handdator

Visa fullständig version : Hur relaterad är hjärtpulsfrekvensen till livslängden?


Sweety87
2011-11-11, 13:24
Finns det någon forskning om hur stor relation det finns mellan antalet slag per minut i vila och hur länge man lever?

Är det mer eller mindre så att ju färre slag per minut, desto längre lever man? Det känns ganska logiskt. Och vice versa.

Menar givetvis bortsett från allt annat. Träning/fetma också, alltså.


mvh

Sparven från Minsk
2011-11-11, 13:27
Vill minnas att det finns en formel för det där.
En elefant har få per minut och en mus många, men de har lika många hjärtslag under sitt liv. Därför lever elefanten länge och musen kort, men lika många slag ;)

Läste i Illustrerad Vetenskap för många år sedan.

Macroman
2011-11-11, 13:51
Om vilopuls:

"Den puls man brukar ha på morgonen när man vaknar eller när man har vilat och är riktigt avkopplad, kallas vilopuls. Ett av de bästa måtten på hur god kondition man har är just vilopulsen. Har man en normal kondition bör vilopulsen ligga på omkring 60 (genomsnittet i sverige är ca 70-75). Ska det kallas att man har en bra kondition så bör ens vilopuls ligga på runt 50 (tävlingsidrottare, tex löpare, orienterare, längskiddåkare, kan ha en vilopuls på 30-40."

Källa: Internet

Själv har jag runt 45 i vilopuls. 48 as we speak...

LarsLasr
2011-11-11, 14:10
saxat från för att ge snabbt svar :)
http://www.alltomvetenskap.se/totalt-antal-hjartslag.aspx?article=2756&newsbillcategory=69


Vi har nu två samband: a) små djur har fler hjärtslag per minut, och b) små djur har kortare livslängd. Man har kombinerat dessa samband och kommit fram till, enkelt uttryckt, att alla däggdjur lever lika länge om man mäter tiden i hjärtslag. Detta är en oerhört poetisk tanke: vår stund på jorden mäts ut av hjärtats slag. Men det finns flera problem. Ett är att det statistiska sambandet ifrågasatts. Ett annat är att det är mycket svårt att få fram tillförlitliga värden på däggdjurs maximala ålder. Ett tredje är att människohjärtat slår fler slag än förväntat.
– Hade sambandet gällt för människor så hade vi dött av ålderdomssvaghet* vid 20-30 års ålder. Sambandet är således inte tvingande och undantagslöst. Människans oväntat höga livslängd är dock intressant. Man skulle kunna spekulera i att det naturliga urvalet gynnat en hög livslängd hos männi*skor, eftersom det krävs tid att överföra det kulturella arvet* till nästa generation. Det tar tid att lära barnen att jaga, fiska, samla ätliga rötter och göra stenyxor, avslutar Anders* Lundquist.

Normal vilopuls ligger mellan 50 - 100 slag/minut

Generellt kan man väl säga att en låg puls oftast tyder på ett friskt hjärta och hälsosam livsstil men att det finns många fler faktorer som spelar in på livslängd.

Sweety87
2011-11-11, 15:23
saxat från för att ge snabbt svar :)
http://www.alltomvetenskap.se/totalt-antal-hjartslag.aspx?article=2756&newsbillcategory=69


Vi har nu två samband: a) små djur har fler hjärtslag per minut, och b) små djur har kortare livslängd. Man har kombinerat dessa samband och kommit fram till, enkelt uttryckt, att alla däggdjur lever lika länge om man mäter tiden i hjärtslag. Detta är en oerhört poetisk tanke: vår stund på jorden mäts ut av hjärtats slag. Men det finns flera problem. Ett är att det statistiska sambandet ifrågasatts. Ett annat är att det är mycket svårt att få fram tillförlitliga värden på däggdjurs maximala ålder. Ett tredje är att människohjärtat slår fler slag än förväntat.
– Hade sambandet gällt för människor så hade vi dött av ålderdomssvaghet* vid 20-30 års ålder. Sambandet är således inte tvingande och undantagslöst. Människans oväntat höga livslängd är dock intressant. Man skulle kunna spekulera i att det naturliga urvalet gynnat en hög livslängd hos männi*skor, eftersom det krävs tid att överföra det kulturella arvet* till nästa generation. Det tar tid att lära barnen att jaga, fiska, samla ätliga rötter och göra stenyxor, avslutar Anders* Lundquist.

Normal vilopuls ligger mellan 50 - 100 slag/minut

Generellt kan man väl säga att en låg puls oftast tyder på ett friskt hjärta och hälsosam livsstil men att det finns många fler faktorer som spelar in på livslängd. Tack så Otroligt mkt *cupid* ! är nu helt övertygad om att dra ner min puls ordentligt...

pwnyou
2011-11-11, 15:31
Har man lägre livslängd om man har hög maxpuls genetiskt?

