handdator

Visa fullständig version : PWO eller Koffein tablett?


hey
2011-11-07, 19:20
Som rubriken lyder, vilket föredrar ni/ vilket skulle ni rekommendera?

Kimkay
2011-11-07, 19:22
Why not both? ;)

Morrris
2011-11-07, 19:23
En koffeintablett när man är trött kan vara trevligt. Allt annat är ganska onödigt.

vicarious
2011-11-07, 21:22
Koffein. Lindrigare för plånkan. Många av standardingredienserna i PWOs har inga eller tveksamma dokumenterade effekter.

aijou
2011-11-07, 21:58
Jag kör på koffein-kapslar. Jag tycker att de ger ganska likvärdig effekt som de PWOs jag testat.

Jag är ingen stor fan av PWOs i övrigt. Alldeles för dyrt för den lilla effekt det ger.

Sheogorath
2011-11-07, 22:11
Jag anser att jag är bra mycket mer kvalificerad att välja vilka substanser som ska tillföras i vilka doser och vid vilka tillfällen än något random kosttillskottsföretag som vill tjäna pengar på att slänga ihop mer eller mindre verksamma ämnen i mer eller mindre godtyckliga mängder under en fin etikett. Bullocks!

Kortversionen: koffeintabletter.

Lillleif
2011-11-07, 22:26
poll!

(koffein!)

Morrris
2011-11-07, 22:27
Koffein. Lindrigare för plånkan. Många av standardingredienserna i PWOs har inga eller tveksamma dokumenterade effekter.

Dokumenterad schmonkumenterad. Kanske inte förbättrar din prestation, men 99% av alla som använder PWO tar det ju för att få stimmet. För, om vi ska vara ärliga, hur många av dem tränar nog hårt för att dra någon verklig nytta av de dokumenterade effekterna?

Varför citerade jag dig?

Eddie Vedder
2011-11-07, 22:30
hur många av dem tränar nog hårt för att dra någon verklig nytta av de dokumenterade effekterna?

De allra flesta. För att dra nytta av effekterna från många tillskott behöver vi ju först bli sjuka. :)

Morrris
2011-11-07, 22:33
De allra flesta. För att dra nytta av effekterna från många tillskott behöver vi ju först bli sjuka. :)

Kan du utveckla första meningen och förklara andra meningens relevans? :)

312
2011-11-07, 22:46
Jag blir tröttare av kaffe, antar att de är koffeinet, på något konstigt vänster. Av Rage LTD märkte jag skillnad, helt klart. Av "Anabolic Beast" (Haha, namnet..) märkte jag en väldigt liten kittlande känsla i armarna efter en dubbeldos av maxdosering. Helt enkelt olika.

Att dock bli van med PWO är förjävligt, kostar ju typ 400kr/månaden, och när du slutar så går det inte lika bra/blir trött. Blev så för mig, alltså. Köp kreatin om något.

Grotesk
2011-11-07, 22:47
Att dock bli van med PWO är förjävligt, kostar ju typ 400kr/månaden, och när du slutar så går det inte lika bra/blir trött. Blev så för mig, alltså. Köp kreatin om något.

Du inbillar dig bara.

312
2011-11-07, 22:49
Du inbillar dig bara.

http://farm6.static.flickr.com/5059/5568765167_9d930ecf56.jpg

Clabben
2011-11-07, 22:59
Men pwo.

Sparven från Minsk
2011-11-07, 23:06
Jag gillar PWO mer. Smaken, och slippa tabletter samt att placebo aldrig är fel ;)

NiHa
2011-11-07, 23:45
Koffeintabletter alla gånger om man tar och jämför med mediokra standard-PWO.

vicarious
2011-11-08, 08:46
99% av alla som använder PWO tar det ju för att få stimmet.


Kanske. Är det inte även för att man vill ha pump? Tryck? Vaskuläritet? Sen om folk verkligen får något av det där är ju en annan femma. Det påstådda syftet med t ex arginin och kväve/NO-ingredienser är väl ökat blodflöde, "pump" osv.

Stim kan man ju få av bara koffein och/eller om man vill stacka det med DMAA (gud förbjude). Beta-alanin för (bieffekten) stickningar.

Håller i övrigt med om vad Sheo säger.

Jorgen
2011-11-08, 08:48
http://farm6.static.flickr.com/5059/5568765167_9d930ecf56.jpg
Jo, det har faktiskt gått att träna både hårt och mycket (pigg dessutom) innan det fanns PWO på marknaden.
Det blir ingen skillnad nu.

