handdator

Visa fullständig version : Tror ni facebook sänks idag?


stolpskott
2011-11-05, 19:39
Ja, vad tror ni? Det är ju en massa källor som utger sig för att representera anonymous som bekräftar och förnekar att attacken kommer äga rum. Men det är väl bara att vänta och se. Vad tror ni?

limenka
2011-11-05, 19:41
Vet ej. Ifall det sker kommer folk bli helt förstörda för dem inte kan fyllebooka eftersom det är lördag.

spoon
2011-11-05, 19:47
Varför vill dom sänka fb? För att dom kan?

isterbuk
2011-11-05, 19:48
Det verkar vara en ganska tung grupp Anonymous läste någon nyhet om att en mexikansk knark kartell som inte ens polisen rår på hade kidnappat en ur hacker gruppen och då svarade Anonymous med hot om att släppa namn på journalister, poliser och medlemmar som är med eller stödjer kartellen om de inte släppte deras hacker-vän vilket de då gjorde. Nerds med krut! :)

stolpskott
2011-11-05, 19:49
Varför vill dom sänka fb? För att dom kan?

P.g.a. följande:

Irc.Anonops.Li #OpFaceBook
Message:

Attention citizens of the world,

We wish to get your attention, hoping you heed the warnings as follows:
Your medium of communication you all so dearly adore will be destroyed. If you are a willing hacktivist or a guy who just wants to protect the freedom of information then join the cause and kill facebook for the sake of your own privacy.

Facebook has been selling information to government agencies and giving clandestine access to information security firms so that they can spy on people from all around the world. Some of these so-called whitehat infosec firms are working for authoritarian governments, such as those of Egypt and Syria.

Everything you do on Facebook stays on Facebook regardless of your "privacy" settings, and deleting your account is impossible, even if you "delete" your account, all your personal info stays on Facebook and can be recovered at any time. Changing the privacy settings to make your Facebook account more "private" is also a delusion. Facebook knows more about you than your family. http://www.physorg.com/news170614271.html
http://itgrunts.com/2010/10/07/facebook-steals-numbers-and-data-from-your-iph....

You cannot hide from the reality in which you, the people of the internet, live in. Facebook is the opposite of the Antisec cause. You are not safe from them nor from any government. One day you will look back on this and realise what we have done here is right, you will thank the rulers of the internet, we are not harming you but saving you.

The riots are underway. It is not a battle over the future of privacy and publicity. It is a battle for choice and informed consent. It's unfolding because people are being raped, tickled, molested, and confused into doing things where they don't understand the consequences. Facebook keeps saying that it gives users choices, but that is completely false. It gives users the illusion of and hides the details away from them "for their own good" while they then make millions off of you. When a service is "free," it really means they're making money off of you and your information.

Think for a while and prepare for a day that will go down in history. November 5 2011, #opfacebook . Engaged.

This is our world now. We exist without nationality, without religious bias. We have the right to not be surveilled, not be stalked, and not be used for profit. We have the right to not live as slaves.

We are anonymous
We are legion
We do not forgive
We do not forget
Expect us

jakke
2011-11-05, 19:50
Facebook utsätts för 600k hackerförsök varje dag. Jag antar att de bara suckar och säger: Bring it on.

Tabbe
2011-11-05, 19:50
fan va skönt d vore

Sandra81
2011-11-05, 19:51
Varför vill dom sänka fb? För att dom kan?

Dom anser att Facebook har lämnat ut/sålt massa information om medlemmar eller hur det nu var..

Sparven från Minsk
2011-11-05, 19:52
Tror ej det sker, tror FB har bra försvar mot sådant och rustade till tänderna.

spoon
2011-11-05, 19:52
Dom anser att Facebook har lämnat ut/sålt massa information om medlemmar eller hur det nu var..

Tack. Orkade inte läsa den långa texten :D

stolpskott
2011-11-05, 19:54
Tror ej det sker, tror FB har bra försvar mot sådant och rustade till tänderna.

Sony hade också ett rätt fett försvar mot hackerattacker =)

Eddie Vedder
2011-11-05, 19:54
Jag hade inte hört om det men nu googlade jag och kollade nyheterna om det i lite tidningar. Tydligen skulle det ha ägt rum klockan 14 svensk tid.

stolpskott
2011-11-05, 19:55
Jag hade inte hört om det men nu googlade jag och kollade nyheterna om det i lite tidningar. Tydligen skulle det ha ägt rum klockan 14 svensk tid.

