handdator

Visa fullständig version : Träning utan träningsvärk


Tjockisen
2004-01-04, 14:30
Sitter med en trevlig träningsvärk och märker att rörligheten inte riktigt är den bästa. Kom då att fundera på hur exempelvis poliser, insatsförband och liknande tränar för att inte minska sin rörlighet.. Kan tänka mig att det inte är det bästa att ha träningsvärk om man ska smyga omkring hukad eller storma ett hus, eller om man ska ingripa i något större bråk.
Så, någon som har några idéer om hur de tränar? Har ett vagt minne om att jag läst något om det, något i stil med att de inte tränar failure (?).

Assazel
2004-01-04, 14:35
med aktiv träning får man väl inte så värst mycket träningsvärk... håller man upp ett tag så är det kört. men annars skall det väl inte vara några problem?

King Grub
2004-01-04, 14:38
Originally posted by Assazel
med aktiv träning får man väl inte så värst mycket träningsvärk... håller man upp ett tag så är det kört. men annars skall det väl inte vara några problem?

Efter snart 16 års träningar har jag en rejäl, ofta mördande, träningsvärk efter varenda pass, särskilt i ben, rumpa, bröst och triceps.

Jag har inte hittat något effektivt sätt att minimera den. Att stretching hjälper är något av en myt. Massage och lätt motion för att få en genomblödning tycker jag lindrar.

Assazel
2004-01-04, 14:39
Originally posted by King Grub


Efter snart 16 års träningar har jag en rejäl, ofta mördande, träningsvärk efter varenda pass, särskilt i ben, rumpa, bröst och triceps.

Jag har inte hittat något effektivt sätt att minimera den. Att stretching hjälper är något av en myt. Massage och lätt motion för att få en genomblödning tycker jag lindrar.

Oj... hur lyckas du Grub? Nu får jag nästa aldrig värk och ändå ökar jag så mycket jag kan....

King Grub
2004-01-04, 14:41
Originally posted by Assazel


Oj... hur lyckas du Grub? Nu får jag nästa aldrig värk och ändå ökar jag så mycket jag kan....

Alla är helt olika. Vissa får alltid träningsvärk, andra nästan aldrig. Det är inget "kvitto" på hur bra ett träningspass varit, eller vilka resultat man får.

Assazel
2004-01-04, 14:47
nä vet, men det är en sköönn psychoboost!!!

z_bumbi
2004-01-04, 15:39
Originally posted by Tjockisen
Så, någon som har några idéer om hur de tränar? Har ett vagt minne om att jag läst något om det, något i stil med att de inte tränar failure (?).

Prioriterar man den positiva fasen och/eller inte kör till failure får man inte så mycket träningsvärk.
Det går nog utmärkt att köra igenom hela kroppen tre gånger i veckan för att få en funktionell styrka som en polis, brandman eller liknande behöver.
Man offrar kanske en del av styrkeökningen men det är ju viktigare att man hela tiden kan använda kroppen till de huvudsakliga uppgiften och det krävs ju inget speciellt stor maxstyrka för de uppgifterna i alla fall utan den nivån som krävs uppnår man lätt med regelbunden träning utan att ta ut sitt max varje gång.

Ej underbyggda fakta.
I böckerna om Chris Ryan så näms det att de har en hundrakilosklubb inom SAS där de gör tio reps på 100 kg och det anses vara ganska bra inom det regementet. Vet inte hur det överenstämmer med verkligheten men det ger ju en viss indikation på nivån i alla fall.

Scratch
2004-01-04, 15:42
Bumbi:

Ej underbyggda fakta.
I böckerna om Chris Ryan så näms det att de har en hundrakilosklubb inom SAS där de gör tio reps på 100 kg och det anses vara ganska bra inom det regementet. Vet inte hur det överenstämmer med verkligheten men det ger ju en viss indikation på nivån i alla fall. [/B][/QUOTE]

menar du Jack Ryan eller finns det en Chris också?

z_bumbi
2004-01-04, 16:31
Scratch: Chris Ryan, föredetta SAS-typ som lånar ut sitt* namn åt en spökskrivare. Jack Ryan är väl Clancys skapelser antar jag.

*Inte sitt riktiga namn men ja någon sorts av kännetecken är det väl i alla fall.

Ervin
2004-01-04, 16:51
Originally posted by Scratch
Bumbi:

Ej underbyggda fakta.
I böckerna om Chris Ryan så näms det att de har en hundrakilosklubb inom SAS där de gör tio reps på 100 kg och det anses vara ganska bra inom det regementet. Vet inte hur det överenstämmer med verkligheten men det ger ju en viss indikation på nivån i alla fall.

menar du Jack Ryan eller finns det en Chris också? [/B][/QUOTE]

100kg i vad? Bänkpress?

