handdator

Visa fullständig version : Näringsdeklaration fel?


Trött
2011-11-08, 13:14
Häromdagen så köpte jag ett paket glass med visst antal gram fett, kolhydrater och protein. Jag använde mig av att ett gram kolhydrat ger fyra kalorier, ett gram protein 4 och ett gram fett 9 och räknade ut att glassen borde vara runt 250 kalorier per hundra gram, men på paketet så stod det 200. Skickade ett mail till företaget och fick följande förklaring:

Hej

Vår Berteglass innehåller 220 kcal som enligt lag avrundas till 200 kcal. Att det inte blir 250 i detta fall beror på att vi använder flera olika sockerarter för att få rätt smältpunkt och krämighet i glassen. Man säger generellt att en kolhydrat innehåller 4 kcal men det finns flera olika kolhydrater och de vi jobbar med innehåller allt från 3-4,5 kcal.



Hoppas det var svar på din fråga,

Trevlig dag

Räknade om igen och fick att glassen borde vara 227 kalorier (om man antar att alla kolhydrater de använder i glassen ger 3 kalorier) så det stämmer ju ändå inte. Hur som helst så har jag några frågor:

1. Ska jag räkna med att glassen innehåller 220, 227 eller 250? Stämmer det att olika kolhydrater ger olika mycket energi?
2. "enligt lag avrundas till 200 kcal". Vadå avrundas? Avrundar alla matföretag såhär? Och såhär mycket? 20 kalorier i det här fallet är 10%, vilket är ganska mycket.
3. Kan andra saker spela in, t.ex. att protein kan ge lite mindre än fyra kalorier?

Sheogorath
2011-11-08, 13:21
Häromdagen så köpte jag ett paket glass med visst antal gram fett, kolhydrater och protein. Jag använde mig av att ett gram kolhydrat ger fyra kalorier, ett gram protein 4 och ett gram fett 9 och räknade ut att glassen borde vara runt 250 kalorier per hundra gram, men på paketet så stod det 200. Skickade ett mail till företaget och fick följande förklaring:

Hej

Vår Berteglass innehåller 220 kcal som enligt lag avrundas till 200 kcal. Att det inte blir 250 i detta fall beror på att vi använder flera olika sockerarter för att få rätt smältpunkt och krämighet i glassen. Man säger generellt att en kolhydrat innehåller 4 kcal men det finns flera olika kolhydrater och de vi jobbar med innehåller allt från 3-4,5 kcal.



Hoppas det var svar på din fråga,

Trevlig dag

Räknade om igen och fick att glassen borde vara 227 kalorier (om man antar att alla kolhydrater de använder i glassen ger 3 kalorier) så det stämmer ju ändå inte. Hur som helst så har jag några frågor:

1. Ska jag räkna med att glassen innehåller 220, 227 eller 250? Stämmer det att olika kolhydrater ger olika mycket energi?
2. "enligt lag avrundas till 200 kcal". Vadå avrundas? Avrundar alla matföretag såhär? Och såhär mycket? 20 kalorier i det här fallet är 10%, vilket är ganska mycket.
3. Kan andra saker spela in, t.ex. att protein kan ge lite mindre än fyra kalorier?

Testa att räkna om det angivna kjoule-värdet till kcal och se vad resultatet blir.

Ronn
2011-11-08, 13:22
Deffar du? Räkna på 250. Bulkar du? Ränkna på 200. :)

Aldrig hört talas om att det skulle finnas en lag som gör att tillverkare ska avrunda näringsvärden, låter ju helt absurt?

Däremot tror jag att många näringsdeklarationer mer eller mindre är uppskattningar och inte 100% exakta, 50kcal är ju dock en hyffsat stor avikelse. :O

Sheogorath
2011-11-08, 13:38
Deffar du? Räkna på 250. Bulkar du? Ränkna på 200. :)


Varken när jag bulkar eller deffar vill jag äta för mycket eller för lite.

Ronn
2011-11-08, 13:51
Varken när jag bulkar eller deffar vill jag äta för mycket eller för lite.

Nej inte jag heller var inte heller seriös.

Sheogorath
2011-11-08, 14:04
Nej inte jag heller var inte heller seriös.

