handdator

Visa fullständig version : större dosering av vassle i sin shake..


Ernie McCracken
2011-11-03, 21:10
Tänkte höra lite ifall det är helt bortkastat att köra lite mer pulver i sina shakes?

Exempelvis det protein jag använder nu rekomenderar en blandning på 1dl till 3dl vätska, i mitt fall mjölk.

Kan det vara fördelaktigt att öka mängden protein i shaken? Att ta exempelvis2 eller till och med 3dl på 5-6dl mjölk?

Anledningen till detta också att jag får i mig lite extra kalorier vilket i mitt fall är bra, men om man bara ser till proteinet? finns det något att vinna på detta?

willtjam
2011-11-03, 21:14
Du får i dig mer protein?

Idefi
2011-11-03, 21:29
Du får i dig mer protein, men det reglerar/stimulerar inte den akuta effekten på proteinsyntesen mer än vad 20g vassle/10g EAA skulle göra.

Fordon
2011-11-03, 21:30
Tänkte höra lite ifall det är helt bortkastat att köra lite mer pulver i sina shakes?

Exempelvis det protein jag använder nu rekomenderar en blandning på 1dl till 3dl vätska, i mitt fall mjölk.

Kan det vara fördelaktigt att öka mängden protein i shaken? Att ta exempelvis2 eller till och med 3dl på 5-6dl mjölk?

Anledningen till detta också att jag får i mig lite extra kalorier vilket i mitt fall är bra, men om man bara ser till proteinet? finns det något att vinna på detta?

Jag tycker att den rekommenderade ration är godast, men du kan ju alltid höja antal gram/dl tills du är nöjd.

NiHa
2011-11-03, 21:37
Skulle gissa att aminosyranivåerna stiger snabbare i blodet men att upptaget fortfarande är begränsat till 20-30g per tillfälle och resten blir bränsle så att säga.

Sheogorath
2011-11-03, 22:09
Skulle gissa att aminosyranivåerna stiger snabbare i blodet men att upptaget fortfarande är begränsat till 20-30g per tillfälle och resten blir bränsle så att säga.

Det kan inte oxideras om det inte tas upp.

NiHa
2011-11-03, 22:23
Sheogorath: Du har rätt i det. jag skrev så luddigt. Det bli väl så att säga gas av överskottet samt att insulinpådraget blir större. Hade man effektivare enzymer hade nog upptaget i tarmen ökat.

Sheogorath
2011-11-04, 06:54
Sheogorath: Du har rätt i det. jag skrev så luddigt. Det bli väl så att säga gas av överskottet samt att insulinpådraget blir större. Hade man effektivare enzymer hade nog upptaget i tarmen ökat.

Det är högst tveksamt om en frisk tarm någonsin släpper igenom större mängder protein. Det har spekulerats i att vassleprotein specifikt gör en så snabb passage att upptaget är begränsat till ~30 g, men det gäller i så fall BARA vassleprotein och BARA om det är på tom mage. D.v.s. under de allra flesta omständigheter kan man vara säker på att allt man äter tas upp, om man inte är sjuk. Vill man ta större shakes är det bara att göra det i samband med måltid, eller ta blandprotein exempelvis.

Ernie McCracken
2011-11-04, 17:02
Intressant, jag käkade ett blandprotein från dahlblads för ett par år sen

"Dosering:
1 dl pulver till 2 dl vätska, 2-3 gånger dagligen. Vid hård fysisk träning 2 dl (100g) pulver till 2 dl vätska, 3 gånger dagligen."

Enligt innehållsförteckningen ska 100g innehålla 85g protein och 347 kcal.
Det blir ju ett dagsintag på 255g prot och 1041kcal per dag från bara shake.

Men ni menar alltså att efterssom detta är ett blandprotein så går det bra att trycka i sig 85g protein per shake och tillfälle?, till skillnad från rent vassle?

Nu blev jag ju sugen att köra det proteinet igen, jag gick upp ca 6kg under den tiden jag åt detta, och sen åt jag ju väldigt mycket mer mat under den tiden med.

Sheogorath
2011-11-04, 19:06
Hårt packat vasslepulver av normalkvalité är typ 43 g per deciliter. Kaseinpulver går knappt att packa och ligger omkring 30 g per deciliter. Jag har svårt att se något protein som uppgår till 50 g / dl. Tips: matvåg, så slipper du allt vad mått heter och du kan få i dig den mängd du vill.

Ernie McCracken
2011-11-04, 20:14
Bra tips där om vågen, men några åsikter om mängden protein man får i sig? Alltså 85g per shake om man nu väger upp 100g. Slöseri eller kommer det mesta att användas på ett bra sätt?, man hör ju hela tiden att 20-30g räcker, dock så kanske de mest gäller vassle, och att ett blandprotein fungerar bättre och då är 85g inga bekymmer. eller?