handdator

Visa fullständig version : Inte en tråd till om Zma, väl?


drakfelt
2011-11-08, 06:02
Jo tyvärr!

Det är så att jag måste höra med den samlade kolo-expertisen vad de anser är "värt det" när det kommer till Zma.

Har gjort en ytterst empirisk och vetenskaplig studie där jag kört på zma + 8 h sömn och kcal-överskott i en vecka, sen utan zma, samma sömn och samma kcal-intag och upplevt följande:

- Återhämtningen (den muskulära?! lol) blir AVSEVÄRT mycket bättre med zma, upplever att tex underarmar kan vara helt skakiga och trötta dagen efter ett ryggpass/bröstpass, detta är dock aldrig fallet med zma.

- Sömnen, här problemen börjar, sover förmodligen som en jävla stock, men har vansinnigt svårt att vakna med tillhörande psykedeliska drömmar, är som den största zombien de första 1-2 timmarna på dagen och undrar om jag i själva verket är "superutvilad" eller om jag faktiskt bara är SKITTRÖTT?!

Nu har jag fått skriva av mig lite och undrar om någon har några synpunkter, för jag kan inte bestämma mig om det är värt att vara så sjukligt trött på morgonen men att återhämtningen påverkas..?

Flummig morgontråd - jag vet

Fordon
2011-11-08, 06:29
Jo tyvärr!

Det är så att jag måste höra med den samlade kolo-expertisen vad de anser är "värt det" när det kommer till Zma.

Har gjort en ytterst empirisk och vetenskaplig studie där jag kört på zma + 8 h sömn och kcal-överskott i en vecka, sen utan zma, samma sömn och samma kcal-intag och upplevt följande:

- Återhämtningen (den muskulära?! lol) blir AVSEVÄRT mycket bättre med zma, upplever att tex underarmar kan vara helt skakiga och trötta dagen efter ett ryggpass/bröstpass, detta är dock aldrig fallet med zma.

- Sömnen, här problemen börjar, sover förmodligen som en jävla stock, men har vansinnigt svårt att vakna med tillhörande psykedeliska drömmar, är som den största zombien de första 1-2 timmarna på dagen och undrar om jag i själva verket är "superutvilad" eller om jag faktiskt bara är SKITTRÖTT?!

Nu har jag fått skriva av mig lite och undrar om någon har några synpunkter, för jag kan inte bestämma mig om det är värt att vara så sjukligt trött på morgonen men att återhämtningen påverkas..?

Flummig morgontråd - jag vet

Ditt test betyder mer eller mindre nada och det är bara du som kan svara på om det är värt att vara sjukligt trött på morgonen eller inte.

Squatordie
2011-11-13, 20:34
Tar 50mg zink och 500mg magnesium innan läggdax och jag drömmer helt sjuka drömmar, oftast obehagliga som innehåller vissa saker jag varit med om på dagen under veckan. Menar inte att jag varit med om hämska saker på riktigt men drömmarna är ofta relaterade till någon händelse.

Vaknar också mycket tidigare än jag brukar och drömmarna kommer nog framåt morgonen. Så jag har också funderat, sover man sämre(för det känns som man sover dåligt när man har mardrömmar)? eller sover jag bättre och behöver därför inte sova lika länge och har därför drömmar som jag kommer ihåg för att jag inte sover lika djupt framåt morgonen?

Strand93
2011-11-13, 21:06
Jag har aldrig testat ZMA men planerar att köpa en burk nästa gång jag handlar något. Däremot har jag kört med Night Pro som har en liknande formula med zink och magnesium. Sover redan bra men med Night Pro sov jag som en stock och vaknade pigg och utvilad. Drömmar hade jag också många av men sällan mardrömmar/dåliga drömmar, oftast var det bra drömmar, lite flummiga kanske men det är väl alla drömmar?