handdator

Visa fullständig version : Ont i knäet efter perioder av intensivt böjjande..


lejonet
2011-11-10, 10:09
Hej,

jag har i perioder prövat öka böjvolymen markant och det har varje gång resulterat i att jag får ont i knäet efter bara en-två veckor. Förr tränade jag böj 2ggr i veckan och för ca 2 månader sedan provade jag att köra tungt varje dag vilket gav mig smärta i båda knäna efter en vecka böjjande. Som tur var gick det över efter ca en vecka med vila så jag gick på't igen fast denna gång lite lugnare med knäböj bara varannan dag och lätta vikter samt styrkeryck och styrkestöt på "vilodagarna". Detta resulterade också i smärta efter ca 1 och en halv vecka böjjande men bara i det vänstra knäet. Så det blev att träna lite lugnt + ungefär en halv vecka vila från böj. Nu har jag provat och köra böj varannan dag med lätta vikter och med total vila på vilodagarna. Detta har funkat bäst hittils då jag har kommit ändå upp i 2-2.5 veckors träning innan smärtan kom tillbaka i det vänstra knäet.

Anledningen till att jag postar är att jag skulle vilja höra ifall någon vet vad det kan vara som spökar. Själv så tror jag att det är lite bristningar i senan från lårmuskeln eller någon slemsäck som kommer i kläm.

Jag kan framkalla smärtan genom att lyfta upp benet och ha det i 90 grader eller mindre och spänna benet max. Smärtan sitter just ovanför knäskålen. Se bilder.

Tack på förhand!

raQblad
2011-11-10, 10:45
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170664

Låter næstan precis som det jag lider av också. Har besøkt naprapat men går numera hos sjukgymnast och ART-terapeut. Læs mer i tråden ovan, kanske det kan vægleda dig.

killenigrillen
2011-11-10, 21:10
Du säger att du kör/körde knäböj varannan dag!?
Testa att INTE köra knäböj varannan dag?
Du måste ju fatta själv att det kommer hända dåliga grejer med kroppen om du tränar ben varje/varannan dag?

limenka
2011-11-10, 21:18
Du säger att du kör/körde knäböj varannan dag!?
Testa att INTE köra knäböj varannan dag?
Du måste ju fatta själv att det kommer hända dåliga grejer med kroppen om du tränar ben varje/varannan dag?

Nä, det behöver inte vara så alls. Många tränar böj varannan dag (inkl mig) och har inte fått skador för det.

killenigrillen
2011-11-10, 21:30
Nä, det behöver inte vara så alls. Många tränar böj varannan dag (inkl mig) och har inte fått skador för det.

För att utveckla: Från böj två dagar/vecka till tunga böj varje dag känns alltså som en bra idé?

Och du tror inte att det har nåt med hans knäproblem att göra?

Att du eller nån annan kan köra tunga böj varannan dag spelar noll roll i sammanhanget, denna kille/tjej klarar det uppenbarligen inte.

limenka
2011-11-10, 21:32
För att utveckla: Från böj två dagar/vecka till tunga böj varje dag känns alltså som en bra idé?

Och du tror inte att det har nåt med hans knäproblem att göra?

Att du eller nån annan kan köra tunga böj varannan dag spelar noll roll i sammanhanget, denna kille/tjej klarar det uppenbarligen inte.

Jag svarade på detta:


...
Du måste ju fatta själv att det kommer hända dåliga grejer med kroppen om du tränar ben varje/varannan dag?

Men jag håller med ditt sista inlägg.

killenigrillen
2011-11-10, 21:36
Jag hade kunnat formulera mig tydligare också:
Du måste ju fatta själv att det kommer hända dåliga grejer med kroppen om du börjar tränar ben varje/varannan dag från att ha tränat 2 ggr/vecka?

limenka
2011-11-10, 21:48
Jag hade kunnat formulera mig tydligare också:
Du måste ju fatta själv att det kommer hända dåliga grejer med kroppen om du börjar tränar ben varje/varannan dag från att ha tränat 2 ggr/vecka?

Hade räckt om du skrivit "flertal tunga böjpass i veckan" Menade inte att verka dryg förut :thumbup:

OnT: Jag har haft samma problem som dig TS. Det som hjälte mig var mycket benspark och att ligga på mage med en tennisboll under låret samtidigt som jag curla benet (svårt att förklara)

AtomicPuffin
2011-11-10, 22:07
Googla PFSS och se om du känner igen dig.

lejonet
2011-11-10, 23:59
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170664

Låter næstan precis som det jag lider av också. Har besøkt naprapat men går numera hos sjukgymnast och ART-terapeut. Læs mer i tråden ovan, kanske det kan vægleda dig.

Jag läste igenom din tråd och det som har drabbat dig verkar vara mer allvarligt än det som drabbat mig. Möjligtvis att jag har någon lättare form.

Du säger att du kör/körde knäböj varannan dag!?
Testa att INTE köra knäböj varannan dag?
Du måste ju fatta själv att det kommer hända dåliga grejer med kroppen om du tränar ben varje/varannan dag?

Prövar man inte så lär man sig inte... Du har så klart helt rätt. Jag var alldeles för ivrig med att komma igång med högvolymsböjjandet så jag missade "lite" av tillvänjingsfasen och därmed drog jag på mig någon form av förslitning/irritation. Men när jag väl har tagit itu med denna knäskada och vänjt mig så tror jag inte det ska vara några större problem att träna varje/varannan dag böj.

Googla PFSS och se om du känner igen dig.

Det skulle kunna vara någon mild form av det där.

Planen är iaf att köra på med lite lättare på vikter som jag inte känner smärta på och lägga in lite stabilitetsövningar så som enbensböj. Sen lite extra vilodagar. Så länge det inte blir värre så gör man rätt tror jag, förutsatt att tillståndet förbättras också... Hur som helst jag tänkte bara att eftersom att smärtan sitter på ett rätt så specifikt område kring knät och kan framkallas på ett enkelt sätt att det kanske var enkelt att fastställa vad det är för något.

ceejay
2011-11-11, 00:52
Se en naprapat eller liknande

Sedan om du vill kan du testa att lägga volymen så att det inte gör ont, börja med 1 vanligt och ett lite lättare pass i veckan och utöka med några fler lätta pass om det känns bra. Byt sedan ut ett pass mot lite tyngre.
Det tar lite tid att anpassa sig till mer träning, som du nu märkt.

lejonet
2011-11-12, 00:47
Ifall det inte går över på några pass så får jag nog ta och göra det. Tack för tipset! Kör du själv böj flera gånger i veckan?