Mellan 15.00 och 03.00 (söndag) svensk tid har jag hört. Svårt att veta med anonymous vad som stämmer/inte stämmer :Virro

Trance
2011-11-05, 19:57
1. Det var förmodligen en ensam person som sade detta och hade inte resten av gruppen med sig. http://news.cnet.com/8301-27080_3-57319073-245/anonymous-says-facebook-attack-was-never-real/

2. Anonymous är till 99% snack. De gör ett vackert uttalande, försöker ddosa i en vecka och ger sig på nästa mål för att få uppmärksamhet.

Trance
2011-11-05, 20:00
Sony hade också ett rätt fett försvar mot hackerattacker =)

Nej, inte direkt. En väldig skillnad att försöka ddosa Facebook eller Sonys hemsida.

Oxe
2011-11-05, 20:02
Facebook är en av de största sidorna, tvivlar på att dom rår på det...

hacka lite mailadresser osv är ju en piss i mississippi i jämnförelse, sen kartellerna gjorde det smidiga dom ger efter för att det skulle kosta dom en massa i fall dom inte gjorde det.

Vad skall dom hota facebook med om att ge utför information, alla vet att facebook läcker som ett såll sitter man där och skriver får man skylla sig själv

Sandra81
2011-11-05, 20:03
Tack. Orkade inte läsa den långa texten :D

vad jag fattar det som så har facebook äganderätt på allt du lägger upp på din sida. Min kompis som jobbar som officer och har jobbat inom livvakt/säkerhet i Irak förklarade detta för mig för ett tag sen. han suddar tex ut bilder han har lagt upp som hans ansikte finns med på. pga att han måste vara anonym pga yrket. Finns tydligen en hel del risker med fb.. fast jag trodde det fanns risker med alla sidor på nätet :confused:

r3mpuh
2011-11-05, 20:12
Nej.

stolpskott
2011-11-05, 20:13
vad jag fattar det som så har facebook äganderätt på allt du lägger upp på din sida. Min kompis som jobbar som officer och har jobbat inom livvakt/säkerhet i Irak förklarade detta för mig för ett tag sen. han suddar tex ut bilder han har lagt upp som hans ansikte finns med på. pga att han måste vara anonym pga yrket. Finns tydligen en hel del risker med fb.. fast jag trodde det fanns risker med alla sidor på nätet :confused:

Skillnaden är avtalet du gör med Facebook när du klickar på "Jag accepterar" knappen vid skapandet av ett konto. De har rättigheter att använda ditt personnummer till vad dom vill, dina bilder till vad dom vill. De har även rätt att sälja dessa. Sådana avtal finns det inte många sidor som sluter med sina användare, speciellt inte sidor med 600 miljoner användare.

Sandra81
2011-11-05, 20:23
Skillnaden är avtalet du gör med Facebook när du klickar på "Jag accepterar" knappen vid skapandet av ett konto. De har rättigheter att använda ditt personnummer till vad dom vill, dina bilder till vad dom vill. De har även rätt att sälja dessa. Sådana avtal finns det inte många sidor som sluter med sina användare, speciellt inte sidor med 600 miljoner användare.

Ogilla...

hugok
2011-11-06, 12:04
Detta låter mer som någon som gjort en rejäl tabbe i ett fylleinlägg i helgen.

LadyG
2011-11-06, 12:12
Vad skall dom hota facebook med om att ge utför information, alla vet att facebook läcker som ett såll sitter man där och skriver får man skylla sig själv

:thumbup:

Det man vill hålla anonymt ska man inte digitalisera alls. Lätt, faktiskt.

von huff
2011-11-06, 12:44
fan va skönt d vore

Jepp

stolpskott
2011-11-06, 14:01
Fail.

Snobbe
2011-11-06, 14:06
Anonymous är tbh inget speciellt. Dom låter mycket, men dom använder samma teknik för att hacka olika siter så de gör ju inget originellt. Deras hackattack mot Sony var ju tom en person som INNAN hade gjort samma sak och sen skickat detta till sony och de hade inte brytt sig. Eftersom sony inte brydde sig så skrev snubben det på nätet och då gjorde anonymous det o släppte all info de kunde hitta på nätet.... De har gjort samma sak mot typ 99% av siterna de försökt hacka.

Sen har dom ju även ett botnätverk där de kan DDosa folk och ja de lyckas väldigt bra mot dåligt skyddade nätverk, de har t.ex. försökt ddosa en av siterna som mitt jobb hostar och där hade vi trafik problem i en halvtimme men siten var aldrig nere.

