handdator

Visa fullständig version : Hur många kalorier bör jag få i mig per dag?


Kalle1994
2011-11-05, 00:50
Tjo folket! Jag har verkligen ingen aning om hur många kalorier jag bör få i mig varje dag, jag började kickboxas som 9 åring, slutade som 15 åring då jag skickades till fosterhem och hade ej tillgång till att träna någe mera. Hade då 2 års uppehåll på all träning, jag är 17 nu och har börjat igen. Jag gymmar och kickboxas, så jag får i snitt ihop åtta träningspass i veckan, brukar vilka hela helgen från all träning. Och nu till frågan: hur många kalorier borde jag få i mig per dag?

Victuhh
2011-11-05, 00:58
Hej kalle..

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger)

Allt finns i Deffguiden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

frågor på detta? :D

Paperweight
2011-11-05, 00:58
Räkna på det?

Kalle1994
2011-11-05, 01:02
Hej kalle..

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger)

Allt finns i Deffguiden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

frågor på detta? :D
Gjorde en snabb koll på en sida och detta var resultatet: Resultat
Du behöver dagligen ca 2993 kcal

Paperweight
2011-11-05, 01:07
Denna http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php ?

Kalle1994
2011-11-05, 01:13
Denna http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php ?

Skall strax kolla, men kan 2993 kalorier stämma?..

Victuhh
2011-11-05, 01:14
Gjorde en snabb koll på en sida och detta var resultatet: Resultat
Du behöver dagligen ca 2993 kcal

Det där vetifan du kalle, hur lång är du och vilken vikt? Det låter mycket :)

Kalle1994
2011-11-05, 01:16
Det där vetifan du kalle, hur lång är du och vilken vikt? Det låter mycket :)

Jo jag håller faktiskt med :P Jag väger 64 kg och är ca 179 cm lång.

Victuhh
2011-11-05, 01:24
Med den metoden jag skrev upp använde jag på dig, jag bara antog en aktivitetsfaktor på 1.5 nu och fick fram att du behöver ca 2500kcal per dag.

Varför vill du veta hur många kalorier du ska ha i dig per dag? Försöker du gå upp i vikt?

Kalle1994
2011-11-05, 01:28
Med den metoden jag skrev upp använde jag på dig, jag bara antog en aktivitetsfaktor på 1.5 nu och fick fram att du behöver ca 2500kcal per dag.

Varför vill du veta hur många kalorier du ska ha i dig per dag? Försöker du gå upp i vikt?

Alltså min magsäck har alltid varit "liten" och jag har alltid blivit mätt på ingenting, men nu efter jag har börjat träna tungt så är jag hungrig rätt ofta. Jag dricker alltid protein dricka efter gympasset, men inte efter kb passet. Tänkte få bort det där extra fettet på magen som ligger där, kollade för skojs skull för ett tag sen o då hade jag 20% kroppsfett tror jag

Victuhh
2011-11-05, 01:34
Alltså min magsäck har alltid varit "liten" och jag har alltid blivit mätt på ingenting, men nu efter jag har börjat träna tungt så är jag hungrig rätt ofta. Jag dricker alltid protein dricka efter gympasset, men inte efter kb passet. Tänkte få bort det där extra fettet på magen som ligger där, kollade för skojs skull för ett tag sen o då hade jag 20% kroppsfett tror jag

Om jag vore som du skulle jag börja bygga istället! mycket mat och mycket protein.. 64 kilo på din vikt känns lite för lite för att dra igång en diet, för det är exakt det du måste göra om du vill få bort det lilla extra fettet!

Det är inte möjligt att gå ner i vikt (få bort fettet) och att få muskler samtidigt, detta kanske du redan visste.

Bygga muskler gör du genom att ge kroppen proteinrik mat och år av träning. Resultat på musklerna kommer du antagligen se om några månader :)

Men underskatta inte vikten av mat, det är det jag försöker säga:D

EDIT: när du tränar höjs ämnesomsättningen i kroppen, det är därför du blir hungrig oftare!
All mat som du tar in använder kroppen som energi, och när du tränar fysiskt bränns denna energi fortare och du kommer alltså behöva mera mat, men det visste du redan säkert :)

Kalle1994
2011-11-05, 01:37
Om jag vore som du skulle jag börja bygga istället! mycket mat och mycket protein.. 64 kilo på din vikt känns lite för lite för att dra igång en diet, för det är exakt det du måste göra om du vill få bort det lilla extra fettet!

Det är inte möjligt att gå ner i vikt (få bort fettet) och att få muskler samtidigt, detta kanske du redan visste.

Bygga muskler gör du genom att ge kroppen proteinrik mat och år av träning. Resultat på musklerna kommer du antagligen se om några månader :)

Men underskatta inte vikten av mat, det är det jag försöker säga:D
Va? Jag tänkte inte gå in på diet, jag ville bara veta ungefär hur många kalorier jag behöver, jag tränar väldigt tungt men har fått hjälp med schema av min kb tränare osv osv :) Men jag är dock bara 17 o det är inte jag som bestämmer maten, jag äter det som finns på bordet ^__^ Ah så kan jag då tillägga att jag alltid har varit rädd för att bli fet, hatar smör maragarin och sånt. Lite anorexia varning enligt vissa

Victuhh
2011-11-05, 01:40
Va? Jag tänkte inte gå in på diet, jag ville bara veta ungefär hur många kalorier jag behöver, jag tränar väldigt tungt men har fått hjälp med schema av min kb tränare osv osv :) Men jag är dock bara 17 o det är inte jag som bestämmer maten, jag äter det som finns på bordet ^__^

Antog att du ville få bort fettet på magen, och då är diet enda settet :)
alternativt springa eller röra på sig mer.

