllenhall pga hans charm.. *cupid*

Gabriel174
2011-11-12, 22:55
filmjölk. Det översta exemplaret såg ju ut som skit och den understa var fin. Tror att en överväldigande majoritet skulle välja den sist postade.

+1

Raggis
2011-11-12, 23:01
Tror inte jag. (den översta är fö skitsnygg)

-1

Opåverkad av samhället tror jag de flesta skulle finna den övre kvinnan mer attraktiv.

Märks tydligt att ni båda tillhör bottenskiktet vad gäller utséende. Lika barn leka bäst, s a s.

Jag plusettar hultman.

Snobbe
2011-11-12, 23:21
Ja jag skulle helt klart kunna posta en bild på settman om jag nu tyckt han föll mig i smaken..:) men tycker han påminner för mycket om en grabb som jag inte gillade :p men om vi nu ska snacka skådisar så är det nog isf Jake gyllenhall pga hans charm.. *cupid*

Inte för o va sån men i hur många bilder/filmer har du sett honom utan smink? Visst inte i samma grad som tjejer men dom är självklart sminkade och bilderna är fixade dom också.

Sandra81
2011-11-12, 23:44
Inte för o va sån men i hur många bilder/filmer har du sett honom utan smink? Visst inte i samma grad som tjejer men dom är självklart sminkade och bilderna är fixade dom också.

det var ju inte hans utseende jag antog här utan att han verkar så otroligt charmig som jag "faller" för.. charm, humor är så otroligt viktigt för att någon ska bli attraktiv. det räcker inte att se ut som en modell och vara vältränd för att bli snygg i mina ögon. samma är med josef gordon levitt han kanske inte är tokvältränad,snygg å het som modeller men han verkar så otroligt charmig och rolig och det lyfter ju upp en person otroligt mycket att bli attraktiv ...http://hitrecord.org/records/561546

men nu var ju detta en tråd om tjejers fixering på att bli smala och likvärdiga med modeller. jag kan inte direkt påstå att det är så mycket fördelar med att vara smal heller. lika mycket skit får vi smala också men på något sätt är det mer accepterat. så frågan är. hur ska det vara för att alla ska bli nöjda?

favve
2011-11-13, 00:03
det var ju inte hans utseende jag antog här utan att han verkar så otroligt charmig som jag "faller" för.. charm, humor är så otroligt viktigt för att någon ska bli attraktiv. det räcker inte att se ut som en modell och vara vältränd för att bli snygg i mina ögon. samma är med josef gordon levitt han kanske inte är tokvältränad,snygg å het som modeller men han verkar så otroligt charmig och rolig och det lyfter ju upp en person otroligt mycket att bli attraktiv ...http://hitrecord.org/records/561546

men nu var ju detta en tråd om tjejers fixering på att bli smala och likvärdiga med modeller. jag kan inte direkt påstå att det är så mycket fördelar med att vara smal heller. lika mycket skit får vi smala också men på något sätt är det mer accepterat. så frågan är. hur ska det vara för att alla ska bli nöjda?

Är det en retorisk fråga?

Du inser väl att det inte finns en smak som alla kan komma överens om. Oavsett din kroppstyp, så kommer det finnas folk som attraheras likväl folk som finner den mindre attraktiv.

Snobbe
2011-11-13, 00:36
det var ju inte hans utseende jag antog här utan att han verkar så otroligt charmig som jag "faller" för.. charm, humor är så otroligt viktigt för att någon ska bli attraktiv. det räcker inte att se ut som en modell och vara vältränd för att bli snygg i mina ögon. samma är med josef gordon levitt han kanske inte är tokvältränad,snygg å het som modeller men han verkar så otroligt charmig och rolig och det lyfter ju upp en person otroligt mycket att bli attraktiv ...http://hitrecord.org/records/561546

men nu var ju detta en tråd om tjejers fixering på att bli smala och likvärdiga med modeller. jag kan inte direkt påstå att det är så mycket fördelar med att vara smal heller. lika mycket skit får vi smala också men på något sätt är det mer accepterat. så frågan är. hur ska det vara för att alla ska bli nöjda?

Finns inget o göra enda man kan göra är o skita i vad andra tycker och om dom vill klanka ner på någon så är dom idioter. Jag har aldrig i mitt liv klagat på att någon är för smal eller tjock eller har stor näsa. Folk som säger något sådant är bara idioter. Om det däremot skadar hälsan så kan det vara bra att påpeka det.

