handdator

Visa fullständig version : Vill bli bättre. Har KASS motivation. Hur vända?


Löpare
2011-11-10, 00:54
Hej!

Jag började med orientering och konditionsträning kring 12års ålder och höll på halvseriöst tills jag började gymnasiet då jag i princip gick in i en vägg. Motivationen försvann helt och jag fåfäng som jag var flyttade jag in i gymmet.

Är idag 20år och har aldrig lyckats fått tillbaka träningsgnistan jag en gång hade vilket verkligen har börjat tära på mitt psyke.
Jag gillar att träna, både styrka och kondition, och jag verkligen ÄLSKAR känslan av att prestera konditionsmässigt. Jag älskar känslan av att kunna trycka på under en löprunda och känna sig som att kroppen aldrig kommer att ta slut och jag har börjat sakna den känslan riktigt mycket.

Har nyligen börjat en universitetsutbildning i en stad ca 60mil hemifrån. Mina föräldrar, särskilt min pappa, har alltid manat på mig att springa men nu när man flyttat finns inte den lilla pushen kvar vilket nästan var det enda som fick mig att snöra på mig löparskorna medan jag fortfarande bodde hemma.

Där jag bor nu finns det faktiskt optimala förhållanden för mig att utvecklas konditionsmässigt, allt ifrån studentföreningar för löpare till affärer med vettiga löpskor. Dessutom, lite paradoxalt, har jag väldigt mycket tid över till träning så det finns faktiskt ingenting som står i vägen för att jag ska bli en ordentlig löpare. Förutom min stundvis vedervärdigt dåliga motivation.
Jag kan komma hem ifrån skolan vid klockan tre och sedan hemma vid datorn och möjligtvis till gymmet två minuter bort men att finna motivationen till att gå ut och springa verkar inte finnas när jag sitter där.
Det är framåt sena kvällen/natten som löparen i mig börjar vakna till och tänka "Jag kommer ihåg när jag slog klubbrekord på löptestet. Det vill jag göra igen" eller "Jag vet ju att jag kan för jag har redan varit där. Nu fan ska jag kommit tillbaka och bli bättre än någonsin".
Alltså de få gånger på dygnet jag känner mig motiverad är då det är för sent att göra någonting åt det. Jag kan liksom inte dra ut och springa klockan tio på kvällen om man ska upp dagen efter.
Samma sak nästa dag. Jag vaknar och beter mig som motivationen aldrig ens existerat.

Allt det här, att jag aldrig gör det jag vet är det bästa eller klarar av att kämpa för det jag vill, börjat tära på mitt psyke och gör att jag känner mig rätt kass.

Något jag egentligen skulle behöva är en rejäl jävla spark i röven och nån som skriker på mig Full Metal Jacket-style för om jag väl kommer igång kommer det vara lättare att hålla fast vid det.



Har någon något tips på hur man vänder på sånt här beteende? Alla tips är välkomna vare sig det är låtar, filmer, böcker, mantran m.m..

En hel del gnäll här men verkar inte ha skallen för att starta det här själv så bestämmer mig för att få den hjälp jag kan.

n1tro
2011-11-10, 00:58
fuckin iväg o träna seriöst alltså, enda tips jag kan ge dig


mvh

Botte 1992
2011-11-10, 01:01
Bokför din träning och fokusera på att öka i vikter och förbättra tider. Jag lovar att det ger motivation iaf.

Viktor_Balck
2011-11-10, 01:12
Sätt upp mål med träningen, tävlingar att sikta på, tider osv, brukar öka motivationen.

Hemi
2011-11-10, 03:06
Har själv problemr, fastnar vid datorn eller nåt, ligger nog nåt jobbigt bakom tror jag. Kommer inte ut, fast jag tränar mest utomhus. Jag brukar börja väldigt smått, typ fundera på var hopprepet är, ser jag det kör jag nån slags början till intervallträning. Håller koncentrationen fortsätter jag och kanske blir det ett riktigt pass. Med löpning är det lättare, har ett sånt behov av att komma ut ändå fast här är det för varmt och fuktigt för snabbare löpträning men det börjar bli lite kallare så på kvällen kan man sticka ut. Tar man bara på sig skorna kan man börja med att öppna dörren/grinden vad det nu är, sen tar man ett par steg, sen kanske man börjar springa. Tja, skrattretande grundligt och stegvis men vill man få nåt gjort är det kanske så man måste börja, samt inte bli för sur om det spricker. Försöka är bättre än att inte göra det. Somliga lägger ned träningen i 20 år även fast det inte var meningen att det skulle bli så.

Skall tilläggas att jag har tränat maniskt och stenhårt i flera perioder förut.

Minimjölk
2011-11-10, 15:05
Svår fråga, vad som motiverar mig är inte samma sak som motiverar dig och motivation måste komma inifrån. jag kan bara säga saker som motiverar mig eller som normalt sett motiverar andra men du måste lyssna til ldig själv och göra det som du tror motiverar dig mest. Sedan om det innebär at tsätta upp mål, en tävling etc, det kan bara du själv veta.

En sak som jag brukar rekommendera är att eliminerna eller minska eventuella hinder på vägen. Att ta steget från soffan till att faktiskt träna någonting är inte speciellt stort egentligen. Bara slänga sig på golvet att göra armhävningar typ. ;)
Blir det för många småsteg involverade på vägen kanske det är allt jobb kring träningen som ställer till det mer än träningen i sig.
Mitt tips är därför att se till att ha en packad träningsväska redo för när det är dags. Om du tex tränar efter jobb, innan middag, se till att du dagen innan förbereder mat etc för denna dagen så att du har den klar när du kommer hem.

I takt med att du arbetar av saker som hindrar dig från att göra ett pass kommer du till sist tycka det är mer jobbigt att avstå passet.

När du väl kommit igång med träningen så brukar det vara en tillräcklig motivator för att du skall forstätta. Ett tips här kan också vara att sätta igång i lagom tempo och belastning så att du kan se framgång från en gång till en annan och inte stöter på patrull i början. Framför allt, se till att den träning du bedriver är självmotiverande och ger dig glädje och ökad livskvalité. Du måste ju känna att det du gör är mer positivt än negativt för att det skall vara givande. :)

grondahl
2011-11-10, 15:26
Pröva något nytt och börja träna i föreningsform.

Schemalagda tider och trevliga människor gör det mycket lättare att få träningen att bli en vana igen.

130kg finsk sisu
2011-11-10, 15:37
Sätt upp småtokiga mål som tangerar både styrka,spänst och kondition. typ:
1. 120kg i bänkpress, 120cm boxhopp och milen på 40 minuter under samma dag.
2. 200kg i marklyft, 160cm i höjdhopp och 3500m i coopertest.

osv
osv

har ingen aning om din kapacitet, men bokför din träning och sätt upp mål.

Sandra81
2011-11-10, 15:41
Har sett denna några gånger och känner att de hjälpt mig att tänka om..

9othvgXtt5E&feature