handdator

Visa fullständig version : Motivationen att inte ge upp


Nutrid
2011-11-04, 00:15
Välkommen till Motivationstråden.

Den här tråden är tillägnad till alla omotiverade, samt oss som trots lathet, träningsvärk, sömnbrist, baksmälla, tidsbrist, orklöshet, smärtor, kaloriunderskott, pengabrist, stress och så vidare ändå drar våran röv till gymmet varenda vecka.

Vi gör det för att vi vet att det i slutändan kommer att vara värt varenda minut av det där tunga passet eller varje sparad kalori av den där kebabrullen man aldrig tog efter krogrundan.

Först och främst så tror jag att jag kan tala för alla på kolozzeum när jag säger att man fått enormt mycket hjälp och bra tips av det här forumet. Utan folk som King_Grub och Eddie Vedder så hade _många_ inte varit där dom är idag, vare sig det gäller styrka, fettvikt eller sunda matvanor. Det är något som är värt att nämna och jag vill personligen säga att det inte kommer att glömmas. Ni förändrar folks liv och bör få creds för det.

Den här tråden är skriven av ett enda syfte och det är att aldrig ge upp våra mål.

Tunnelvision: Som ordet så tydligt beskriver så handlar egentligen allt om tunnelseende i slutändan.

De flesta har ett mål med träningen. Det behöver inte nödvändigtvis vara att lyfta X antal kilon eller att ha X %BodyFat inför beachen nästa år.

Det kan lika gärna vara att bestämma sig för att göra allt i sin makt att må så bra som möjligt, vilket träning onekligen hjälper till med.

Man vill nå det där målet man har hungrat efter så länge. Det komiska är dock att ju närmare målet man kommer, desto mer inser man att det inte är målet i sig man vill ha, utan att jakten dit är den riktiga tillfredsställelsen - när man inser att man kan om man vill.

Vi gräver ner våra huvuden och ger oss fan på att oavsett vilka ursäkter som finns så SKA vi bara genomföra det här. Tunnelvision-metoden är det starkaste verktyget som finns för att klara av något. Det bästa med denna metod är att ALLA kan använda sig av den. Det handlar bara om att förstå hur den fungerar.

Den innefattar vilja, förståelse och konsekvenstänk i ett. Du kan, oavsett hur långt bak du än tror att du ligger, börja med den här metoden.

Många personer ger upp träningen efter ett tag och börjar sakta men säkert svepa läsken och äta chipspåsarna om dagarna igen. Kämparglöden försvann lika fort som chansen att passa i dom där gamla byxorna du gillade förut. Det har man själv fått gå igenom men efter ett tag så insåg även jag, att det inte var värt det.

Visualisera framför dig att någon står med en chipspåse i vänsterhanden och i andra handen den kroppen och välmåendet du alltid velat ha. Vilken hand skulle du välja?

Det känns som ett ganska lätt val eller hur? Frågan är ifall den synen kan komma till användning i allt vi väljer att göra. Jag ska förklara vad jag menar.

Hur många gånger har man inte suttit "perfekt" i datorstolen. Belåten och avslappnad och det sista man vill är att avbryta denna underbara fas. Den ena parten (och majoriteten) av personerna sitter kvar och tänker inte längre än så. Medan den andra parten = vi, påminner oss själva om vad som kan vara så högt värderat att bryta denna underbara stund med.

Prioritering är svaret.
Vi vet att EN timme på gymmet är så otroligt mycket mer givande än att sitta kvar i en jävla stol den timmen istället för att glo in i en skärm du ändå kan sitta vid vilken annan tid på kvällen.

Det känns fortfarande rätt uppenbart va? Okej. Tillåt mig dock att lägga upp det ännu mer nedbrytande.

Konsekvenser

Hur ofta sitter du vid datorn varje dag? Vi leker med tanken att du spenderar åtminstone 4 timmar om dagen vilket är långt ifrån ovanligt i dagens samhälle.

Vilka plus kan vi lägga ihop från det?

+ Det är soft
+ Man kan se på film
+ Läsa nyheterna
+ Spela datorspel

Det här var väldigt viktiga saker, eller hur? Eller finns det saker som kan vara ännu viktigare? Låt oss se vilka konsekvenser träningen kan få.

Bättre hälsa, vilket betyder att du kan utöka din tid att vara vid liv
En snyggare kropp. Du ser och mår bättre ut
Mer energi. Du presterar bättre i vardagen både socialt & yrkesmässigt
Du förebygger sjukdomar. Med andra ord ett val att hellre vara frisk
Bättre självkänsla. Hur du ser på dig själv vilket definierar hur du beter dig mot andra och hur dom uppfattar dig.
Sover bättre. Så du inte är trött om dagarna och klarar av det du ska utföra

Ser du det jag ser? Att det är lite skillnad på fördelarna av det man får på köpet av att vara tränande. Väger din hälsa upp lite mer än att läsa nyheterna som du kan göra senare på kvällen? Eller känns det som något på tok för jobbigt?

