handdator

Visa fullständig version : Mat som julklapp - recepttips?


bear.flowertwig
2011-11-09, 12:08
Eftersom jag tydligen har en liten tant i mig gillar jag tanken på att fixa små trevliga paket med tex hemmagjord marmelad eller snaps fint förpackat. Nån som har något bra recepttips i ämnet?

Har testat kiwimarmelad och det var en hit! Testade ett liknande recept:
http://www.kokaihop.se/recept/kiwimarmelad

Hittat ett recept på ketchup en bok men det var så där. Blir snarast nån form av chilisauce.

Vad finns det för smakrika frukter, grönsaker och färska kryddor så här års som kan passa extra bra?

z_bumbi
2011-11-09, 12:18
Slånbär är det säsong för så slånbärslikör. Det tar ca 5 veckor så du hinner också precis innan jul (att den sen helst ska stå ett år eller två behöver vi inte låtsas om). Det finns två typer med recept de med och utan extra kryddor. Sen skiljer de sig på när man har i sockret men att sockra efter att man tappat ur spriten verkar ge bäst utbyte.
Det recept jag använt sitter i en pärm som jag inte kommer åt så det tillför inte så mycket.

Rönnbär

Nypon

Eftersom det är jul så är det också självklart med senap. Även här är recepten jag använt inte närvarande men en skånsk senap där man byter ut hälften av fröna mot gula och sen leker man med kryddorna funkar bra. Örtkryddor, vitlök och lite chili är en variant. (En hög med kryddor, en klyfta vitlök till en normal sats och sen försiktigt med chili).
Skippa ättika och peppar samt ersätt sockret med honung så får du en mildare variant.

bear.flowertwig
2011-11-09, 15:46
Läste om slånbär men vete sjutton var det växer i närheten. Får undersökas.

Senap är ett bra tips. Det får det blir något på.

emmzan
2011-11-09, 16:19
Finns rätt många recept på marmelader/sylter med choklad i. Har gjort plommonsylt med vit choklad och en annan med mörk choklad. Blir speciell smak men gott.

Hallon + mörk choklad ska testas nästa gång - det måste ju vara en höjdare?!

bear.flowertwig
2011-11-09, 21:40
Hallon + mörk choklad ska testas nästa gång - det måste ju vara en höjdare?!

Hallon + cankao/kakao + kvarg = gott

Turnell
2011-11-14, 08:14
Korrekt äta frukt och grönsaker, hjälper till att absorbera mer vitaminer, är kroppen till hjälp.

bear.flowertwig
2011-11-14, 15:06
Korrekt äta frukt och grönsaker, hjälper till att absorbera mer vitaminer, är kroppen till hjälp.

Både poetiskt och insiktsfullt.