handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på träningsschema


yezper
2004-01-05, 00:28
Hej hej,

Detta är första posten för min del och jag tror att jag har hittat alla moderatortips för vad man ska tänka på :D

Hursomhelst så skulle jag vilja ha synpunkter på mitt nytilltänkta schema. Jag är 29 år och har tränat i styrketräning i ca 2 år varav det senaste halvåret någorlunda seriöst. Hade då splittat på fyra men känner nu att jag skulle vilja splitta på 5 dagar och har tänkt mig nedanstående uppdelning. Om det kan vara av intresse så tränar jag mest för att det är otroligt roligt och för att jag gillar att hålla mig i någorlunda trim.

Måndag - Axlar och mage
Militärpress 3x6-8
Stående hantellyft åt sidan 3x6-8
Stående framåtböjda lyft 3x6-8
Crunches m rep 3x10
Benlyft m vikt 3x10

Tisdag - Ben
Knäböj 3x6-8
Utfall 3x6-8
Bencurl 3x6-8
Sittande vadpress 3x6-8
Stående vadpress 3x6-8

Onsdag - Rygg
Chins 3x3-4
Latsdrag 3x6-8
Sittande kabelrodd 3x6-8
Ryggresningar 3x10
Skivstångsshrugs 3x6-8

Torsdag - Bröst och Mage
Bänkpress 3x6-8
Lutande hantelpress 3x6-8
Dips 3x8-10
Crunches i sned bänk m vikt 3x10
Twister i maskin 3x10

Fredag - Biceps, Triceps och underarmar
Stående växlande hantelcurl 3x6-8
Curlstångscurl eller skivstångscurl 3x6-8
Hammercurl eller kabelcurl 2x6-8
Liggande tricepspress bakom huvudet 3x6-8
Smal bänkpress 3x6-8
Pushdowns 2x6-8
Handledscurl m skivstång 3x6-8

Jepp ungefär så har jag tänkt mig. Kom gärna med synpunkter.

Snafu
2004-01-05, 00:37
Jag vet inte om du lade upp det med dagar för att ge en schematisk översikt av hur du tänker lägga upp träningen, för att beskåda själva träningsuppdelningen så att säga, eller om du verkligen kommer att träna fem dagar i rad? Om du nu ska träna fem dagar i rad tycker i alla fall jag att det är för mycket. Jag tycker åtminstone att du borde lägga in 2-1-2, där ettan symboliserar vilodag. Alla tränar dock annorlunda och tycker du att det här fungerar, så kör på. Men jag tror absolut att lite mer vila inte skulle skada, utan endast hjälpa dig i din muskeltillväxt.

yezper
2004-01-05, 00:56
Nja, jag hade nog tänkt mig att köra 5 dgr i rad och sedan vila 2. Tidigare tränade jag mån, tis vilade ons tränade tor, fre och vilade lör, sön. Då kände jag inga som helst problem och därför tänkte jag att det kunde vara dax att byta till ett femdagarsprogram eftersom jag har kört dryga sex månader på fyradagars. Sen får ju alla muskelgrupper utom magen vila i ca en vecka, fast jag skulle ju kunna plocka bort magen från torsdagen. Fast på ngt konstigt sätt så har jag alltid känt det såsom att magen återhämtar sig snabbare, vet inte varför :confused:

muezzolok
2004-01-05, 01:09
nåra synpunkter

kör inte triceps dan efter bröst
kör inte så mycket armar.....de tränas även i rygg/bröst/axel-övningar

försök att skära ner schemat till 4 dar styrketräning ocg lägg till 1 eller 2 dagar jogging eller H I I T.......

annars e d mycket bra att du kör 6-8 resp per set då detta aktiverar de vita muskelfibrerna mest...vilket leder till muskeltillväxt....

kör inte i mer än 1 timme/pass...drick mycket.....värm upp innan.....strecha efter varje övning.....rikligt med näring efter.....

ciao

Hnke
2004-01-05, 09:35
kör magen precis som alla andra muskelgrupper

AdrenalineRush
2004-01-05, 09:44
Strecha efter varje övning?? lite jobbit.... man ska väl stretcha när man kört klart alla övningar för en viss muskelgrupp? :smash:

Hnke
2004-01-05, 11:09
han kanske har läst den fina artikeln i Bk om Volymstretching :D

Kallingen
2004-01-05, 12:18
Om du vill träna oftare än 4 dagar, men inte 5 :D

Lägg upp schemat med 4 dagar och kör i en 6dagar cykel, 2-1-2-1

träna
träna
vila
träna
träna
vila


sen börja om igen. Då du känner dig sliten, lägg in en extra vilodag! Funkade bra för mig, har bytt nu och trivs inget vidare med det nya, kommer nog byta tillbaka till denna sorten!

EDIT:

Lägger väl upp mitt prog. här. Jag föredrar att inte köra bröst-triceps och rygg-biceps, men det är smaksak, har aldrig gillat det, samt aldrig testat det ordentligt, kanske ska testa det ändå? aja, bara att du byter isåfall!

bröst biceps
ben
-vila-
rygg traps
axlar triceps
-vila-


:smokin:

yezper
2004-01-05, 18:48
För att inte köra triceps dagen efter bröst så skulle ju ett alternativ vara att bara köra mage på mån och flytta triceps till bröstpasset.
Jag kör inget specifikt konditionspass då jag brukar gå till gymet och det är ca 25min promenad i raskt tempo.
Det blir ett försök på några månader iaf så får vi se :D

Hnke
2004-01-05, 18:50
usch.. kondis.. blää.. jag har bara 7-8 min ifrån gymmet att gå, men jag cyklar ändå =)

Kallingen
2004-01-05, 19:04
500m till gymmet här ;D springer när jag känner för det, annars cykel.