handdator

Visa fullständig version : Bänk + OL - Bra för thai-boxare?!


stockinger
2011-11-06, 21:53
Frågan är om OL-träning och bänkpress är bra för min utväckling i thai-boxningen?

Tanken med dessa övningar är att få mer explosivitet i kroppen för bättre/hårdare slag och sparkar.

Tänkte köra såhär:
Mån - Bänkpress (mm2k) + komp. + Thai
Tis - Vila / Thai
Ons - Stöt + komp. + Thai
Tos - Vila / Thai
Fre - Bänkpress (mm2k) + komp. + Thai
Lör - Ryck + komp. + Thai
Sön - Vila / Löpning

Vill även tillägga att jag styrketränar och kör thai-boxningen med 15 min mellan passen (funkar finfint för mig). Kör just nu bänk, böj och mark men vill testa något nytt :)

MVH.

dunborg
2011-11-06, 22:01
Du borde testa och komplettera med Stronglifts eller Grappler's circut. Jag fick personligen bäst resultat i kampsporten av just Grappler's Circut, det är en form av Crossfit rutin som bland annat används av många top-fighters dock inom MMAn. Goggla Grappler's Circut!

stockinger
2011-11-06, 22:10
Du borde testa och komplettera med Stronglifts eller Grappler's circut. Jag fick personligen bäst resultat i kampsporten av just Grappler's Circut, det är en form av Crossfit rutin som bland annat används av många top-fighters dock inom MMAn. Goggla Grappler's Circut!

Hittar ingen vettig info/sida om Grappler's Circut...
Länk? :)

dunborg
2011-11-06, 22:34
Den sidan låg visst nere men hittade en youtube video, http://www.youtube.com/watch?v=ezHlByHZwXA

Bounga
2011-11-06, 23:10
Grappling circuit är ju bra för styrkeuthåligheten. Men de flesta fighters periodiserar sin träning. Grappling circuit och liknade kan vara bra nära match för att få en mer matchliknade fys och inte dra på sig mjölksyra.

Men annars "off season" är det enligt mig bäst för de allra flesta att satsa på ökning utav max styrkan. Då mer max styrka innebär mer explosivitet (till en vis gräns förstås.)

Finns lite olika strenght standards för kampsport - nu kräver ju i och försäg inte thaiboxning lika mycket som MMA. Men i MMA har jag hört att man brukar säga 2xkv i böj, 2.5xkv mark och 1.5xkv i bänk. Givetvis bygger olika fightingstilar på olika mycket styrka. Men det kan vara bra mål för de allra flesta att uppnå.

Annars skulle jag fortsatt med djupa böj och marklyft. Båda övningar är kung för bättre tryck i slag och sparkar.

Tror dock att om du kör styrkan precis före thaiboxningen kommer du garanterat märka av det på thai-träningen och inte alls ha lika bra explosivitet. O andra sidan kanske du blir mer avslappnad och inte musklar lika mycket. Bara du kan avgöra.

Men hur funkar det nu då eftersom du ber om hjälp?

stockinger
2011-11-07, 06:01
Tack för era tips! :)
Jag tycker det går helt OK men vill prova något nytt...

apfel
2011-11-07, 08:44
Tack för era tips! :)
Jag tycker det går helt OK men vill prova något nytt...
mixa upp det som du skrev då, du lär ju knappast gå back i träningen bara för att du testar OL ett tag, testa och utvärdera!

stockinger
2011-11-07, 09:27
Provar stöt och ryck den här vecka och får se hur det känns :)
Blir mycket teknik och rörlighets träning.

apfel
2011-11-07, 09:41
Provar stöt och ryck den här vecka och får se hur det känns :)
Blir mycket teknik och rörlighets träning.

lycka till! *flex*

Turbo Rico
2011-11-07, 11:04
Vill bara inflika att min flickvän kombinerade OL (OL inkluderar böj och mark) + bänkpress med Muay Thai och fick ut ganska mycket av den kombon. Rörlighet, snabbhet, smidighet och explosiv styrka gjorde henne vassare än många andra av flickorna på klubben.

stockinger
2011-11-07, 11:33
Vill bara inflika att min flickvän kombinerade OL (OL inkluderar böj och mark) + bänkpress med Muay Thai och fick ut ganska mycket av den kombon. Rörlighet, snabbhet, smidighet och explosiv styrka gjorde henne vassare än många andra av flickorna på klubben.

Kul att höra :)

Daydei
2011-11-08, 04:16
Jag upplevde en klar skillnad när jag kombinerade knäböj, marklyft, chins, frivåndningar och boxjumps. Körde på den tiden kickboxning (sadlat om till mma, BJJ).
Effekten av Just dom explosiva övningarna märktes ganska fort :)