Angående om facebook ska ha rätt att sälja informationen du skriver på deras site? Självklart tycker jag, det är ett pengakåt företag som alla andra. Vill man inte använda facebook så är det bara att ta bort sitt konto. Vill man använda facebook så är det bara o tänka på vad man skriver:)

stolpskott
2011-11-06, 15:02
Anonymous är tbh inget speciellt. Dom låter mycket, men dom använder samma teknik för att hacka olika siter så de gör ju inget originellt. Deras hackattack mot Sony var ju tom en person som INNAN hade gjort samma sak och sen skickat detta till sony och de hade inte brytt sig. Eftersom sony inte brydde sig så skrev snubben det på nätet och då gjorde anonymous det o släppte all info de kunde hitta på nätet.... De har gjort samma sak mot typ 99% av siterna de försökt hacka.

Sen har dom ju även ett botnätverk där de kan DDosa folk och ja de lyckas väldigt bra mot dåligt skyddade nätverk, de har t.ex. försökt ddosa en av siterna som mitt jobb hostar och där hade vi trafik problem i en halvtimme men siten var aldrig nere.

Angående om facebook ska ha rätt att sälja informationen du skriver på deras site? Självklart tycker jag, det är ett pengakåt företag som alla andra. Vill man inte använda facebook så är det bara att ta bort sitt konto. Vill man använda facebook så är det bara o tänka på vad man skriver:)

Det går inte.

Hemi
2011-11-06, 16:15
Folk överlag är tyvärr inte speciellt medvetna om copyrightlagar och vilka rättigheter de har. När man har ett arbete eller företag där lagarana är viktiga för en själv brukar man veta det. Saken är att Facebook är ett såpass vinnande socialt concept att så många joinar in i kören och bjussar på sig själva att de inte bryr sig. Man måste skriva ett brev om man anser att en specifik bild man tagit är ens egen. Det behöver man självklart inte göra, man har sin copyright i alla fall, om man nu inte gett bort sin copyright till någon annan (Facebook).

Trance
2011-11-06, 17:15
Det går inte.

Klart det går.

https://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account

Dreas
2011-11-06, 17:20
Klart det går.

https://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_accountJo, fast all information om dig försvinner inte som jag förstått.

Sen kan ju det såklart vara ett hittepå.

Trance
2011-11-06, 17:37
Jo, fast all information om dig försvinner inte som jag förstått.

Sen kan ju det såklart vara ett hittepå.

Jo, den försvinner. De har kvar den i 14 dagar fall i fall du skulle ångra dig.

Fatalist
2011-11-06, 18:25
Aftonhoran slår till igen. Anon hade hunnit gå ut med att de ej stod bakom meddelandet om facebookhackningen innan aftonbladet ens publicerat sin artikel.

Fugly
2011-11-06, 18:26
lyckades de?

Hemi
2011-11-06, 19:01
Jo, den försvinner. De har kvar den i 14 dagar fall i fall du skulle ångra dig.

En vän sade upp kontot, men hans namn komer upp på en konstig facebooklänk om man söker på google, precis som om användaren finns i nån slags facebook bas.

Hemi
2011-11-06, 19:04
Anonymous är tbh inget speciellt. Dom låter mycket, men dom använder samma teknik för att hacka olika siter så de gör ju inget originellt. Deras hackattack mot Sony var ju tom en person som INNAN hade gjort samma sak och sen skickat detta till sony och de hade inte brytt sig. Eftersom sony inte brydde sig så skrev snubben det på nätet och då gjorde anonymous det o släppte all info de kunde hitta på nätet.... De har gjort samma sak mot typ 99% av siterna de försökt hacka.

Sen har dom ju även ett botnätverk där de kan DDosa folk och ja de lyckas väldigt bra mot dåligt skyddade nätverk, de har t.ex. försökt ddosa en av siterna som mitt jobb hostar och där hade vi trafik problem i en halvtimme men siten var aldrig nere.

Angående om facebook ska ha rätt att sälja informationen du skriver på deras site? Självklart tycker jag, det är ett pengakåt företag som alla andra. Vill man inte använda facebook så är det bara att ta bort sitt konto. Vill man använda facebook så är det bara o tänka på vad man skriver:)

Där är du krass. Jag vill inte att mina företag jag startat eller de företag jag jobbat på skall sabba min CV. Att snickra ihop om, men, kanske, fast, om copyright håller inte alla på med. Utom om det gäller mindre avtal i en affär kanske.

