handdator

Visa fullständig version : The Greater Good, intressand dokumentär om vaccinering


BigSpawn
2011-11-03, 12:49
Ville bara tipsa om en ny intressant dokumentär om vaccinering som är relativt opartisk. Den finns tillgänglig tills 5/11 att se helt gratis.
Tycker alla förädrar som har barn som ska vaccineras borde läsa så mycket om vaccinering som möjligt, för den information man får som förälder i Sverige(och flesta andra länder med) är väldigt ensidig och nämner aldrig nått om de risker som faktiskt finns.

Själv ser jag att det kan vara bra med vaccinering, men att det har börjat blivit lite väl mycket hysteri över det hela(som tex svininfluensan), flera stater i USA har till och med börjat tvinga barn att vaccineras och drar föräldrar inför domstol om de vägrar.
Det finns så mycket pengar i den industrin så den verkar vara väldigt svårkontrollerad.

Till exempel har en del läkemedelsföretag använt exakt samma blandning i sina placeboinjektioner som i de riktiga(förutom själva virus) vilket ju gör de studierna realativt meningslösa, men självklart lättare för dom att få de att se ofarliga ut.

http://vimeo.com/31036452

Important! The producers of this powerful film are allowing a full and FREE preview through November 5th! Please tell everyone you know to watch this film in its entirety through November 5th, 2011. Please support THE GREATER GOOD's Community Engagement Campaign

"THE GREATER GOOD looks behind the fear, hype and politics that have polarized the vaccine debate in America today.

The film re-frames the emotionally charged issue and offers, for the first time, the opportunity for a rational and scientific discussion on how to create a safer and more effective vaccine program."

This film recently received the 2nd annual "Koroni Award for a documentary feature addressing an issue of importance to public health" at the Sidewalk Film Festival.

It also received the Cinematic Vision Award at the 2011 Amsterdam Film Festival.

Nitrometan
2011-11-03, 12:54
Fast vissa sjukdomar som döddar barn eller ger svåra sjukdomar är rätt skönt att slippa.

BigSpawn
2011-11-03, 13:11
Absolut, vaccinering är ju helt klart bra i vissa fall. Men jag tycker det helt klart har forskats alldeles för lite på hur väldigt små barn(och även äldre) kan reagera på vaccineringen. De innehåller ju ämnen som är rejält giftiga i vissa fall och visst, för de allra flesta går det bra, men för alla de stackarna som det inte går bra? är det värt att offra dessa?

Vaccinindustrin genererar så otroligt mycket pengar, klart läkelmedelsindustrin ser att så många som möjligt vaccineras.
Inte för att låta allt för konspiratorisk, men det försegår nog mer bakom kulisserna än vad vi anar. Om de hittar en länk mellan autism och andra sjukdomar och vaccinering, va tror du skulle hända? klart de inte vill att nån sån koppling ska hittas, alldeles för mycket pengar står på spel.

Tycker att alla ska skapa sig en egen uppfattning och besluta sig över hur man vill göra med sina egna barn och inte lyssna blint på den imformation vi blir matade med.
Mina barn har tex följt vaccineringprogrammet som gått som till punkt och pricka. Dock blev min son riktigt dålig av svininfluensa vaccinet och därav mitt intresse.

Se filmen, tycker den var riktigt intressant

Nitrometan
2011-11-03, 13:16
Om de hittar en länk mellan autism och andra sjukdomar och vaccinering, va tror du skulle hända?
Det var väl en engelsk forskare som påstod att ett sånt samband fanns och en massa föräldrar fick panik?
Sen visade det sig att han hade fuskat med sina resultat... Det gör att jag tvivlar rätt mycket på de som är motståndare till vaccinering.

Fast svininfluensan håller jag med dig om. Där använde de minst en komponent som de visste inte var bra samt att de inte testade vaccinet efter de riktlinjer som finns.

Det finns en tråd här i allmänt om svininfluensan och vaccinet.

