handdator

Visa fullständig version : Vassleproteindrink som ett mål mat?


Barbastark
2011-11-09, 20:06
Hejhej

Vad jag förstått som kan vassleprotein vara bra dels direkt efter träning samt som att förstärka ett mål mat med som redan innehåller protein från andra långsammare källor (eftersom vasslet är såpass snabbt).

Dock har jag inte koll på hur snabbt det egentligen är.

Funkar vassleproteindrink bra att ta som ett eget mål, eller tillsammans med nötter och någon kolhydratrik källa? Eller tas det upp så snabbt efter måltiden att man 3 timmar senare hamnar i ett mer katabolt lägen än om man låt säga tagit kaseinprotein istället?

MVH B

vicarious
2011-11-09, 20:37
Jag minns mig ha sett siffran ca 10g/h men minns inte om det var vassle eller fria aminosyror. Vet inte heller hur stor skillnaden är. Detta förutsätter nog att man är helt tom i magen.

Barbastark
2011-11-10, 00:11
Mer input någon?

Idefi
2011-11-10, 07:25
Jag minns mig ha sett siffran ca 10g/h men minns inte om det var vassle eller fria aminosyror. Vet inte heller hur stor skillnaden är. Detta förutsätter nog att man är helt tom i magen.

+1.

En vassledrink kan du utan problem ta som ett mellanmål.
Om jag skulle tagit som en måltid, så skulle det nog ha varit en variant av blandprotein, blandat med någon kolhydrat och fettkälla.
Det är bara vad jag skulle gjort och vad jag tror är bättre, men inget jag har något bevis på att det är bättre.

Barbastark
2011-11-10, 08:45
+1.

En vassledrink kan du utan problem ta som ett mellanmål.
Om jag skulle tagit som en måltid, så skulle det nog ha varit en variant av blandprotein, blandat med någon kolhydrat och fettkälla.
Det är bara vad jag skulle gjort och vad jag tror är bättre, men inget jag har något bevis på att det är bättre.

A det är vad jag också hört och läst genom mer ovetenskapliga källor. Skulle dock vilja ha lite mer "hard facts"

Sheogorath
2011-11-10, 09:32
På tom mage kan du använda vasslets effekt på muskelproteinsyntesen. Ju mer du blandar det med andra födoämnen desto sannolikare blir det att den effekten blir mindre eller försvinner.

Barbastark
2011-11-11, 09:37
På tom mage kan du använda vasslets effekt på muskelproteinsyntesen. Ju mer du blandar det med andra födoämnen desto sannolikare blir det att den effekten blir mindre eller försvinner.

Okok.

Men är mer ute efter hur det ligger till på en normal dag där man äter hyfsat regelbundet men byter ut ett mål mot vassleproteindrink.

Idefi
2011-11-11, 10:53
Okok.

Men är mer ute efter hur det ligger till på en normal dag där man äter hyfsat regelbundet men byter ut ett mål mot vassleproteindrink.

Ett helt mål mat mot en vassledrink är ju dumt, om du tänker kalorimässigt. En vassledrink är bara ~115 kcal.

vicarious
2011-11-11, 10:58
Okok.

Men är mer ute efter hur det ligger till på en normal dag där man äter hyfsat regelbundet men byter ut ett mål mot vassleproteindrink.

Omöjligt att säga vilken effekt det kommer ha. Det gör nog inte så mycket så om det funkar bättre för dig kör på det.

Barbastark
2011-11-11, 11:21
Omöjligt att säga vilken effekt det kommer ha. Det gör nog inte så mycket så om det funkar bättre för dig kör på det.

Det är ju inte omöjligt att få fram hur snabbt vassle och kasein tas upp av kroppen. Läste nyss en studie kring detta. Dock har jag inte tillräckligt med bakrundskunskap för att ta till mig den faktan.

Rahf
2011-11-11, 11:45
För att besvara sista paragrafen i ditt inlägg så ska du inte oroa dig ett dyft för katabola lägen. Äter du regelbundet och fyller din 'energikvot' -- alltså den näring som behövs för att du ska bibehålla nuvarande kroppsvikt -- så cirkulerar det protein för att täcka behoven.

Gällande huvudfrågan: Proteindrink som mellanmål kan vara en god idé för att buffra upp intaget. Att ersätta ett av dagens huvudmål (frukost, lunch, middag) är ett sämre tillvägagångssätt, även om du kompletterar med nötter osv. En balanserad måltid har helt enkelt så många fler fördelar i form av vitaminer, mineraler, SMAK, osv. Proteindrinkar är nästintill näringsfria, förutom proteinet då.

Belyste det några av dina funderingar?

Barbastark
2011-11-11, 11:58
För att besvara sista paragrafen i ditt inlägg så ska du inte oroa dig ett dyft för katabola lägen. Äter du regelbundet och fyller din 'energikvot' -- alltså den näring som behövs för att du ska bibehålla nuvarande kroppsvikt -- så cirkulerar det protein för att täcka behoven.

Gällande huvudfrågan: Proteindrink som mellanmål kan vara en god idé för att buffra upp intaget. Att ersätta ett av dagens huvudmål (frukost, lunch, middag) är ett sämre tillvägagångssätt, även om du kompletterar med nötter osv. En balanserad måltid har helt enkelt så många fler fördelar i form av vitaminer, mineraler, SMAK, osv. Proteindrinkar är nästintill näringsfria, förutom proteinet då.

Belyste det några av dina funderingar?

Ae, inte riktigt så vetenskapligt som jag var ut efter. Jag vet att kroppen troligtvis inte kommer uppvisa några väldigt stora skillnader om man tar vassle istället för kasein trots att låt säga kasein skulle vara lite mer optimalt i i läge X.
Det jag är ute efter är dock att ändå veta hur det faktiskt ligger till, även om skillnaden kanske är ganska liten.

krubkungen
2011-11-11, 12:08
OFT:
Hur står det till med kyckling,kött,tonfisk? är dessa snabba eller nånstans mitt i mellan?

Idefi
2011-11-11, 12:15
OFT:
Hur står det till med kyckling,kött,tonfisk? är dessa snabba eller nånstans mitt i mellan?

Nej, det är inte "snabba" proteiner som vassle.

as0k
2011-11-11, 12:17
OFT:
Hur står det till med kyckling,kött,tonfisk? är dessa snabba eller nånstans mitt i mellan?
Kött, fisk och fågel är väl långsamt protein. Inte lika långsamt som kasein dock.

Btw: Vad är snabbt förutom vassleprotein? :)

vicarious
2011-11-11, 12:26
Det är ju inte omöjligt att få fram hur snabbt vassle och kasein tas upp av kroppen. Läste nyss en studie kring detta. Dock har jag inte tillräckligt med bakrundskunskap för att ta till mig den faktan.

Nej men även om du har de siffrorna så blir du inte direkt klokare. Kommer du vara helt tom i magen när du tar din vassledrink? Vet du hur lång tid det tar att tömma magsäcken efter du har ätit olika livsmedel?

Den skillnaden som blir kommer du

1) inte kunna räkna ut eller veta oavsett om du vet hur snabbt vassle tas upp
2) inte göra större skillnad än en fis i rymden för dina resultat på det stora hela

Helt onödigt att fundera över såna här saker med andra ord. Varför vill du byta ut en måltid mot vassle till att börja med? Man blir inte nödvändigtvis "katabol" bara för att man inte har fått i sig protein på några timmar.