Trance
2011-11-06, 21:15
En vän sade upp kontot, men hans namn komer upp på en konstig facebooklänk om man söker på google, precis som om användaren finns i nån slags facebook bas.

Vad för typ av länk och vad är det för information?

Hemi
2011-11-06, 21:47
Vad för typ av länk och vad är det för information?

Det är typ som den vanliga användarsidan innan inloggning, fast på ett annat språk, samma adress, inget annat. Nåt är kvar helt klart, fast i en annan el av världen. Det har sett ut å i flera år.

Jag hade själv problem med läckande information och hittade min användarbild bla annat på en helt annan site på tyska, men just den saken behöver ju inte vara facebooks fel, kanske.

Snobbe
2011-11-06, 21:55
Där är du krass. Jag vill inte att mina företag jag startat eller de företag jag jobbat på skall sabba min CV. Att snickra ihop om, men, kanske, fast, om copyright håller inte alla på med. Utom om det gäller mindre avtal i en affär kanske.

Jag tror ingen som jobbat på facebook direkt skäms över att dom jobbat för just facebook och att detta ser dåligt ut på deras CV?:) Nu vet jag ju inte exakt vilka det är som köper min information, mina krogbilder och inlägg om hur trött jag är lär ju vara extremt värdefulla och gå för miljontalskronor. Jag chansar på att de bara försöker pinpointa reklam om produkter jag kanske är intresserad av (typ som google gör via vad du söker). Men det är inget jag lider av iaf.

Det är typ som den vanliga användarsidan innan inloggning, fast på ett annat språk, samma adress, inget annat. Nåt är kvar helt klart, fast i en annan el av världen. Det har sett ut å i flera år.

Jag hade själv problem med läckande information och hittade min användarbild bla annat på en helt annan site på tyska, men just den saken behöver ju inte vara facebooks fel, kanske.

Jag har polare som tagit bort sina konton och de finns inte kvar överhuvudtaget, de syns inte när man söker och de finns ingen profil att gå in på. Din polare kanske gjorde något knasigt?:)

Spinkis
2011-11-07, 07:13
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hackare-attackerade-kistamassan

De gick på något likvärdigt istället! haha

Eddie Vedder
2011-11-07, 08:44
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hackare-attackerade-kistamassan

De gick på något likvärdigt istället! haha

"First we take Manhattan, then we take Kistamässan" :D

LadyG
2011-11-07, 11:01
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hackare-attackerade-kistamassan

De gick på något likvärdigt istället! haha

Men lol. Mässan var på väg att stänga och alla gå hem, besökarna märkte aldrig av något och det enda som hände var att informationssidan knasade en stund?

Jag tror knappast att det var Anonymous, faktiskt, utan en semiinkompetent wannabe.

Hemi
2011-11-07, 19:00
Jag tror ingen som jobbat på facebook direkt skäms över att dom jobbat för just facebook och att detta ser dåligt ut på deras CV?:) Nu vet jag ju inte exakt vilka det är som köper min information, mina krogbilder och inlägg om hur trött jag är lär ju vara extremt värdefulla och gå för miljontalskronor. Jag chansar på att de bara försöker pinpointa reklam om produkter jag kanske är intresserad av (typ som google gör via vad du söker). Men det är inget jag lider av iaf.


Jag tog ett exempel ur en egoistisk synvinkel då det kanske är lättare att förstå. Man går med på att ge dem rättigheterna till allt material i god tro, ingen annastans är det så. Det är ju inte bara fylle och semesterbilder som läggs upp men det spelar ingen roll i sammanhanget. Ända fram tills en annan deal görs, fördet mesta engångs, äger en själv sitt material. Men visst, tycker ni det är OK att släppa iväg rättigheterna klaga då inte på om en annan forummedlem t ex använder och kopierar era texter utan att källförteckna osv *rolleyes*. Vi minns väl inte alla rutor och användarregler vi klickat "ja" på överallt.

Hemi
2011-11-07, 19:32
I och för sig så vet jag inte längre deras syn på saken numera och att man kan rapportera sina egna rättigheter är ju inte så väldigt annorlunda än hur det var med tryckta texter mm förr då man ritade dit ett copyright (C) i en cirkel om man ville understryka.

Pand
2011-11-07, 20:05
http://svtplay.se/v/2586976/kobra/del_6_av_13?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2428608/sb,p102859,1,f,-1