handdator

Visa fullständig version : Tips på vad man kan äta innan morgonpromenaden?


vwfanatiker
2004-01-05, 11:31
Ja i morse när jag gick en sväng på ca 1 tima så höll jag nästa på att äta upp mina handskar och mösan för jag var så jäkla hungrig så jag skulle vilja ha några tips på vad man kan äta innan promenade utan att förstöra insulin nivåerna eller vad det nu heter. kaffe går bort helt hatar smaken, ägg är väll ingen höjdare heller...



//mvh

Munter
2004-01-05, 11:36
Kött eller en proteindrink ? Fisk ? Omelett ?

King Grub
2004-01-05, 11:38
Inget. Allt höjer insulinnivåerna, och många rena proteinprodukter höjer dem mer än samma mängd energi från kolhydrater. Kött och fisk höjer dem mer än t ex pasta. Och trycker du upp insulinnivåerna med protein (eller kolhydrater) går du miste om en del av vitsen med att promenera före frukost, d v s obefintliga insulinnivåer, vilka gör att en större del av den förbrukade energin tas från fett.

Fyll dig med vätska så kanske du står dig lite bättre i alla fall.

vwfanatiker
2004-01-05, 11:39
glömde skriva att jag deffar så jag går ju för att bränna fett och då är det väll inte så bra att äta kött eller ta protein drink?



//henke

King Grub
2004-01-05, 11:41
Originally posted by vwfanatiker
glömde skriva att jag deffar så jag går ju för att bränna fett och då är det väll inte så bra att äta kött eller ta protein drink?



//henke

Just det. ;) Men jag tänkte på det i mitt svar.

vwfanatiker
2004-01-05, 11:41
hehe oki så vatten är det som gäller. visst blir man lite mättare på det men det absolut bästa va ju när man kom hem och bara kunnde dunka i sig mat. :eating: :hbang:


mvh

kharon
2004-01-05, 12:07
Man vänjer sig. Visst är man alltid hungrig, men lite får man ju ändå bita ihop om man vill nå sina mål!

Jag häller i mig ett liter vatten och koffein innan jag går.

LunaSpice
2004-01-05, 13:01
Vad du kan göra är att äta fibrer med vatten, t.ex. kruskakli (inte gott nej), glukomannan eller liknande för att fylla ut magsäcken lite. Det funkade för mig när jag gick morgonpromenader 4-5 ggr/vecka i våras.

Hoffa
2004-01-05, 16:39
Hej!

Hoppas det går bra för dej!

En fråga som någon kan svara på kanske..så jag slipper att ska en ny tråd!!

Säg att man cycklar 30 min innan frukost efter en natts sömn o bara druckit kaffe innan..

Hur mycket mer i procent förbränner man om man jämför med att cyckla kl 17.00 efter ha ätit nåde frukost och lunch som höjer insulin halten...??

Exact vet man ju inte och det sklljer sig säkert från person till person..men någon som vet några ungefära siffror ??

he hej:cool:

King Grub
2004-01-05, 17:03
Originally posted by Hoffa
Hur mycket mer i procent förbränner man om man jämför med att cyckla kl 17.00 efter ha ätit nåde frukost och lunch som höjer insulin halten...??

Du förbränner exakt lika mycket energi när du än utför aktiviteten. Det som skiljer är hur stor del av energin som tas från fett, och ju lägre insulinnivåer, desto mer används fett som energikälla.

"A study performed at Kansas State University and published in Medicine and Science in Sports and Exercise showed that a kilogram of fat is burned sooner when exercise is done in the fasted state in the morning than when it’s done later in the day. The researchers measured respiratory gas exchange, caloric expenditure and carbohydrate and fatty acid metabolism, and found that the amount of fat burned during aerobic exercise amounted to 67% of the total energy expenditure in the morning after a 12 hour fast. This is substantially higher than the 50% expenditure achieved when the same exercise was done later in the day or after eating."

Men som Lyle McDonald säger, det spelar mindre roll vad som förbrukas än den totala energiförbrukningen:

"All that research says is that you burn a greater proportion of fat this way, which I agree with 100%," says Lyle. "The majority of research shows that as far as real world fat loss goes, it doesn’t really matter what you burn. Rather, 24-hour calorie balance is what matters. Because if you burn glucose during exercise, you tend to burn more fat the rest of the day. If you burn fat during exercise, you burn more glucose during the day. The end result is identical. If that weren’t the case, then athletes like sprinters who never ‘burn fat’ during exercise wouldn’t be shredded. Basically, they burn so many calories that they remain in balance and don’t gain any fat. So, while morning cardio probably provides some psychological benefits to bodybuilders who are programmed to do it that way, I can’t say that I think it will result in greater ‘real world’ fat loss, which is what matters."

Hoffa
2004-01-05, 19:05
Ofan!

Så om man förbränner mer fett procentuellt sett på morgonen så förbränner man mer ur glykogendepåerna resten av dan..och vice versa..

undrar hur det kommer sig..

Men det viktigaste är att man vet
att det är så inte varför..:cheers:

King Grub
2004-01-05, 19:17
Du förbränner inte mer glykogen senare på dagen om du har tränat fettförbrännande träning på morgonen, om du menar det. Undersökningen ovan jämförde träning på fastande mage med samma träning utförd efter att ha ätit, och då togs en större del av den förbrukade energin från fett när träningen bedrevs på fastande mage, men den totala energiåtgången var densamma.

Björn S
2004-01-05, 21:45
Grubb,
Är altså en proteinshake onödigt trots att den sparar lite på musklerna? Är det en befintlig mängd den sparar?

King Grub
2004-01-05, 22:03
Den sparar inte mycket på musklerna alls. Proteinet kommer att användas till kolhydrater, och så katabol blir man inte så det är någon fara för märkbar muskelförlust.

Hoffa
2004-01-06, 00:09
Tack för svaret Grubba!! :smokin:


En annan sak som jag tänkte på...

Kan man bara hamna i "svälttillstånd"
om man äter för lite fett?

Eller kan det vara så att om man äter
för lite kalorier att man hamnar i
svälttillstånd?

Säg att man skär ned 500 kcal via
bättre kost och sen 500 kcal via motion
varje dag alltså..då kanske det blir
för mycket kaloriunderskott och
kroppen sparar på fettdepåerna?

Eller är det så att för lite kalorier (alltså energi) gör att kroppen börjar tära och förbränna musklerna bara?

Men fett inlagring och fettförbränningen är den samma..

King Grub
2004-01-06, 11:16
Både och, men även om du tillfredsställer ditt energibehov, men äter för lite fett, blir kroppen sämre på att använda just fett som energi. Att äta fett stimulerar fettförbränningen.