Sånt där är svårt på nätet. ;)

Nitrometan
2011-11-09, 08:07
Trångsvikens Chark har korvar med mer än 100% kött. Bara en sån sak.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-korv--104-procent-kott

Flera livsmedelsbutiker i Sverige säljer korvar som påstås innehålla mer än 100 procent kött. Trångsvikens Charks ”Hotting”, ”Ren Älg” och ”Ren Vilde” består enligt innehållsförteckningen av inte mindre än 104 procent kött. Plus salt, kryddor, lök, med mera.

– Korven lättar i processen när man torkar på den i röken. En köttbit innehåller ju vatten och det försvinner, säger Trångsvikens Charks försäljningsansvarige Åke Thuresson till DN.se.

Fast 104 procent… det låter som att man får en korv och lite till?

– Jo, men om jag vänder på saken då: för att få fram 100 gram korv använder vi 104 gram köttråvara. Det blir samma sak i procent.

Håller du med om att det är en skillnad mellan vikt och andel?

– För att få fram 100 gram korv använder vi 104 gram köttråvara.

Hur många procent kött är det då i korven?

– 104 blir det. Om vi skulle skriva att det vore mindre kött än 104 procent har vi inte följt lagen riktigt. Enligt lagboken blir det de här procentsatserna. Vi har korvar med 125 procent kött också.

125% kött i en korv! Snacka om PPK! :hbang:

Ronn
2011-11-09, 08:40
Låter som att vissa tillverkare hittar på lite egna regler.

Hittade detta intressanta dokument hos SLV http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2009/1993_21_.pdf

Omräkningsfaktorer
13 § Det energivärde som deklareras ska beräknas med användning av följande omräkningsfaktorer:
- kolhydrat (utom sockeralkoholer) 4 kcal/g - 17 kJ/g
- sockeralkoholer 2,4 kcal/g - 10 kJ/g
- protein 4 kcal/g - 17 kJ/g
- fett 9 kcal/g - 37 kJ/g
- alkohol (etanol) 7 kcal/g - 29 kJ/g
- organisk syra 3 kcal/g - 13 kJ/g
- salatrim 6 kcal/g - 25 kJ/g
- fiber 2 kcal/g - 8 kJ/g
- erytritol 0 kcal/g - 0 kJ/g.

Beräkningsgrunder
14 § De värden som deklareras ska var för sig vara genomsnittsvärden som grundar sig på något av följande alternativ:
− tillverkarens analys av livsmedlet,
− en beräkning baserad på kända eller verkliga genomsnittsvärden för de använda ingredienserna eller en beräkning baserad på allmänt fastställda och godtagna uppgifter.

MtotheM
2011-11-09, 09:38
Så gott som allt är lite avrundat om man kollar på näringsdeklarationen. Vissa saker anger för många kcal, andra för lite. Det går alltså ungefär +/-0 skulle jag tro.

Trött
2011-11-09, 22:42
Låter som att vissa tillverkare hittar på lite egna regler.

Hittade detta intressanta dokument hos SLV http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2009/1993_21_.pdf

Det där du hittade på SLVs hemsida, är det lagar?

Bryr mig egentligen inte så mycket, är bara nyfiken men vill inte bråka.

ducedo
2011-11-09, 23:04
Kan inte uttala mig om det specifika fallet men låter verkligen underligt att företag skulle få avrunda 220 kcal till 200. I somras röstades det fram ett nytt förslag i EU som bland annat innehåller följande:

Näringsdeklaration vad gäller energi, protein, fett, mättat fett, kolhydrater, socker och salt per 100 gram/100 milliliter blir obligatorisk i hela EU, såsom de nordiska länderna velat.

http://www.foodmonitor.se/index.php/bransch-a-produktnytt/1-bransch-a-produktnytt/721-ny-eu-lag-ger-konsumenter-baettre-information-om-matens-innehall-

Resultatet torde bli att man plockar fram en lagstadgad standard på hur dessa ska räknas fram.

Pepz
2011-11-09, 23:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5348380&postcount=73

bra inlägg i debatten

Sheogorath
2011-11-10, 06:51
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5348380&postcount=73

bra inlägg i debatten

Hmm... Att jag inte tänkt på det här. :smash:

Pepz
2011-11-10, 08:18
Hmm... Att jag inte tänkt på det här. :smash:

jag kände samma sak ;)