handdator

Visa fullständig version : Svagare i bröst?


Nickz0
2011-11-07, 18:37
Hej idag på gymmet, lyfte jag i snebänkpress 35kg 8 ggr ( sen stop ) och sen 6 ggr igen efteråt. ( vila mellan ofc ) och sen sänkte till 32kg o gjorde 10st men jävligt tungt.

Medans förra veckan tog jag 40kg 10 ggr utanproblem, och i bänkpress tog ja bara 30 7 ggr medans ja tog 40kg 12ggr för 1-2 veckor sen.

Vad kan vara felet? Jag körde bänkpress sist, men ändå kan man väl inte tappa styrka bara sådär eller?

tdaman
2011-11-07, 18:40
bänkpress lägger jag alltid personligen först på mina pass alltid. Du tappar grymt mycket styrka att lägga det sist! där har du förklaringen

Nickz0
2011-11-07, 18:42
bänkpress lägger jag alltid personligen först på mina pass alltid. Du tappar grymt mycket styrka att lägga det sist! där har du förklaringen

Joo, men Sne-bänkpress var den andra övning jag gjorde

Började med 4x 10 Kabelflyes sen pause. efter de blev de snebänkpress och där var ja bra svag

Heeman
2011-11-07, 18:47
Kör bänkpress > snebänk > sedan valfria bröst övningar om du vill ha "goda" vikt resultat. Jag kör dock själv nu knäböj sedan bänkpress.
Kom ihåg att vila och mat är A O med träning.

Nickz0
2011-11-07, 18:47
Kör bänkpress > snebänk > sedan valfria bröst övningar om du vill ha "goda" vikt resultat. Jag kör dock själv nu knäböj sedan bänkpress.

Okay, få kableflyes / hantelflyes ska man köra sist ?

frogmachine
2011-11-07, 19:18
dagsformen avgör ibland väldigt mycket.

Är du utvilad? sömn? kost? osv osv osv

Nickz0
2011-11-07, 19:49
dagsformen avgör ibland väldigt mycket.

Är du utvilad? sömn? kost? osv osv osv

Ja tränade armar i fredags, sovit rätt så okay i helgen lite förkyld på söndag morgon men annars bara bra.

Liten lunch kan inte vara ngn faktor eller?

Rakanichy
2011-11-07, 19:55
Så klart en liten lunch kan vara faktor. All positiv behandling du ger din kropp får dig att lyfta bättre och mer

Nickz0
2011-11-07, 20:04
Så klart en liten lunch kan vara faktor. All positiv behandling du ger din kropp får dig att lyfta bättre och mer

om ja äter stor lunch klocka 11 ( har lunch då ) och börjar träna 15.30

Har inte all mat redan försvunnit i magen då?


Så ja ska käka mkt innan träning, vilodagar ska ja äta " Mer " än vanligt också elr?

werpa
2011-11-07, 21:12
om ja äter stor lunch klocka 11 ( har lunch då ) och börjar träna 15.30

Har inte all mat redan försvunnit i magen då?


Så ja ska käka mkt innan träning, vilodagar ska ja äta " Mer " än vanligt också elr?

Vart försvann energin då?

Pahwn
2011-11-08, 09:33
Personligen skulle jag tycka att träna mer än 4h efter måltid är alldeles för lång tid. I mån av tid så försöker jag alltid anpassa min träning så gott det går för att få en stadig måltid ca 2h innan passet, om inte det går så kör jag på vassleshake ca 1h innan. Sen spelar ju såklart sömn och annan mental obalans in i hur du kommer prestera!

Nickz0
2011-11-08, 15:53
Personligen skulle jag tycka att träna mer än 4h efter måltid är alldeles för lång tid. I mån av tid så försöker jag alltid anpassa min träning så gott det går för att få en stadig måltid ca 2h innan passet, om inte det går så kör jag på vassleshake ca 1h innan. Sen spelar ju såklart sömn och annan mental obalans in i hur du kommer prestera!

Okaj, ja kliver på bussen runt 14.30 och gymmar 15.30

Jag har beställt Rage X2 som jag ska ta 1h innan jag ska gymma, ska jag ta whey 80 samtidigt då?
och whey 80 efter träning ?

