handdator

Visa fullständig version : Isolations övn, endast för symmetri?


Lobello
2011-11-11, 01:36
Hejhallå. Rakt på sak:
Vissa kör enbart basövningar. SL5x5? Martin Berkhan? (http://www.leangains.com)
Vissa kör basövning + isolation(alla delar) Ako Rahim (http://akorahim.se)
Vissa kör bara isolation pga nån super bra anledning.

Vi är väl alla ute efter maximalt resultat oavsett våra mål.
Att enbart köra basövningar är nåt jag aldrig gjort.
30min gym pass känns lite fel?

SL5x5 och Ako Rahim må vara dåliga exempel då SL är för styrka i just basövningar, volym i andra hand. Ako Rahim tränar väl efter
vad han tävlar i. Han lägger dock till en massa roliga övningar.

Jag själv föredrar Akos träningssätt. (Bas+isolation)
Men blir man idiotförklarad pga det här då det egentligen inte behövs?

willtjam
2011-11-11, 01:52
Vad var frågan?

Lobello
2011-11-11, 01:59
Vad var frågan?


Men blir man idiotförklarad pga det här då det egentligen inte behövs?

Halvbra formulerad fråga. Behöver man inte köra isolationsövningar alls?
Om man t.ex vill nå sitt genetiska max i volym(överdrivet exempel)

Är enbart bas lika bra som bas+isolation för volym?
Är det individuellt som allt annat? :smash:

willtjam
2011-11-11, 02:28
Grejen är väl att man inte kommer åt alla muskler lika bra med basövningar. Vader får ingen direkt träning exempelvis, och biceps får inte så jättemycket av bara chins osv. Därför brukar många lägga till isolationsövningar som komplement. Sen kan man ju även välja att ha två eller fler övningar för samma muskel exempelvis militärpress följt av hantellyft åt sidan, bara för att se till att muskeln får sitt.
Sen har det diskuterats tidigare här på forumet om man verkligen får en snygg kropp av program baserat på basövningar (ex. SL5x5), vilket många verkar vara enade om att man inte får. Det krävs lite mer helt enkelt.

Rahf
2011-11-11, 03:02
Isolationsövningar är bra att ha som komplement till basövningar. Är volym det man strävar mot så är de väldigt bra för att aktivera vissa muskelgrupper lite extra, vilket basövningar inte kan. Problemet blir snarare när största delen av passet går åt till att 'träffa' biceps från höger, vänster, nord, och syd.

Din uppfattning låter sund.

Wormzie
2011-11-11, 09:24
För mig känns det som att det är genom basövningarna (closed kinetic chain) som man bygger styrkan och grundfysiken. Sen är det ju upp till var o en vad målet är med träningen, man kanske vill komplettera lite med biceps, vader, baksida axlar, triceps för att få lite bättre symmetri eller för att det gör gott för egot :)

prOtotype
2011-11-11, 09:25
Jag tror att alla nybörjare borde börja med tex 5x5 och bygga upp en grundstyrka och lägga på komplementerande övningar allt eftersom. Om man kör isolationsövningar för bröst för att det släpar innan man kan bänka sin egen kroppsvikt (som kille) så är man nog fel ute.

Sniggel
2011-11-11, 09:41
Sen har det diskuterats tidigare här på forumet om man verkligen får en snygg kropp av program baserat på basövningar (ex. SL5x5), vilket många verkar vara enade om att man inte får.

Jaså?
Tycker det råder väldigt delade meningar om den saken.

mikaelj
2011-11-11, 09:50
Jaså?
Tycker det råder väldigt delade meningar om den saken.

Utan militärpressar och latsdrag/tunga räckhävningar kommer man få släpande axlar & armar, säger domarpanelen på Kolo.

z_bumbi
2011-11-11, 09:56
Att enbart köra basövningar är nåt jag aldrig gjort.
30min gym pass känns lite fel?

Inget fel med att träna 30 min om du får de resultat du vill men varför skulle du automatiskt få 30 min pass bara för att du kör basövningar?

I övrigt så kör alla jag träffat som nått en bit styrke- och/eller volymmässigt någon form av isolationsövningar. Att man inte ska göra det är bara något som förekommer på internet eller från de som inte tränat målinriktat under någon längre period. Däremot så varierar förhållandet mellan större och mindre övningar rejält beroende på målsättning och erfarenhet.

Spridis
2011-11-11, 10:04
Tänk på att dom som ibland postar inlägg angående sin isolations-superduper-5x5-opti-träning är Kalle 15 år.

willtjam
2011-11-11, 14:46
Jaså?
Tycker det råder väldigt delade meningar om den saken.

Det som jag har läst tyder på att många tycker så. Inte alla, men många.