handdator

Visa fullständig version : Utesluta mjölkprodukter?


bear.flowertwig
2011-11-08, 11:45
Någon som gjort det och vad har ni då fått för resultat?

Bra proteinkälla men jag undrar vad det har för påverkan på kroppen egentligen (läs: jag misstänker negativa).

Kör en poll för skojs skull också.

Silencer
2011-11-08, 11:48
Jävla trams.

Sparven från Minsk
2011-11-08, 11:49
Vilka negativa effekter får mjölkprodukter på kroppen menar du, om man då såklart inte är laktosintollerant?

Idefi
2011-11-08, 11:50
Nepp. Mjölk och ost <3

Sparven från Minsk
2011-11-08, 11:57
Nepp. Mjölk och ost <3

Mjölk & keso!

Kall mjölk till varma kanellbullar <3

Idefi
2011-11-08, 12:10
Mjölk & keso!

Kall mjölk till varma kanellbullar <3

Keso är okej också ;)

Ja det finns ingenting bättre än kall mjölk till varma kanelbullar. Synd bara att man bakar alltför sällan :em:

Sundqvist
2011-11-08, 12:18
Kall mjölk till allt <3

Sparven från Minsk
2011-11-08, 12:19
Damit!
Nu blev jag sjuuuukt sugen på bullar o mjölk!!

bear.flowertwig
2011-11-08, 12:30
Vilka negativa effekter får mjölkprodukter på kroppen menar du, om man då såklart inte är laktosintollerant?

Det var snarare en fråga än ett påstående, dvs kan det finnas några fördelar med att uteluta mjölprodukter (annat än vid laktosintolerans)? Alternativt, finns det någon anledninng att iaf dra ner på konsumtionen om en stor del bygger på mjölkprodukter?

Idefi
2011-11-08, 12:46
Det var snarare en fråga än ett påstående, dvs kan det finnas några fördelar med att uteluta mjölprodukter (annat än vid laktosintolerans)? Alternativt, finns det någon anledninng att iaf dra ner på konsumtionen om en stor del bygger på mjölkprodukter?

Det vore väl isf pga mängden kalcium (prostatacancer om jag inte minns fel)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172332&highlight=Kalcium

Personligen överskrider jag nog "gränsen" i den topicen ganska ofta.

Nutrid
2011-11-08, 12:47
Mjölk & keso!

Kall mjölk till varma kanellbullar <3

Det där var det absolut sista jag ville läsa när jag ligger på balans *gah!*

Älskar varma bullar som är nybakade, dreglar at the moment no kidding.

Toppis
2011-11-08, 13:38
Hur är det med AGE/ALE i mjölkprodukter egentligen? (även i allt annat?)

Enligt denna så verkar ju mjölkprodukter vara något att undvika.
http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/halsa_ohalsa.html

Någon?

Morrris
2011-11-08, 13:45
Mjölk & keso!

Keso är okej också ;)

Keso (cottage cheese) är ost. ;)

aijou
2011-11-08, 14:41
Bra proteinkälla men jag undrar vad det har för påverkan på kroppen egentligen (läs: jag misstänker negativa).


Blasphemy! :banned *grr27*

Nejdå, men jag tror att fördelarna väger upp nackdelarna i de allra flesta fallen. Inte för att jag vet vad nackdelarna skulle vara så länge man inte överkonsumerar i extrema mängder.

kettlebellGuden
2011-11-08, 14:47
De perioder jag har uteslutit mjölkprodukter så mår jag, i regel, bättre och presterar bättre.. sover även bättre.

Eddie Vedder
2011-11-08, 14:56
Bra proteinkälla, jätterikt på näring, gott och så finns det en hel del hälsofaktorer som tros kunna påverkas positivt i längden. Finns även en del negativa som man har hypoteser om men som jag ser det så överväger fördelarna helt klart.

För 10 miljonte gången adderar jag även att det inte är klarlagt att om den observerade prostatacancerfrekvensen har med kalcium att göra. Men om det överhuvudtaget är så att det sambandet har med mjölkprodukter alls att göra så är ju den exakta mekanismen skit samma om man ändå funderar på att konsumera/inte konsumera mjölkprodukter.