Fordon
2011-11-08, 09:44
Skulle rekommendera koffein men personligen gillar jag pwo. Bara smaken gör en mer laddad för gymmet nuförtiden(plus allt annat i en pwo)

Clark
2011-11-08, 10:53
Jag brukar klämma i mig en sån här nån timme innan:

http://butterbeanskitchen.files.wordpress.com/2010/11/mcds_-spiderman_toys-happymeal.jpg

Skämt åsido! Jag konsumerar en stor mängd kaffe under dagen så koffein har ingen större inverkan innan träning för min del. PWO´s är mest saft med eventuell placebo-effekt anser jag.

Jag presterar helt klart bäst med en måltid i magen. Har jag inte ätit nått på några timmar är jag ganska orkeslös.

vicarious
2011-11-08, 11:11
Jag brukar klämma i mig en sån här nån timme innan:

http://butterbeanskitchen.files.wordpress.com/2010/11/mcds_-spiderman_toys-happymeal.jpg

Skämt åsido! Jag konsumerar en stor mängd kaffe under dagen så koffein har ingen större inverkan innan träning för min del. PWO´s är mest saft med eventuell placebo-effekt anser jag.

Jag presterar helt klart bäst med en måltid i magen. Har jag inte ätit nått på några timmar är jag ganska orkeslös.

Koffein från kaffe har inte samma ergogena effekt som syntetiskt framställt koffein så det är nog inte riktigt likvärdigt tror jag :)

Clark
2011-11-08, 12:20
Koffein från kaffe har inte samma ergogena effekt som syntetiskt framställt koffein så det är nog inte riktigt likvärdigt tror jag :)

Må så vara men koffein från tabletter har ändå ingen större effekt på min prestation. Jag har testat.

Grotesk
2011-11-08, 15:31
Må så vara men koffein från tabletter har ändå ingen större effekt på min prestation. Jag har testat.

Hur har du då doserat? Hur många mg per kg?

RassK
2011-11-08, 15:35
För mig är koffein den mest aktiva ingrediensen i en pwo.
Så ur en ekonomisk synvinkel väljer jag koffeinpiller.
~50 öre för 200mg jmf. med 5-15kr/dos för en pwo.

Nu är den ekonomiska faktorn inte så relevant för mig, så jag kör med pwo. Lyx.

McLR
2011-11-08, 16:01
text balbla
Stim kan man ju få av bara koffein och/eller om man vill stacka det med DMAA (gud förbjude). Beta-alanin för (bieffekten) stickningar.

Håller i övrigt med om vad Sheo säger.

Varför? Förutom att det är dopingklassat på tävling. Varför ''gud förbjude''? :)

Grotesk
2011-11-08, 16:23
Varför? Förutom att det är dopingklassat på tävling. Varför ''gud förbjude''? :)

Inte för att du frågade mig men möjligtvis för att det är skit? Bieffekter osv.

vicarious
2011-11-08, 16:51
Varför? Förutom att det är dopingklassat på tävling. Varför ''gud förbjude''? :)

Ironi. För att det inte får diskuteras på forumet osv. Tycker iofs inte att det är särskilt bra hursomhelst.

hey
2011-11-08, 18:26
Stim kan man ju få av bara koffein och/eller om man vill stacka det med DMAA (gud förbjude). Beta-alanin för (bieffekten) stickningar.



Vad är det för skillnad på DMAA och DMAE? :)

vicarious
2011-11-08, 20:25
Vad är det för skillnad på DMAA och DMAE? :)

Ingen aning. Prova google.

musmatta
2011-11-08, 20:28
Koffein. 21 kronor för hundra piller. Räcker en evighet...

Jorgen
2011-11-08, 20:35
Ingen aning. Prova google.

Har du inget bättre svar än det så behöver du inte skriva något.

vicarious
2011-11-08, 20:59
Har du inget bättre svar än det så behöver du inte skriva något.

Skämtar du? Personen citerade mitt inlägg, självklart svarar jag på det då.

Jorgen
2011-11-08, 22:02
Skämtar du? Personen citerade mitt inlägg, självklart svarar jag på det då.

Ingen aning. Prova google. ;)

Nej, jag skämtar naturligtvis inte.

Back to topic.

Fordon
2011-11-09, 06:26
Har du inget bättre svar än det så behöver du inte skriva något.

Det var väl ändå ett väldigt smidigt svar då man inte får diskutera ämnet. :smash:

Sniggel
2011-11-09, 07:45
Jo, det har faktiskt gått att träna både hårt och mycket (pigg dessutom) innan det fanns PWO på marknaden.
Det blir ingen skillnad nu.