Tricklew
2011-11-03, 13:25
Jasså det är ännu en skitdokumentär om autism? Hoppades i min naivitet att det skulle vara en nyanserad och vettig dokumentär, och inte en skitspridar-film.

BigSpawn
2011-11-03, 13:36
Ja, det innehåller thimerosal, dvs kvicksilver. De flesta vaccin innehåller inte det längre, däremot innehåller de flesta bland annat aluminium osv.

Tycker inte denna filmen passar i den tråden om det var det du menade, detta gäller vaccinering över lag.

Det lustiga är att om man opponerara sig mot vaccinering så anses man konspiratoriskt känns det som. Som sagt jag tror knappast vaccinering är så ofarligt som alla försöker påskina. Vad finns det för risker med att bombardera små barn som inte har fördigutvecklade hjärnor och immunsystem med flera olika vaccin? vet vi att det verkligen är så ofarligt?
Det borde läggas väldigt mycket mer pengar för att forska runt detta, dock tror jag nog att det kommer att dröja länge innan det sker.

Fartman
2011-11-03, 13:38
Till exempel har en del läkemedelsföretag använt exakt samma blandning i sina placeboinjektioner som i de riktiga(förutom själva virus) vilket ju gör de studierna realativt meningslösa, men självklart lättare för dom att få de att se ofarliga ut.


Öh, varför är det dåligt? Det är ju viruset man vaccinerar mot (dvs viruset/viruspartiklarna som immunsystemet reagerar på och skapar ett immunlogiskt minne mot) så det är väl ganska logiskt att placebo ska innehålla allt annat förutom just de bitarna som skapar immuniteten?

Tricklew
2011-11-03, 13:43
Det är ju tyvärr så att de som hatar vaccin ofta är väldigt konspiratoriska, alternativt hysteriska småbarnsföräldrar, men dom kan jag ge ett pass, det är nog svårt att försöka tänka utan en moralpanikkänsla i magen när det handlar om deras små barn.

Sedan så ska man inte tro att samhället tillåter allt, bara för att det finns stora pengar i det, ffa inte om det leder till sådana kraftiga sjukdommar, som även dom lär kosta en del. Vad kostar det staten att hålla 100 autistiska personer levande tills de är 60? Säkerligen en del. Det finns flera tillfällen i historien där man har kommit fram till att en miljardbranch är farlig, och sedan har förbjudit den, alternativt gett den enormt med skit.

Jag tänker mig både cigaretter och (ahh, har det på tungat) den där giften som förbjöds när det visade sig att den påverkade människan betydligt mer än vi hade föreställt oss, vad fasen hette den?

young_george
2011-11-03, 13:44
Om det finns ett samband mellan att vaccinera och bli sjuk vet jag inte, men det finns ett jävla samband mellan att INTE vaccinera och bli sjuk.

Någon som tycker om dom 5000 årliga Poliofallen, eller nej just ja. Dom finns inte längre.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/polio/

BigSpawn
2011-11-03, 13:45
Jasså det är ännu en skitdokumentär om autism? Hoppades i min naivitet att det skulle vara en nyanserad och vettig dokumentär, och inte en skitspridar-film.
skitspridarfilm? så du kan på allvar påstå att du vet att det inte finns nått samband mellan autism och andra sjukdommar och vaccinering? Du litar blint på det du läser? Du tror på allvar att det inte kan förekomma korruption inom läkemedelsindustrin?

Jag säger inte att det är så, men att bara vifta bort det så enkelt som vissa gör känns lite lustigt

young_george
2011-11-03, 13:45
skitspridarfilm? så du kan på allvar påstå att du vet att det inte finns nått samband mellan autism och andra sjukdommar och vaccinering? Du litar blint på det du läser? Du tror på allvar att det inte kan förekomma korruption inom läkemedelsindustrin?

Jag säger inte att det är så, men att bara vifta bort det så enkelt som vissa gör känns lite lustigt

Var finns det sambandet? Visa studierna som ger ett samband mellan autism och vaccin.