Morty
2011-11-08, 15:24
Enda anledningarna jag ser att utesluta mjölk är väl för kossans och miljöns skull. För personen som dricker mjölken är det nog oftast rätt nyttigt. Om man inte dricker litervis per dag, eller är laktosintolerant eller allergiker.

312
2011-11-08, 16:34
Mjölk påstås ju vara bra, men jag tvivlar riktigt starkt på det. Vi i norden (Sverige) har ju mest benskörhet samtidigt som vi dricker mest mjölk (tror jag), så hur fan kan mjölk vara bra för skelettet? Haha.

Nej, men ärligt, finns massor med skit med mjölk.

apfel
2011-11-08, 16:35
Enda anledningarna jag ser att utesluta mjölk är väl för kossans och miljöns skull. För personen som dricker mjölken är det nog oftast rätt nyttigt. Om man inte dricker litervis per dag, eller är laktosintolerant eller allergiker.

sämsta argumentet någonsin, köttproduktionen är vad som är negativt för miljön och djuret, mjölkkossor mår(iallafall i Sverige) ganska bra.
sen dricker jag ju bara norrländsk närproducerad mjölk så jag vet förvisso inte om arla plågar sina kossor, kanske det är så du menar? *screwy*

Idefi
2011-11-08, 16:37
Mjölk påstås ju vara bra, men jag tvivlar riktigt starkt på det. Vi i norden (Sverige) har ju mest benskörhet samtidigt som vi dricker mest mjölk (tror jag), så hur fan kan mjölk vara bra för skelettet? Haha.

Nej, men ärligt, finns massor med skit med mjölk.

Men ännu mer bra grejjer :)

Apjavel
2011-11-08, 16:39
Mina finnar på rygg och axlar försvinner när jag utesluter mjölkprodukter från kosten.

mikaelj
2011-11-08, 16:44
Mjölk påstås ju vara bra, men jag tvivlar riktigt starkt på det. Vi i norden (Sverige) har ju mest benskörhet samtidigt som vi dricker mest mjölk (tror jag), så hur fan kan mjölk vara bra för skelettet? Haha.

Nej, men ärligt, finns massor med skit med mjölk.

Du har fel. Motbevisa mig nu gärna med stöd av något annat än "jag tycker det".
Postat via en mobil enhet

Pepz
2011-11-08, 16:46
enda anledningarna jag ser att utesluta mjölk är väl för kossans och miljöns skull. För personen som dricker mjölken är det nog oftast rätt nyttigt. Om man inte dricker litervis per dag, eller är laktosintolerant eller allergiker.

+1

mjölk är bra

312
2011-11-08, 16:46
Du har fel. Motbevisa mig nu gärna med stöd av något annat än "jag tycker det".
Postat via en mobil enhet

Jag tycker inte det. Jag dricker 2L mjölk om dagen ändå, för att det är så satans gott. Orkar seriöst INTE leta upp något, tro mig eller inte, gör inget för mig. Fanns nåt om forskning om det i boken "kärnfamilj". Samma sak gäller vete.

aijou
2011-11-08, 17:00
Vi i norden (Sverige) har ju mest benskörhet samtidigt som vi dricker mest mjölk (tror jag), så hur fan kan mjölk vara bra för skelettet? Haha.

Funderar på om detta är sarkasm eller inte. :confused: Men i alla fall.

Vet inte om ditt påstående om benskörhet är sant men om det nu är det. Vad har mjölken med det att göra i så fall? Mjölk skapar ju knappast benskörhet. Snarare tvärt om.

Kan däremot tänka mig att benskörheten (om det nu är så) kan bero delvis på brist på D-vitamin (som för övrigt oftast finns berikad i mjölk) pga för lite sol.

Sen skulle jag gärna vilja veta vad det skulle vara som är skit med mjölk. Du säger att det är "massa skit" men kommer inte med några exempel.

Endorah
2011-11-08, 17:08
Mina finnar på rygg och axlar försvinner när jag utesluter mjölkprodukter från kosten.