Äter du bara mat kommer det fungera. Protein finns ju redan i korv och kött och en massa annat :)

Kalle1994
2011-11-05, 01:48
Antog att du ville få bort fettet på magen, och då är diet enda settet :)
alternativt springa eller röra på sig mer.

Äter du bara mat kommer det fungera. Protein finns ju redan i korv och kött och en massa annat :)
Jaha! Men jag rör på mig skit mycket:

Mån: Bröst, triceps på kvällen kb
Tis: Rygg, biceps på kvällen kb
Ons: Axlar och kb på kvällen
Tor: Ben och kb på kvällen
Fre: Brukar jogga eller köra om måndagens pass.

Just därför undrade jag, tror jag får i mig för lite käk.

Victuhh
2011-11-05, 01:53
Jaha! Men jag rör på mig skit mycket:

Mån: Bröst, triceps på kvällen kb
Tis: Rygg, biceps på kvällen kb
Ons: Kickboxning ibland gym
Tor: Ben och nacke
Fre: olika, vad jag känner för.

Just därför undrade jag, tror jag får i mig för lite käk.

jojomensan, får du inga resultat är det säkerligen för lite mat..
ett bra tips som jag tycker är att ha en Gainer :) gainern är en proteindryck som även innehåller en del kolhydrater. Den ger dig ungefär ~400 extra kalorier vilket SKA ge dig ett överskott på kalorier per dag, du SKA gå upp i vikt och därmed kommer du få muskler..

Med SKA menar jag att om du ligger på kaloribalans, dvs att du går inte upp eller ner, då kommer du gå upp om du får i dig gainern också.

inte om du redan äter jättemycket under det du behöver per dag

Kalle1994
2011-11-05, 01:56
jojomensan, får du inga resultat är det säkerligen för lite mat..
ett bra tips som jag tycker är att ha en Gainer :) gainern är en proteindryck som även innehåller en del kolhydrater. Den ger dig ungefär ~400 extra kalorier vilket SKA ge dig ett överskott på kalorier per dag, du SKA gå upp i vikt och därmed kommer du få muskler..

Med SKA menar jag att om du ligger på kaloribalans, dvs att du går inte upp eller ner, då kommer du gå upp om du får i dig gainern också.

inte om du redan äter jättemycket under det du behöver per dag
Jag dricker ju protein efter träningen, det står att en shake innehåller typ 800 kalorier? Glömde berätta att jag äter kreatin också, har gått upp i vikt sen jag började med det vilket jag tycker är bra, så 2500 kalorier bör jag få i mig. Om du undrar varför jag kör så hårt äre för att jag älskar Brock Lesnar ^_^ Men du, tack så himla mycket för hjälpen! Jag har märkt av att mina triceps syns mer, mina biceps är fylligare o mina magrutor har blivit synligare, axelmuskler har blivit större med mera, så resultat har jag fått! Men tror jag har brist på vitaminer och protein :P

Victuhh
2011-11-05, 02:05
Jag dricker ju protein efter träningen, det står att en shake innehåller typ 800 kalorier? Glömde berätta att jag äter kreatin också, har gått upp i vikt sen jag började med det vilket jag tycker är bra, så 2500 kalorier bör jag få i mig. Om du undrar varför jag kör så hårt äre för att jag älskar Brock Lesnar ^_^ Men du, tack så himla mycket för hjälpen! Jag har märkt av att mina triceps syns mer, mina biceps är fylligare o mina magrutor har blivit synligare, axelmuskler har blivit större med mera, så resultat har jag fått! Men tror jag har brist på vitaminer och protein :P

vitaminer ska du nog få i dig tillräckligt om du äter mammas mat :) däremot proteinet så brukar man räkna 2 gram per kilo kroppsvikt vilket är ca 130 gram protein om dagen i ditt fall då :)

grattis till ökningarna :), dock kritisk till att din proteinshake innehåller 800 kalorier! det låter mycket, kanske per 100gram??

Lycka till med byggandet i vilket fall :):)

Jokester
2011-11-05, 02:06
vitaminer ska du nog få i dig tillräckligt om du äter mammas mat :) däremot proteinet så brukar man räkna 2 gram per kilo kroppsvikt vilket är ca 130 gram protein om dagen i ditt fall då :)

grattis till ökningarna :), dock kritisk till att din proteinshake innehåller 800 kalorier! det låter mycket, kanske per 100gram??

Lycka till med byggandet i vilket fall :):)

troligtvis en gainer

Kalle1994
2011-11-05, 02:08
vitaminer ska du nog få i dig tillräckligt om du äter mammas mat :) däremot proteinet så brukar man räkna 2 gram per kilo kroppsvikt vilket är ca 130 gram protein om dagen i ditt fall då :)

grattis till ökningarna :), dock kritisk till att din proteinshake innehåller 800 kalorier! det låter mycket, kanske per 100gram??

Lycka till med byggandet i vilket fall :):)

Ja det kanske är per 100 gram. Men har dock två olika sorter, men jag återkommer imorgon när jag har läst lite mer på protein förpackningen. Ha det bra & tack som fan! ^_^

Victuhh
2011-11-05, 02:09
Ja det kanske är per 100 gram. Men har dock två olika sorter, men jag återkommer imorgon när jag har läst lite mer på protein förpackningen. Ha det bra & tack som fan! ^_^

Lugnt :):) God natt med dig