handdator

Visa fullständig version : Träna samma muskelgrupp 2 ggr i veckan?


Strand93
2011-11-09, 22:38
Tjenare!

Har nu haft följande schema som jag använt i ca 8 veckor:

Måndag: Bröst, axlar och triceps
Tisdag: Ben och mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg och biceps
Fredag: Innebandy
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Min fråga till er är om man får "bättre" resultat av att lägga om schemat så att man istället tränar vissa av musklerna 2 ggr i veckan. Självklart är det mycket andra faktorer som styr in i form av kost, sömn och träningen överlag. Jag tycker att det är absolut roligaste att träna bröst. Bänkpress och flyes tar helt klart hem priset för dom roligaste övningarna och därför skulle jag gärna vilja köra 2 st bröstpass i veckan. Även biceps och rygg är roligt att träna så det skulle jag också kunna tänka mig köra 2 ggr.

Kan tillägga att jag är 18 år så så länge jag sköter kosten och sömnen kanske det inte spelar någon roll huruvida jag kör ett extra pass då jag ändå kommer att växa. Vad tror ni? Är det bättre att träna musklerna en gång i veckan riktigt hårt istället för att kanske lägga till ett lättare pass i samband med en annan muskelgrupp?

Strand93
2011-11-10, 00:09
Hade alltså tänkt något likt detta då:

Måndag: Bröst, axlar + biceps
Tisdag: Ben, mage + triceps
Onsdag: Vila
Torsdag Rygg, biceps + bröst
Fredag: Innebandy
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Kursiv stil är det jag bytt plats på/flyttat.

Sundqvist
2011-11-10, 00:11
tricep efter bröst/axel dagen hade jag skippat direkt :)

madballz
2011-11-10, 01:19
Som han ovanför skrev! Kör på Halvkropps x2? Eller har du ingen möjlighet att träna fyra dagar i veckan?

Strand93
2011-11-10, 01:21
Kan ju alltid köra ticeps, mage och ben dagen innan bröst/axel eller köra ngt av passen på onsdag :) Det jag vill veta är om det ser bra ut att lägga till ett extra bröstpass och bicepspass. Det kommer då inte vara några många övningar det handlar om eftersom fokus kommer ligga på det som ska tränas just den specifika dagen. Det handlar kanske om 3 set i bänkpress under torsdagen osv.

Allt är individuellt och givetvis är det svårt att svara på rak arm. Det enda är att testa och utvärdera vilket jag nog ska göra. Men man har ju alltid teorier och synpunkter.. så vad tros?

Madballz: Jo, jag har alla dagar i veckan till mitt förfogande :)

r3mpuh
2011-11-10, 01:54
Helkroppspass eller halvkroppspass is the way to go.

Sundqvist
2011-11-10, 02:01
nej, jag hade inte kört tricepspasset dagen innan ett bröst/axelpass heller

Heeman
2011-11-10, 02:28
nej, jag hade inte kört tricepspasset dagen innan ett bröst/axelpass heller
Hade inte resulterat i annat än fail!

Sundqvist
2011-11-10, 02:33
Hade inte resulterat i annat än fail!

ne så överdrivet behöver det inte vara. Men jag hade vilat minst 2 dagar för att vara säker att musklerna har återhämtats ordentligt! :)

the_matsson
2011-11-10, 13:18
Du kan träna samma muskelgrupper varje dag i veckan om du så vill, men det beror ju lite grand på hur mycket du tar ut dig vid varje träningstillfälle och hur bra du återhämtar. Generellt ökar återhämtningstiden rejält när man tränar till fail, eller till exempel fokuserad excentrisk träning.

zeusden1
2011-11-10, 16:06
Jag kör ett 3-1-3 schema

Dag 1
Rygg/Biceps

Dag 2
Bröst/axlar/triceps

Dag 3
Ben/Mage

Dag 4
Vila

Upprepa

Så kan man ju tänka också om man vill träna mycket

Pungis
2011-11-10, 16:37
Jag bytte från 4-split till halvkropp 4 ggr i veckan (push/pull) och jag ökar definitivt bättre med detta upplägg.

Stått still i t ex marklyft rätt länge. Bytte till detta upplägg (2 markpass i veckan) och började direkt öka rejält i vikter.

aijou
2011-11-10, 16:55
Jag upplever också att jag ökar bättre genom att köra varje muskelgrupp 2 ggr/vecka.