+1 Mina finnar reduceras i ansiktet (har inga på finnar och rygg). Har testat att utesluta det under en kort period, men är i princip omöjligt om man fortfarande vill hålla ett någorlunda högt proteinintag i längden. Energiöverskott, kolhydrater och mjölkprodukter är nog det som är värst för mig, och synd att jag älskar alla tre :(

Sparven från Minsk
2011-11-08, 17:21
Keso (cottage cheese) är ost. ;)

Ost för mig är sådant man använder hyvel till.

Eddie Vedder
2011-11-08, 17:25
Fanns nåt om forskning om det i boken "kärnfamilj".

Vi är alla övertygade. :) Jag gillar dessutom din breda syn på orsaker bakom osteoporos som sträcker sig till mjölk/inte mjölk.

Bizarro
2011-11-08, 17:35
Är inte jävligt många saker mjölkprodukter? Jag menar sånt man brukar inta vardagligen utöver litervis med vanlig mjölk ^^

Alkro
2011-11-08, 17:37
Vi är alla övertygade. :) Jag gillar dessutom din breda syn på orsaker bakom osteoporos som sträcker sig till mjölk/inte mjölk.

Ja, det är skönt att äntligen har hittat en förklaring till detta problem. Då kan man ju bortse från tidigare forskning och de kända riskfaktorer man kommit fram till. Blir ju så mycket lättare att förebygga osteoporos nu när vi vet att mjölken är boven i dramat.

Morrris
2011-11-08, 18:09
Ost för mig är sådant man använder hyvel till.

Då menar du hårdost.

Sverker
2011-11-08, 19:18
Hur är det med AGE/ALE i mjölkprodukter egentligen? (även i allt annat?)

Enligt denna så verkar ju mjölkprodukter vara något att undvika.
http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/halsa_ohalsa.html

Någon?

Njaa...visst finns det reaktionsprodukter från mjölksocker och aminosyror i vanlig mjölk. Men jag har aldrig hört att mängderna skulle vara hälsovådliga på något sätt.

I texten uppger de mjölkpulver. Hur många av oss på Kolozzeum använder stora mägder vanligt mjölkpulver med passerat bäst föredatum. Det är i mjölkpulver som förvarats i flera år som det blir större mängder mailardprodukter.

Mitt tips är att ta texten med en nypa salt.

garluch
2011-11-08, 22:11
Min avföring får samma konsistens som milkshake när jag äter/dricker mjölkprodukter, no keso for me :(

Morty
2011-11-09, 11:30
sämsta argumentet någonsin, köttproduktionen är vad som är negativt för miljön och djuret, mjölkkossor mår(iallafall i Sverige) ganska bra.
sen dricker jag ju bara norrländsk närproducerad mjölk så jag vet förvisso inte om arla plågar sina kossor, kanske det är så du menar? *screwy*

Det vet du för att du såg en glad ko på nån gård för länge sen? Dessutom, hur vet du vad alla svenska (och även tyska, eftersom mjölkprodukter därifrån säljs i Sverige) kor äter? För även om ditt mejeri råkar vara miljömässigt OK, med bete större delen av året och bara lokalproducerat foder, så kommer nog inte den mjölken att räcka till resten av oss.

Detta är inte helt rätt tråd för en djurrättsdiskussion. PM'a om du vill prata om det. Och så kan du få läsa lite här (http://goo.gl/j0n8n), angående miljöproblemen mejeriproduktionen för med sig.

Toppis
2011-11-09, 16:47
Njaa...visst finns det reaktionsprodukter från mjölksocker och aminosyror i vanlig mjölk. Men jag har aldrig hört att mängderna skulle vara hälsovådliga på något sätt.

I texten uppger de mjölkpulver. Hur många av oss på Kolozzeum använder stora mägder vanligt mjölkpulver med passerat bäst föredatum. Det är i mjölkpulver som förvarats i flera år som det blir större mängder mailardprodukter.

Mitt tips är att ta texten med en nypa salt.

Tack för svaret!