Då du inte tränat så har du ju i och för sig inte så mycket ork för du sover ju dåligt eftersom din kropp inte fått sitt fysiska behov av rörelse som resulterat i att du nu är tjock, som även sjunkit din självkänsla och som tjock är det ju även lättare att få sjukdomar vilket innebär att du får sämre hälsa vilket i längden kan leda till minskad livslängd.

Kanske poletten trillat ner ännu? Det finns ABSOLUT INGEN logik i att inte träna om man har möjligheten till det. Du tjänar så otroligt mycket på att bara tänka lite längre än näsan räcker ibland.

Är det inte otroligt? Att ett så simpelt val kan ha så enorma konsekvenser för hur hela våran framtid vecklar ut sig som en matta framför våra ögon.

Det finns ett uttryck som jag brukar tänka på. Det lyder: "See yourself with the good that you desire". Efter att ha haft det ordspråket flygandes runt i huvudet ett tag så inser jag att det inte bara handlar om att bokstavligen visualisera framför sig om vad man vill ha. Utan att man faktiskt gör något åt saken för att nå dit man vill komma.

Man kan inte sitta på en datorstol och tycka synd om sig själv för att man ser ut på ett visst sätt eller för att man har råkat ut för något eller för att den personen hindrar dig eller att du inte har tid eller vad du nu intalar dig för ursäkt för att må bättre.

Ta tag i ditt liv och gör det valet som lyckligtvis majoriteten på Kolozzeum insett och var fysiskt aktiv. Det finns ingen anledning att ignorera livets viktigaste aspekter och det är exakt det som allt handlar om i slutändan då träning handlar om så mycket mer än bara en slimmad midja.

Kan jag göra det så kan du och för att jag ens ska klara det så behöver jag din hjälp för att fortsätta oavsett vad.

Tryck nu in lite dubstep, hiphop, metal, rock eller vad du nu lyssnar på i mp3-spelaren och åk iväg till gymmet och förstå varför du gör det.

Nu har jag i alla fall gett dig anledningarna. Det är nu ditt val om du hellre sitter kvar i datorstolen eller faktiskt gör något åt saken.

Over and out =)

iPad
2011-11-04, 06:12
Får rysningar, hinner tyvärr inte läsa hela nu men kommer defentivt läsa denna om och om igen.

knazcandy
2011-11-04, 10:41
Ibland kan det vara bra att söka upp motivationen själv. Vad inspirerar dig, har du någon förebild? Musik som du kopplar till din träning, kolla in lite medlemsbilder här på kolo eller läsa en del fitness-bloggar osv

Det brukar funka bra tycker jag!
Är det riktigt illa så brukar jag höja volymen och kolla in detta klipp..då vill jag inget annat än att dricka råa ägg, trolla med vikter och gå till gymmet och vara så manlig som det bara går även om man är en kvinna :)

Q-8hOKNbtxg&feature=related

LeBron
2011-11-04, 12:35
Min motivation, får rysningar varje gång;

yX39J_YyKbs

Lychgate
2011-11-04, 13:07
Sk56VxaeqEQ

Talet i videon. Borde lyssna på den varje gång jag tar mig ur sängen. :smash:

LearJet
2011-11-04, 21:28
phJN5NyrGO4

V6xLYt265ZM

Konstigt nog denna också:hbang:
USlnfTGlhXc

Kalle1994
2011-11-04, 22:01
Min motivation till att jag tränar kickboxning och gym är Brock Lesnar, en grym fighter.

N3vYn
2011-11-04, 22:43
wz6-1XczIIE

kramfle
2011-11-05, 02:26
Sk56VxaeqEQ

Talet i videon. Borde lyssna på den varje gång jag tar mig ur sängen. :smash:

Sjukt inspirerande klipp, får rysningar. :)

Nutrid
2011-11-05, 08:49
http://www.youtube.com/watch?v=pChUjQwobmQ

Addir
2011-11-05, 19:33
Blir sjukt taggad utav denna! *flex*
UDWnMXzgeZo

begt
2011-11-05, 22:03
Vad gäller ork, hälsa, och allmänt välbefinnande ger konditionsträning betydligt mer än styrketräning dock. Inte för att man ska fokusera ensidigt på det ena eller det andra...

jensofsweden
2011-11-06, 02:37
http://vimeo.com/27933991

exnm
2011-11-07, 18:59
Bra tråd! Bokmärkad direkt, kommer behövas:)

Sundqvist
2011-11-07, 19:00
Finns en motivations video tråd

--> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167057