handdator

Visa fullständig version : Ingen proteinsyntesstimulerande effekt av vassleprotein före träning


King Grub
2011-11-10, 12:54
BACKGROUND:

This study examined the effects of a whey protein supplement in conjunction with an acute bout of lower body resistance exercise, in recreationally-active males, on serum insulin and insulin like growth factor 1 (IGF-1) and Akt/mTOR signaling markers indicative of muscle protein synthesis: insulin receptor substrate 1 (IRS-1), AKT, mammalian target of rapamycin (mTOR), p70S6 kinase (p70S6K) and 4E-binding protein 1 (4E-BP1). Methods: In a randomized, double-blind, cross-over design, 10 males ingested 1 week apart, either 10 g of whey protein (5.25 g EAAs) or carbohydrate (maltodextrose), 30 min prior to a lower-body resistance exercise bout. The resistance exercise bout consisted of 4 sets of 8-10 reps at 80% of the one repetition maximum (RM) on the angled leg press and knee extension exercises. Blood and muscle samples were obtained prior to, and 30 min following supplement ingestion and 15 min and 120 min post-exercise. Serum and muscle data were analyzed using two-way ANOVA.

Results:

No significant differences were observed for IGF-1 (p > 0.05). A significant main effect for Test was observed for serum insulin (p<0.01) at 30 min post-ingestion and 15 and 120 min post-exercise, with no Supplement x Test interaction (p > 0.05). For the Akt/MTOR signaling intermediates, no significant Supplement x Test interactions were observed (p > 0.05). However, significant main effects for Test were observed for phosphorylated concentrations of IRS, mTOR, and p70S6K, as all were elevated at 15 min post-exercise (p < 0.05). Additionally, a significant main effect for Test was noted for 4E-BP1 (p < 0.05), as it was decreased at 15 min post-exercise.

Conclusion:

Ingestion of 10 g of whey protein prior to an acute bout of lower body resistance exercise had no significant preferential effect compared to carbohydrate on systemic and cellular signaling markers indicative of muscle protein synthesis in untrained individuals.

J Int Soc Sports Nutr. 2011 Nov 8;8(1):18. Ingestion of 10 grams of whey protein prior to a single bout of resistance exercise does not augment Akt/mTOR pathway signaling compared to carbohydrate.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-8-18.pdf

tano
2011-11-10, 13:12
Det var väl bra och på tiden att det undersöktes. Känns ju bra att man slutade med detta intag för länge sedan.

Sheogorath
2011-11-10, 13:15
Det var väl bra och på tiden att det undersöktes. Känns ju bra att man slutade med detta intag för länge sedan.

Du menar 10 g vassleprotein innan träning?

tano
2011-11-10, 13:25
Du menar 10 g vassleprotein innan träning?

Mmm såg det nu. Det lät ju väldigt lågt, vad var anledningen till detta?

Sheogorath
2011-11-10, 13:26
Mmm såg det nu. Det lät ju väldigt lågt, vad var anledningen till detta?

Ingen aning. Synd att de valde en dos som ingen i praktiken någonsin skulle få för sig att använda. Men de tyckte kanske att det borde ha räckt för att åtminstone se statistisk signifikans. Då kan jag å andra sidan kontra med att de ändå måste välja någon arbiträr dos och då kan man ju lika gärna använda en dos som är vedertagen, förslagsvis pulver motsvarande 20-30 g protein. Men nu är det som det är. :)

King Grub
2011-11-10, 13:28
Det är 5 gram EAA, lite mer, och den mängden vassleprotein har stor effekt på proteinsyntesen vid intag efter träning.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105426&highlight=vassleprotein

Sheogorath
2011-11-10, 13:33
Och innan någon får för sig att man nu definitivt inte har någon nytta av vassle innan träning så är det ju fortfarande så att det ger byggstenar till den förhöjda MPS efter träningen, varför ett intag före ändå kan vara av värde.

Rickard
2011-11-10, 13:36
Om man ska dra någon slutsats från det man får av sammanfattningen är väl att träningen ger så mycket kraftigare stimulans att stimulansen från vasslet blir obefintlig?