Sniggel
2011-11-10, 16:48
Ja, periodvis de senaste 3 (?) åren.
Verkar som om jag får mindre problem med "snuva" och kliande bihålor samt att astman kanske blir bättre. Möjligtvis en effekt på eksemen också.
Men alla dessa effekter är med ett visst mått av "kanske".

TheLoser
2011-11-15, 11:34
Bra proteinkälla, jätterikt på näring, gott och så finns det en hel del hälsofaktorer som tros kunna påverkas positivt i längden. Finns även en del negativa som man har hypoteser om men som jag ser det så överväger fördelarna helt klart.

För 10 miljonte gången adderar jag även att det inte är klarlagt att om den observerade prostatacancerfrekvensen har med kalcium att göra. Men om det överhuvudtaget är så att det sambandet har med mjölkprodukter alls att göra så är ju den exakta mekanismen skit samma om man ändå funderar på att konsumera/inte konsumera mjölkprodukter.
Huh, så tankarna i Internlänk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1744600&postcount=8) gäller inte länge?

Eddie Vedder
2011-11-15, 11:36
Huh, så tankarna i Internlänk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1744600&postcount=8) gäller inte länge?

Det där var ju ett inlägg av King Grub, inte av mig. De gällde då och de gäller ännu. Men inget är ju svart eller vitt så att utesluta mjölkprodukter på grund av en enskild oro tycker jag är att överdriva. För det finns ju så mycket nyttigt och gott man går miste om också.

TheLoser
2011-11-15, 12:26
Det där var ju ett inlägg av King Grub, inte av mig. De gällde då och de gäller ännu. Men inget är ju svart eller vitt så att utesluta mjölkprodukter på grund av en enskild oro tycker jag är att överdriva. För det finns ju så mycket nyttigt och gott man går miste om också.
Idag blir inget rätt, först bumpar jag en gammal tråd, sedan så lyckas jag inbilla mig att det är 2010 och nu uttryckte jag mig klumpigt.
Det jag syftade på var att i studierna King Grub la fram så pekade man på att överdrivet intag av kalcium hade kopplingar till prostatacancer. Men sedan läser jag ditt inlägg om att det inte är klarlagt?

paatrik
2011-11-17, 14:30
Hur är det med hög/låg pastörisering? Irrelevant inom Sverige då man knappast lär få tag på något fyllt med bakterier? Noterar smakskillnaden men i övrigt, finns det något anmärkningsvärt?

Eddie Vedder
2011-11-17, 14:51
Hur är det med hög/låg pastörisering? Irrelevant inom Sverige då man knappast lär få tag på något fyllt med bakterier? Noterar smakskillnaden men i övrigt, finns det något anmärkningsvärt?

Det fetstilta är ju liksom en konsekvens av bland annat pastöriseringen. Men om du menar om risken varierar väldigt mellan lågpastörisering och högpastörisering så är svaret nej om du bara förvarar som brukligt.

paatrik
2011-11-17, 15:03
Det fetstilta är ju liksom en konsekvens av bland annat pastöriseringen. Men om du menar om risken varierar väldigt mellan lågpastörisering och högpastörisering så är svaret nej om du bara förvarar som brukligt.

Ok, tänkte ifall det fanns några skillnader utöver bakterier. Dessutom, den högpastöriserade har ett lägre pris, det i kombination med ett bättre skydd mot bakterier väcker två frågor; Hur kan priset vara lägre med en processad (fel ordval kanske) produkt? Samt, varför produceras inte enbart billig och säkrare mjölk?

Eddie Vedder
2011-11-17, 15:22
Ok, tänkte ifall det fanns några skillnader utöver bakterier. Dessutom, den högpastöriserade har ett lägre pris, det i kombination med ett bättre skydd mot bakterier väcker två frågor; Hur kan priset vara lägre med en processad (fel ordval kanske) produkt? Samt, varför produceras inte enbart billig och säkrare mjölk?

