handdator

Visa fullständig version : Vad maxar jag tro?


Mauriice
2011-11-08, 14:52
Tjena!

Är inte mycket för att maxa på någon övning egentligen, men jag har länge varit sugen på att testa, åtminstone i de tre stora. Läste på Leangains att en 87-kilos gymmare som tränat i två år SKA kunna bänka 1,2*KV (105), marka 2*KV (175), och böja 1,6*KV (140).

Om jag kör en start åtta i incline bänkpress på 80kg, skulle jag klara att lyfta 105kg på vanlig bänk? Min första tanke är: ja, varför inte? En åtta på 80, lutande...105 på vanlig bänk skulle väl funka!

Mark behöver inte ens tas up: Markar 155!*gah!*

Böj känns betydligt mer "far fetched": Kör en stark sexa på 100kg! För att köra en sjua måste jag ta paus i flera sekunder och när jag väl böjer kommer jag inte ner lika djupt...Dålig kondis! Men rent hypotetiskt...Vad skulle jag kunna maxa här...120?

Tänkte jag frågar gott folk eftersom jag själv inte besitter tillräcklig erfarenhet. Vet att folk kommer säga "DAH...Testa!", och det kommer jag nog göra snart, men jag tänkte det kunde vara kul att kolla vad folk tror först.

Kål
2011-11-08, 14:58
Jag tror inte 105kg är några problem för dig. Kanske att du måste bana in rörelsen lite och vänja dig vid singlar men styrkan tror jag du har. Om jag minns rätt så gjorde jag en sexa på 70kg när jag tog 105kg första gången.

jokem
2011-11-08, 14:59
Kul att de påstår att man SKA kunna ta det, lite väl att ta i. Finns ju dom som tränar 2 år med samma resultat som andra som tränat 5 år. Beror lite på vad man vill med träningen också. Möjligtvis att man borde klara dessa vikter 2 år efter man börjat träna dem och fortsatt kontinuerligt!

Bänken tror jag går, kan hända att det finns en 3-siffrigtspärr som gör att ditt psyke faller ihop så fort du kommer upp över 100, verkar vara så för rätt många. Enligt http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html borde du göra någonstans runt 99 kg men då i lutande. Vanlig bänk känns oerhört mycket lättare så varför inte.

Skulle tro nått sånt i böjen, kanske mer, kanske mindre. Beror på litegrann hur du tränat tidigare men 6 reps på 100 lär nog ligga runt 120!