Haha, ja man kan ju undra hur folk hade energi till att träna bara för ca 10 år sen med tanke på att det nu säljs PWO till fan och hans moster.

Ajsomfan
2011-11-09, 07:54
Undrar hur vanligt det är att folk som tränat +5år använder sig av PWO's, och främst då sådana som Jacked.

Fordon
2011-11-09, 09:42
Haha, ja man kan ju undra hur folk hade energi till att träna bara för ca 10 år sen med tanke på att det nu säljs PWO till fan och hans moster.

Så folk får inte köpa uppiggande produkter utan att andra folk ska klaga på dem. Är det dagis vi är på? Det är ingen so
Har sagt att det inte går att träna utan.

Clark
2011-11-09, 10:26
Hur har du då doserat? Hur många mg per kg?

84 kg. 400mg

Så vad blir det? ca 4,7 mg / kg

Eddie Vedder
2011-11-09, 15:45
Det är ingen so
Har sagt att det inte går att träna utan.

Absolut. Men det finns ändå en ganska omfattande marknadsföring av produkterna som enkelt kan leda till att unga grabbar och tjejer tror att det är något man behöver för att prestera max. Hypen leder till placeboeffekter, placeboeffekter i pluralis leder till mer hype från recensioner, ännu mer hype etc. etc. :)

Jag tog en portion Rage Nitro igår när jag kände mig lite trött innan passet. Det gjorde att jag vaknade till. Passet gick också riktigt bra men det gör det oftast numera så att tillskriva min PWO något extra kan jag inte göra. Alla ska få köra PWO om de vill men man bör ändå ha en bra bild av hur onödigt det är i det stora hela och sedan göra ett informerat val.

Fordon
2011-11-09, 16:29
Absolut. Men det finns ändå en ganska omfattande marknadsföring av produkterna som enkelt kan leda till att unga grabbar och tjejer tror att det är något man behöver för att prestera max. Hypen leder till placeboeffekter, placeboeffekter i pluralis leder till mer hype från recensioner, ännu mer hype etc. etc. :)

Jag tog en portion Rage Nitro igår när jag kände mig lite trött innan passet. Det gjorde att jag vaknade till. Passet gick också riktigt bra men det gör det oftast numera så att tillskriva min PWO något extra kan jag inte göra. Alla ska få köra PWO om de vill men man bör ändå ha en bra bild av hur onödigt det är i det stora hela och sedan göra ett informerat val.

Där har du och många andra fel. Eller snarare förklarar felaktigt i dessa trådar. En PWO är en BRA produkt som fungerar och som inte alls är onödig på något sätt alls om man vill få ut mer av sin träning. Det är bara generellt sätt alldeles för dyrt då man kan få det viktigaste ämnena billigare om man köper det var för sig. Det är skillnad på dyrt och onödigt men "alla" missar det.

Koffein är billigt och bra, kreatin är billigt och bra, pwo är dyrt och bra.

Pepz
2011-11-09, 17:23
Där har du och många andra fel. Eller snarare förklarar felaktigt i dessa trådar. En PWO är en BRA produkt som fungerar och som inte alls är onödig på något sätt alls om man vill få ut mer av sin träning. Det är bara generellt sätt alldeles för dyrt då man kan få det viktigaste ämnena billigare om man köper det var för sig. Det är skillnad på dyrt och onödigt men "alla" missar det.

Koffein är billigt och bra, kreatin är billigt och bra, pwo är dyrt och bra.

du räknar upp två ingredienser, vanliga pwo innehåller 10-30 ämnen

Fordon
2011-11-09, 17:48
du räknar upp två ingredienser, vanliga pwo innehåller 10-30 ämnen

Efter betala alanin och ev arginin eller så så brukar det skilja en del. kolhydrater/aminosyror osv. jag ville göra en poäng utav det hela och det lyckades jag imo med.

Vidare får du gärna förklara om du nu inte skulle hålla med mig.

Eddie Vedder
2011-11-09, 17:54
Där har du och många andra fel. Eller snarare förklarar felaktigt i dessa trådar. En PWO är en BRA produkt som fungerar och som inte alls är onödig på något sätt alls om man vill få ut mer av sin träning. Det är bara generellt sätt alldeles för dyrt då man kan få det viktigaste ämnena billigare om man köper det var för sig. Det är skillnad på dyrt och onödigt men "alla" missar det.

Koffein är billigt och bra, kreatin är billigt och bra, pwo är dyrt och bra.

