handdator

Visa fullständig version : Projektarbete om träning


BiffKriminell
2011-11-06, 13:35
Jag går på gymnasiet och pluggar natur, och jag har bestämt mig för att mitt projektarbete ska handla om träning. Jag tänkte jämföra olika kosttillskott och se vilken påverkan de har på kroppen. I min projektarbetsgrupp är vi fem pers, så vi har lite försökskaniner att arbeta med. Vår tanke är att testa åtminstone 2 kosttillskott. Vi ska träna ungefär på samma sätt hela tiden, och sen se hur kroppen påverkas av kosttillskott 1, kosttillskott 2 och jämföra med att inte köra kosttillskott alls.

Skulle någon kunna hjälpa oss med relevanta mätningsmetoder och intressanta saker som vi kan undersöka? Vi har inte råd att genomföra dyra mätningar på sjukhus.

mattilainen
2011-11-06, 13:40
det som är viktigt för att få ett högt betyg på projektarbete är att man har en bra plan för vad man ska göra, sen ska du utföra det och sen ska du utvärdera det och diskutera varför du fått det resultat du fått. För att nå höga betyg ligger inte fokuset på att du klarat det du trodde du skulle klara. Bara för att ge lite tips :)

Det kan bli väldigt svårt att utvärdera träningen med eller utan tillskott. Jag vet inte riktigt själv hur man skulle göra detta för att få en så bra "mätning" som möjligt.

strango
2011-11-06, 14:21
Skulle det inte gå att undersöka kreatinets påverkan på sitt maxlyft? 2 personer, 1 käkar kreatin och en inte. Börja med att se vad båda maxar, säg åt dom att träna för att öka sitt max. Sedan mäta om det blivit någon förbättring.

Fastback
2011-11-06, 14:26
Skulle det inte gå att undersöka kreatinets påverkan på sitt maxlyft? 2 personer, 1 käkar kreatin och en inte. Börja med att se vad båda maxar, säg åt dom att träna för att öka sitt max. Sedan mäta om det blivit någon förbättring.

Alla har ju olika förutsättningar. Isf skulle man behöva två personer som är exakt lika, äter exakt lika, rör sig exakt lika osv vilket inte finns så ett sånt test skulle inte ge några trovärdiga resultat. ;) Man behöver mycket större grupper för att ett sånt test ska vara hyffsat trovärdigt. :)

Heeman
2011-11-06, 15:23
Alla har ju olika förutsättningar. Isf skulle man behöva två personer som är exakt lika, äter exakt lika, rör sig exakt lika osv vilket inte finns så ett sånt test skulle inte ge några trovärdiga resultat. ;) Man behöver mycket större grupper för att ett sånt test ska vara hyffsat trovärdigt. :)

På gymnasie nivå :)

Lillleif
2011-11-06, 15:50
Tips från en gymnasielärare: Avgränsa er! Två tillskott är ett för mycket. Strangos idé om kreatin är inte så tokig. Annars kan ni ju göra en enkel litteraturstudie i samma ämne.

Eddie Vedder
2011-11-07, 21:30
Skit i tillskott helt tycker jag. Det är på så låg nivå att det lär räcka med en undersökning av hur mycket starkare man kan bli i övning A efter x antal månaders styrketräning. Alla får genomföra en maxning i bänkpress tre gånger med tre dagars vila däremellan. Ni utgår sedan från det bästa lyftet för den enskilde deltagaren på dessa tre testtillfällen. Tre dagar senare inleder ni ett träningsupplägg som alla följer och efter avslutad träningsperiod testar ni ett maxlyft igen. Exempelvis. :)

Roger that
2011-11-09, 21:02
låter jävligt intressant, men även jävligt använt. ni måste göra det unikt, hur lång tid är det?

Strand93
2011-11-09, 22:31
låter jävligt intressant, men även jävligt använt. ni måste göra det unikt, hur lång tid är det?

Man brukar ha på sig till maj månad något. Det har vi iaf