handdator

Visa fullständig version : Bröstträning, mer vinge mindre bröst.


marekuse
2011-11-08, 08:06
Hej alla!

Jag har tränat från och till i några år. Mitt högra bröst har alltid vart mindre än det vänstra.
Nu har jag lagt märke till att min högra vinge är mkt större än vänstra.
Jag använder alltså gärna min vinge istället för mitt högra bröst.
Jag har försökt att fokusera på hur jag tränar fel och har testat lite olika metoder T.ex. pressat ihop skulderbladen för att enbart få kontakt med brösten.

Eftersom jag använder mig av vingen kan det inte vara så svårt för den vise att ta fram vilket fel jag gör. T.ex. vinkeln mellan armbåge och bröst är fel.

Alla tips välkomnas!

mn8eii
2011-11-08, 13:44
Vinge?

rooz
2011-11-08, 13:48
Lats?

Eller vadå:confused:

Supermicke
2011-11-08, 14:07
scapula? :o

Pjotor
2011-11-08, 14:31
Om det finns en fråga gömd i OP så hittar jag den inte.

henrikl
2011-11-08, 14:33
Frågor på det?

Bizarro
2011-11-08, 14:38
I don't even..

marekuse
2011-11-08, 15:32
Var jag så otydlig.
Vingen menar jag med latissimus dorsi.

Pjotor
2011-11-08, 18:25
Var jag så otydlig.
Vingen menar jag med latissimus dorsi.

Det framgår inte vad du egentligen frågar efter i ditt första inlägg.

Wormzie
2011-11-08, 18:42
Var noga med formen i såväl lats som bröstövningar så jämnar det ut sig med tiden skulle jag tro!

Spartansk
2011-11-08, 18:47
Om det finns en fråga gömd i OP så hittar jag den inte.

Det framgår inte vad du egentligen frågar efter i ditt första inlägg.

Han vill så klart ha tips på hur man får jämstora bröstmuskler och jämstora lats.

chickenleg
2011-11-08, 19:05
Kör övningar med hantlar tex hantelpress för bröst och hantelrodd för lats så ska du se att du blir jämnstor på båda kroppssidor efter ett tag.

Jag kan lova dig att du inte har större lats på ena sidan pga bänken, menar du att din lats kan arbeta i en arbetsrikting andras inte kan?

Lord Humungus
2011-11-08, 20:15
Hjärtat sitter på vänstra sidan så därför är det bröstet större

beckman88
2011-11-08, 21:08
hjärtat sitter på vänstra sidan så därför är det bröstet större

:d

Frantic
2011-11-08, 21:15
Hur kan ni inte förstå vad han menar?

Är det verkligen en stor skillnad? Upp med bild? Det brukar jämna ut sig när man lägger på sig lite mer massa men om det inte skulle göra det är det inte hela världen. Långt från alla är helt symmetriska mellan höger och vänster sida. Ofta är det dessutom bara man själv som ser det :)

marekuse
2011-11-09, 07:41
Jag ska träna efter jobbet idag. Ska se om jag kan lösa en bild då.
Problemet som jag märker är att jag inte får någon riktig kontakt i mitt högra bröst utan att vingen tar över och hjälper till istället.

De övningen jag kör i fritt, är bänkpress, hantelpress och fly har även gått in på cable-fly.

Nu när jag tänker på det så i peckdecken när det börjar gå trögt vill jag gärna ut med högra armbågen horisontellt för att klara av övningen vilket betyder att jag använder mig av vingen??
Ska ta en bild på det också.

rooz
2011-11-09, 08:00
Men användet Lats eller latissimus dorsi när du skriver*mini

Och NEJ. Du kopplar inte på ena latsen i bänken.

Jonny_88
2011-11-09, 09:43
Omg! Vem vet inte vad vinge är!:smash:

Dålig teknik tror jag lätt kan ge ojämn belastning i latimus. Rent generellt tänker jag på hur långt ut/in man har armbågarna. Och om man inte pressar rakt upp (vinkeln på underarmen). Varför man har dålig teknik kan bero på flera saker, kanske en skada? Utvecklad till ojämn muskulatur/teknik. Eller redan ha en tendens till den tekniken från början!

Har för mig att jag vid en viss punk börja rotera med armen för att få upp vikten!

Sorry ingen djupgående... Ska iväg till plugget! Men trött på det här med "allt eller inget" koppling av muskler i diverse övningar!