Fartman
2011-11-03, 13:51
Man bör ju även ha i åtanke att med vaccin (och alla andra läkemedel) så finns det en viss kalkylerad risk för att folk ska få biverkningar. Så när man massvaccinerar så kommer ju såklart endel bli dåliga av vaccinet, men man kan ju också fråga sig hur dessa personer lär ha reagerat på viruset om dom reagerar starkt på bara vaccinet..

BigSpawn
2011-11-03, 13:54
Öh, varför är det dåligt? Det är ju viruset man vaccinerar mot (dvs viruset/viruspartiklarna som immunsystemet reagerar på och skapar ett immunlogiskt minne mot) så det är väl ganska logiskt att placebo ska innehålla allt annat förutom just de bitarna som skapar immuniteten?
öh kanske för att vaccin består av flera beståndsdelar och inte endast virusdelen och att om man ska bedömma säkerheten så lär man testa vaccinet i sin helhet.

Som sagt alla bestämmer själva hur mycket man vill/orkar bry sig, man behöver knappast vara hysterisk för att vilja veta allt innan man putar i sina barn både det ena och det andra som anses ofarligt.
Är väl lättast att låtsas som det regnar och hoppas på det bästa.
OM de skulle hitta ett samband längre fram så är det ju bara att skylla på att man gjorde som man vart tillsagd och inte orkade vara källkritisk.

Finns mycket information där ute som förvisso måste silas ordentligt, men det är knappast så svart på vitt som vissa verkar tro

young_george
2011-11-03, 13:57
Frågan igen. Var är studierna som visar på samband mellan autism och vaccin?

Tricklew
2011-11-03, 13:59
skitspridarfilm? så du kan på allvar påstå att du vet att det inte finns nått samband mellan autism och andra sjukdommar och vaccinering? Du litar blint på det du läser? Du tror på allvar att det inte kan förekomma korruption inom läkemedelsindustrin?

Jag säger inte att det är så, men att bara vifta bort det så enkelt som vissa gör känns lite lustigt

Det finns stora pengar inom läkemedelsindustrin, helt klart. Men du måste samtidigt ta i beaktande att de flesta västerländska länder gör tester på mediciner före de godkänns. Det låter helt enkelt inte rimligt att hela den västerländska världen är köpt av diverse läkemedelsföretag. De hade nog varit tvugna att ge dom rätt så stora pengar för att se åt sidan. Autistiska personer är väldigt dyrt för samhället.

Sedan ska man inte heller glömma att det inte finns något forskning öht som stödjer vaccin=autism, en engelsman har hävdat det i en undersökning så undermålig att det är skammset. Om jag minns rätt så står väll inte ens han vid sidan av sin undersökning och stödjer det längre?

young_george
2011-11-03, 14:02
Sedan ska man inte heller glömma att det inte finns något forskning öht som stödjer vaccin=autism, en engelsman har hävdat det i en undersökning så undermålig att det är skammset. Om jag minns rätt så står väll inte ens han vid sidan av sin undersökning och stödjer det längre?

Inte undermålig utan falsifierad.

Fiona Godlee, MD, BMJ's editor in chief, says in a news release, “The MMR scare was based not on bad science but on a deliberate fraud” and that such “clear evidence of falsification of data should now close the door on this damaging vaccine scare.”

In 2004, 10 of the 13 authors of the research paper retracted their interpretation of their findings.

In January 2010, the UK's General Medical Council (GMC) ruled that Wakefield had acted “dishonestly and irresponsibly.”

The Lancet retracted the paper in February 2010, accepting that the claims made in it were false.

http://www.webmd.com/brain/autism/news/20110106/bmj-declares-vaccine-autism-study-fraud

Fartman
2011-11-03, 14:04
öh kanske för att vaccin består av flera beståndsdelar och inte endast virusdelen och att om man ska bedömma säkerheten så lär man testa vaccinet i sin helhet.

