handdator

Visa fullständig version : har jag fått hjärtmuskelinflammation/hjärtsäcksinflammation?


Coachamig
2011-11-04, 13:11
Hej! Jag har senaste timmarna blivit riktigt nojjig och tänkte kolla om någon har varit med om liknande.

för ungefär 2 veckor sen blev jag sjuk under min deff. Jag hade då styrketränat och sprungit i princip varje dag i några veckor utan något håll (är nästan 20 år). När jag blev sjuk så var jag helt enkelt bara lite dålig och snuvig under några dagar med lite ont i halsen och lite muskelvärk men ingen feber vad jag märkte av. Efter kanske 4 dagar var min onda hals borta och det enda symptomen jag hade var lite muskelvärk och snuvighet så jag bestämde mig för att börja gymma och springa vilket gick bra osv och ca 2 dagar senare var muskelvärken borta och någon vecka efter det (kanske 2 veckor efter att jag blev sjuk) var jag helt frisk. Dock började jag någon vecka efter jag blev sjuk (när jag i princip var frisk förutom lite snuva) få håll när jag sprang och nu har jag i princip alltid håll, kan få det så fort jag rör på mig, känns precis som håll brukade göra, lite smärta under lägsta revbenet i princip oftast på min högra sida men när jag springer kan jag få det på båda (ibland kan det oxå försvinna när jag springer så jag inte känner av det).
Tyckte det var lite konstigt att jag började få håll precis efter min sjukdom men å andra sidan bytte jag oxå matvanor när jag blev sjuk, började äta ca 1500 mer kalorier om dagen och mycket mer kolhydrater än innan. Efter tillfrisknandet har jag ökat träningen men fortsatt med samma större mängd kolhydrater o godis o sånt som jag åt under sjukdomen så vet inte om hållet (om det är håll) kan bero på min ändrade kost eller om det är något som faktiskt skadats i min kropp?

när jag googlade om att träna när man var sjuk läste jag en hel del skräckhistorier om hjärtmuskelinflammation/hjärtsäcksinflammation, som jag förstår det är symptomen hög puls och smärta i bröstet. Smärta i bröstet skulle ju kunna vara det jag känner bara att det liknar håll. Däremot har jag inte upplevt någon högre puls fast har heller inte mätt den så vet inte om jag skulle märka om den höjdes. har heller inte kännt mig svagare lr sjuk på något sätt utan snarare sprungit bättre senaste veckan än precis innan sjukdomen.

så vad tror ni, kan jag ha fått det där konsekvensen av att träna när jag va lite sjuk eller är jag bara övernojjig? Kan man få håll pga kosten eller varför skulle det komma tillbaka annars?

Heeman
2011-11-04, 14:03
I och med ditt låga Kcal intag blir du sjuk mycket lätt. Om du är nojjig över en hjärtmuskelinflamation så ta det väldigt lugnt tills det släpper, Finns ändå inget farbror doktor kan göra åt det. Har du ont i vänster del på bröstkorgen?

Coachamig
2011-11-04, 15:07
I och med ditt låga Kcal intag blir du sjuk mycket lätt. Om du är nojjig över en hjärtmuskelinflamation så ta det väldigt lugnt tills det släpper, Finns ändå inget farbror doktor kan göra åt det. Har du ont i vänster del på bröstkorgen?
Ja men att man blir sjuk lätt av lågt kaloriintag har ju ingenting med frågeställningen att göra och jag är frisk nu så det är inget problem längre:D

Känns ju onödigt att ta det lungt om det jag egentligen har är håll >.< vilket är anledningen till att jag ville höra från andra som vet mer om dom tror det är håll eller något allvarligare.

nej om jag kollar ner på bröstet så är det på höger sida för mig, men sen kan det komma på vänster oxå fast då är det oftast om jag rör på mig / anstränger mig som det kommer på båda sidorna ibland. Känns verkligen inte som att det är hjärtat (antar att hjärtat är rätt högt upp (bakom revbenen) i höjd med nipplesen? min smärta är snarare precis under lägsta revbenen och rätt ytligt, kan känna att det gör ont om jag petar där, antar att man inte kan peta på sitt hjärta xD