EeJay
2011-11-08, 18:45
Okaj, ja kliver på bussen runt 14.30 och gymmar 15.30

Jag har beställt Rage X2 som jag ska ta 1h innan jag ska gymma, ska jag ta whey 80 samtidigt då?
och whey 80 efter träning ?

Personligen så skulle jag säga att du tränar på för tok för små vikter för att, om man nu över huvud taget MÅSTE, ta PWOs så som Rage. Jag gissar på att du nyligen har börjat och då kommer du öka enormt av att bara hålla kontinuitet samt att du kommer få in teknik och rörelsebanor i kroppen.

Proteinet tar du efter träning :)

Nickz0
2011-11-08, 18:59
Personligen så skulle jag säga att du tränar på för tok för små vikter för att, om man nu över huvud taget MÅSTE, ta PWOs så som Rage. Jag gissar på att du nyligen har börjat och då kommer du öka enormt av att bara hålla kontinuitet samt att du kommer få in teknik och rörelsebanor i kroppen.

Proteinet tar du efter träning :)



Jag kör normallt 4 reps 10 sets på 40kg och de är tungt. Men eftersom jag slarvat senaste tiden med bänken så har jag inte direkt ökat riktigt.
Menar du att jag ska " MAXA " o köra tyngre vikter bara 1-4 ggr ?

( kan ha fel på sets / reps )

chickenleg
2011-11-08, 19:09
Jag kör normallt 4 reps 10 sets på 40kg och de är tungt. Men eftersom jag slarvat senaste tiden med bänken så har jag inte direkt ökat riktigt.
Menar du att jag ska " MAXA " o köra tyngre vikter bara 1-4 ggr ?

( kan ha fel på sets / reps )

Rep= Hur många gånger du repeterar rörelsen, om du lyfter vikten tex 8gånger i bänkpressen har du gjort 8reps
Set= De 8:a repsen du genomförde är ett set, när du gjort 8reps igen har du gjort 2set.

Nej, han menar att du helt enkelt är för svag;)

Hur länge har du tränat? Jag själv har inte tränat allt för länge och tänker inte använda någon PWO på åtminstonde några år. Vänta tills du behöver det istället...

Nickz0
2011-11-08, 19:15
Rep= Hur många gånger du repeterar rörelsen, om du lyfter vikten tex 8gånger i bänkpressen har du gjort 8reps
Set= De 8:a repsen du genomförde är ett set, när du gjort 8reps igen har du gjort 2set.

Nej, han menar att du helt enkelt är för svag;)

Hur länge har du tränat? Jag själv har inte tränat allt för länge och tänker inte använda någon PWO på åtminstonde några år. Vänta tills du behöver det istället...

Jag tränat snart i ett år.

Ja är svag, o särskilt i bröst sant.

PWO är bara ngt jag " testar " nu

Tror inte man någonsin direkt behöver PWO

EeJay
2011-11-09, 14:56
Jag tränat snart i ett år.

Ja är svag, o särskilt i bröst sant.

PWO är bara ngt jag " testar " nu

Tror inte man någonsin direkt behöver PWO

Jag menar precis det. Jag tror att din kropp i det nuvarande skicket har potential för större vikter än det du kör idag. Så är fallet för de absolut flesta människor. Det handlar bara om att lära kroppen att utnyttja den potentialen. Om du tränat bänk på ett korrekt sätt i ett år och inte bänkar mer än 40x10 så är det tyvärr surt. men jag misstänker att du inte gjort det, för en som tränat korrekt i ett år bör utan några som helst problem ligga en bit över det.

Jag skulle säga att om du nu kör 4x10 och klarar 10 på fjärde setet så tränar du för lätt. Välj en vikt som du klarar 10 reps i första setet. Det gör ingenting att seten ser ut som typ 10, 7, 5, 4. Det innebär bara att du har hittat rätt vikt att träna på. När du sen klarar 10, 10, 10, 10 så är det dags att öka vikten.

Nickz0
2011-11-09, 15:52
Jag menar precis det. Jag tror att din kropp i det nuvarande skicket har potential för större vikter än det du kör idag. Så är fallet för de absolut flesta människor. Det handlar bara om att lära kroppen att utnyttja den potentialen. Om du tränat bänk på ett korrekt sätt i ett år och inte bänkar mer än 40x10 så är det tyvärr surt. men jag misstänker att du inte gjort det, för en som tränat korrekt i ett år bör utan några som helst problem ligga en bit över det.