Om du tittar i butikerna så ser du ju att ju mer processat desto billigare som standard i princip. Och jag vill då rakt inte ha mat som enbart är maximalt mikrobiologiskt säker. Då skulle vi ju leva på strålbehandlad pulvermat om vi ska hårdra det. ;) Olika konsumenter vill ha olika saker.

z_bumbi
2011-11-17, 15:31
Ok, tänkte ifall det fanns några skillnader utöver bakterier. Dessutom, den högpastöriserade har ett lägre pris, det i kombination med ett bättre skydd mot bakterier väcker två frågor; Hur kan priset vara lägre med en processad (fel ordval kanske) produkt? Samt, varför produceras inte enbart billig och säkrare mjölk?

Förr smakade den högpastöriserade väldigt annorlunda vilket kan hänga kvar i folks val av mjölk. Idag när processen är förfinad så märks ingen större skillnad. Anledningen till prisskillnaden är hållbarheten, själva processen tvivlar jag också på är så mycket dyrare men jag har inte kollat.
Det är däremot ingen skillnad i säkerhet så länge båda förvaras som de ska och förbrukas inom de gränser som har satts upp.

paatrik
2011-11-17, 18:55
Tack för era svar, var som jag misstänkte :) Föredrar helt klart den högpastöriserade. Den vanliga mjölken har ju knappt någon smak, vanesak antagligen.

mommy
2011-11-18, 08:52
Jag har provat för några år sen, för att se om mina magproblem var laktosintolerans. Det var det inte så jag fortsätter äta mina mjölkprodukter!

Zoidy
2011-12-19, 00:04
Det där var ju ett inlägg av King Grub, inte av mig. De gällde då och de gäller ännu. Men inget är ju svart eller vitt så att utesluta mjölkprodukter på grund av en enskild oro tycker jag är att överdriva. För det finns ju så mycket nyttigt och gott man går miste om också.

Det verkar vara en del amerikanska forskare dock som tycker att risken för prostatacancer är tillräckligt hög för att ge sig på en rekommendation på mjölk?

Forskare vid amerikanska Harvard university avråder vuxna från att dricka mer än två glas mjölk om dagen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14097102.ab

Men forskare har en tendens att ta sitt egna ämnesområde väldigt seriöst också, så de kanske överdriver en smula? Jag är inte tillräckligt påläst för att avgöra om man ska tro på att det är så farligt eller om man gott kan fortsätta dricka en liter mjölk om dan, vilket jag antar att jag inte är ensam om på kolozzeum

Eddie Vedder
2011-12-19, 08:15
Men forskare har en tendens att ta sitt egna ämnesområde väldigt seriöst också, så de kanske överdriver en smula?

Aftonbladet har en tendens att överdriva en smula också. Jag har aldrig sagt emot sambandet. Men skräcken på Kolo (bland vissa) är ju absurd.

Zoidy
2011-12-19, 15:58
Aftonbladet har en tendens att överdriva en smula också. Jag har aldrig sagt emot sambandet. Men skräcken på Kolo (bland vissa) är ju absurd.

Ok. Som jag trodde då med andra ord. De brukar tycka om att skriva sensationalistiskt med det mesta. Ville mest vara säker på att jag hade rätt ;) Tack för svaret!

Grazzafukkinrazzi
2011-12-19, 16:20
Aftonbladet har en tendens att överdriva en smula också. Jag har aldrig sagt emot sambandet. Men skräcken på Kolo (bland vissa) är ju absurd.

Ok. Som jag trodde då med andra ord. De brukar tycka om att skriva sensationalistiskt med det mesta. Ville mest vara säker på att jag hade rätt ;) Tack för svaret!

http://img94.imageshack.us/img94/6443/trololo5555.png

sii
2011-12-19, 16:22
Amerikanska bodybuilders dricker väl inte så mycket mjölk. Varför?

Eddie Vedder
2011-12-19, 16:24
Amerikanska bodybuilders dricker väl inte så mycket mjölk. Varför?

Skräck för höga nivåer av IGF-1 lär inte vara anledningen i alla fall. :D

Pepz
2011-12-19, 16:49
albatross?

Zoidy
2011-12-19, 17:00
http://img94.imageshack.us/img94/6443/trololo5555.png1

:laugh: Haha, asbra ju! När man kan nåt om ämnet de skriver om brukar det vara pinsamt uppenbart att det är så det funkar. Eventuellt att de skriver sensationalistiskt om något som är sant, men typ tio år efter att forskningen kommit fram. Så är det väldigt ofta i miljöfrågor iaf

L2310
2011-12-22, 01:09
Amerikanska bodybuilders dricker väl inte så mycket mjölk. Varför?