Som sagt alla bestämmer själva hur mycket man vill/orkar bry sig, man behöver knappast vara hysterisk för att vilja veta allt innan man putar i sina barn både det ena och det andra som anses ofarligt.
Är väl lättast att låtsas som det regnar och hoppas på det bästa.
OM de skulle hitta ett samband längre fram så är det ju bara att skylla på att man gjorde som man vart tillsagd och inte orkade vara källkritisk.

Finns mycket information där ute som förvisso måste silas ordentligt, men det är knappast så svart på vitt som vissa verkar tro

Ah, då förstår jag. Tänkte inte till helt och är lite för van vid tänket att man ska bevisa att något fungerar. I säkerhetsjämförelse så bör man ju såklart ha en grupp som får nån oskadlig sockerlösning eller nått istället.

Tolkia
2011-11-03, 14:21
Det är givet att vacciner, som andra mediciner, har biverkningar, och om man vaccinerar en hel befolkning kan man räkna med att några kommer att drabbas (hur hårt beror på vilka biverkningarna är). Det är en fråga om nytta vs. kostnad, som all annan hälsopolitik. Notera t.ex. för mässling att det är betydligt fler som dör av sjukdomen mässling än som någonsin har dött av vaccinet.

Jag undrar hur mycket av de mer avancerade konspirationsteorierna som har sin grund i folks besvikelse över att en medicinsk vetenskap och -industri som de upphöjt till allsmäktig gud visat sig inte kunna leva upp till förväntningarna. Det finns en övertro på medicinen och vad den kan åstadkomma som är helt jävla sjuk.

BigSpawn
2011-11-03, 14:22
Ursäkta om jag svarar lite långsamt, sitter på jobbet och har fullt upp.
Det finns som sagt inte några studier som visar på ett direkt samband. Det finns dock ingen säkra studier som visar att det inte finns några samband heller.
Det man kan säga är att det sannorlikt inte är endast en faktor som spelar in, det finns antagligen en genetisk trigger också som gör att vissa individer har svårare att hantera den belastning som en vaccinering innebär.
Övrig mijlöpåverkan såsom miljögifter och alla olika nya ämnen som finns i den mat vi stoppar i oss spelar antagligen också roll.

Faktum är att antalet med autism har ökat kraftig de sista årtiondena. En del hävdar att det är så att vi blivit bättre på att fånga upp de som har problem. Senaste siffran jag såg var att ungefär 1av 100barn i USA har autism nu, om det är så att den siffran egentligen inte har ökat, vart har vi alla autistiska 50, 60, 70åringar isf?

har aldrig hävdat att det finns studier som påvisar länken, men ingen kan påstå att det har forskats tillräckligt för att kunna avskriva den möjligheten.

Sen detta med hur bra vaccinering är, visst jag säger inte att all vaccinering är dålig. Det finns dock data som visar att vissa sjukdomar som man säger har försvunnint(tex polio) pga vaccinering hade så gott som försvunnit innan den allmänna vaccineringen hade tillkommit.

Det är en kompliserad fråga som även är väldigt svår att forska i.
Det är dock lite lustigt att det påstås att det inte finns nått samband melland skador som upstått samtidigt som fdet finns flera familjer som fått skadestånd på grund av skador som uppstått av vaccinering

Tolkia
2011-11-03, 14:26
... om det är så att den siffran egentligen inte har ökat, vart har vi alla autistiska 50, 60, 70åringar isf?
Diagnosen ställdes med stor säkerhet inte i samma omfattning när de var barn. Det är inte samma sak som att de inte fanns. Diagnosen homosexualitet ställs inte idag heller, men det betyder inte att det fanns något i miljön som gjorde folk homosexuella förr.

young_george
2011-11-03, 14:28
Det finns dock ingen säkra studier som visar att det inte finns några samband heller.

Det finns inga säkra studier som inte visar på ett samband mellan storkar och barnafödsel heller. Man bevisar inte negativ.

Det man kan säga är att det sannorlikt inte är endast en faktor som spelar in, det finns antagligen en genetisk trigger också som gör att vissa individer har svårare att hantera den belastning som en vaccinering innebär.
Övrig mijlöpåverkan såsom miljögifter och alla olika nya ämnen som finns i den mat vi stoppar i oss spelar antagligen också roll.