Att man får ut mer av sin träning är ett påstående som du gör utan att ha stöd för det. Att påstå att "PWO-produkter" som en extremt heterogen grupp av produkter fungerar på basis av två ingredienser som man kan köpa separat håller inte. Arginin är inget tillskott som har särskilt mycket stöd att skryta med och detsamma gäller för beta-alanin så länge man inte sysslar med högintensiv konditionsträning och kanske styrketräning på höga repetitionsintervall.

Problemet med PWO är just att det är en cocktail av massa grejer och ingen därför kan säga att "PWO funkar" då den kan innehålla 1000 ingredienser varav 997 är skräp men där tre ingredienser ger effekt.

312
2011-11-09, 18:45
Jo, det har faktiskt gått att träna både hårt och mycket (pigg dessutom) innan det fanns PWO på marknaden.
Det blir ingen skillnad nu.

De är klart det går. Påstod inte att det inte gick. Om det framstod som så, så formulerade jag mig fel.

Fordon
2011-11-09, 19:58
Att man får ut mer av sin träning är ett påstående som du gör utan att ha stöd för det. Att påstå att "PWO-produkter" som en extremt heterogen grupp av produkter fungerar på basis av två ingredienser som man kan köpa separat håller inte. Arginin är inget tillskott som har särskilt mycket stöd att skryta med och detsamma gäller för beta-alanin så länge man inte sysslar med högintensiv konditionsträning och kanske styrketräning på höga repetitionsintervall.

Problemet med PWO är just att det är en cocktail av massa grejer och ingen därför kan säga att "PWO funkar" då den kan innehålla 1000 ingredienser varav 997 är skräp men där tre ingredienser ger effekt.

Stöd har jag ju definitivt då koffein och kreatin ger bevisad effekt. Beta-alanin gav ju också effekt till konditionsträningen men arginin och beta-alanin skrev som svar till Pepz då de flesta pwo hade dessa ingredienser. Inte att dessa var bra.

Så stöd har jag ju definitivt även om jag uttryckte mig luddigt med att endast skriva effekt utan att gå närmare in på det. Att sedan 997 andra ämnen inte ger effekt betyder inte att pwo skulle vara effektlös/värdelös/onödig. Bara dyr i förhållande till att köpa de effektiva och bevisade ämnena separat.

Barbastark
2011-11-13, 08:53
Jag skulle satsa på Koffein, Kreatin och kanske Beta-alanine (kampsport eller intervallträning) istället.

Har iof aldrig provat en PWO produkt, men när jag tittar på innehållsförteckningen så känns det som att de flesta övriga ämnen antingen inte har någon effekt eller gör mer skada än nytta.

Jorgen
2011-11-13, 10:56
Har iof aldrig provat en PWO produkt, men när jag tittar på innehållsförteckningen så känns det som att de flesta övriga ämnen antingen inte har någon effekt eller gör mer skada än nytta.

Fast detta stämmer naturligtvis inte.

Eddie Vedder
2011-11-13, 11:21
Kan du utveckla första meningen och förklara andra meningens relevans? :)

Sent svar. :D Men jag missade ditt inlägg. Hursomhelst menar jag att många effekter är dokumenterade på sjuka människor, glutamin är ju det vanligaste exemplet men även arginin exempelvis. Och sedan marknadsförs ämnet baserat på forskningsresultat från sjuka.

Sniggel
2011-11-13, 11:53
Så folk får inte köpa uppiggande produkter utan att andra folk ska klaga på dem. Är det dagis vi är på? Det är ingen so
Har sagt att det inte går att träna utan.

Kanske jag som börjar märka av ett generationsskifte. Jag känner att inställningen till träning hos unga idag (känner mig lite gammal när jag säger så) är av typen:
"Nu ska jag börja träna så jag behöver skaffa lite kosttillskott, sluta dricka alkohol och sluta äta godis och chips. Äta kyckling, ris och broccoli och kanske lite kvargfluff till efterrätt".

Sen klagar de på att de inte får resultat trots att de gör "allt" rätt. Men de har inte gjort det mest grundläggande rätt och då syftar jag på att ha en träningsplan och t ex hålla koll på vilka vikter de lyfter och ifall de lyfter tyngre och tyngre eller ifall det är samma vikter från månad till månad.


Jag blir "upprörd" (:P) när jag stöter på kommentarer såsom "Kan man bygga muskler utan proteinpulver?" och liknande. Det känns som att där inte finns något sunt förnuft med fokus på rätt ställe, dvs att träningen har den största effekten. Denna effekten är så stor att inget annat kommer ens i närheten, undantagsvis från steroider då kanske.

Vad hände med att bara börja träna?

