handdator

Visa fullständig version : Reps, vikter


sii
2011-11-07, 19:22
Ja man har trubblat på detta en stund nu och börjar bli förvirrad av allt kring detta..

Så ja, man har då hört att 5-7 reps ska vara det bästa! det ligger ju i mellan uthållighet och.. ja kraft? eller kommer ej ihåg.

Så kompisen och jag har kört ett schema från bodybuilding, 3 dagars schema från Kris Gethin, det har gått bra, ökningar har skett, 20-30kgs ökningar såsom i bänkpress osv.. ja det har gått upp.

Men nu idag så bytte vi schema, ja vi har kört det där 3 dagars länge nu men ibland har jag t.ex kört andra övningar så ja.. det har blivit sån där random träning per vecka, inte följt schemat varje gång heller och somliga övningar har vi ej hunnit, orkat köra igenom då de är så mycket övningar i det där programmet.

Men iallfall 6 dagars schema hade vi tänkt på, ja dagar säger ingenting men vi hittade detta schema just på bodybuilding och övningarna såg roliga ut, osv.. så vi tänkte att vi tar detta nu i ca 6 veckor och sen byter vi. Men nu till saken, det står nu t.ex på bänkpress, 5 sets, (15,12,10,10,10) för mig låter det helt... otroligt, på förra schemat var det ju 8-12 reps, fast jag körde ju ca 5-7.

Så nu vill jag veta, varför kör bodybuilders så där höga reps? är det inte där på ca 4-8 som ska vara perfekt? alla övningar har ju 10+ reps, även Ronnie Coleman och alla de där har höga reps, ja alla som jag hitta där..

Sen vill jag också veta hur länge man ska köra samma reps? jag menar efter 6 veckor nu t.ex, ska vi då byta till typ 8 reps eller något?.. och sen har man ju lärt sig att desto högre reps desto mer uthållighet.. så bodybuilders kör helt enkelt uthållighetsträning eller vadå? vad jag har hört är att de vill minimera skadorna också men ja.. vill ha ett komplett svar på detta.
Ja jag vet väl nog att man kan ha perioder där man kör low reps, hög vikt, high reps, låg vikt. Då har någon sagt om detta med att man ska ej köra max alltid, utan ca 2 månader high reps, low vikt men inte att man maxar i varje sets, alltså inte så mycket man kan, men då sen då man tar low reps, hög vikt så ska man maxa i en månad....

Jaja blev en helt rörig text men hoppas ni förstår ändå!
Tackar på förhand!

buck3tt
2011-11-07, 22:22
Sen vill jag också veta hur länge man ska köra samma reps? jag menar efter 6 veckor nu t.ex, ska vi då byta till typ 8 reps eller något?..
Tackar på förhand!


Kör tungt några veckor sen lätt någon vecka, så inte musklerna hinner vänja sig allt för mycket, så har jag fått för mig iallafall om jag inte är helt ute och cyklar.

CharlieBB
2011-11-07, 22:36
Kör tungt några veckor sen lätt någon vecka, så inte musklerna hinner vänja sig allt för mycket, så har jag fått för mig iallafall om jag inte är helt ute och cyklar.

Om han vill bygga volym så bör han ju satsa på byggarträning.

sii
2011-11-07, 22:44
Ja men varför kör bodybuilders så där höga reps då? trodde mitt i mellan var bäst, ca 6 st reps.

Proxy
2011-11-07, 22:52
Muskelmassa byggs genom repetitioner, inte genom 5:or i knäböj. Det är ju vida känt att du får ett större gensvar på muskelvolym av 8-15 repetitioner än mindre än så.

Jag rekommenderar att träna mer över spektrumet. 6-15 är ganska bra siffror att gå efter.

Om målet är muskelmassa så finns det ingen som helst anledning att maxa.

smeander
2011-11-07, 22:55
Muskelmassa byggs genom repetitioner, inte genom 5:or i knäböj. Det är ju vida känt att du får ett större gensvar på muskelvolym av 8-15 repetitioner än mindre än så.

Jag rekommenderar att träna mer över spektrumet. 6-15 är ganska bra siffror att gå efter.

Om målet är muskelmassa så finns det ingen som helst anledning att maxa.

+1

Lightweight baby och full muskelkontakt!

Bodybuilding handlar om att göra lätta vikter tunga, läs proxys signatur!
On the Road om jag inte minns :D

Mauriice
2011-11-08, 15:00
Muskelmassa byggs genom repetitioner, inte genom 5:or i knäböj. Det är ju vida känt att du får ett större gensvar på muskelvolym av 8-15 repetitioner än mindre än så.

