handdator

Visa fullständig version : Vikt problem!


Eltiko
2011-11-07, 17:43
hej igen! har en sak jag måste få svar på
Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt, men de senaste 3-4 veckorna har jag gått från 63-64 till 65-66, men om jag nu skulle slarva med kosten 1 ynka dag så är jag nere på 63-64 igen, ganska irriterande, börjar tro att det inte är fett jag går upp i?

nån som har nån susning, tacksam för svar!

Eddie Vedder
2011-11-07, 17:44
Man varierar alltid i vikt från dag till dag. Väg dig vid samma tidpunkt varje dag och följ trenden.

tefached
2011-11-13, 10:54
Som Eddie säger du kan lätt variera 1-2kg på mängd vatten i kroppen kolhydrater om du precis har skitit eller inte osv.

Numse
2011-11-13, 11:18
Hur lång är du och vad äter du om dagarna?

312
2011-11-13, 11:30
Väg dig på morgonen efter att du kissat och innan du ätit något, gör så en gång i veckan och kolla åt vilket håll det går.

z_bumbi
2011-11-13, 11:49
Om du äter mer så väger maten i kroppen en del så en del av variationen kan bero på det plus att du kanske dricker mer i samband med maten.

Fokusera på att äta mer istället att väga dig. Väg dig sen en gång i månaden för på en månad ska du ha gått upp mer än felmarginalen blir vid en invägning som sker under samma förhållanden. Har du inte gått upp så har du helt enkelt ätit för lite.

Det finns iofs en metod att väga sig varje dag som är bra för viktuppgång och det är att aldrig gå och lägga sig om man väger mindre än man vägde dagen innan. Den innebär däremot att man kan bli precis lika nojig som att väga sig varje morgon då allt för mycket i livet fokuserar på vågen.

Nutrid
2011-11-13, 16:47
Väg dig varje morgon och notera vikten på ett papper/textdokument på datorn och kolla sedan hur den rör sig efter några veckor. Det är också ett bra sätt att få klarhet i hur mycket vikten faktiskt kan pendla från dag till dag.

Jag såg tydligt när jag hade ätit en mängd kolhydrater då jag efter en dag på restaurangen vägde 2 kilo mer på morgonen =)

Scratch89
2011-11-13, 17:26
Väg dig absolut inte oftare än en gång i veckan, kanske en gång i månaden är lämpligt, precis som herr Bumbi säger.

daloatf
2011-11-13, 17:31
Eller så väger du dig varje dag och räknar medel/median-värde för varje vecka.

begt
2011-11-13, 19:18
Mitt råd är att väga sig max en gång per vecka. Dels för att det är svårt att se skillnad om man väger sig ofta, och dels så minskar man risken för att få ätstörningar.

Min historia (för den som vill läsa den):

Jag trodde aldrig att jag som ung och rätt vältränad kille med bra kondition, och en som alltid älskat mat och aldrig brytt mig om mitt utseende just, skulle kunna bli ätstörd. Men en dag tittade jag mig i spegeln och tyckte att jag såg väldigt fet ut; ca 84 kg @ 182 cm, varav relativt lite muskler. Jag tänkte inte så mycket på det mer och det gick en tid, men så började jag titta allt oftare i spegeln och började väga mig. Sen med tiden började jag känna på mina kärlekshandtag och tyckte att jag var mycket fetare än vad jag var. Med tiden blev det bara värre och jag utvecklade en slags viktfobi och ett år senare var jag mer eller mindre anorektisk. Åt jag något som inte följde mitt strikta matschema, såsom godis eller en middag med familjen, så var jag hela tiden inställd på att förbränna varenda överskottskalori genom överdriven mängd motion (många mil löpning och rullskidor per vecka). Det blev i längden mycket skadligt och till slut vägde jag bara 64 kg. Jag var vid det laget så matt att jag knappt orkade gå p.ga. all träning och stress orsakad av energibrist som kroppen fått genomlida.

Jag återhämtade mig från den djupa svackan något och gick upp åtskilliga kilon. Men det dröjde inte länge innan jag nästan var i samma sits igen med ett mycket kraftigt energiunderskott. En dag stod jag framför frysen och hade ätit det jag tänkt äta för dagen (en vilodag), vilket var ca 2500-3000 kcal (minns inte exakt). Helt plötsligt fick jag en mer eller mindre oemotståndlig hetsätningsattack. Jag tog mycket av det som fanns kvar i frysen, mikrade köttbullar, kokade en massa gröt och rostade bröd snabbt som bara den. Sen åt jag upp det snabbt som ögat; motsvarande ca 3500 kcal på bara några minuter och jag kunde mycket väl ha fortsatt äta efter
det...Dagen därpå fick jag ångest över att jag ätit så mycket så naturligtvis förbrännde jag överskottet. Det dröjde inte många dagar innan jag fick en ny hetsätningsattack och mönstret upprepades gång på gång med hetsätning, följt av fasta och överdriven motion dagen efter. Jag insåg förstås att mitt beteende var galet, men det var en ond cirkel som var mycket svår att bryta. Hetsätandet blev värre och värre och om jag tyckte att 5000-6000 kcal var mycket (inte för att jag kände mig mätt på det men för att jag tyckte att det var en hög siffra) på en dag så åt jag nu 8000 kcal om dagen utan att känna någon större mättnad. Detta trots att magen var uppsvälld som om jag var gravid i nionde månaden. Till slut blev jag så utmattad mentalt av allt tränande att jag lade det på hyllan; men överätningen fortsatte jag med ett tag till och gick upp många kilo på nolltid.

I nuläget tror jag att jag börjar få koll på mitt ätande i varje fall och viktuppgången har minskat kraftigt. Hade det sjukt överdrivna överätandet fått fortsätta hade jag vägt en bra bit över 100 kg kring jul. Motivationen till att träna är på all-time low just nu och jag håller på att anpassa mig till det för mig mycket udda Svenssonlivet med 7 vilodagar i veckan. Dryga 2000 kcal känns skrattretande lite, men jag måste infinna mig det och försöka se humorn i att folk kan bli mätta på den energimängden.

Slutsats: missköter man sig bara litegrann så kan man slå in på en riktigt galen väg, och bli blind för ens kropps behov. Jag hade inga problem att hålla disciplinen under diet; men i längden slet det på mitt psyke att undvika att äta maten jag egentligen älskade att (och kunde unna mig pga min mycket höga energiförbrukning) äta.

Ta väl hand om er och era kroppar.

/begt