Jag har fått höra så mycket bullshit om min vikt när jag var fet och när jag höll på att gå ner och även nu när jag är normalviktig så de inte är sant. Enda jag kan säga är att dom som sitter o snackar skit är inga jag vill ha att göra med iaf. Så det är inte direkt bara hos tjejer det finns.....

Sen bilderna som postas i brud tråden är ju tjejer som folk tycker är snygga. Det är inte en vem jag skulle gifta mig med tråd och jag tror man måste se den skillnaden. Jag tror ärligt att det är mer tjejer som får andra tjejer att må dåligt av vikt och utseende än vad män gör.

Berguven
2011-11-13, 03:18
Dom sätter en varningstext på dom reklamer som innehåller en retuscherad modell. Antingen så är den retuscherad eller inte.

Hur ska de som sätter varningstexten veta om bilden är retuscherad eller inte? På vilka vis får en bild behandlas innan den räknas som retuscherad?

muddler
2011-11-13, 03:28
Märks tydligt att ni båda tillhör bottenskiktet vad gäller utséende. Lika barn leka bäst, s a s.

Jag plusettar hultman.

Nu är du säkert ironisk men mjä det bottnar i tycke och smak, jag tar också översta om jag var tvungen att välja, har ingenting med ens eget utseende att göra. Jag gillar kurvor *cupid* Inte tjejer som ser ut som en 10 årig taiwanespojke i kroppen ( OK nu tog jag i såklart men det bottnar i samma sak, personlig preferens. )

Yes
2011-11-13, 15:08
-1

Opåverkad av samhället tror jag de flesta skulle finna den övre kvinnan mer attraktiv.
Vad du egentligen säger här är att någon som helt saknar kontakt med verkligheten och lever i ett vakuum skulle finna Aria Giovanni mer attraktiv. Vilket, såklart, även är motsägelsefullt eftersom man då inte skulle vara medveten om hennes existens.

Värderingar är inte något abstrakt utan skapas utifrån den värld man lever i. Det inkluderar även samhället. Någon som gillar smala kvinnor har skapat sig den värderingen genom den kontakt han haft med kvinnor. Bland tjocka, smala och mittemellankvinnor har han bedömt smalhet som en positiv egenskap. Kanske har reklamposters och modeller vägts in i bedömningen.

Så?

Själv tycker jag båda kvinnorna är attraktiva i det här fallet, men låt oss fokusera på den smalare. Är min värdering felaktig? Varför? Är det något fel på hennes kroppsform? Tyder det på brister i min karaktär och mitt omdöme om jag uppskattar den? Hur borde jag istället värdera hennes utséende? Varför? Vore det bättre om hon var mittemellan eller tjock? Varför?

När det gäller utséende historiskt sett kan man titta på konst från antiken fram till idag. Det säger en hel del om vad man bedömt som vackert historiskt sett. Vad man kommer se om man gör sitt jobb ordentligt är att det råder en rätt stor variation. Självklart finns det skillnader beroende på hur folk levde och hur samhället såg ut, men det finns en klart större variation individuella kostnärer emellan. En annan sak som kommer framgå är att skönhet till stor del är universellt. Alla kanske inte gillar Zorn-kvinnor men det finns nog ingen som skulle betrakta dem som anskrämliga. Det omvända gäller förstås för ett smalare ideal.

Fredszky
2011-11-13, 16:02
Vad jag menar är om man tittar på djur&natur så är det i regel större kropp/mer fett = mer attraktiv kvinna. Och så har det sett ut även för människan såvitt jag vet tills nu de senaste 60 or so (?) åren.

Jag tror att vi har det i ryggraden/reptilhjärnan att tycka om former mer, det signalerar fertilitet, överlevnadsförmåga och god förmåga att ta hand om ett barn.

Sen nu på senare tid har samhället präntat in i huvudet på samtliga att ju smalare du är desto mer attraktiv är du, i princip.

Jag tycker naturligtvis man får gilla vilken kropp som helst, inget är rätt eller fel, jag undersöker frågan varför man tycker som man gör.

Sen kan jag tycka att vissa är mer lättledda i vad dom "bör" tycka om än andra :)

Oxe
2011-11-13, 16:07
Former och Fetma är ju viss skillnad en smal tjej kan byst och höfter...

