handdator

Visa fullständig version : Dextropur


Cappe
2011-11-03, 17:17
Var nere och köpte dextropur nu, hur mycket ska man ta efter träning? Nu tog jag ca 2 matskedar innan träning vet inte om det är för mycket eller för lite. Så hur mycket är rekommenderat innan och efter träning?

Sheogorath
2011-11-03, 17:22
Var nere och köpte dextropur nu, hur mycket ska man ta efter träning? Nu tog jag ca 2 matskedar innan träning vet inte om det är för mycket eller för lite. Så hur mycket är rekommenderat innan och efter träning?

Snabba kollisar innan träning kan man nog ha nytta av om det gått lång tid från senaste måltiden, säg 3-4 timmar eller mer. Annars är det mer tveksamt om det ger någon prestationshöjande effekt. Själv tar jag 2 msk Dextropur om jag ska träna innan frukost, annars inte. Efter styrketräning är det inte direkt brådskande med kolhydraterna (inom en timme är bra) och mängden som behövs är inte lika stor som efter tömmande konditionsträning. Du kan lika gärna äta vanlig mat (pasta, ris, bröd etc). Att äta en stor mängd kolhydrat från Dextropur blir inte najs eftersom det är så väldigt sött.

Cappe
2011-11-03, 17:33
Snabba kollisar innan träning kan man nog ha nytta av om det gått lång tid från senaste måltiden, säg 3-4 timmar eller mer. Annars är det mer tveksamt om det ger någon prestationshöjande effekt. Själv tar jag 2 msk Dextropur om jag ska träna innan frukost, annars inte. Efter styrketräning är det inte direkt brådskande med kolhydraterna (inom en timme är bra) och mängden som behövs är inte lika stor som efter tömmande konditionsträning. Du kan lika gärna äta vanlig mat (pasta, ris, bröd etc). Att äta en stor mängd kolhydrat från Dextropur blir inte najs eftersom det är så väldigt sött.

Jodå det var riktigt sött. Så ungefär 2 matskedar? Jag spelar mycket fotboll också så kan ha nytt av det där också. Vad säger du 2 matsekdar dextropur innan fotbolls träning och match ger det prestationshöjande? Eller ska man ta efter bara?

Sheogorath
2011-11-03, 17:38
Jodå det var riktigt sött. Så ungefär 2 matskedar? Jag spelar mycket fotboll också så kan ha nytt av det där också. Vad säger du 2 matsekdar dextropur innan fotbolls träning och match ger det prestationshöjande? Eller ska man ta efter bara?

Efter en fotbollsmatch kan det vara vettigt att dra i sig sisådär 1,2 g kolhydrat / kg kroppsvikt, dvs en faslig massa sött slisk. Jag hade tagit litegrann innan istället som du är inne på och sen ätit marshmallows eller annat glukos-sirap-baserat godis efteråt istället för att dricka mer sött vatten. Sen ännu mer kolhydrat i form av pasta eller bröd (eller annat lättätet du gillar som är rikt på stärkelse) när du kommer hem.

gohei
2014-05-14, 10:17
Jag använder detta under och efter träning men de sista paketen jag köpt luktar illa som fan, typ surt eller något. Är det någon annan som använder detta som har märkt av det?

Sheogorath
2014-05-14, 10:21
Jag använder detta under och efter träning men de sista paketen jag köpt luktar illa som fan, typ surt eller något. Är det någon annan som använder detta som har märkt av det?

Nope. Inte än. Köpte tre nya paket igår som jag inte öppnat än (äter 200-300 gram per dag för närvarande, så det går åt) så jag lär ju märka om det är någon vajsing.

Ola Wallengren
2014-05-14, 12:00
Om man kan tänkas ha nytta av lite snabba kolhydrater strax före träning beror sannolikt på hur man ätit och tränat sedan senaste pass. Glukos och söt smak under passet har däremot visat sig ge en liten uppiggande effekt i en hel del studier. Själv använder jag fun light blandat med druvsocker, ca 30-40g/L, och sippar/sköljer munnen med detta lite då och då under passen när jag kör VLCD. 3-5 dl kan det gå åt på ett pass. Kan mycket väl vara placebo men det "känns bra". Det lär inte vara bra för tandhälsan men själv har jag aldrig haft sådana problem. Tuggar tuggumi samtidigt, vilket kanske gör det lite bättre.

cAase
2014-05-14, 13:05
Har aldrig reflekterat över hur mycket vatten som behövs för dextro. Brukar trycka i mig 25 g innan passet, ska man ligga på minst 0.8 l vatten när man blandar det?

Ola Wallengren
2014-05-14, 14:17
cirka 30-60g per liter. Det dubbla eller mer kan också gå bra men magsäckstömningen kan bli lite långsammare.

z_bumbi
2014-05-14, 14:18
Har aldrig reflekterat över hur mycket vatten som behövs för dextro. Brukar trycka i mig 25 g innan passet, ska man ligga på minst 0.8 l vatten när man blandar det?

Får du inga obehag av det så spelar inte vattenmängden någon roll och med den mängden så kan nog de flesta ha det ganska så koncentrerat.
Att hålla koll på vätskan och blanda isotont eller hypotont är viktigare när man dricker sportdryck under träningen eller om man faktiskt får problem som kan härledas från koncentrationen.

gohei
2014-05-16, 14:17
Nope. Inte än. Köpte tre nya paket igår som jag inte öppnat än (äter 200-300 gram per dag för närvarande, så det går åt) så jag lär ju märka om det är någon vajsing.

Har du märkt något? Jag köpte ett nytt paket på Willys igår (istället för Ica) och det var likadant. Har dock itne vågat smaka på det än.

Sheogorath
2014-05-16, 17:48
Har du märkt något? Jag köpte ett nytt paket på Willys igår (istället för Ica) och det var likadant. Har dock itne vågat smaka på det än.

Drack idag och det smakade som vanligt. Kan inte svära på att det var det nyaste paketet jag tog. Har alltid några stycken på lager. Återkommer om något smakar konstigt.