handdator

Visa fullständig version : Alternativa sömnupplägg?


Alex333
2011-11-06, 00:14
Hej!

Personligen har jag alltid tyckt att 24-timmarsdygn är alldeles för kort. Skulle vilja vara vaken i kanske 20 timmar och sen sova 10. Testade att vara vaken 33 timmar och sova 18 för några dagar sen, ganska skönt tyckte jag.

Tror ni det skulle gå bra att sova vartannat dygn? (förutsatt att det passar in med jobb och liknande)

Finns det några hälsonackdelar?

Någon som har ett onormalt sömnupplägg? T.ex. sover vartannat dygn eller sover flera gånger samma dygn.

Spartansk
2011-11-06, 00:28
Sova varannan natt: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164777

willtjam
2011-11-06, 00:31
Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men vissa sover 20 min sex ggr/dygn. Då ska man tydligen falla direkt i djupsömnen och whatevva. Vissa säger att kroppen inte reagerar alls medan vissa menar att återhämtning och immunförsvaret sjunker.

Tricklew
2011-11-06, 00:35
Nu kommer jag inte ihåg vad det heter, men vissa sover 20 min sex ggr/dygn. Då ska man tydligen falla direkt i djupsömnen och whatevva. Vissa säger att kroppen inte reagerar alls medan vissa menar att återhämtning och immunförsvaret sjunker.

Kramer kallas dom. Det skulle verkligen förvåna mig om det gick att komma undan med 2timmars sömn per dygn, i det långa loppet.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

willtjam
2011-11-06, 00:37
Kramer kallas dom. Det skulle verkligen förvåna mig om det gick att komma undan med 2timmars sömn per dygn, i det långa loppet.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Så var det! Ja, det skulle då vara skönt ifall det gick. Jag hatar att sova. ;)

Alex333
2011-11-06, 00:38
Sova varannan natt: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164777

Sökt igenom hela google utan resultat med glömt kolos egen sökfunktion. Tack!

willtjam
2011-11-06, 00:47
Sökt igenom hela google utan resultat med glömt kolos egen sökfunktion. Tack!

Vet du hur man söker på Kolozzeum via Google? site:kolozzeum.com + nyckelord :)

tjabon
2011-11-06, 00:59
Dygnsrytm är genetiskt betingad,
24 - timmars dygnsrytm passar dom flesta men inte alla.

Här finns lite bra info:
http://www.eckerberg.se/be/dygnsrytmen.htm

Sök vidare på nätet, så hittar du säkert bra info.

krubkungen
2011-11-06, 01:30
Jag hatar att sova. ;)

Det är ju skönt. I alla fall om man somnar :D

willtjam
2011-11-06, 02:39
Det är ju skönt. I alla fall om man somnar :D

Precis, när man väl somnar. ;)

TommyBoy
2011-11-06, 02:59
Ha, lustigt! Liknar min medfödda dygnsrytm. Testade för några år sedan under en ledig sommar. 18-20 timmars vaken tid och 12-14 timmars sömn gjorde att jag mådde som en kung.

Numer får jag ta sömntabletter för att kunna somna när jag är pigg vid 23-tiden för att vakna trött som ett as vid 08-tiden bara för att fungera i samhället.

Spartansk
2011-11-06, 04:39
Undrar hur fan evolutionen tänkte när de utvecklade en apa vars dygnsrytm inte är 24 timmar? Ett jorddygn har ju bara varit 24 timmar i femtioelva miljarder år. Antog den att vi någon gång skulle kolonisera andra planeter?

Stoltz
2011-11-06, 09:08
Undrar hur fan evolutionen tänkte när de utvecklade en apa vars dygnsrytm inte är 24 timmar? Ett jorddygn har ju bara varit 24 timmar i femtioelva miljarder år. Antog den att vi någon gång skulle kolonisera andra planeter?

Kan ju vara att det som vi kallar 'dygn' egentligen är en feltolkning som vi försökt anpassa oss till sedan den upptäcktes. Faktan är rätt men förhållnignssättet är fel, etc.

Har mina tivel på att man för 1000 år sedan låg och räknade timmarna man sov. Arbetsbördan fick helt enkelt avgöra.