handdator

Visa fullständig version : Gnisslar tänder i sömnen


Curls
2011-11-10, 11:45
Jag har gnisslat sönder mina tänder helt totalt nu, gnisslar som fan i sömnen och det har börjat bli ett jävla problem.

Någon med liknande problem, eller som haft liknande problem och vet hur och vad man kan göra åt detta?

xodd
2011-11-10, 11:46
Gå till din tandläkare och diskutera saken.

pellep
2011-11-10, 11:47
skena i truten.

LeBron
2011-11-10, 11:47
En vän till mig spände käken i sömnen, han fick hjälp av vårdcentralen. :)

Sandra81
2011-11-10, 11:50
Jag har gnisslat sönder mina tänder helt totalt nu, gnisslar som fan i sömnen och det har börjat bli ett jävla problem.

Någon med liknande problem, eller som haft liknande problem och vet hur och vad man kan göra åt detta?

en killkompis till mig gjorde det och det va nog de mest skrämmande lätet jag hört innan jag visste va det var frågan om :p men han har skena nu så han inte ska förstöra tänderna. så tandläkare bums!

Knaz
2011-11-10, 11:57
Som några andra redan sagt så ska du gå till tandläkaren och berätta så kommer dom göra en skena efter dina tänder som du ska ha när du sover. Har själv haft några men har slutat gnissla tänder nu så..

Curls
2011-11-10, 11:57
jo min mor är tandläkare så pratar med henne rätt regelbundet, ska fixa skena osv.
alltid gnisslat mer eller mindre men pga. olika anledningar har jag gjort det mycket mer sista tiden, märkt att mitt bett ändrats och flyttats omkring ~2-5mm åt sidan :/

tänkte mer på det att Slutar man gnissla tänder?
vet ganska mycket kring vad som förorsakar, påverkar att mang ör det osv. men skulle va itnressant att höra andra med samma erfarenheter..

Ja Sandra det är ett sjukt obehagligt läte.. :(

tack för svaren!

Curls
2011-11-10, 11:57
Som några andra redan sagt så ska du gå till tandläkaren och berätta så kommer dom göra en skena efter dina tänder som du ska ha när du sover. Har själv haft några men har slutat gnissla tänder nu så..

Där ser man... skönt som fan :)

Knaz
2011-11-10, 12:01
Där ser man... skönt som fan :)

Ja de är skönt men jag har inte en aning om varför jag sluta konstigt nog :p

Curls
2011-11-10, 12:04
Ja de är skönt men jag har inte en aning om varför jag sluta konstigt nog :p

för min del så vet jag rätt säkert vad det har med att göra, vet ju aldrig hur det påverkar en dock kan ju kanske bli både värre och försvinna helt...

Einar
2011-11-10, 12:12
Jag gnisslade tänder då jag var så stressad att jag hade ångest. Sedan tog jag tag i problemet som föranledde till detta och sedan slutade jag att gnissla tänder helt.

Curls
2011-11-10, 12:26
Jag gnisslade tänder då jag var så stressad att jag hade ångest. Sedan tog jag tag i problemet som föranledde till detta och sedan slutade jag att gnissla tänder helt.

Skönt att höra, tack så mycket! *flex*

Pungis
2011-11-10, 13:03
Min gamla kollega gisslade tänder i flera år efter ett krig han deltagit i. Hans tänder är helt nedslipade, vissa är endast 1-2 mm. Så gå och få ett skydd hos tandläkarn!

Baskagge
2011-11-10, 14:08
Hur märker ni att ni gnisslar tänder, vaknar ni av det? Vill minnas att det finns bettskenor på apoteket som man formar själv om man inte vill gå till tandläkaren.

Snobbe
2011-11-10, 14:10
Hur märker ni att ni gnisslar tänder, vaknar ni av det? Vill minnas att det finns bettskenor på apoteket som man formar själv om man inte vill gå till tandläkaren.

När min morsa gjorde det så hörde hela huset det iaf. Samt att tandläkaren märker det väldigt fort eftersom du skadar tänderna så mycket när du gör det.

Man kan få huvudvärk av det osv för man spänner sig så mycket också vad jag förstod.

Det låter helt hemskt iaf och det kan inte vara speciellt skönt att sova med dom där skenorna....

Einar
2011-11-10, 14:29
Hur märker ni att ni gnisslar tänder, vaknar ni av det? Vill minnas att det finns bettskenor på apoteket som man formar själv om man inte vill gå till tandläkaren.

Jag märkte det genom att jag hade jätteont i hela käken varje morgon och sedan huvudvärk på det.

Curls
2011-11-10, 15:38
Tack så mycket igen för svaren!

Jag märker det på att mina tänder försvinner, sen har jag en sovkompis som märker det ibland och hon brukar väcka mig då jag kör igång ibland slutar jag men ibland får hon hålla på så ett par gånger. Men får hoppas det blir bättre i och med att jag börjar må bättre. Tack igen!

