handdator

Visa fullständig version : Hjälp med övningar


Nickz0
2011-11-06, 12:36
Hej, jag skulle gärna få tips på nå bra övninar för rygg och inre bröstmusklerna / bröst

Rygg gör jag

hantelrodd, latsdrag, lyfter en vikt mot bröstet upp och ner ( vet ej namn på den )

Och bröst gör jag

Kable Flyes, hantel flyes och snedbänkpress + bänkpress


Gärna tips på övningar så jag kan träna lite bättre, tack :)

willtjam
2011-11-06, 12:38
Marklyft för ryggen, och bröst har du ju så det räcker. Annars kan du kolla här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

lurre86
2011-11-06, 12:39
Bröst
Bänkpress
Lutande bänk
Hantellpress

Rygg
Chins
Marklyft
Skivstångsrodd

Sheogorath
2011-11-06, 12:55
Det finns inga specifika övningar för inre bröst. Muskelfibrerna i bröstet ligger som en solfjäder med handtaget på insidan av överarmen och änden av fjädrarna mot bröstbenet. Det är vettigt att tänka sig att man kan styra aktivering till vissa muskelfibrer (höjdriktning) men inte till olika delar av en enskild fiber (längsriktning). Även om det skulle gå finns det ingenting idag som säger att den eller den övningen är speciellt bra för just den och den delen.

Nickz0
2011-11-06, 13:05
Marklyft för ryggen, och bröst har du ju så det räcker. Annars kan du kolla här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Bröst
Bänkpress
Lutande bänk
Hantellpress

Rygg
Chins
Marklyft
Skivstångsrodd

Det finns inga specifika övningar för inre bröst. Muskelfibrerna i bröstet ligger som en solfjäder med handtaget på insidan av överarmen och änden av fjädrarna mot bröstbenet. Det är vettigt att tänka sig att man kan styra aktivering till vissa muskelfibrer (höjdriktning) men inte till olika delar av en enskild fiber (längsriktning). Även om det skulle gå finns det ingenting idag som säger att den eller den övningen är speciellt bra för just den och den delen.






Okay, men Marklyft vet jag inte direkt hur man gör ( kan kolla på gymmet imornn, när ngn lyfter o så )

Men, en off-topic fråga
KCG R2 extreme visst är den bra för tyngdlyftare?


Och bänkpress , jag tar typ 40kg i den ja är väldigt svag i bänk men om jag tränar mkt bänk blir man väl som en gorilla?

lurre86
2011-11-06, 13:11
Okay, men Marklyft vet jag inte direkt hur man gör ( kan kolla på gymmet imornn, när ngn lyfter o så )

Men, en off-topic fråga
KCG R2 extreme visst är den bra för tyngdlyftare?


Och bänkpress , jag tar typ 40kg i den ja är väldigt svag i bänk men om jag tränar mkt bänk blir man väl som en gorilla?


Jag tycker du ska köra efter något välbeprövat nybörjarprogram.
Marklyft är en bra men svår övning. Tittat på youtube. Testa själv å filma. Lägg upp här.

När du säger gorilla menar du stor eller ful eller hårig?;)

Nickz0
2011-11-06, 13:13
:smash:Jag tycker du ska köra efter något välbeprövat nybörjarprogram.
Marklyft är en bra men svår övning. Tittat på youtube. Testa själv å filma. Lägg upp här.

När du säger gorilla menar du stor eller ful eller hårig?;)



Ne, mer att framlutad rygg, armarna ner i golvet :p

Robbmeister
2011-11-06, 13:16
Okay, men Marklyft vet jag inte direkt hur man gör ( kan kolla på gymmet imornn, när ngn lyfter o så )

Och bänkpress , jag tar typ 40kg i den ja är väldigt svag i bänk men om jag tränar mkt bänk blir man väl som en gorilla?

Kolla teknikvideosar på youtube så att du får en hyfsad bild av hur man du ska köra marklyft, sen kan du be nån kompis filma tekniken så att du kan se att du håller ryggen rak.

Hahahaha gorilla av bänkpress... :D Nä men tränar du mycket bänk blir du bra på bänk.

Sheogorath
2011-11-06, 13:16
:smash:



Ne, mer att framlutad rygg, armarna ner i golvet :p

Om du har en normal hållning nu och lägger ner lika mycket tid på att träna ryggen (främst roddövningar) som du gör på att träna bröst/axlar så kommer du inte få gorilla-looken. Det kan man få om man skapar sig obalans i muskulaturen genom att bara träna det som syns framifrån.

Nickz0
2011-11-06, 13:19
Om du har en normal hållning nu och lägger ner lika mycket tid på att träna ryggen (främst roddövningar) som du gör på att träna bröst/axlar så kommer du inte få gorilla-looken. Det kan man få om man skapar sig obalans i muskulaturen genom att bara träna det som syns framifrån.

okay, så de e lugnt allstå.

Men då blir de bänkpress imornn då

Btw, den där PWO'n visst är den bra för tyngdlyftare ? :d
Börjar oroa mig att typ rage är bättre, men ja gillar inte så mkt koffein o skit

Sheogorath
2011-11-06, 13:21
okay, så de e lugnt allstå.

Men då blir de bänkpress imornn då

Btw, den där PWO'n visst är den bra för tyngdlyftare ? :d
Börjar oroa mig att typ rage är bättre, men ja gillar inte så mkt koffein o skit

Jag har styrketränat i snart 11 år och använder mig inte av PWOs. Gör vad du vill med den kunskapen.