King Grub
2011-11-10, 13:38
Nej, det kan man inte. Träning i sig stimulerar proteinsyntesen, men inte så mycket att proteinbalansen blir positiv i fastande stadie. Utan aminosyror är nedbrytningen större än uppbyggnaden efter styrketräning. Tillför man aminosyror (protein) efter träning stimuleras däremot uppbyggnaden dramatiskt och blir mycket större än nedbrytningen. Proteinsyntesstimuleringen styrketräningen åstadkommer är aminosyreberoende.

Eddie Vedder
2011-11-10, 13:50
Det var väl bra och på tiden att det undersöktes. Känns ju bra att man slutade med detta intag för länge sedan.

Fast större vassledosering före passet är också testat. Det var inte bättre än efter men det gav effekt i alla fall. Skillnaden här är väl att de "bara" fastat i minst åtta timmar före. Vet inte om det kan ha påverkat kanske.

krubkungen
2011-11-10, 14:01
Intressant. Hur ser det ut med 10g EAA/BCAA i fastande tillstånd innan träningen?

Eddie Vedder
2011-11-10, 14:08
Intressant. Hur ser det ut med 10g EAA/BCAA i fastande tillstånd innan träningen?

Med exakt samma metodik tror jag inte det är testat. Brukar som sagt vara längre fasteperiod än så. Men jag kan inte svara för varje studie som gjorts, bara de jag läst och jag kanske har missat någon. :)

tano
2011-11-10, 15:01
Fast större vassledosering före passet är också testat. Det var inte bättre än efter men det gav effekt i alla fall. Skillnaden här är väl att de "bara" fastat i minst åtta timmar före. Vet inte om det kan ha påverkat kanske.

Ja "bara" 8 timmar... Är de studier på intag efter träning också gjorda med lång fasta före?

Nästan omedvetet har jag förkastat allt tanke på optimering senaste året. Försöker hålla mig med protein hemma och ta en proteindrink efter passen, men annars bara fokus på att äta bra snabbt efter träningen. Antagligen omöjligt att utvärdera resultaten pga av så mycket andra faktorer, men muskulärt känns det snarast som det går framåt mer nu än tidigare. Är skeptisk till att timing av EAA etc. har någon betydelse öht (jämfört med andra faktorer som kan vara svåra att påverka med ett normalt liv).

William
2011-11-10, 16:23
Bör nämnas att i denna studie mättes inte proteinsyntes utan endast signalering som är involverad i proteinsyntes, dvs. man använde sig av ett indirekt mått. Det är inte alltid signalering och syntes stämmer överrens.

Prost
2011-11-10, 16:24
Men Om det kanske leder till minskad muskelproteinnedbrytning så leder det ju ändå kanske indirekt till någon promille ökad muskelmassa jämfört med utan...

Eddie Vedder
2011-11-10, 16:36
Är de studier på intag efter träning också gjorda med lång fasta före?

Ja de jag kan komma på så här på rak arm har använt en hel natts fasta med träning på morgon.

Mell
2011-11-10, 21:22
Mäter studien proteinsyntesen i hela kroppen eller bara i de tränade muskelgrupperna?

Vet man vad den bakomliggande mekanismen är? Kan det vara pga att AMPk är förhöjd under träningen?

William
2011-11-10, 23:24
Mäter studien proteinsyntesen i hela kroppen eller bara i de tränade muskelgrupperna?

Inget av det.

Bör nämnas att i denna studie mättes inte proteinsyntes utan endast signalering som är involverad i proteinsyntes, dvs. man använde sig av ett indirekt mått. Det är inte alltid signalering och syntes stämmer överrens.

Dreas
2011-11-11, 06:57
Men Om det kanske leder till minskad muskelproteinnedbrytning så leder det ju ändå kanske indirekt till någon promille ökad muskelmassa jämfört med utan...Vassle minskar inte muskelnedbrytningen. Och muskelnedbrytningen är ju inte förhöjd förrän efter ett pass, och då tar man ju sin drink.