Som jag har förstått det så dricker amerikanare i överlag inte ens i närheten lika mycket mjölk som svenskar gör. Kommer aldrig glömma när jag beställde mjölk till maten på en restaurang i USA och de tittade på mig som om de inte förstod engelska...

Eddie Vedder
2011-12-22, 10:50
Som jag har förstått det så dricker amerikanare i överlag inte ens i närheten lika mycket mjölk som svenskar gör. Kommer aldrig glömma när jag beställde mjölk till maten på en restaurang i USA och de tittade på mig som om de inte förstod engelska...

Kanske inte lika mycket överlag men det är en befolkning som dricker mycket mjölk i alla fall. Men det är ju en allmänt mycket större och väldigt heterogen befolkning så det är ju alltid en haltande jämförelse. Finns säkert delstater som är mer lika oss än andra.

Men som sagt, det konsumeras stora mängder mjölk i USA. Att de reagerade på mjölk som måltidsdryck är ju en annan femma. Vad man dricker vid vilken tidpunkt är ju kulturellt betingat i sig. Testa att beställa ett glas filmjölk på en svensk restaurang så lär du få förvånade reaktioner. Men det betyder ju inte att svenskar konsumerar lite filmjölk.

Finkan
2011-12-24, 09:44
finns det några djur annat än människan som dricker mjölk annat än när de är nyfödda?

Eddie Vedder
2011-12-24, 10:03
finns det några djur annat än människan som dricker mjölk annat än när de är nyfödda?

Vet ej. Men på vilket sätt skulle det vara relevant? Och de som inte gör det, är det för att de undviker det eller för att de helt enkelt inte har möjlighet?

Ganymedes
2011-12-24, 10:04
Vad i "uteslut x" är synonymt med varierad kost <- bästa kostrådet genom tiderna.

Sluta uteslut saker. Ät sansade mängder istället.

Alelale
2011-12-24, 12:08
Nej det har jag inte, och jag kommer nog inte göra det heller.

Jag dricker mjölk till lunch (i skolan) och till proteinshakarna. Sen äter jag ganska mycket Kvarg/Kesella också.

Pau
2011-12-26, 10:20
Sedan jag började med 500gkvarg med filmjölk+3 port mjölkprotein så har jag fått problem med finnar/utslag.
Riktigt tråkigt är det då jag älskade den kosten. Har beställt äggprotein och ska hålla mig undan mjölk för att se hur det påverkar min hy.

Sjöbuse
2011-12-26, 11:14
Sedan jag började med 500gkvarg med filmjölk+3 port mjölkprotein så har jag fått problem med finnar/utslag.
Riktigt tråkigt är det då jag älskade den kosten. Har beställt äggprotein och ska hålla mig undan mjölk för att se hur det påverkar min hy.

Korrelation implicerar inte nödvändigtvis kausalitet. Bara för att du fått problem med finnar när du börjat äta mycket mjölkprodukter så innebär inte det att du fått problem med finnar på grund av att du börjat äta mycket mjölkprodukter.

Mig veterligen finns det inga vederlagda samband mellan kosten och akne, även om jag minns från högstadiet att det spekulerades i att allt från ketchup och curry till choklad och ost ska ge finnar.

Fortsätt du käka din kvarg och besök apotekets egenvårdavdelning och se vad du inhandla för att förbättra din hy.

Pau
2011-12-26, 11:40
Korrelation implicerar inte nödvändigtvis kausalitet. Bara för att du fått problem med finnar när du börjat äta mycket mjölkprodukter så innebär inte det att du fått problem med finnar på grund av att du börjat äta mycket mjölkprodukter.

Mig veterligen finns det inga vederlagda samband mellan kosten och akne, även om jag minns från högstadiet att det spekulerades i att allt från ketchup och curry till choklad och ost ska ge finnar.