Jag skulle säga att om du nu kör 4x10 och klarar 10 på fjärde setet så tränar du för lätt. Välj en vikt som du klarar 10 reps i första setet. Det gör ingenting att seten ser ut som typ 10, 7, 5, 4. Det innebär bara att du har hittat rätt vikt att träna på. När du sen klarar 10, 10, 10, 10 så är det dags att öka vikten.


Ja aldrig typ kört bänkpress ( jag kört ett litet tag sen slutat o så )

så jag ska ta mer tkr du?

chickenleg
2011-11-09, 16:48
Ja aldrig typ kört bänkpress ( jag kört ett litet tag sen slutat o så )

så jag ska ta mer tkr du?
Du har ingen film på bänkpressen att lägga upp? Kan tänkta mig att du skulle få en del värdefulla tekniktips då.

Nickz0
2011-11-09, 19:53
Du har ingen film på bänkpressen att lägga upp? Kan tänkta mig att du skulle få en del värdefulla tekniktips då.

På måndag kan jag visa.

Idag, tränade jag 2h rygg. Förra veckan körde jag 4x10 15kg på Weighted Back Extension (on hyperextension apparatus) Idag 2x10 20kg utan problem sen 1x10 25kg :)

jag prövade på Marklyft idag, tog 4x10 40kg där. En gammal kompis i samma ålder som mig, hjälpte mig och visade. ( tekniken sitter inte helt 100 ännu * )
Han tog 100kg 1x6 :p

Jag åt en stor lunch ( typ 300gr ris 100-150gr sallad och typ 100gr kycklingwok )

MEN jag har sovit 3h inat o förra natten bara 5h... kan inte somna, ingen aning varför.

( väldigt offtopic ) men ville bara säga de :p


på måndag tänkte jag köra :

Bänkpress, Sne-bänkpress, kabelflyes,hantelflyes,hantelpress. Är det för mkt eller för lite?

Och ska jag be ngn filma mig när jag lyfter , o lägga upp här ?

Nickz0
2011-11-14, 21:14
Du har ingen film på bänkpressen att lägga upp? Kan tänkta mig att du skulle få en del värdefulla tekniktips då.

Jag menar precis det. Jag tror att din kropp i det nuvarande skicket har potential för större vikter än det du kör idag. Så är fallet för de absolut flesta människor. Det handlar bara om att lära kroppen att utnyttja den potentialen. Om du tränat bänk på ett korrekt sätt i ett år och inte bänkar mer än 40x10 så är det tyvärr surt. men jag misstänker att du inte gjort det, för en som tränat korrekt i ett år bör utan några som helst problem ligga en bit över det.

Jag skulle säga att om du nu kör 4x10 och klarar 10 på fjärde setet så tränar du för lätt. Välj en vikt som du klarar 10 reps i första setet. Det gör ingenting att seten ser ut som typ 10, 7, 5, 4. Det innebär bara att du har hittat rätt vikt att träna på. När du sen klarar 10, 10, 10, 10 så är det dags att öka vikten.






Idag körde jag 1x8 50kg bänkpress
sen 3x6 47.5kg bänkpress,
dom sista var lite slarvig men fick hjälp o klara dom av ngn kille på gymmet :)

40kg i snebänkpress 4x6 40kg gick rätt så bra själv.

Fick ont i högra axeln när ja körde snebänk, och när ja skulle gå till hantelflyes kunde ja knappt göra en rep på grund av smärtan i axeln. Så ja gjorde hantelpress, gjorde 3x8 30kg ( 15 kg båda ) och när ja var på 3e och gjort 7st reps tog ja i allt jag kunde me höger arm, och då hörde jag nå jävla knak och märkte hela högeraxeln / armen vek sig o ja fick 15kg's hantel rakt i bröstet :P Men fick lite ont i axeln efter de :/





Och jag glömde o filma , sorry bout that :/ men tog 50kg :) nästa måndag får jag filma, kanske klarar 55kg då :)