Prost
2011-11-11, 12:26
Vassle minskar inte muskelnedbrytningen. Och muskelnedbrytningen är ju inte förhöjd förrän efter ett pass, och då tar man ju sin drink.

Inte i vanligt tillstånd men under träning. Om rent EAA som är mycket snabbare är antikatabolt Under träning så borde väl vassle också vara det tycker man. JAG tänker iaf inte träna helt utan, känns osmart enligt mig.. :-)

Sverker
2011-11-11, 13:58
Bör nämnas att i denna studie mättes inte proteinsyntes utan endast signalering som är involverad i proteinsyntes, dvs. man använde sig av ett indirekt mått. Det är inte alltid signalering och syntes stämmer överrens.


...och mänden proteinsyntes är beroende på mängden tillgängliga aminosyror i muskelcellen. Antingen från precis nedbrutna protein eller absorberade aminosyror från blodet ?

Dreas
2011-11-11, 14:24
Inte i vanligt tillstånd men under träning. Om rent EAA som är mycket snabbare är antikatabolt Under träning så borde väl vassle också vara det tycker man. JAG tänker iaf inte träna helt utan, känns osmart enligt mig.. :-)Nej, under träning är inte muskelnedbrytningen förhöjd, tvärtom.

Du snackar fastande träning?

Prost
2011-11-12, 11:35
Nej, under träning är inte muskelnedbrytningen förhöjd, tvärtom.

Du snackar fastande träning?

Menar du att det inte sker någon nedbrytning alls under träningen? Det måste det väl göra och även om den kanske inte är så jättemycket så borde det ändå påverka litegrann om man lyckas skapa en stor nybildning av protein efter passet Kombinerat med Minskad nedbrytning. Min magkänsla säger iaf så, jag tänker iaf aldrig köra styrketräning helt utan aminosyror i omlopp. :-)

King Grub
2011-11-12, 12:29
Det verkar inte som om nedbrytning är förhöjd under träning.

http://jap.physiology.org/content/106/6/2026.full

Efteråt är den det, men det är inte det viktiga för anabolism. Det är främst stimulans av uppbyggnaden som ligger bakom vändningen från katabolism till anabolism och hypertrofi, inte manipulering av nedbrytning.

Prost
2011-11-13, 14:39
Det verkar inte som om nedbrytning är förhöjd under träning.

http://jap.physiology.org/content/106/6/2026.full

Efteråt är den det, men det är inte det viktiga för anabolism. Det är främst stimulans av uppbyggnaden som ligger bakom vändningen från katabolism till anabolism och hypertrofi, inte manipulering av nedbrytning.

Jag går på magkänslan där ändå.. :-) Det är iaf varken svårt eller dyrt med en dos av billigt EAA. Kanske har det någon påverkan på andra signaler osv. De grenade aminosyrorna ska väl ha en viss mentalt stärkande effekt under träning har jag för mig och om jag inte minns fel så såg man mindre muskelnedbrytning med bcaa under träning i nån studie men jag minns inte riktigt.

Mastodon
2011-11-13, 17:52
Själv tycker jag att det är omotiverat att dra alltför generaliserande slutsatser kring denna studie. Jämför försökspersonerna med dig själv, är du en otränad man som har för vana att käka 10 gr vassle PWO och sedan köra benspark etc? Många här har nog en helt annan livsstil med träning och kost som förändrar fysiologiska förutsättningarna markant. Lägg sedan till det faktum att ingen, mig veterligen, käkar 10 gr vassle PWO, så blir studien rätt oanvändbar för mig (och kanske många andra här).

Det finns helt enkelt en ganska stor diskrepans mellan vad som undersöktes och de förhållandena som rådde, och vad "vi" sysslar med.

Sen kanske inte MPS är det centrala navet i träningseffektens helhet i organismen. Men det är en parentes, och jag är inte superinsatt här.

Men även om man skulle kunna tillämpa detta perfekt på sig själv - vad vinner man? För mig känns det som att worst case scenario är att man käkat några gram fullvärdigt och snorbilligt protein som ändå är bra att käka. Man sätter väl knappast käppar i hjulet på sig själv när man dricker sitt PWO-vassle eller aminosyror. Ren spekulation.

