handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsschema vid deff.


rångedala
2011-11-06, 21:30
Hej alla, jag är kille 20 år. Tränat i ca 1.5 år och testat lite olika scheman. Nu är det iallafall dags för deff.

Stats: 190 cm lång, vikt ca 90 kg.

Bänk: 80 kg
Knäböj 75 kg
Marklyft 85 kg

Det jag letar efter är ett schema med låg volym, ca 3 helst 2 träningsdagar i veckan och fokuserar på tunga basövningar.

Har testat 5x5 stronglifts tidigare några månader men var konstant sliten i kroppen efter att knäböja 3 ggr i veckan.

Just nu kör jag ett HIT-inspirerat upplägg där man tränar 3ggr på 10 dagar vilket är toppenbra och jag ökar väldigt mycket men det kommer att bli tufft att köra högreps under deff.

Tacksam för tips på färdiga program, gillar inte att mixtra själv med sånt.

MrMuggelSnuggel
2011-11-06, 21:35
Varför modifierar inte du ditt strongtlift schema lite då? Kör knäböj 2 ggr/vecka istället. Lyssna lite på kroppen.

Testa detta:

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Tricepsextensions

Marklyft
Militärpress
Chins
Skivstångscurls

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Sittande axellyft åt sidan

Kör tungt på basövningarna medans komplement övningen kan vara 8-12 reps. Magträning när du känner för de.

rångedala
2011-11-06, 22:02
Varför modifierar inte du ditt strongtlift schema lite då? Kör knäböj 2 ggr/vecka istället. Lyssna lite på kroppen.

Testa detta:

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Tricepsextensions

Marklyft
Militärpress
Chins
Skivstångscurls

Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Sittande axellyft åt sidan

Kör tungt på basövningarna medans komplement övningen kan vara 8-12 reps. Magträning när du känner för de.

Tack, jo ungefär i dom banorna jag har tänkt då jag gillar att köra tungt och basövningar. Funderar på om man kan köra 2 eller 3 set marklyft på onsdagen när man inte kör knäböj? Istället för 1 set som stronglifts rekomenderar.

Funderar även på att köra med 2 dagars vila emellan passen istället för 1 dagars? Skulle det vara stor skillnad?

MrMuggelSnuggel
2011-11-06, 22:06
Ja, glömde nämna det men kör gärna mer än 1 set marklyft. Om du frågar mig är det en alldeles för bra och komplex övning för att bara köra 1 set på. Lägg dig på 3-6 arbetsset.

Angående vilan så kan du naturligtvis ta 2 dagars vila emellan om det passar dig bättre. Huvudsaken är att du tränar kontinuerligt och har roligt samtidigt.

rångedala
2011-11-10, 20:16
Typ 4 reps 3 set marklyft? Strongliftskillen säger ju att det sliter såpass på kroppen, men tränar man typ 2 gånger i veckan har jag svårt att tro att det skulle vara någon fara.

Har börjat köra som du skrev nu i veckan. Känns bra med lågreps igen.

Ska man ta sig i kragen och starta en deffjournal kanske? Skulle iallafall hålla motivationen igång :)

Idefi
2011-11-10, 20:54
Typ 4 reps 3 set marklyft? Strongliftskillen säger ju att det sliter såpass på kroppen, men tränar man typ 2 gånger i veckan har jag svårt att tro att det skulle vara någon fara.

Har börjat köra som du skrev nu i veckan. Känns bra med lågreps igen.

Ska man ta sig i kragen och starta en deffjournal kanske? Skulle iallafall hålla motivationen igång :)

Det duger nog till en början, ja.
Sen kan du ju testa 4-6 set med 2-3 reps etc.

En journal är alltid kul och bra att ha, lätt att se sina framsteg och det håller motivationen uppe :)