Den övrekvinnan i exemplet är ju lite väl mullig för att vara riktigt attraktiv.
Den nedre utstrålar helt klart en sundare livsstil

dream_theater_
2011-11-13, 20:52
Tyvärr Filmjölk, skaffa stödhjul innan du välter!

filmjölk
2011-11-13, 21:38
Äsch, ni är ju bögar hela bunten. I´m outta this thread!

Yes
2011-11-13, 23:24
Vad jag menar är om man tittar på djur&natur så är det i regel större kropp/mer fett = mer attraktiv kvinna. Och så har det sett ut även för människan såvitt jag vet tills nu de senaste 60 or so (?) åren.

Jag tror att vi har det i ryggraden/reptilhjärnan att tycka om former mer, det signalerar fertilitet, överlevnadsförmåga och god förmåga att ta hand om ett barn.
Snarare handlar det om hälsa, framgång och könskaraktäristik. Större kropp/mer fett är då inte ett tecken på det. Speciellt inte i vårat moderna samhälle där man är väldigt medvetna om kost och träning, samt lever i ett stort överflöd.

Former är, som Oxe säger, inte samma sak som fet. Man kan vara smal och ha former, och det är något som går hem hos många män.

Smala kvinnor är inte svåra att hitta ens om man kollar över 2000 år bakåt i tiden. Här är en hellenistisk skulptur(du skulle se vissa av männen, skulle få kolo att kollektivt skämmas...):
http://weheartit.com/entry/6507312

En lite blandad kompott:
http://www.ricci-art.net/img006/614.jpg
http://www.historicalstockphotos.com/details/photo/2025_a_girl_carrying_a_basket_of_fruit_on_her_head _by_frederic_lord_leighton.html
http://mommymystic.files.wordpress.com/2009/04/maxfield_parrish_01.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Godward-The_Mirror-1899.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_ZE250vHIH9c/TRWSYTsuTPI/AAAAAAAACRU/D5_hMcpNh8A/s1600/apollo_e.jpg
http://www.mystudios.com/artgallery/S/Sir-Lawrence-Alma-Tadema/Tepidarium-(In-the-Tepidarium).html
http://www.pbase.com/bmcmorrow/image/47828250
http://www.hoocher.com/Giovanni_Boldini/Marthe_Bibesco_Boldini.jpg
http://justunderthesurface.wordpress.com/2010/07/29/the-lady-nymphs-circe/
http://artmight.com/Artists/Vittorio-Corcos-1859-1933/Corcos-Vittorio-The-Wounded-Puppy-39254p.html
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jean_Auguste_Dominique_Ingres_-_Roger_Delivering_Angelica.jpg
http://www.artbible.info/art/large/601.html
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Venus_and_Mars.jpg

Nu finns det såklart många exempel på tjockare kvinnor också. De flesta hittar du dock under medeltiden och renässansen. Det är alltså under och en tid efter en riktigt eländig period, där dessutom kyrkan haft ett enormt inflytande. Under den perioden glömde man bort det grekerna och romarna lärt sig och mycket av konsten bestod av förvridna former.

Hursomhelst så... nä, så jäkla annorlunda har det inte varit jämfört med vårat samhälle. Visst finns det skillnader, men vi lever också annorlund liv och har betydligt större möjligheter att påverka hur vi ser ut.

Sen nu på senare tid har samhället präntat in i huvudet på samtliga att ju smalare du är desto mer attraktiv är du, i princip.
Det är ett vanligt påstående men hittils har jag inte sett några bevis. Catwalken med levande klädhängare reflekterar inte vad gemene man finner attraktivt.

Jag tycker naturligtvis man får gilla vilken kropp som helst, inget är rätt eller fel, jag undersöker frågan varför man tycker som man gör.


Sen kan jag tycka att vissa är mer lättledda i vad dom "bör" tycka om än andra :)
Själv är du upplyst och vet precis varifrån andra människor fått sina preferenser?

Tolkia
2011-11-13, 23:37
Yes: De grekiska och romerska skulpturerna är dock rätt runda/bitiga om du jämför med dagens hollywoodskådisar, modeller och size zero.

Hemi
2012-04-05, 20:15
Appropå,
Israel införde nyligen en ny lag mot modeller med BMI under 18,5. Nyheten blev stor då Israel blev först med detta? Har inte kollat så noga men en artikel från Israel roddar lite i ämnet.
http://www.jpost.com/Business/Commentary/Article.aspx?id=263070&R=R9