Klein
2011-11-14, 06:01
Enda anledningen till att man i tidigare studie uppmätt förhöjd proteinsyntes av intag innan träning måste väl rimligen vara för att dosen var nog stor för att frisläppningen av aminosyror ut i blodet fortsatte efter träningen.

Erkserks
2011-11-14, 12:08
Själv tycker jag att det är omotiverat att dra alltför generaliserande slutsatser kring denna studie. Jämför försökspersonerna med dig själv, är du en otränad man som har för vana att käka 10 gr vassle PWO och sedan köra benspark etc? Många här har nog en helt annan livsstil med träning och kost som förändrar fysiologiska förutsättningarna markant. Lägg sedan till det faktum att ingen, mig veterligen, käkar 10 gr vassle PWO, så blir studien rätt oanvändbar för mig (och kanske många andra här).

Det finns helt enkelt en ganska stor diskrepans mellan vad som undersöktes och de förhållandena som rådde, och vad "vi" sysslar med.

Sen kanske inte MPS är det centrala navet i träningseffektens helhet i organismen. Men det är en parentes, och jag är inte superinsatt här.

Men även om man skulle kunna tillämpa detta perfekt på sig själv - vad vinner man? För mig känns det som att worst case scenario är att man käkat några gram fullvärdigt och snorbilligt protein som ändå är bra att käka. Man sätter väl knappast käppar i hjulet på sig själv när man dricker sitt PWO-vassle eller aminosyror. Ren spekulation.

Worst case scenario är snarare att du genom att tillföra aminosyror (i vilken form det nu än är) både före och efter träning leder till att aminosyrenivåerna hålls relativt konstanta vilken inte stimulerar proteinsyntesen lika mycket som en plötslig ökning (av aminosyrenivåerna)

Mastodon
2011-11-14, 20:37
Worst case scenario är snarare att du genom att tillföra aminosyror (i vilken form det nu än är) både före och efter träning leder till att aminosyrenivåerna hålls relativt konstanta vilken inte stimulerar proteinsyntesen lika mycket som en plötslig ökning (av aminosyrenivåerna)

ja, om man är en klåpare och inte äter nåt mer. Man tar ju knappast sina 10 gram vassle och inget mer, före eller efter.

Erkserks
2011-11-14, 23:52
ja, om man är en klåpare och inte äter nåt mer. Man tar ju knappast sina 10 gram vassle och inget mer, före eller efter.

Nej. Jag pratar om att proteinsyntesen stimuleras av en akutökning av aminosyrorna, inte den totala mängden.

MarcusN
2011-11-15, 16:18
Kan man inte tänka så att det man tar innan träningen INTE är för passet som komma skall utan en påfyllning till passet man gjorde igår?
Man vill ju gärna ha proteiner i sig dygnet runt. Sen är det väl skitsamma om det råkar komma ett pass precis efter man fick i sig sina proteiner.

Dreas
2011-11-15, 16:20
Kan man inte tänka så att det man tar innan träningen INTE är för passet som komma skall utan en påfyllning till passet man gjorde igår?
Man vill ju gärna ha proteiner i sig dygnet runt. Sen är det väl skitsamma om det råkar komma ett pass precis efter man fick i sig sina proteiner.Passet igår? Du äter väl rejält flera ggr innan gårdagens pass?

Sen om muskelnedbrytningen är nedtryckt under träning och proteinsyntesen inte förhöjs av ett intag, vad ska du då ta protein före för?

MarcusN
2011-11-15, 16:42
Ja om jag tränade igår så måste jag ju få i mig protein för att inte bli katabol. Och om man inte kör efter periodisk fasta utan kör med många små portioner eller liknande så kan det ju te sig så att man äter innan ett pass.
Ska man då gå runt o känna sig som en dålig människa för att det var innan ett pass och det har ingen effekt på det passet eller ska man känna sig bra för att man fick i sig mer protein under dagen?