What? Så du har du ingen aning igen vad det egentligen som är det som orskar autism, så varför skyller du på vaccin?

Faktum är att antalet med autism har ökat kraftig de sista årtiondena. En del hävdar att det är så att vi blivit bättre på att fånga upp de som har problem. Senaste siffran jag såg var att ungefär 1av 100barn i USA har autism nu, om det är så att den siffran egentligen inte har ökat, vart har vi alla autistiska 50, 60, 70åringar isf?

Var är alla 10åriga autister? Jag träffar inga, därför finns dom inte. Eller?
Man vaccinerade även för 50 år sedan förövrigt.


har aldrig hävdat att det finns studier som påvisar länken, men ingen kan påstå att det har forskats tillräckligt för att kunna avskriva den möjligheten.

Så i väntan på det så drar du dina egna slutsatser baserad på vad?

Det är dock lite lustigt att det påstås att det inte finns nått samband melland skador som upstått samtidigt som fdet finns flera familjer som fått skadestånd på grund av skador som uppstått av vaccinering

Ingen påstår att det är riskfritt eller biverkingslöst.

Trance
2011-11-03, 14:37
Det är dock lite lustigt att det påstås att det inte finns nått samband melland skador som upstått samtidigt som fdet finns flera familjer som fått skadestånd på grund av skador som uppstått av vaccinering

Fast beviskraven för att få skadestånd är rätt låga. Man behöver inte visa att vaccination har orsakat skadorna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine_injury

Trance
2011-11-03, 14:40
Men jag tycker det helt klart har forskats alldeles för lite på hur väldigt små barn(och även äldre) kan reagera på vaccineringen.

Hur mycket har forskats, var finns bristerna och hur mycket forskning bör finnas för att du skall känna dig trygg?

BigSpawn
2011-11-03, 14:42
Diagnosen ställdes med stor säkerhet inte i samma omfattning när de var barn. Det är inte samma sak som att de inte fanns. Diagnosen homosexualitet ställs inte idag heller, men det betyder inte att det fanns något i miljön som gjorde folk homosexuella förr.

vet inte om jag förstod dig rätt nu, men det jag menar var att det borde finnas många äldre autiska personer ute i samhället än vad det faktiskt finns.
Vissa som jobbat inom skolväsendet i USA en längre tid säger att de ser en markant ökning, dvs de ser allt fler i klassrummet som har olika sorters problem som man inte var vanligt att se förr.

Som sagt, vi har följt vaccineringprogrammet med båda våra barn, dock sen vår grabb blev dålig av svininfluensavaccinet så har vi inte gett honom några fler vaccineringar efter det då det knappast är nått man vill chansa om.
Ingen av läkarna kan ju heller säga att de kan lova att han inte blir dålig av nästa vaccinering heller, men ändå så försöker de prompt propsa på honom flera vaccineringar.


Det jag retar mig på är när en patient redan reagerat dåligt på det en gång, så vill de ändå att man ska köra på som inget har hänt trots att ingen kan garantera att det inte blir värre nästa gång.

Lite skrämmande utveckling i USA där man i vissa stater tvingar barn att vaccineras.

young_george
2011-11-03, 14:48
Vissa som jobbat inom skolväsendet i USA en längre tid säger att de ser en markant ökning, dvs de ser allt fler i klassrummet som har olika sorters problem som man inte var vanligt att se förr.

Kan väl lika gärna vara att man blivit mer observant på symptom, att det finns en högre acceptans för att avvikande beteende och en större vilja att ställa en diagnos istället för att bara kalla det ett "problembarn" eller liknande?
Hur vet du att detta tyder på en riktig ökning av människor med autism?

Som sagt, vi har följt vaccineringprogrammet med båda våra barn, dock sen vår grabb blev dålig av svininfluensavaccinet så har vi inte gett honom några fler vaccineringar efter det då det knappast är nått man vill chansa om.

