handdator

Visa fullständig version : Lägre blodsocker av att sluta röka


zeusden1
2011-11-09, 21:31
Godkväll! Varit tobakfri i totalt tre dagar, varar tränat två av dessa. Min kropp har inte haft mycket tryck känner jag och kanske finns det ett samband?


När man röker har man inte bara ett nikotinberoende utan också ett sockerberoende. Nikotinet gör att kroppen utsöndrar glukos, så en rökare (eller tobakskonsumenter i allmänhet) har en högre blodsockernivå än vanligtvis. När man slutar röka sjunker den, och man blir sötsugen.


Inbillar jag mig och beror det mer på kost och vila? Kan slarva ganska mycket med det i vanliga fall, men oftast märks inte när jag tränar, förrän jag slutat röka.

zeusden1
2011-11-10, 12:22
Bump!

Clark
2011-11-10, 12:28
Hur mår du i övrigt? När jag la av att snusa (efter 17 år) så blev jag fruktansvärt deprimerad. Trött, orkeslös, febrig om nätterna.

Att vänja sig av med nikotin är en helvetesprocess.

Pintan
2011-11-10, 13:09
Hur mår du i övrigt? När jag la av att snusa (efter 17 år) så blev jag fruktansvärt deprimerad. Trött, orkeslös, febrig om nätterna.

Att vänja sig av med nikotin är en helvetesprocess.

Hur lång tid tog det att vänja av dig helt?
Hur mycket brukade du snusa?

Personligen har jag inte märkt av några negativa effekter av att snusa. Har gjort det sedan i april. Brukar bli runt 4-6 portioner dag.

zeusden1
2011-11-10, 13:54
Hur mår du i övrigt? När jag la av att snusa (efter 17 år) så blev jag fruktansvärt deprimerad. Trött, orkeslös, febrig om nätterna.

Att vänja sig av med nikotin är en helvetesprocess.

Riktigt slemmig i halsen är jag nu, beror nog på flimmerhåren. Förmodligen kommer det bli bättre. Är lite deppig och trött men annars har det gång förvånansvärt bra.

Andas bättre!

zeusden1
2011-11-13, 13:25
Mår mycket bättre nu jämfört med bara en vecka sen. Att sluta röka kan vara svårt, men man inser hur dum man var som började..

Niwah
2011-11-13, 14:09
Nu slipper du skämmas för hur du luktar också :)

Scratch89
2011-11-13, 17:12
Godkväll! Varit tobakfri i totalt tre dagar, varar tränat två av dessa. Min kropp har inte haft mycket tryck känner jag och kanske finns det ett samband?



Inbillar jag mig och beror det mer på kost och vila? Kan slarva ganska mycket med det i vanliga fall, men oftast märks inte när jag tränar, förrän jag slutat röka.

Äsch, det är bara vanlig abstinens. Man blir rätt så psykiskt nere när man inte får röka, och det kan i sin tur påverka träningsresultaten ett tag framöver.

zeusden1
2011-11-16, 15:15
Äsch, det är bara vanlig abstinens. Man blir rätt så psykiskt nere när man inte får röka, och det kan i sin tur påverka träningsresultaten ett tag framöver.

Vet du hur länge?

För övrigt är jag riktigt sugen på att ta en cigarrett. Egentligen borde jag avstå för hälsan, men man vill ju vara lite självdestruktion och ta vara på den hedonistiska njutning man får..


*gah!*

AndreasBastard
2011-11-16, 15:45
Första två dagar: rastlös, lättretad, hungrig, förvirrad, ledsen, hjälplös
dag 3-7: rastlös, lättretad, hungrig, ledsen,
dag 8-21: rastlös, hungrig, ledsen, hoppfull
dag 22-49: lite rastlös, hoppfull, stolt
dag 50: Grattis! Du tror du är botad och firar med en cigarett, repetera.
alternativt: klara dig förbi dag 50 så kommer det rulla på enklare.