Scratch
2004-01-04, 17:00
Originally posted by z_bumbi
Scratch: Chris Ryan, föredetta SAS-typ som lånar ut sitt* namn åt en spökskrivare. Jack Ryan är väl Clancys skapelser antar jag.

*Inte sitt riktiga namn men ja någon sorts av kännetecken är det väl i alla fall.

Aha...då hajar jag :D

mr.jeppe
2004-01-04, 17:05
Originally posted by King Grub


Efter snart 16 års träningar har jag en rejäl, ofta mördande, träningsvärk efter varenda pass, särskilt i ben, rumpa, bröst och triceps.

Jag har inte hittat något effektivt sätt att minimera den. Att stretching hjälper är något av en myt. Massage och lätt motion för att få en genomblödning tycker jag lindrar.

Precis så e det för mig också!

Har dock inte tränat i 16år.

Scratch
2004-01-04, 18:05
Originally posted by King Grub


Efter snart 16 års träningar har jag en rejäl, ofta mördande, träningsvärk efter varenda pass, särskilt i ben, rumpa, bröst och triceps.

Jag har inte hittat något effektivt sätt att minimera den. Att stretching hjälper är något av en myt. Massage och lätt motion för att få en genomblödning tycker jag lindrar.

Grubben: Har du upplevt att de musklergrupper som du får mer träningverk i är bättre utvecklade än de andra?

King Grub
2004-01-04, 18:07
Originally posted by Scratch


Grubben: Har du upplevt att de musklergrupper som du får mer träningverk i är bättre utvecklade än de andra?

Nej. Jag har inte sett något samband.

z_bumbi
2004-01-04, 18:24
Originally posted by Ervin
100kg i vad? Bänkpress?

Jo det var i bänkpress.

Rader
2004-01-04, 22:21
Kolla in Power To The People av Pavel Tsatsouline.


http://www.dragondoor.com/

Keirin
2004-01-04, 22:24
Ifall någon undrar varför man kan få träningsverk så är det för att det bildas nya muskelfibrer. Och dom trycker på dom kringvarande redan existerande eftersom de egentligen inte får plats. Detta kan orsake en liten inflammation.

Assazel
2004-01-04, 22:54
Originally posted by Keirin
Ifall någon undrar varför man kan få träningsverk så är det för att det bildas nya muskelfibrer. Och dom trycker på dom kringvarande redan existerande eftersom de egentligen inte får plats. Detta kan orsake en liten inflammation.

och då menar du att träningsvärk är ett garanterat tecken på att muskeln växer?

Speedy
2004-01-05, 14:16
Det här med träningsvärk har jag med haft stora *problem* med min boxningstränare som är ordentligt insatt och har varit inne i svängen sen -60 talet gav mig tips att ta en folkeöl efter passat då det tydligen var B-vitamin idet och jag var väldigt skeptiskt men det hjälpte faktiskt!..tro det eller ej...sen är ju lätt rörelse också ett bra tips som nån innan skrev.

Assazel
2004-01-05, 14:49
Originally posted by Speedy
Det här med träningsvärk har jag med haft stora *problem* med min boxningstränare som är ordentligt insatt och har varit inne i svängen sen -60 talet gav mig tips att ta en folkeöl efter passat då det tydligen var B-vitamin idet och jag var väldigt skeptiskt men det hjälpte faktiskt!..tro det eller ej...sen är ju lätt rörelse också ett bra tips som nån innan skrev.

Ja folköl räknades väl som kosttillskott på det glada 60-talet..? :D

Karl_alfred
2004-01-05, 15:17
Originally posted by Keirin
Ifall någon undrar varför man kan få träningsverk så är det för att det bildas nya muskelfibrer. Och dom trycker på dom kringvarande redan existerande eftersom de egentligen inte får plats. Detta kan orsake en liten inflammation.

så är det inte alls!

Hnke
2004-01-05, 17:02
kolla in den andre tråden, där står en massa för de som inte riktigt vet vad som händer.. heter träna med värk... :thumbup: check it out

Speedy
2004-01-08, 11:01
jag har som sagt inte en anning om det egentligen funkar jag märkte bara att jag inte hade någon värk dagen efter men det kan ju vara andra faktorer som påverkar, men eftersom personen ifråga tränar en av sveriges bästa tungviktare tänkte jag att han ju borde veta en del :)

Scratch
2004-01-12, 18:46
Vill man kolla in SAS och kanske 100-kilosklubben kan man slå på 5an 21.55 ikväll...

Speedy
2004-01-12, 19:07
Ja ska bli kul att se SAS i träning se hur bra de civila står sig...hehe tyckte det var jobbigt i lumpen!