Jag har god kondition, så jag har antagligen rätt låg vilopuls i proportion till min maxpuls, men min maxpuls är genetiskt väldigt hög. Jag har aldrig mätt min vilopuls men min maxpuls var runt 230 för 4 år sedan.

folkilsk
2011-11-11, 15:59
Senast uppmätta vilopuls 40 och maxpuls 218. Då var jag rökare, så som sagt... fler faktorer spelar in. All forskning på korrelationen mellan puls och livslängd borde vara högst generaliserande och förenklande och lämpar sig nog bäst för populärvetenskapliga tidningar.

Halice
2011-11-11, 16:12
Maxpulsen brukar ligga runt 180-220 och det sägs att den sjunker med ca 1 slag per år efter 20-års åldern.
För män ligger maxpulsen på ca 220 minus åldern, kvinnor på ca 226 minus åldern.

Vilopulsen är något som går att träna upp till, ligger vanligtvis runt 40-80 slag/min.
För mig att Gunde Svan ligger på 37 o hade rekordet till Per Elofsson tog över.

09matblo
2011-11-11, 18:09
OT:
Gunde hade 32 vad jag hört.

När jag skulle börja ge blod hade jag 38 i puls, man fick inte ha lägre än 45 för att få ge blod tydligen.
Någon som vet varför?
Kan det vara att man pumpar runt mindre blod per tidsenhet och om man tappar ut i "vanlig" takt så blir det för lite för att försörja kroppen?

mn8eii
2011-11-11, 18:24
Visst finns det fördelar med att ha en låg vilopuls men att det skulle finnas något slags samband med antal slag och livslängd skall jag ha mer belägg än några pseudovetenskapliga teorier för att tro på.

Adde84
2011-11-11, 21:37
Skulle säga att det är mycket som påverkar vilopulsen.

Sist jag mätte med pulsklocka i vila (ca 2 veckor sen) låg jag stabilt (över 3min i sträck) på 32 slag med dippar på 31 slag/min.

Förvisso har jag tävlat i löpning (2:42 marathon, 1.54 Lidingöloppet) men vill inte på något sätt påstå att jag är nära Gundes kondition när han var aktiv.

Så bara för att någn har lägre puls än någon annan är det inte säkert att han/hon har bättre syreupptagningsförmåga/"kondition"

Mäktigman
2017-11-11, 10:54
Bump!*rolleyes*
Någon som vet ifall mer forskning har gjorts på detta såhär 6 år senare?

smerk
2017-11-11, 11:39
Jag ligger på 43-45 slag per minut utan att träna kondition, brukar bli andfådd av min intensiva styrketräning dock. Kan ju hoppas på att en låg puls är bra, doktorn sade att jag hade ett starkt hjärta. Farsan har löptränat mycket så jag kanske har fått bra gener därifrån?

Masterpan
2017-11-11, 13:38
OT:
Gunde hade 32 vad jag hört.

När jag skulle börja ge blod hade jag 38 i puls, man fick inte ha lägre än 45 för att få ge blod tydligen.
Någon som vet varför?
Kan det vara att man pumpar runt mindre blod per tidsenhet och om man tappar ut i "vanlig" takt så blir det för lite för att försörja kroppen?

Om du är frisk är det inget problem att ge blod, problemet är att man inte kan vara 100% att du faktiskt har en fysiologiskt låg puls och inte är sjuk, därför väljer man att inte riskera något och låter dig således inte lämna blod

Max
2017-11-12, 09:27
Jag ligger på 43-45 slag per minut utan att träna kondition, brukar bli andfådd av min intensiva styrketräning dock. Kan ju hoppas på att en låg puls är bra, doktorn sade att jag hade ett starkt hjärta. Farsan har löptränat mycket så jag kanske har fått bra gener därifrån?
Du får inte bättre gener för att din pappa löptränat.

Termy
2017-11-12, 10:11
Det där med geners förändring och ev. påverkan från våra föräldrar utifrån hur de levt är ju onekligen intressant. Jag läste nyligen en intervju (https://www.npr.org/2012/03/09/148306989/a-workout-can-change-your-dna)från en som forskar inom ämnet, Juleen Zierath. Träningens effekt på DNA, m.m. Intervjun har dock några år på nacken nu. Hon nämner att de vill besvara just den frågan - hur träning kan påverka våra avkommor.

"And one of the things we're really thinking about is whether or not any of these effects could be transferred to the next generation, and so that's one of the questions we'll try to answer. And the other is, what other nutrients or lifestyle modifications could change the chemical tagging(ph) on the DNA, this DNA methylation?"

Någon kanske är mer insatt och har nyare forskning att bidra med.

Här finns dock en studie på möss (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4714554/) som sprang i hjul.
Murashov AK, Pak ES, Koury M, et al. Paternal long-term exercise programs offspring for low energy expenditure and increased risk for obesity in mice. The FASEB Journal. 2016;30(2):775-784. doi:10.1096/fj.15-274274.

Key points:
"The effect of paternal physical activity on offspring metabolism has not been adequately addressed."

"Our data showed that offspring whose fathers were exposed to a long-term exercise regimen were more metabolically efficient."

Bra ... eller?

"As a result, these offspring exhibited lower EE and an increased risk of obesity and insulin resistance on a high-fat diet. This manifested in increased body weight and adiposity, impaired glucose tolerance, and higher insulin levels."