Jag rekommenderar att träna mer över spektrumet. 6-15 är ganska bra siffror att gå efter.

Om målet är muskelmassa så finns det ingen som helst anledning att maxa.

Är det inte lite överdrivet att säga att det är "vida känt"?

Finns förmodligen väldigt många som håller med dig, men det finns garanterat lika många som skulle säga att det är tunga sexor som gäller...Eller är det bara jag som fått det intrycket?

Endorah
2011-11-08, 16:56
Muskelmassa byggs genom repetitioner, inte genom 5:or i knäböj. Det är ju vida känt att du får ett större gensvar på muskelvolym av 8-15 repetitioner än mindre än så.

Jag rekommenderar att träna mer över spektrumet. 6-15 är ganska bra siffror att gå efter.

Om målet är muskelmassa så finns det ingen som helst anledning att maxa.

ingen som helst anledning tycker jag är att ta i lite... Tycker det helt klart är värt att stoppa in kortare perioder där man fokuserar på tyngre vikter och färre reps, även om volym är det ända man tränar för.

Heeman
2011-11-08, 16:57
Stämmer riktigt bra mauriice

Heeman
2011-11-08, 16:58
ingen som helst anledning tycker jag är att ta i lite... Tycker det helt klart är värt att stoppa in kortare perioder där man fokuserar på tyngre vikter och färre reps, även om volym är det ända man tränar för.

Ja, kan vara kul att öka lite i bänkpress osv då det kanske inte är så kul att vara superstor och ligga å trycka 60kg i bänkpress.

HerrCarlsson
2011-11-08, 18:03
ingen som helst anledning tycker jag är att ta i lite... Tycker det helt klart är värt att stoppa in kortare perioder där man fokuserar på tyngre vikter och färre reps, även om volym är det ända man tränar för.

Varför bryta ett vinnande koncept?

Xtronal
2011-11-08, 18:58
Är det inte lite överdrivet att säga att det är "vida känt"?

Finns förmodligen väldigt många som håller med dig, men det finns garanterat lika många som skulle säga att det är tunga sexor som gäller...Eller är det bara jag som fått det intrycket?

Du är naken på din profilbild ...*cry*

Proxy
2011-11-08, 19:12
Är det inte lite överdrivet att säga att det är "vida känt"?

Finns förmodligen väldigt många som håller med dig, men det finns garanterat lika många som skulle säga att det är tunga sexor som gäller...Eller är det bara jag som fått det intrycket?

Men det är vida känt. Tror inte att många anser att 6 eller förre repetitioner är bättre för ren muskelvolym än 6 eller fler. Möjligtvis vissa på Kolozzeum som är förälskade i 5x5.

ingen som helst anledning tycker jag är att ta i lite... Tycker det helt klart är värt att stoppa in kortare perioder där man fokuserar på tyngre vikter och färre reps, även om volym är det ända man tränar för.

Rena maxningar - nej, det finns det ingen som helst anledning till. Det sker en nervanpassning till tunga vikter, som du ändå inte kommer att använda, men den typen av nervanpassning kommer inte att göra mycket för dig när du gör dina 10:or. Om du nu måste lyfta tyngre, så spendera hellre tiden med lite fler men ändå tunga repetitioner.

Att ha "tyngre perioder" är en helt annan sak än maxningar.

Mauriice
2011-11-09, 03:23
Du är naken på din profilbild ...*cry*
Struntprat...Du inbillar dig!

Men det är vida känt. Tror inte att många anser att 6 eller förre repetitioner är bättre för ren muskelvolym än 6 eller fler. Möjligtvis vissa på Kolozzeum som är förälskade i 5x5.

Bara jag som tror att det är fler än så? SL har fått en enorm genomslagskraft internationellt!

Handlade det inte om 8 eller färre? Låter kanske inte mycket, men det är stor skillnad på träning som bedrivs i 6-8 intervallet (som många), och på 4-6! Där håller jag definitivt med dig; finns ingen anledning att ligga och nöta fyror och femmor i en och en halv timme om massa är målet!

Matsa
2011-11-09, 06:50
Håller man sig inom 5-15 reps större delen av tiden bör det funka bra, fanatism åt endera hållet ser jag ingen poäng med. Det kan ju vara intressant att t.ex Arne P förespråkar en smula lägre reps än vad som är trenden på forumet just nu och hans metodik tycker jag verkar ge goda resultat. Jag har bara provat hans tricepsprogram men jag har enbart gott att säga om det. Ronny Runesson ska enligt uppgift sällan gå högre än 8 reps heller. Jag kommenterade nyligen att jag vill ha med Arne och Ronny i Body Radio och en av anledningarna är att jag finner tung högsetsträning lite intressant.