Dreas
2011-11-15, 17:20
Ja om jag tränade igår så måste jag ju få i mig protein för att inte bli katabol. Och om man inte kör efter periodisk fasta utan kör med många små portioner eller liknande så kan det ju te sig så att man äter innan ett pass.
Ska man då gå runt o känna sig som en dålig människa för att det var innan ett pass och det har ingen effekt på det passet eller ska man känna sig bra för att man fick i sig mer protein under dagen?Hur tänker du nu? Äter du flera små mål under dagen så har du ju protein i kroppen innan du tränar.

Vadå känna sig dålig?

Äta efter ett pass är ju väldigt centralt och inget som bör skippas.

MarcusN
2011-11-15, 17:27
Alltså jag personligen kör så här ungefär.

Man förbränner ungefär 5-8g protein/timme. Eftersom jag är rätt tunn brukar jag räkna på 6g/timme.
Om jag äter 100g i en måltid behöver jag inte äta igen/fylla på på ca 16h.

Så för min egen del struntar jag i det där jag är nöjd om jag ligger på plus bara.

Det jag menar är egentligen att om man nu tar sitt protein innan ett pass för att "fylla på" så behöver man inte känna att det var förgäves även om det inte har nån större påverkan på passet som komma skall.

Man får sluta tänka på nästa pass o tänka på helheten.

Sen kan ja tillägga att även om jag "ligger på plus" så äter jag ändå efter ett pass :)

Nutrid
2011-11-30, 10:17
Mitt upplägg isf:

Träning
Direkt efter träning: Vassle + banan exempelvis
Sen hem och käka middag.

Om man nu inte intar vassle direkt innan träningen. Är det dock fortfarande rekomenderat att inta det ca 30 minuter innan?

z_bumbi
2011-11-30, 10:49
Men även om man skulle kunna tillämpa detta perfekt på sig själv - vad vinner man? För mig känns det som att worst case scenario är att man käkat några gram fullvärdigt och snorbilligt protein som ändå är bra att käka. Man sätter väl knappast käppar i hjulet på sig själv när man dricker sitt PWO-vassle eller aminosyror. Ren spekulation.

Så resonerar jag också. Man bör/vill ändå få i sig en viss mängd protein så vill man få i sig en del direkt innan passet så ser jag inte problemet. Däremot kanske kan inte ska propagera för att det är "opti" men det kanske man inte bör göra med aminsyror efter passet heller.

Nej. Jag pratar om att proteinsyntesen stimuleras av en akutökning av aminosyrorna, inte den totala mängden.

Tränar du ett kort pass så kan topparna krocka men då har du å andra sidan toppen av vasslen i slutet av passet. Vill man vara riktigt opti så borde man om det är den akuta höjningen som man är ute efter kanske dricka sitt vassle 30 min innan passet tar slut för då har man en starkt uppåtgående kurva från aminosyrorna när man slutar träna.
Eller så spelar det ingen som helst roll då de undersökningar som finns idag säger väldigt lite om vad som verkligen händer i en komplex situation.

OBS! Det här med vasslets toppar under ett träningspass är bara en spekulation, jag har inte sett något om det men jag har å andra sidan inte brytt mig om att leta då det känns rejält mycket detaljonani. Detaljonanin spar jag till träningen (av andra) där det antagligen har större betydelse.

Fredrik_S
2011-11-30, 11:15
jag äter ca 10-40 gram protein ca varannan timme och ofta tränar jag 2 timmar så då blir det ändå perfekt med ett intag innan passet

Musique
2016-12-24, 12:01
BUMP

Har försökt finna något svar på vad som är det bästa att inta 1 h innan morgonträning, under förutsättning att man äter en stor frukost med minst 40 gram protein och en stor mängd kolhydrat efter träning.

Vad är bäst ur muskeluppbyggningshänseende: Träna fastande (8 h fasta) eller att inta 20-30 gram proteinpulver innan passet?

Donkens
2016-12-25, 16:31
Jag tänker att föda som kommer in innan träningen, ska stimulera uppbyggnad och återhämtning från föregående pass dagen innan