handdator

Visa fullständig version : Katabol


Bjern
2011-11-03, 21:14
Om jag har förstått det rätt blir du katabol av att du är inaktiv för länge, ca 60tim sängliggande? Och sen om man ligger på ett underskott med ett för lågt proteinintag? Hur är det när kroppen bekämpar ett virus i kroppen och man inte äter tillräckligt, blir man katabol av det?

Hur långt ska det egentligen gå innan man blir katabol, ligger man hela tiden och väger? Eller oroar man kanske sig onödigt mycket? Vet att det kanske blev mycket att svara på här men ville bara få det utrett.

Ronn
2011-11-03, 21:31
Du är alltid katabol och anabol det är processer som sker hela tiden, bryta ner, bygga upp. Det du kan påverka är vad och hur mycket som bryts ner eller byggs upp. Är du sjuk och inaktiv så bör du ge fan i att ligga på underskott, generellt inte särskilt hälsosamt heller.

King Grub
2011-11-03, 21:36
I sängläge blir proteinbalansen negativ pga av att anabolismen, proteinsyntesen, minskar, inte pga att katabolismen, nedbrytningen, ökar. Det blir helt enkelt mindre anabol stimulans när muskulaturen inte aktiveras.

Bjern
2011-11-03, 21:39
I sängläge blir proteinbalansen negativ pga av att anabolismen, proteinsyntesen, minskar, inte pga att katabolismen, nedbrytningen, ökar. Det blir helt enkelt mindre anabol stimulans när muskulaturen inte aktiveras.

Så det beror mer på hur mycket man är aktiv, än vad man äter? Hålla sig ifrån inaktivitet helt enkelt?

Eddie Vedder
2011-11-03, 21:42
När man "är katabol" blir en konstig diskussion att ta. Men visst är det så att det finns situationer då muskelproteinbalansen svårligen kan upprätthållas. Trauma, inaktivitet och otillräckligt energi- och proteinintag är ju såna situationer.

Men man får vara extremt sjuk för att inte ens orka ta sig ur sängen. Kan du gå till och från toan, klä på dig och klä av dig, gå upp och koka te etc. så är ju det bättre än ingenting. Och ja så små skillnader har man forskat på, närmare bestämt värnpliktiga pojkar i Uppsala. :)

Bjern
2011-11-03, 21:48
Trauma, inaktivitet och otillräckligt energi- och proteinintag är ju såna situationer.

Men man får vara extremt sjuk för att inte ens orka ta sig ur sängen. Kan du gå till och från toan, klä på dig och klä av dig, gå upp och koka te etc. så är ju det bättre än ingenting. Och ja så små skillnader har man forskat på, närmare bestämt värnpliktiga pojkar i Uppsala. :)

Så energibalansen har alltså betydelse? Har för mig att Grub postade en studie som visar att man behåll muskelmassa bättre vid energi-balans, jämfört med ett överskott. Då kan man ju dra vissa slutsatser att ju mer desto bättre inte riktigt håller? Eller är jag ute och cyklar?

Ja precis. Så extremt sjuk har jag nog aldrig varit, jag är för rastlös för att ligga still i sängen en hel dag, skulle bli galen :)

Eddie Vedder
2011-11-03, 21:50
Har för mig att Grub postade en studie som visar att man behåll muskelmassa bättre vid energi-balans, jämfört med ett överskott.

Ja jag har läst den och jag kunde inte riktigt förstå den helt. Jag kommenterade den i en tråd och det verkade inte riktigt som att det var riktigt så. Men jag kan ha feluppfattat. Men jag skulle då inte utgå från den om jag vore jättesjuk.

Bjern
2011-11-03, 22:01
Ja jag har läst den och jag kunde inte riktigt förstå den helt. Jag kommenterade den i en tråd och det verkade inte riktigt som att det var riktigt så. Men jag kan ha feluppfattat. Men jag skulle då inte utgå från den om jag vore jättesjuk.

Jag har oftast svårt att tyda studier och få en uppfattning om bra eller dåligt, men det låter ju iofs ganska otänkbart eftersom kroppen borde rätteligen behöva mer energi för att driva ut viruset.

Men eftersom du nämnde otillräckligt energi- och proteinintag, kan man då per automatik säga att man iaf inte väger över på att bli katabol, om man har ett tillräckligt proteinintag? :)

Eddie Vedder
2011-11-03, 22:04
Men eftersom du nämnde otillräckligt energi- och proteinintag, kan man då per automatik säga att man iaf inte väger över på att bli katabol, om man har ett tillräckligt proteinintag? :)

Vet ej.

Kischen
2011-11-03, 22:07
Så energibalansen har alltså betydelse? Har för mig att Grub postade en studie som visar att man behåll muskelmassa bättre vid energi-balans, jämfört med ett överskott.


Var den inte bättre vid underskott enligt den studien? Många bud nu.