Sen får man inte glömma att det finns mer än antalet reps att laborera med. Vråltunga 6or med minst 5 minuters setvila kommer inte att ge samma resultat som lättare 6or med kort setvila. Jag har kört mycket stegar ett tag nu och tycker att det verkar fungera bra, hör man till dem som bedömmer effektiviteten efter pump och tryck kan jag i alla fall rekommendera dem. ;)

Rena maxningar - nej, det finns det ingen som helst anledning till. Det sker en nervanpassning till tunga vikter, som du ändå inte kommer att använda, men den typen av nervanpassning kommer inte att göra mycket för dig när du gör dina 10:or. Om du nu måste lyfta tyngre, så spendera hellre tiden med lite fler men ändå tunga repetitioner.

Att ha "tyngre perioder" är en helt annan sak än maxningar.

Jag instämmer.

TommieS
2011-11-09, 08:13
Oavsett vad du har hört så är alla kroppar olika och du måste själv upptäcka vad som är bäst för just dig. Kör några veckor med 6 reps, kör några med 8, 10, 12 reps osv. Utvärdera och känn efter vad som passar för just dig. Lås dig inte vid ett speciellt antal.

apfel
2011-11-09, 09:11
Håller man sig inom 5-15 reps större delen av tiden bör det funka bra, fanatism åt endera hållet ser jag ingen poäng med. Det kan ju vara intressant att t.ex Arne P förespråkar en smula lägre reps än vad som är trenden på forumet just nu och hans metodik tycker jag verkar ge goda resultat. Jag har bara provat hans tricepsprogram men jag har enbart gott att säga om det. Ronny Runesson ska enligt uppgift sällan gå högre än 8 reps heller. Jag kommenterade nyligen att jag vill ha med Arne och Ronny i Body Radio och en av anledningarna är att jag finner tung högsetsträning lite intressant.

Sen får man inte glömma att det finns mer än antalet reps att laborera med. Vråltunga 6or med minst 5 minuters setvila kommer inte att ge samma resultat som lättare 6or med kort setvila. Jag har kört mycket stegar ett tag nu och tycker att det verkar fungera bra, hör man till dem som bedömmer effektiviteten efter pump och tryck kan jag i alla fall rekommendera dem. ;)



Jag instämmer.

+1

vad heter den där britten som vann Mr.Olympia 6 ggr och som körde inget annat än 4-6 reps nu igen? - Dorian fuckin' yates!

Rikard Jansson
2011-11-09, 09:15
5 set, 5 reps. Så jävla tungt man bara kan! Då blir man grov!

Matsa
2011-11-09, 10:17
Oavsett vad du har hört så är alla kroppar olika och du måste själv upptäcka vad som är bäst för just dig. Kör några veckor med 6 reps, kör några med 8, 10, 12 reps osv. Utvärdera och känn efter vad som passar för just dig. Lås dig inte vid ett speciellt antal.

Jag tror inte att vi är så hemskt olika fysiologiskt även om det självklart finns skillnader men det rör sig nog främst om sådant man kan lösa med mindre justeringar. Då skiljer det sig nog mer mentalt och därför trivs vi olika bra med olika upplägg, vantrivs man med ett sätt att träna så kommer det troligtvis att påverka resultaten i längden.

Det är vad jag tror i alla fall.

+1

vad heter den där britten som vann Mr.Olympia 6 ggr och som körde inget annat än 4-6 reps nu igen? - Dorian fuckin' yates!

Jag tycker inte att det verkar ha varit så ovanligt att han gjorde 8 eller rentav ända upp till 12 reps i vissa övningar. Tungt tränade han dock och så ska vi ju minnas att han ofta inte gjorde alla reps i ett set på egen hand, så om han gjorde 10 reps kanske han använde en vikt som han kunde göra 7 reps med själv.

apfel
2011-11-10, 07:54
Jag tror inte att vi är så hemskt olika fysiologiskt även om det självklart finns skillnader men det rör sig nog främst om sådant man kan lösa med mindre justeringar. Då skiljer det sig nog mer mentalt och därför trivs vi olika bra med olika upplägg, vantrivs man med ett sätt att träna så kommer det troligtvis att påverka resultaten i längden.

Det är vad jag tror i alla fall.



Jag tycker inte att det verkar ha varit så ovanligt att han gjorde 8 eller rentav ända upp till 12 reps i vissa övningar. Tungt tränade han dock och så ska vi ju minnas att han ofta inte gjorde alla reps i ett set på egen hand, så om han gjorde 10 reps kanske han använde en vikt som han kunde göra 7 reps med själv.

när har du sett han göra 8, 10 eller 12 reps?