handdator

Visa fullständig version : Använda latsen/ryggen i bänkpress?


fredrik1
2011-11-07, 14:33
Hej, kollade runt lite på Youtube om bänkpressteknik... Många verkar tycka att mån måste greppa stången hårt och försöka använda latsen... Vad gör det för skillnad i lyftet?

//L

mikaelj
2011-11-07, 14:34
Många kilon och lägre skaderisk.

fredrik1
2011-11-07, 14:53
Många kilon och lägre skaderisk.

Okej, men hur ska man lära sig lyfta med latsen? Hur stor skillnad gör det på stängen, på ett ungefär om man bänkar 100 kilo?

Pepz
2011-11-07, 14:57
Okej, men hur ska man lära sig lyfta med latsen? Hur stor skillnad gör det på stängen, på ett ungefär om man bänkar 100 kilo?

beror på nuvarande teknik och styrka.

Sheogorath
2011-11-07, 15:03
Nu är jag förstås nyfiken på vad som menas med att använda latsen i bänkpress. Who cares to enlighten me?

HerrCarlsson
2011-11-07, 15:03
Vad vill du få ut av bänkpressen?

Pepz
2011-11-07, 15:07
Nu är jag förstås nyfiken på vad som menas med att använda latsen i bänkpress. Who cares to enlighten me?

som stabilisator? ju större brygga ju mer kan latsen stabilisera?
något dynamisk arbete utförs ju knappast

fredrik1
2011-11-07, 15:09
Nu är jag förstås nyfiken på vad som menas med att använda latsen i bänkpress. Who cares to enlighten me?

Vet inte om det hjälper så mycket, men hår läste/såg jag det:

http://www.youtube.com/watch?v=XSwqcc_wF0Q

fredrik1
2011-11-07, 15:58
Vad vill du få ut av bänkpressen?

Lyfta mycket vikt :P

mikaelj
2011-11-07, 16:00
Knata bort till en atletklubb i din närhet.

kettlebellGuden
2011-11-07, 16:05
Latsens huvudmål i tillvaron är ju förstås att stabilisera axelleden... Skönt att slippa låta de små pissiga rotarkuffmucklorna försöka göra det jobbet när man bänkar "tungt".

HerrCarlsson
2011-11-07, 16:06
Knata bort till en atletklubb i din närhet.

Plus.
Där kommer du få den hjälp du söker.

Lamb_Of_God
2011-11-07, 16:37
I början när jag lärde mig de så tänkte jag bara på att försöka "trycka ner axlarna mot hälarna"
Latsen och bröstryggen hindrar axlarna från att åka upp mot öronen och framåt när du bänkar.. dvs. du minimerar skaderisken om du lär dig använda lats/bröstrygg på rätt sätt. :)

Kör hårt!

Arnoldski
2011-11-07, 16:44
I min värld tänker jag så här:

* I dips hjälper latsen till då överarmarna förs in mot kroppen
* I ett extremfall skulle decline bench mer och mer likna dips
* Bänk med stor brygga liknar mer decline bench
* bänk med brygga -> decline bench -> dips -> lats-aktivering

Så går mitt lilla tanketåg i alla fall. Kanske ett överdrivet exempel men man kan ju i alla fall tänka så för att förstå att de överhuvudtaget teoretiskt kan vara med.

chickenleg
2011-11-07, 17:07
I min värld tänker jag så här:

* I dips hjälper latsen till då överarmarna förs in mot kroppen
* I ett extremfall skulle decline bench mer och mer likna dips
* Bänk med stor brygga liknar mer decline bench
* bänk med brygga -> decline bench -> dips -> lats-aktivering

Så går mitt lilla tanketåg i alla fall. Kanske ett överdrivet exempel men man kan ju i alla fall tänka så för att förstå att de överhuvudtaget teoretiskt kan vara med.

Att aktivera latsen gör väl att man han en stabilare brygga, en bra grund att pressa från, "man kan inte skjuta en kanon ur en kanot", men att latsen skulle vara en arbetande muskel som hjälper till i lyftet har jag svårt att tro i och med att det är helt fel arbetsriktning för lats.

Rätta mig om jag har fel!

Arnoldski
2011-11-07, 17:44
Jag förstår vad du säger och håller med i stort, men tillåt mig utveckla mitt resonemang, eller i alla fall illustrera det:

Om överarmen rör sig så här är det till stor del en latissimusdriven rörelse:
http://exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor104396

Man kan med lite fantasi se att överarmens rörelse inte är helt olik den som sker vid så kallade chest dips:
http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBChestDip.html

Om du sedan tänker dig en extrem decline-press eller jätte-brygga, så kanske du kan tänka att det då liknar en dip lite grann.

Vid så kallad "depression of sterno clavicular joint" är pectoralis major/minor, tillsammans med latissimus och subclavius synergister (enligt Daniel Cunninghams textbook of anatomy)

På så sätt kan jag se latissimus spela en viss roll även dynamiskt, men jag sitter naturligtvis inte och påstår att det är en viktigare muskel än exempelvis triceps eller pectoralis.