handdator

Visa fullständig version : Tobias registret!


Sparven från Minsk
2011-11-07, 11:53
Det finns ju redan en tråd om att bli blodgivare, och senast startade jag en egen tråd om organdonatorer i hopp om att ragga fler till det.
Nästa del får bli att informera och kanske få några här på kolo att anmäla sig till Tobias registret!

Kort info bakom:
"Tobias avled den 30 december 1991 i Stockholm, i en svår blodbristsjukdom. Han blev 17 år gammal och hade levt med sin sjukdom sedan han var 13 år. Trots ett intensivt sökande efter en givare med passande benmärg över hela världen, kunde någon sådan inte påträffas. Tack vare insatser från Tobias familj (som startade Tobias Stiftelsen) finns idag ett svenskt stamcellsgivarregister."

Har själv anmält mig till detta. Vad som händer är att man får hem en hälsodeklaration som ska fyllas i och skickas in.
Efter det kommer ett brev på posten med info och ett provrör som skall tas på vårdcentral och skickas in. Efter det görs en bedömning om man är lämplig som stamcelldonator.
Blir man godkänd läggs man till i registret :)

En enkel sak man kan göra för att hjälpa sina medmänniskor. :thumbup:

Vill ni läsa mer eller anmäla er, besök:
Tobiasregistret/ (http://www.tobiasregistret.se/)

rajjan_dammit
2011-11-07, 14:41
Finns det någon särskild anledning till att de särskriver namnet?

Benny01
2011-11-07, 14:57
Alltså inte för att vara sådan, men benmärgsprover och dylikt tas väl med ganska lätt bedövning där en någorlunda enorm spruta pressas in i ryggen och igenom ben för att komma åt benmärgen?

En av de värsta procedurerna någonsin så vitt jag vet, och sedan är det relativt farligt med.

Mental
2011-11-07, 15:01
Alltså inte för att vara sådan, men benmärgsprover och dylikt tas väl med ganska lätt bedövning där en någorlunda enorm spruta pressas in i ryggen och igenom ben för att komma åt benmärgen?

En av de värsta procedurerna någonsin så vitt jag vet, och sedan är det relativt farligt med.

Om du ska ge så tas det från höftbenskammaren, dvs inte i ryggraden, och det initiala provet är väl ett blodprov?

Mart|n
2011-11-07, 15:04
Lol, det gick att kryssa i alla alternativen samtidigt!

Har jag dividerat med 0 nu?

Mental
2011-11-07, 15:06
Lol, det gick att kryssa i alla alternativen samtidigt!

Har jag dividerat med 0 nu?

Nej, du har bara vart lite fånig, det är inte så farligt och går antagligen över när du blir lite äldre.

Benny01
2011-11-07, 15:08
Om du ska ge så tas det från höftbenskammaren, dvs inte i ryggraden, och det initiala provet är väl ett blodprov?

Jo nä ja kan inte detaljerna direkt men det är bara ett intryck jag fått från någon dokumentär och i största allmänhet från folkmun..

Men när dem tar det från höftbenskammaren så går dom väl in från sidan av ryggen väl? Hur som helst så stämmer väl mitt påstående om att det är fruktansvärt smärtsamt...

Tabbe
2011-11-07, 15:32
Jo nä ja kan inte detaljerna direkt men det är bara ett intryck jag fått från någon dokumentär och i största allmänhet från folkmun..

Men när dem tar det från höftbenskammaren så går dom väl in från sidan av ryggen väl? Hur som helst så stämmer väl mitt påstående om att det är fruktansvärt smärtsamt...

Så smärta för att rädda någons liv är inte värt det?
Finns inget farligt med benmärgsprov/donation.

Mago
2011-11-07, 15:34
Jo nä ja kan inte detaljerna direkt men det är bara ett intryck jag fått från någon dokumentär och i största allmänhet från folkmun..

Men när dem tar det från höftbenskammaren så går dom väl in från sidan av ryggen väl? Hur som helst så stämmer väl mitt påstående om att det är fruktansvärt smärtsamt...

Det låter mer som att du pratar om ryggmärgsprov.
Benmärgsprov är inte smärtsamt. Det ilar lite inuti benet när de suger.

fredrik_A
2011-11-07, 18:15
Tack vare detta register lever jag idag ! Är oändligt tacksam för detta :)

Fatalist
2011-11-07, 18:18
Tänkte raljera om hur förfärligt det är att en såpass viktig stiftelse som detta har en sida där webmastern särskriver som en sjätteklassare, men nöjer mig med att skriva att tråden är ett bra initiativ!

Rahf
2011-11-07, 21:46
Ryggradsbedövning är otrevligt, ja. Både när sprutan går in, och när man börjar inse att man blivit helt lam nedanför midjan. Är tveksam till att de skulle göra det om man ska donera lite.

dramodur
2011-11-07, 22:32
Skickar pappren imorrn så får vi se om jag får vara med och leka

Sparven från Minsk
2011-11-07, 23:11
Tack vare detta register lever jag idag ! Är oändligt tacksam för detta :)

No troll?
Coolt! Detta gör en ju bara mer motiverad!

