handdator

Visa fullständig version : Kostsynpunkter


autowah
2004-01-04, 17:25
Jag vill gärna gå ner några kilon i fett, men har svårt att lyckas. Jag styrketränar flera gånger i veckan med HIIT efteråt och promenerar ofta, så jag inser att det är maten det är mest fel på.
Vilket av följande är då värst av mina "synder":

Frukost med Special K/start varje dag.
Dricker läsk flera gånger i veckan.
Några glas vin på helgen till en god middag.
Att jag ibland inte hinner äta mellanmål.
Godis/snacks då och då.

King Grub
2004-01-04, 17:30
Den "värsta" punkten ovan är nog Start-frukosten. Socker och delvis härdat vegetabiliskt fett, och inte mycket annat. Byt ut mot en bra müsli, all-bran eller gröt.

Varför inte välja light-läsk i stället?

Några glas vin i veckan gör nog varken till eller från.

Att du inte hinner äta mellanmål ibland är nog inte avgörande, även om det naturligtvis vore bättre om du gjorde det.

Godisätande då och då gör inte mycket i sig, om det inte bidrar till att du hamnar på energiöverskott.

Annars är det nog så att du äter mer än du gör av med, helt enkelt, om din kost i övrigt är någorlunda vettig.

Sparrisen
2004-01-04, 17:50
Start är nog de sämsta "flingorna" man kan äta... kör antingen med havregynsgröt eller "All-bran" flingor till frukosten. Bra fibrer åxo.

autowah
2004-01-04, 20:49
Tackar för svaren, ska nog prova gröt till frukost istället. Passar det bra att även äta innan träning om jag tycker om det?
Kanske bättre att äta flingorna efter träningen?

King Grub
2004-01-04, 20:50
Originally posted by autowah
Tackar för svaren, ska nog prova gröt till frukost istället. Passar det bra att även äta innan träning om jag tycker om det?
Kanske bättre att äta flingorna efter träningen?

Gröt är ypperligt innan träningen.

Start är ALDRIG bra. Däremot passar cornflakes och andra liknande flingor, kalaspuffar t ex, bra efter träningen.

LunaSpice
2004-01-04, 22:30
Jag har hittat en bra müsli...tror jag.

Veteflingor, havreflingor, russin, kornflingor, linfrön, rågflingor, solrosfrön, bananchips, aprikos, dadlar, fikon, plommon, kokosflingor, hasselnötter och mandlar. :eating:

Smakar kanon en en halv liter mild naturell yoghurt.