Fortsätt du käka din kvarg och besök apotekets egenvårdavdelning och se vad du inhandla för att förbättra din hy.

Tänkte prova att dra ner på mjölkprodukten då jag i övrigt är fräsch och inte har haft större problem med finnar. Kan få i mig mängden protein genom äggprotein i shake samt massor av kött!
Ska bli intressant att se ifall det ger något resultat. Har även börjat med Omega-3 och Vitamin B som även ska hjälpa på traven.

Marcelo_Garcia
2012-01-26, 00:25
Hur stark är kopplingen mellan kasein och cancer egentligen? T. Colin Campbell, som låg bakom "The China Study", kunde ju tydligen i princip slå av och på cancerutvecklingen hos möss som en lysknapp genom att ge dem antingen 20% eller 5% kasein, vad säger nyare forskning om det här sambandet? Och hur det påverkar människor?

Astoria
2012-01-26, 02:46
Hur stark är kopplingen mellan kasein och cancer egentligen? T. Colin Campbell, som låg bakom "The China Study", kunde ju tydligen i princip slå av och på cancerutvecklingen hos möss som en lysknapp genom att ge dem antingen 20% eller 5% kasein, vad säger nyare forskning om det här sambandet? Och hur det påverkar människor?

Nu vet jag inte mycket om kassein eller hur det påverkar cancerutvecklingen - hans studie inkluderade väl all typ av djurprotein och relationen till cancerutveckling

Campbells forskning har ju, som många känner till, fått hård kritik - men från mitt perspektiv finns det vissa intressanta aspekter - jag växte upp i Sverige på 80-talet och från alla håll (skola, hem, media) fick jag höra att möjlkprodukter skulle vara optimala för människan - drack jag inte 1 liter mjölk om dagen skulle jag i princip få grava problem med benskörhet...

Starkaste argumentet emot att mjölkprodukter är nödvändiga för människan är att titta på Asien i stort - där äter man i princip inga mjölkproduker och man klarar sig rätt bra

Komjölk är optimalt för nyfödda kalvar - kanske inte för vuxna människor...

Skall tillläggas att jag själv dricker mjölk och äter ost...

Cheers!

Marcelo_Garcia
2012-01-26, 04:11
Nu vet jag inte mycket om kassein eller hur det påverkar cancerutvecklingen - hans studie inkluderade väl all typ av djurprotein och relationen till cancerutveckling

Mja, i Kinastudien uttalar han sig ju om animaliskt protein i allmänhet, men vad jag förstått (främst från kritik av densamma) är det mest kaseingrejen som det från hans sida finns experiment bakom, medan han kunde se statistiska samband mellan anim. prot. och cancer i den epidemiologiska studien. Vassle har ju t.ex. inte samma effekt som kasein här - alltså inte ens alla proteiner i mjölken fungerar som kasein i relation till cancerutveckling - varför många menar att Campbells förespråkande av en helt växtproteinbaserad (vegansk) kost är överdrivet, baserat på Kinastudien. Campbells slutsatser följer alltså inte riktigt från resultaten. Bland andra Denise Minger är av denna åsikt, och hon underbygger den ganska bra (åtminstone som jag som novis kan se det) i The China Study: Fact or Fallacy?. Det känns som att Campbell blev lite mer "liberal" i sin vetenskapliga metod på senare år, och började söka efter helheter hellre än enskilda fakta. Började tala brett om "animaliskt protein" och "vegetabiliskt protein" som kategorier med samma egenskaper, dra större slutsatser än resultaten tillåter, osv, vilket förstås ger sämre trovärdighet.

Men Campbells forskning kring kasein tror jag att man kan ta på allvar, även om det inte är lika klart vilka slutsatser som kan dras från den för människor. Som sagt rörde det sig ju om stora mängder kasein, 20% av det totala kaloriintaget, som påverkade cancerutvecklingen hos möss medan 5% inte gjorde det. Men det hade varit intressant om någon liknande forskning kring detsamma gjorts, kanske till och med på människor, och vilka nivåer som i så fall skulle vara relevanta. Jag har inte så bra koll på den här typen av forskning, som kanske märks, varför jag frågar ;)