Första provet är ett vanligt blodprov.
Och nej det är inte ryggmärgsprovtagning utan som folk säger i höftbenet. Lite smärta får man nog tåla men inget mer än man kan bita ihop för the greater good. :thumbup:

LoTiX
2011-11-07, 23:56
Finns det någon på vägen som drar in stora summor pengar på mina stamceller?

Finska Lejonet
2011-11-08, 07:29
Har börjat ge blod samt blivit donator tack vare kolo och nu detta. :thumbup:

LeBron
2011-11-08, 07:47
Är det katabolt?

Sparven från Minsk
2011-11-08, 07:51
Är det katabolt?

Det är inte katabolt att lämna ett litet blodprov alt stamceller :thumbup:
Däremot anabolt för själen att hjälpa andra!

LeBron
2011-11-08, 07:53
Det är inte katabolt att lämna ett litet blodprov alt stamceller :thumbup:
Däremot anabolt för själen att hjälpa andra!

Sänks inte ens prestationer ifall man har mindre blod i kroppen? Har för mig att det var en proffsboxare (Pacman) som vägrade lämna blodprov FÖRE match men gjorde det gärna efter pga detta. :p

Sparven från Minsk
2011-11-08, 07:57
Sänks inte ens prestationer ifall man har mindre blod i kroppen? Har för mig att det var en proffsboxare (Pacman) som vägrade lämna blodprov FÖRE match men gjorde det gärna efter pga detta. :p

Den lilla mängd du lämnar påverkar inte ditt resultat i gymmet, lovar!
Annars skulle varenda idrottskvinna få ha uppehåll i träing och tävling 1 vecka varje månad ;)
Kan till och med vara lite positivt att lämna blod! Drar igång nyproduktionen lite.

Och du lämnar detta prov EN gång.
Nu får det vara nog med optinojan asså....

Rahf
2011-11-08, 08:02
Det kan möjligtvis påverka prestationen om du ska träna någon timme efter donation, men inte gör det något efter en dag inte. Tänk på det faktum att man gör en riktigt god gärning.

Sparven från Minsk
2011-11-08, 09:41
Det kan möjligtvis påverka prestationen om du ska träna någon timme efter donation, men inte gör det något efter en dag inte. Tänk på det faktum att man gör en riktigt god gärning.

Tror du allvarligt att man känner av ett provrör blod mindre i gymmet?
Hur skulle det resultera? att man tar 10 kg mindre i böj?
Springer milen 3 minuter långsammare?
jag är skeptisk!
Men allt det är Off topic!

Anmäler nu istället! :thumbup:

Arf Pingvin
2011-11-08, 11:01
Tänkte raljera om hur förfärligt det är att en såpass viktig stiftelse som detta har en sida där webmastern särskriver som en sjätteklassare, men nöjer mig med att skriva att tråden är ett bra initiativ!

Kikade lite snabbt och det verkar som att de använder Tobias Registret som ett egennamn eller vad man ska säga och att det ska särskrivas och ha stor bokstav precis som det står. Det ser rent förjävligt ut på sidan men det verkar bara vara det som särskrivs ja? Tyckte mig se att man annars skrev korrekt.

LoTiX
2011-11-09, 21:58
Finns det någon på vägen som drar in stora summor pengar på mina stamceller?

Bump, jag är genuint intresserad, vill bara veta lite mer.

Rahf
2011-11-09, 22:23
Tror du allvarligt att man känner av ett provrör blod mindre i gymmet?
Hur skulle det resultera? att man tar 10 kg mindre i böj?
Springer milen 3 minuter långsammare?
jag är skeptisk!
Men allt det är Off topic!

Anmäler nu istället! :thumbup:

Nu tänkte jag på en redig donation, inte blodprov ;).

Vet inte om jag kan skriva upp mig för benmärgsdonation. Bott i utlandet så länge att jag inte får lämna blod längre. I fall jag kommer tillbaka till Sverige (vilket jag hoppas slippa) så skriver jag upp mig.

stridis
2011-11-09, 23:07
Den lilla mängd du lämnar påverkar inte ditt resultat i gymmet, lovar!
Annars skulle varenda idrottskvinna få ha uppehåll i träing och tävling 1 vecka varje månad ;)

Med tanke på den utbredda träningsanorexin, så nä.:(

female athlete triad (http://en.wikipedia.org/wiki/Female_athlete_triad)

mn8eii
2011-11-09, 23:10
Finns det någon på vägen som drar in stora summor pengar på mina stamceller?

Det har jag svårt att tro.