Osten80
2011-11-10, 20:09
Jag gnisslar väldigt mycket. Har en bra bettskena och den är helt derfomerad. Utan den hade jag fan inte haft några tänder, och då mina tänder snart är det enda som är bra på den här kroppen vill jag gärna behålla det så.
Aldrig haft ett endaste litet hål, och lägger 500 kr varje år på undersökning där det putsas lite tandsten, och som vanligt får jag bannor för att jag inte använder tandtråd. Det har de sagt till mig i snart tjugo år, men det har fortfarande inte blivit sämre trots att jag aldrig gör det, och det är så lite att det knappt är något att snacka om.

Skaffa som sagt en skena. Den tar ju inte bort dina spänningar, men räddar faktiskt dina tänder.
Jag fick en liten modern sak som är väldigt mycket bättre än den mycket större jag tidigare hade. Den jag har nu sitter bara över de cirka fyra-sex mittersta tänderna i överkäken. Den märks knappt.

Johgl
2011-11-10, 21:27
Som de flesta har skrivit så är det man gör för att förebygga gnissling en bettskena, ju tidigare desto bättre då gnissling kan förstöra fyllningar m.m. i munnen samt att det inte går att få samma styrka i plast och liknande som den bort gnisslade tandvävnaden hade.

Jag gnisslar väldigt mycket. Har en bra bettskena och den är helt derfomerad. Utan den hade jag fan inte haft några tänder, och då mina tänder snart är det enda som är bra på den här kroppen vill jag gärna behålla det så.
Aldrig haft ett endaste litet hål, och lägger 500 kr varje år på undersökning där det putsas lite tandsten, och som vanligt får jag bannor för att jag inte använder tandtråd. Det har de sagt till mig i snart tjugo år, men det har fortfarande inte blivit sämre trots att jag aldrig gör det, och det är så lite att det knappt är något att snacka om.


Se upp för tandlossning dock, antingen verkar man få mycket hål eller tandlossning i fall man slarvar med munhygienen, även om det ju går att få båda ifall man har otur.

Osten80
2011-11-10, 21:42
Se upp för tandlossning dock, antingen verkar man få mycket hål eller tandlossning i fall man slarvar med munhygienen, även om det ju går att få båda ifall man har otur.

Jag borstar tre dagen gånger om dagen och har gjort det i hela mitt liv. Jag förstår mig helt ärligt inte på de som går runt med smutsiga tänder. Rena tänder är skönt att ha.

Johgl
2011-11-10, 21:45
Jag borstar tre dagen gånger om dagen och har gjort det i hela mitt liv. Jag förstår mig helt ärligt inte på de som går runt med smutsiga tänder. Rena tänder är skönt att ha.

Okej bra det, missuppfattade när jag läste :em:
Håller med dig.

Curls
2011-11-13, 11:18
Tack igen och intressant att höra Osten! Hoppas allt går bra för dig!

delta_mats
2011-11-13, 12:07
Det har med stress att göra. Ska tydligen gå att göra någon form av avslappningsövningar för käken just innan man lägger sig för att sova som ska mildra gnisslandet något. Kombinera med bettskena tills problemet är löst.

delta_mats
2011-11-13, 12:10
Jag borstar tre dagen gånger om dagen och har gjort det i hela mitt liv. Jag förstår mig helt ärligt inte på de som går runt med smutsiga tänder. Rena tänder är skönt att ha.

Men om du nu tycker om rena tänder så borde du även använda tandtråd. Tandborsten kommer inte åt mellan tänderna där skit samlas.

Zorban
2011-11-13, 12:16
Brukade gnissla tänder mycket förr i tiden, kände dock inte av det och visste inte om det förrän min flickvän påpekade det. Tror att jag slutat nu, tyvärr är framtänderna rejält nedslitna. Ska till tandläkaren om någon månad och få det fixat, det finns tydligen rätt bra behandling för det nu för tiden. Sen blir det bettskena också. Nu ligger jag och gnisslar tänder av oro för vad kalaset ska gå på :-)

Pzorz
2013-04-01, 14:18
Gnisslar tänderna till och från. Förutom halvjobbiga drömmar att man biter ihop så hårt att tänderna lossnar så får jag även inflammationer i käkleden som gör att jag inte kan bita ihop ordentligt under perioder.

Vad ligger ca. kostnaden på en bettskena? Är det skenor från tandläkare som gäller eller?

Määng
2013-04-01, 14:56
Gnisslar tänder både när jag sover och när jag är vaken. När jag gnisslat ett tag så låser käken sig lite så jag får gapa lös det så det knakar högt som fan. I början knakade det bara på ena sidan men nu gör de så på båda. Har haft så i åtta år.

Måste nog ta ett snack med tandläkaren.