handdator

Visa fullständig version : Starka smärtstillande medels effekt på träning/diet/osv??


Sweety87
2011-11-11, 15:34
Hej! har fått tradolan utskrivet mot ryggbesvär nu, och jag undrar vad det har för effekt på:

proteinsyntesen
fettförbränningen
hormonpåverkan
UND SO WEITER allt om träning förutom att man kan bli trött av det och inte orka träna för det vet jag min läkare sa det


mvh !

Numse
2011-11-11, 17:05
King grub har postat en del angående NSAIDs i samband med träning. Det hämmar proteinsyntesen så vitt jag vet. Sök på forumet.

Morrris
2011-11-11, 17:38
King grub har postat en del angående NSAIDs i samband med träning. Det hämmar proteinsyntesen så vitt jag vet. Sök på forumet.

Tramadol är inte en NSAID.

Ska du träna med substansen i kroppen? Vad är det för ryggbesvär?

Sweety87
2011-11-11, 18:13
Tramadol är inte en NSAID.

Ska du träna med substansen i kroppen? Vad är det för ryggbesvär? Ja jag ska träna med substansen i kroppen givetvis... ska ta varje dag och med tanke på dess halflife så kmr jag att ha kvar i kroppen när jag tränar, men jag lägger så långt från träningen som möjligt, eftersom det ska vara muskelavslappnande också vilket jag förstått.

Det är något problem med ryggraden, det är inte tillräckligt allvarligt för operation, men tillräckligt för att ge jobbig smärta som inte botats med sjukgymnastik.. har haft problemet i typ fem år nu.

krubkungen
2011-11-11, 18:20
Det är något problem med ryggraden, det är inte tillräckligt allvarligt för operation, men tillräckligt för att ge jobbig smärta som inte botats med sjukgymnastik.. har haft problemet i typ fem år nu.

Har du haft konstant ont i ryggen i fem år? För böveln. Vad är det för problem? Träningsskada? Har du fått hjälp?

Sweety87
2011-11-12, 00:00
Inga tunga grabbar typ Eddie Vedder - King Grub - Ola Wallengren - Sverker eller någon annan expert som har något att säga?

Sweety87
2011-11-12, 00:03
Har du haft konstant ont i ryggen i fem år? För böveln. Vad är det för problem? Träningsskada? Har du fått hjälp? det gör inte konstant ont utan det kommer i perioder.. ibland har jag trott att det ska bli bra men så har det börjat stråla i benen igen när jag ska sova..

den här gången gick "det upp" av att jag körde böj med stopp i botten.. när jag var klar så gjorde det extremt ont långt ner i korsryggen men det var inte ett diskbråck eftersom det var helt utan strålning... men jag kunde inte gå ordentligt på flera dagar

det märkliga den här gången var att det inte gjorde ont när jag böjde mig framåt.. utan när jag böjde mig bakåt ??? gjorde mer ont att stå upp rakt än att sitta ner.. så har det aldrig varit förut

Morrris
2011-11-12, 11:25
Har du gjort MR?

Numse
2011-11-12, 12:05
Där ser man, my bad.

Anders The Peak
2011-11-12, 13:06
det gör inte konstant ont utan det kommer i perioder.. ibland har jag trott att det ska bli bra men så har det börjat stråla i benen igen när jag ska sova..

den här gången gick "det upp" av att jag körde böj med stopp i botten.. när jag var klar så gjorde det extremt ont långt ner i korsryggen men det var inte ett diskbråck eftersom det var helt utan strålning... men jag kunde inte gå ordentligt på flera dagar

det märkliga den här gången var att det inte gjorde ont när jag böjde mig framåt.. utan när jag böjde mig bakåt ??? gjorde mer ont att stå upp rakt än att sitta ner.. så har det aldrig varit förut

Jag tycker att du ska försöka träna bålen ordentligt. Hyperextension(du ska inte ha ändan utanför dynan), situps, midjerotator för att få god stablitet.

Använd låg belastning och kör reps kring 20 och 4 set utan att nå failure.

Det är bra om du tar kontakt med en sjukgymnast med OMT utbildning eftersom det oftast är bäckenet som behöver justeras vid ischiassmärtor.

Angående smärtstillande tror jag inte att du ska tänka allt för mycket på det utan använd dem när du har ont. Eller enligt läkarens anvisningar.