Stoltz
2011-11-09, 23:14
Ger blod, men gör det aldrig innan träning. Ser till att ge blod efteråt, känns bättre :) Har aldrig själv märkt av någon påverkan medan jag sett andra vara rätt trötta i några timmar efteråt.

stridis
2011-11-09, 23:17
Ger blod, men gör det aldrig innan träning. Ser till att ge blod efteråt, känns bättre :) Har aldrig själv märkt av någon påverkan medan jag sett andra vara rätt trötta i några timmar efteråt.

Stoltz är som gjord för att blöda lite, vilken krigare. :thumbup:

Jag tappar kraft av det, som värsta vampyren. Så jag gör inte om det.

mn8eii
2011-11-09, 23:22
Information (http://www.tobiasregistret.se/Upload/pdf/Nationell_Tobiasinformation.pdf)

Bland annat lite om de två varianter som finns för själva donationen.

1. Donation av perifera stamceller
Stamcellerna inne i benmärgen kan med hjälp av ett kroppseget hormon i form av ett läkemedel (filgrastim eller lenograstim/G-CSF) lockas ut i blodet. De kan därifrån samlas in (”skördas”) med hjälp av centrifugeringsteknik (aferes).

Läkemedlet ges i sprutform som subkutan (under huden) injektion morgon och kväll i 4-5 dagar före planerad donation. Ett vanligt obehag under behandlingsdagarna är smärtor i skelettet. Smärtan kan som regel lindras effektivt med hjälp av värktabletter som innehåller paracetamol (t.ex. Alvedon® eller Panodil®) och besvären försvinner i regel inom ett par dygn efter avslutad behandling. Du bör inte ta värkmedicin som innehåller acetylsalicylsyra under behandlingen. Du bör kontakta donationscentrat om något är oklart gällande din medicinering eller om du blir sjuk före eller under donationsprocessen. Tusentals friska givare har fått behandling med G-CSF i hela världen utan att man kunnat påvisa några skadliga effekter av behandlingen. Flera undersökningar har visat att hormonbehandlingen inte ökar risken för blodsjukdomar. Stamcellerna samlas in under 1-2 dagar. Själva insamlingen tar 3-4 timmar per tillfälle och kräver att du har en tunn plastslang i vartdera armvecket. I sällsynta fall behöver man lägga in en grövre plastslang i ett större blod kärl i ljumsken för att få tillräckligt bra blodflöde.

Ditt blod leds in i en s.k. aferesmaskin som fångar in stamcellerna medan övriga delar av blodet (t.ex. röda blodkroppar) återförs till din blodcirkulation.
Om du har lång resväg ordnar vi med övernattning men om du bor nära donations-centrat kan du åka hem efter varje dags insamling.

Under själva insamlingen kan obehag med stickningar i fingrar och kring munnen före-komma. Dessa symptom är ofarliga och vanligen avhjälpta genom tillförsel av kalk. En-staka mycket ovanliga men allvarliga biverkningar (allergi, blodpropp och mjältförstoring) har beskrivits vid behandling inför donation. Vi rekommenderar därför att du undviker långvarigt stillasittande (t.ex. längreflygresor) och aktiviteter som kan medföra våld mot buken (t.ex. bollsporter) under den tid som behandlingen pågår och veckan efter donationen. Om du upplever buksmärtor, svullnad eller andra för dig oklara symptom skall du omedelbart höra av dig till donationscentrat.

Du kan i regel inte arbeta eller sköta skolarbete under donationsdagarna samt ibland inte heller under dagarna precis före och efter donationen beroende t.ex. på hur lång färdväg du har.

2. Donation av benmärg
Insamling av stamceller direkt från benmärgen (benmärgsskörd), utan föregående läkemedelsbehandling, kräver att du är inlagd på sjukhuset, vanligtvis två dygn. Blodförlusten vid en benmärgsskörd är ibland betydande och du kan behöva få blodtransfusion i samband med ingreppet. Vi vill helst använda ditt eget blod till denna transfusion och därför får du lämna blod på närmaste blodcentral vid 1-2 tillfällen 2-4 veckor före donationen. Detta blod sparas för att användas enbart till dig. Vid behov av ytterligare blodtransfusion ges blodgivarblod. Benmärgsskörd sker på operationsavdelningen i narkos eller ryggbedövning. Två läkare suger ut benmärg med sprutor från bakre delen av bäckenbenet under ca två timmar.

Det finns en liten risk för allvarliga komplikationer i samband med narkos eller ryggbedövning. Före ingreppet får du träffa en narkosläkare som bedömer vilken metod som passar dig bäst. Efter benmärgsskörd är de flesta ömma i bäckenet och kan behöva smärtstillande läkemedel. Normalt kan man åka hem samma dag eller dagen efter skörd men du kan behöva vara sjukskriven några dagar.

Exdiaq
2014-04-10, 18:15
Bump.

Sparven från Minsk
2014-07-04, 14:49
Bumpar igen nu när en ny tråd är igång.

Bara att anmäla sig! Hjälp till att rädda liv!