Jag kör:
Måndag: Bröst, Axlar, Triceps
Tisdag: Rygg, Biceps, Ben
Onsdag: 45 min Spinning, Mage
Torsdag: Bröst, Axlar, Triceps
Fredag: Rygg, Biceps
Lördag: Ben, Mage
Söndag är vilodag. ;)

KalleTeodor
2011-11-10, 17:13
3-1-3 verkar nice :D

Leifallan
2011-11-10, 17:21
Helkroppspass eller halvkroppspass is the way to go.

Definitivt!

Strand93
2011-11-10, 17:29
3-1-3 verkar onekligen väldigt fint. Men jag spelar ju som sagt innebandy på fredagar. Dessutom krogar/festar jag nästan varje fredag vilket gör att lördagen lider om man skulle tränat där. Skulle helst vilja klämma in det på fyra dagar... något likt detta kanske?

Måndag: Bröst, axlar och triceps + biceps
Tisdag: Ben, mage + biceps
Onsdag: Vila (axlar + triceps)
Torsdag: Rygg och biceps + bröst

eller så skulle man kunna köra biceps på tisdagen ihop med mage och ben. Detta ger dock bara 48 h tid för återhämtning, men biceps kanske inte behöver 72 h då det skulle vara ett lätt pass för biceps.

Alternativ 2 är att bara fokusera bröst och biceps på måndag och ta axlar + triceps på torsdagen. Dock kan det bli tungt med bänkpress dagen efter... Hmm

rooz
2011-11-10, 17:31
3-1-3 verkar onekligen väldigt fint. Men jag spelar ju som sagt innebandy på fredagar. Dessutom krogar/festar jag nästan varje fredag vilket gör att lördagen lider om man skulle tränat där. Skulle helst vilja klämma in det på fyra dagar... något likt detta kanske?

Måndag: Bröst, axlar och triceps + biceps
Tisdag: Ben, mage + biceps
Onsdag: Vila (axlar + triceps)
Torsdag: Rygg och biceps + bröst

eller så skulle man kunna köra biceps på tisdagen ihop med mage och ben. Detta ger dock bara 48 h tid för återhämtning, men biceps kanske inte behöver 72 h då det skulle vara ett lätt pass för biceps.

Alternativ 2 är att bara fokusera bröst och biceps på måndag och ta axlar + triceps på torsdagen. Dock kan det bli tungt med bänkpress dagen efter... Hmm
Alt. är att inte räna lika mycket biceps.


Oj, sa jag det högt:(

Strand93
2011-11-10, 17:33
Alt. är att inte räna lika mycket biceps.


Oj, sa jag det högt:(

Jaa :( Ähh, blir lite kluddigt att fixa och trixa så, bättre att köra 3-1-3 då kanske. Får väl se till att få ihop det

rooz
2011-11-10, 17:37
Näe. Nu ska jag vara snäll så jag får julklappar och slipper mer varningspoäng.

2 pass underkropp, 2 pass överkropp. Fokus framsida & baksida.

Pass 1: överkropp, fokus framsida
Pass 2: underkropp: Fokus framsida
Pass 3: Överkropp, fokus baksida
Pass4: Underkropp, fokus baksida.

Övningar efter tycke o smak.

aijou
2011-11-10, 17:37
Alt. är att inte räna lika mycket biceps.


Oj, sa jag det högt:(

+1

Varför skulle du köra tre pass biceps och ett pass rygg? Bättre (enligt mig) att köra mer rygg då biceps tränas på ryggpassen också.

Strand93
2011-11-10, 17:52
+1

Varför skulle du köra tre pass biceps och ett pass rygg? Bättre (enligt mig) att köra mer rygg då biceps tränas på ryggpassen också.

Du missförstår mig, ni båda gör. Jag vill bara ha ett till bicepspass. Jag lade bara ut dom som två förslag på två olika dagar för att få respons på vilken dag det passar bäst att ha det på. Jag skulle gärna kunna lägga till rygg, om du ser min första post så skriver jag att rygg är riktigt roligt att träna så jag skulle gärna kunna tänka mig att ha det också. Men frågan är om det blir för mycket med rygg + biceps på ett pass för bröst osv...

Alltså, det är INTE tänkt att jag ska ha tre bicepspass i veckan haha, hoppas ingen annan misstolkade det. :)

aijou
2011-11-10, 18:49
Alltså, det är INTE tänkt att jag ska ha tre bicepspass i veckan haha, hoppas ingen annan misstolkade det. :)

Ahaa... Ja, tre biceps-pass på fyra dagar kändes lite overkill. ;) dock inte ovanligt att vissa är så biceps-kåta.

Om du endast har dessa fyra dagar att välja mellan så är kanske det bästa om du vill köra varje muskelgrupp 2ggr, att växla mellan överkropp och ben/mage ändå. Blir lite kort vila. Men det kan vara värt ett försök.