handdator

Visa fullständig version : Cashew Nötter


Zowie1645
2011-11-06, 00:52
Tjena, jag igen med en annan fråga tänkte fråga er som är kunniga:)
Jag gillar Cashew nötter (Stavar säkert fel) och har kolalt runt lite på nätet och hittat olika svar så tänkte kunde fråga några kunniga här på Kolozzeum :)
Vet att jag kan få svar.
Då undrar jag är det kasst eller bra att äta en del nötter?
eftersom det innehålelr bra fetter osv men ett jäklig hög halt utav Kcal.
Jag äter caschew nötter några gånger i veckan köper det ist för lösgodis...
Och hur mycket eller många gram ska man käka? eftersom när jag köper för att jag "tänker" att jag måste få i mig dde bra fetterna osv, så bruakr jag köpa 100-200 Gram?
Så kasst eller dåligt????
Ha en bra kväll :)
och ledsen för min dumma fråga som de andra 2...

willtjam
2011-11-06, 02:05
Du "ska" äta så mycket du vill äta. Det är inget fel på nötter. Och ja, det stavas cashew.

Inge Enveten
2011-11-06, 10:00
"Bra" fett brukar man inte säga att det är.

http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/
Allt är inte optimalt med nötter, de har oftast en väldig obalanserad fettsyrasammansättningen mellan omega-3 och omega-6, vissa nötter kan innehålla skadliga halter av mögelgifter och även höga halter av radium.

Och Martin Berkhan http://fitnessblackbook.com/diet-tips/martin-berkhan-scorch-through-your-fat-loss-plateau/

The westernized diet is already highly unbalanced in the omega 3: omega 6-ratio—the polyunsaturated fats from nuts certainly won’t help.

Optimize the fat composition of your diet by kicking nuts to the curb and add more fish, that’s my recommendation. You’ll be more satiated and healthier to boot.

Kalle1994
2011-11-06, 10:53
"Bra" fett brukar man inte säga att det är.

http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/


Och Martin Berkhan http://fitnessblackbook.com/diet-tips/martin-berkhan-scorch-through-your-fat-loss-plateau/

Jämför man med godis så ;)

Inge Enveten
2011-11-06, 12:16
Jämför man med godis så ;)

Tyvärr pojk mig trollar du inte

Kryss
2011-11-06, 14:09
Jämför man med godis så ;)

Varför skulle man jämföra med godis?

ed1234
2011-11-06, 16:06
Varför skulle man jämföra med godis?

För att nötter väl för många är något man tar när man är sugen, istället för en näve godis eller ett par kakor, snarare än något man äter till middag? ;)

När jag väl är sugen på något typ glass, godis, chips eller kakor så är nötter för mig ett helt fantastiskt alternativ då mitt sug faktiskt är tillfredsställt efter kanske 200kcal till skillnad från godis eller chips som jag kan äta otroligt mycket mer av.

Inge Enveten
2011-11-06, 16:32
Det är nog säkert att påstå att nötter mättar bättre än lösgodis men det förändrar inte faktum att man likväl lättelegin kan käka hundratals kcal från nötter.

Allt är alltid beroende av vad man vill uppnå, en superviktig faktor 99 % verkar missa.

Kryss
2011-11-07, 06:35
För att nötter väl för många är något man tar när man är sugen, istället för en näve godis eller ett par kakor, snarare än något man äter till middag? ;)

När jag väl är sugen på något typ glass, godis, chips eller kakor så är nötter för mig ett helt fantastiskt alternativ då mitt sug faktiskt är tillfredsställt efter kanske 200kcal till skillnad från godis eller chips som jag kan äta otroligt mycket mer av.

För mig hjälper inte nötter särskilt mycket mot ett sötsug iallafall, och när jag äter cashewnötter kommer jag lätt upp i 5-600kcal för ett snack. Cashews är ett favoritlivsmedel som jag ofta har nära till hands för att få i mig energi enkelt.

Eddie Vedder
2011-11-07, 08:19
Jämför man med godis så ;)

Vad anser du om fettsammansättningen i den väldigt homogena livsmedelsgruppen "godis"? ;)

Att nötter är ett bättre val än gelégodis eller en Twix är ju sant men pratar du fettsammansättning (som Oliver gjorde i inlägget du citerar) så blir jämförelsen haltande.

Zowie1645
2011-11-07, 12:17
Okej, tack för svaren :) Ska också ha projekt arbete i skolan med olika slags nötter osv^^
Men så att nu svara ni olika så jag vette fan vem jag ska lita på, min lärare säger att utan nötter skulle vi inte kunnat överleva förr i tiden när det var svårt med mat osv i Svergie

Victuhh
2011-11-07, 12:29
Svergie
:D

Ont: Detta grundar din lärare på vilka fakta då?

Ronn
2011-11-07, 13:46
Men så att nu svara ni olika så jag vette fan vem jag ska lita på, min lärare säger att utan nötter skulle vi inte kunnat överleva förr i tiden när det var svårt med mat osv i Svergie

Hahahaah, förlåt med det här var genuint roligt, kanske det mest slumpartade jag läst på ett tag. :laugh:

Langster
2011-11-07, 14:54
Okej, tack för svaren :) Ska också ha projekt arbete i skolan med olika slags nötter osv^^
Men så att nu svara ni olika så jag vette fan vem jag ska lita på, min lärare säger att utan nötter skulle vi inte kunnat överleva förr i tiden när det var svårt med mat osv i Svergie

Det gäller ju knappast cashewnötter om det vore sant.

Sverker
2011-11-07, 18:07
Hasselsnår är inte ovanligt. Möjligen inte i Norrland men söder om Dalälven finns hassel.