handdator

Visa fullständig version : Att byta bank - vad tänka på?


Kräket
2011-11-10, 08:29
Hepp!

Ja som rubriken lyder. Är lite förbannad över banker som leker med spararens kapital med förlust som följd, men ändå kan ge aktieägare vinst.

Har därför beslutat mig för att lyda finansministerns råd och använda min konsumentmakt. Frågan jag som totalt okunnig inom denna sektor ställer mig är: Hur jämför man och hur undviker man att gå i samma fälla?

petson
2011-11-10, 08:37
Hepp!

Ta reda på vad du har för räntor och kostnader idag, sen går du till en annan bank och frågar vad de kan erbjuda. Jämför med vad du har idag och se om det är högre räntor, lngre kostnader.

MilkmaN
2011-11-10, 09:00
Jag skulle se över hur inloggningen till deras internetbank fungerar också. Man vill helst ha en smidig lösning på den punkten, och inte behöva trixxa med hundra dosor, koder osv. Skandiabanken har t ex e-leg som enda inloggning, vilket får konsekvensen att du bara kan logga in via din egen dator (om du inte har lust att sätta dig och installera program med mera vid varje enskild dator du besöker).

shadowfire
2011-11-10, 10:49
+1 på fg talare, du får ju avgöra vad du nyttjar banken till och vad som är viktigt för dig.
Tänk på sådana saker som kreditkort om du har det nu idag. Se upp så du inte får årsavgift eller massa andra onödiga småavgifter om du byter bank och tar ett nytt kreditkort där. Många banker lockar med låga räntor men bakar istället in massa småavgifter hit o dit som de tjänar pengar på (ryan air-konceptet).

Ser jag till TS fråga så tolkar jag den som att du vill byta bank för att avkastningen inte utfaller på dig som kund så som du önskat och du vill inte byta till en bank och riskera att samma sak händer där. Det går såklart alltid att kolla publicerade bokslut osv för bankerna, men det är också en värld där det tjänas rätt så bra med kosing generellt och som tillfaller ägarna. Sedan är det inte alla banker som strör lyxlägenheter till VD's.

Du får väl ta o känna på lite när du tar kontakt med dem. Jag är nu kund hos en storbank då jag fick bäst förmåner (lägst ränta) hos dem, men annars trivs jag bäst hos småbankerna som är lite mer "jordnära och nära kunden".

Juxta
2011-11-10, 10:59
Oh, jag har också funderat på att byta från HB till Skandiabanken. Bra tråd.

Imni
2011-11-10, 11:07
Beror lite på vad du använder banken till. Jag överförde nyligen alla pengar från mitt sparkonto hos SEB till SBAB därför att de ger en klart bättre ränta. Om jag skulle börja tradea skulle jag nog satsa på Avanza pga den låga courtage-avgiften. Ska du använda fonder leta upp de banker som historiskt ger bäst avkastning. Kolla även upp avgifter för respektive bank, både tex kortavgift och fondavgifter.

Ska du bara ha pengarna på ett vanligt 0%-konto, ja då spelar det mindre roll vilken bank du använder.

AhmedGrisen
2011-11-10, 12:15
problemet med konsumentmakt är att systemet fungerar lika för alla. alla banker vill tjäna så mycket som möjligt på dig, bara stoppa pengarna i madrassen om du vill slippa.

Madame
2011-11-10, 12:31
Skandiabanken har t ex e-leg som enda inloggning, vilket får konsekvensen att du bara kan logga in via din egen dator (om du inte har lust att sätta dig och installera program med mera vid varje enskild dator du besöker).

Mig veterligen har de även certifikat, och är man på en tillfällig dator kan man använda engångscertifikat. Även mobilt bank-id funkar, som man har på en telefon med android/iphone, så att det skulle vara problem att logga in på skandiabanken från andra datorer tycker jag inte. Tvärtom har man ju möjligheten att logga in utan att behöva komma ihåg en jäkla dosa som ska med hela tiden.
De har också fullständigt grym kundtjänst; trevliga, snabba, hjälpsamma och kunniga. Sist men inte minst har de också en bra mobilapp där man kan föra över pengar väldigt enkelt.

Jag är jättenöjd med att ha skandiabanken :)

Juxta
2011-11-10, 12:33
http://www.skandiabanken.se/hem/Logga-in/Snart-lanserar-vi-Mobilt-BankID/

MilkmaN
2011-11-12, 13:54
Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen!

hultman
2011-11-12, 14:23
Haha. Lika roligt med alla stackare som försöker påverka. Tror ni att de andra bankerna har väsenskilda bonus- och lönesystem? Om nej, vad är det ni är så förbannade över mer än att ni inte har vett att investera era pengar själva?

Var ute och festade med folk från Nordea igår och fick höra en och en annan rolig historia om idioter till kunder...

Spinkis
2011-11-12, 15:22
Vad tycker ni om Swedbank, nordea, SEB etc. är riktigt dålig/bra? Motivera gärna.

hultman
2011-11-12, 15:32
Vad tycker ni om Swedbank, nordea, SEB etc. är riktigt dålig/bra? Motivera gärna.

De motiverar sina anställda med bananer istället för bonussystem och deras fonder levererar fantastisk avkastning. Eller, oj, du kanske menade vilken bank som är bäst att förvara ett par kronor på? I så fall är det fullkomligt indifferent.