handdator

Visa fullständig version : Kass i axeln. Räcker det med vila, eller krävs behandling?


sibbaa
2011-11-09, 20:44
Tjena,

Efter ett par års halvregelbundet gymmande med ungefär 2 pass i veckan körde jag i höstas igång mer seriöst med minst 5 pass i veckan. Efter 1-2 månader fick jag väldigt ont i axeln/ryggen. Smärtan var som starkast i eller runt omkring kappmuskeln eller/och i muskeln vid skulderbladet. Det var en slags brännande smärta. Någon blandning mellan lårkaka, växtvärk och mjölksyra (Okej?). Jag gick till vårdcentralen, men som vanligt gav vår kära svenska sjukvård ingen större hjälp och inga svar jag inte redan visste. Nu lite mer än en vecka sedan besöket har jag fortfarande ont i axeln när jag anstränger den. Jag använder axlarna mycket på jobbet, så trots att jag avstår från den typen av träning så får dom aldrig tid att vila. Dessutom kan jag känna att mina axlar (deltamuskeln) är mindre uthålliga än tidigare. T.ex. kan jag få mjölksyrekänning efter att bara en kortare stund ha arbetat med armarna ovanför huvudet.
Så vad tror ni? Kommer det hjälpa med bara vila, eller måste jag få massage eller liknande för att mina stela axlar ska bli bättre?

Pjotor
2011-11-09, 21:53
Har du gått till en läkare så får du inte så mycket hjälp. Gå till en sjukgymnast eller naprapat istället, de är ofta bättre på rörelseapparaten. Du kan boka tid direkt hos sjukgymnaster utan att behöva gå omvägen via husläkare.

Här på kolo lär du inte få så mycket bättre svar än så...

NiHa
2011-11-09, 22:50
En bra läkare skickar dig troligtvis till sjukgymnast och bedömer denna att det är utanför dennes område kommer den att återremissera dig till läkare och denna vidare till röntgen/ortoped MEN i 95 fall av 100 så är det sjukgymnasten som fixar och ordnar till skadorna så ring sjukgymnaster.

Silencer
2011-11-09, 22:52
Axelproblem handlar oftast om att något måste korrigeras. Du behöver se en sjukgymnast, antagligen få ett program, sen ordnar det sig!