handdator

Visa fullständig version : Korrekt utförande vid sittande rodd?


United11
2011-11-05, 02:02
Tjena jag har alltid haft problem med sittande rodd, känner ingen muskelkontakt och mest bara obehag. Ser så sjukt mycket olika tekniker på övningen men vilken är egentligen den helt korrekta?

Är det den raka strikta tekniken ala scott herman?
http://www.youtube.com/watch?v=GZbfZ033f74

Eller den med lite gung ala Axon?
http://www.youtube.com/watch?v=K-3yFRsU-HA

Osv osv..

Ja ni förstår, finns extremt många olika sätt att göra den på i alla fall vad jag har sett på både youtube och mitt gym.

;)

Rahf
2011-11-05, 02:08
Lite av en kombination. Överkroppen jobbar bakåt, men ska inte ge något extremt momentum. Kör hellre på aaaningen lättare vikter, så att du verkligen kan dra bak skulderpartiet, för att sen släppa fram dem när rörelsen går tillbaka.

Proxy
2011-11-05, 02:09
Tycker inte att någon av dom ser ut att göra övningen särskilt bra.
Martin ser ut att använda för mycket momentum, men ser rätt bra ut annars.
Scott Herman är en mupp som vanligt och kör någon dålig variant där man tydligen ska vara överspänd i nacken och ha dålig belastning på latsen.

MtotheM
2011-11-05, 02:10
Tjena jag har alltid haft problem med sittande rodd, känner ingen muskelkontakt och mest bara obehag. Ser så sjukt mycket olika tekniker på övningen men vilken är egentligen den helt korrekta?

Är det den raka strikta tekniken ala scott herman?
http://www.youtube.com/watch?v=GZbfZ033f74

Eller den med lite gung ala Axon?
http://www.youtube.com/watch?v=K-3yFRsU-HA

Osv osv..

Ja ni förstår, finns extremt många olika sätt att göra den på i alla fall vad jag har sett på både youtube och mitt gym.

;)

Något emellan tycker jag. Är inte alltid för att vara super strikt osv men Axon gungar liiiite väl mycket samt drar endast handtaget halvvägs. Med andra ord ser det ut som om han tränade endast korsrygg och biceps. Först videon skulle jag säga är lite väl anal men jag antar att det är pga av att det är en instruktionsvideo med inte alltför hög vikt.

Hursomhelst något emellan fast något mer åt den först videon.

United11
2011-11-05, 02:15
Okej! Finns det nån video man kan gå efter?

Sheogorath
2011-11-05, 07:44
Axons utförande är bra.

Arne Persson
2011-11-05, 08:57
Finns utmärkta tekniker i Pumping Iron!;)

Arne Persson
2011-11-05, 09:05
Scott Hermans PT-tramsteknik är precis så patetisk som man kan förvänta sig av en internetguru.

sudoo
2011-11-05, 09:18
Om man ska gå efter hur man ror på riktigt så borde väl Axons teknik inte vara helt fel? Där handlar det ju om att få ut så mycket kraft som möjligt och därmed använda hela kroppen.

mathsa
2011-11-05, 12:26
Har alltid fått lära mig att ryggen ska vara så rak som möjligt när handtaget är vid kroppen,på en del maskiner finns det ju tom ryggstöd att sätta fast för att man ej ska gå så långt bak som ex axon gör.Tycker det känns mest rätt är ju ändå övre del av ryggen man ska träna med denna övning.Känns som i axons film att vikterna är mer viktiga än utförandet och därför måsta han gunga så mycket..

Spartansk
2011-11-05, 12:32
Finns utmärkta tekniker i Pumping Iron!;)

evHFrCLrpNs

;)

Spartansk
2011-11-05, 12:51
On a more serious note så hittade jag ett klipp där Arnold kör sittande rodd här, 1:47 in:

JQlZwY12zT8&feature=related

Sheogorath
2011-11-05, 12:57
Det där är en bra rodd. Jag hoppas att det är så det ser ut när jag kör (även om jag växt ur viktmagasinet och får nöja mig med stångrodd nuförtiden).

Anders The Peak
2011-11-05, 13:17
Det där är en bra rodd. Jag hoppas att det är så det ser ut när jag kör (även om jag växt ur viktmagasinet och får nöja mig med stångrodd nuförtiden).

Har inte du också maskiner med 160 kg magasin?

Jag gillar inte axons rodd. Vad är det som är så bra med den?

Sheogorath
2011-11-05, 13:27
Har inte du också maskiner med 160 kg magasin?

Jag gillar inte axons rodd. Vad är det som är så bra med den?

Nope. 100 kg, och man kan inte lasta på extra. *grr*

Utförandet Axon valt ser ut att vara en bra, generell ryggövning. Vill man isolera ditten eller datten väljer jag något annat än rodd.

Fordon
2011-11-05, 13:27
Scott Hermans PT-tramsteknik är precis så patetisk som man kan förvänta sig av en internetguru.

Din avsky mot random pts är i en klass för sig. *rolleyes*

Arne Persson
2011-11-05, 18:09
Din avsky mot random pts är i en klass för sig. *rolleyes*

Rätta mig gärna om jag har fel i detta fall...
Det PT's som själva har lång träningsvana och vet vad det handlar om har jag största respekt för!