Jorgen
2011-11-13, 12:18
Kanske jag som börjar märka av ett generationsskifte. Jag känner att inställningen till träning hos unga idag (känner mig lite gammal när jag säger så) är av typen:
"Nu ska jag börja träna så jag behöver skaffa lite kosttillskott, sluta dricka alkohol och sluta äta godis och chips. Äta kyckling, ris och broccoli och kanske lite kvargfluff till efterrätt".

Sen klagar de på att de inte får resultat trots att de gör "allt" rätt. Men de har inte gjort det mest grundläggande rätt och då syftar jag på att ha en träningsplan och t ex hålla koll på vilka vikter de lyfter och ifall de lyfter tyngre och tyngre eller ifall det är samma vikter från månad till månad.


Jag blir "upprörd" (:P) när jag stöter på kommentarer såsom "Kan man bygga muskler utan proteinpulver?" och liknande. Det känns som att där inte finns något sunt förnuft med fokus på rätt ställe, dvs att träningen har den största effekten. Denna effekten är så stor att inget annat kommer ens i närheten, undantagsvis från steroider då kanske.

Vad hände med att bara börja träna?

Detta har jag diskuterat med några av sportens (byggningen då alltså) lite större profiler ett par gånger.
Idag är det inte träningen som kommer i första rummet utan allt runtomkring.
Och nu kommer vissa att bli förbannade, men folk tränade fan hårdare förr. Det kan jag konstatera utan att vara sådär enormt gammal (även om jag sannerligen inte är ung längre).

Fast det blev kanske lite väl OT detta. :)

Fordon
2011-11-13, 19:27
Kanske jag som börjar märka av ett generationsskifte. Jag känner att inställningen till träning hos unga idag (känner mig lite gammal när jag säger så) är av typen:
"Nu ska jag börja träna så jag behöver skaffa lite kosttillskott, sluta dricka alkohol och sluta äta godis och chips. Äta kyckling, ris och broccoli och kanske lite kvargfluff till efterrätt".

Sen klagar de på att de inte får resultat trots att de gör "allt" rätt. Men de har inte gjort det mest grundläggande rätt och då syftar jag på att ha en träningsplan och t ex hålla koll på vilka vikter de lyfter och ifall de lyfter tyngre och tyngre eller ifall det är samma vikter från månad till månad.


Jag blir "upprörd" (:P) när jag stöter på kommentarer såsom "Kan man bygga muskler utan proteinpulver?" och liknande. Det känns som att där inte finns något sunt förnuft med fokus på rätt ställe, dvs att träningen har den största effekten. Denna effekten är så stor att inget annat kommer ens i närheten, undantagsvis från steroider då kanske.

Vad hände med att bara börja träna?

Utan att gå in på den tidigare diskussionen i denna tråd så håller jag med dig fullt ut. Folk (mina vänner) går gärna till gymmet men det får inte vara tungt eller jobbigt för då är det (ordagrant nu) "så segt och tråkigt att träna...". Många vill ha mycket gratis.

Strand93
2011-11-13, 20:10
Utan att gå in på den tidigare diskussionen i denna tråd så håller jag med dig fullt ut. Folk (mina vänner) går gärna till gymmet men det får inte vara tungt eller jobbigt för då är det (ordagrant nu) "så segt och tråkigt att träna...". Många vill ha mycket gratis.

Ditt inlägg, precis som de övre, stämmer väldigt bra på de flesta ungdomar som tränar. Jag är 18 år och har hållit på med träningen seriöst ett par månader så visst är det så. Många av mina polare lägger ner mer tid och pengar på kosttillskott och liknande än själva träningen. När deras förråd av whey tagit slut och de väntar på en ny beställning ska komma så skippar de träningen de dagar de inte har whey eftersom det, enligt dom, inte ger någon effekt!

Skrattretande javisst, men varför hänga upp sig så mycket på det? Det är ju deras ensak, bara de som förlorar på det

OnT; för att inte hamna på OT så kan jag ju säga att jag tycker att koffeintabletter är bättre. Är mycket billigare och effekten är i princip samma sak som att ta PWO. Nu har jag visserligen inte provat så mycket, håller på med en burk Jack3d som ger bra effekt men verkligen inte vad jag trodde/hade hört. När burken tar slut så blir det koffeintabletter (om ens något) kan jag ju lugnt säga. Sure, PWOs innehåller mycket ämnen som inte finns i koffeintabletter men mycket av det har mycket liten eller ingen effekt på kroppen. Det enda positiva med Jack3d är DMAA som jag känner är "skönt". Men för 250 kr/per burk är det inte värt det...