Hur bra tror du att han kommer må av influensan då?

Ingen av läkarna kan ju heller säga att de kan lova att han inte blir dålig av nästa vaccinering heller, men ändå så försöker de prompt propsa på honom flera vaccineringar.

Ingen kan LOVA att du inte dör av att ta en alvedon förstår du väl? Det finns bara grader av sannolikhet.

Lite skrämmande utveckling i USA där man i vissa stater tvingar barn att vaccineras.

Det håller jag dock med om. Givetvis ska ingen tvingas ta vaccin, men i nuläget är det något man borde göra frivilligt om man tittar på forskningen.

BigSpawn
2011-11-03, 15:26
Kan väl lika gärna vara att man blivit mer observant på symptom, att det finns en högre acceptans för att avvikande beteende och en större vilja att ställa en diagnos istället för att bara kalla det ett "problembarn" eller liknande?
Hur vet du att detta tyder på en riktig ökning av människor med autism?



Hur bra tror du att han kommer må av influensan då?



Ingen kan LOVA att du inte dör av att ta en alvedon förstår du väl? Det finns bara grader av sannolikhet.



Det håller jag dock med om. Givetvis ska ingen tvingas ta vaccin, men i nuläget är det något man borde göra frivilligt om man tittar på forskningen.
hehe jadu, du måste du verkligen vara ett troll med de dåliga exempel du kommer med. Storkjämförelsen är ju larvig.
jag har som sagt aldrig påstått att det finns ett samband, det finns ingen som vet om det finns ett samband eller inte.
Ingen kan säga att det finns ett samband och ingen kan säga att det inte finns ett samband. Att jag pratar om autism är just för att det är det som det pratar mest om. det finns massa andra sjukdomar som _kan_ ha ett samband med vaccinering.

Det jag tycker läkemedelsföretagen borde göra är att försöka framställa vaccin som inte innehåller farliga ämnen så som aluminium.

Vaccinering är absolut en bra sak i sig, men jag tycker absolut att det finns anledning att våga ifrågasätta det vi blir inpräntade.
Det är även svårt att bevisa hur effektivt en viss vaccinering är, du kan ju inte köra exakts samma senarie två gånger med exakt samma personer för att se hur det skulle gått utan respektive med.

alla de som faktiskt blivit dåliga av vaccinering(vilket jag absolut inte tvivlar på), va det nu må vara, är det värt att offra dom? de kanske inte fått några problem alls om de inte blivit vaccinerade. Kanske hade fått den sjukdomen de vaccinerades mot, som sagt, ingen vet vad som hade hänt.

responsen var ju förövrigt lite som jag förväntade mig:)

young_george
2011-11-03, 15:39
Precis, eftersom ingen kan säga att det inte finns ett samband så utgår man från att det inte finns ett samband. Bevisbördan ligger på den som påstår att det finns ett samband.

Du har inga som helst bevis för att dessa samband existrar, bara att du inte kan utesluta att de finns. På samma sätt som man inte kan utesluta ett samband mellan storkar och barnafödande.

Det jag tycker läkemedelsföretagen borde göra är att försöka framställa vaccin som inte innehåller farliga ämnen så som aluminium.

Ett vanligt vaccin ger ungefär 0,025 mg/mL aluminum. Är det farligt för en människa?

Hur stor mängd aluminum får du ur din mat och dricksvatten? Har du räknat på det?

alla de som faktiskt blivit dåliga av vaccinering(vilket jag absolut inte tvivlar på), va det nu må vara, är det värt att offra dom?

Alla som blir sjuka av alvedon? Är det värt att offra dom? Alla som blir sjuka av styrketräning? Allt man gör är att väga risk vs reward.

responsen var ju förövrigt lite som jag förväntade mig

Att ditt oinformerade trams inte får stå oemotsagt?

Nitrometan
2011-11-03, 15:50
Autism var ju bara en fejk. Det finns inget sånt samband. Han som påstod det hade ju hittat på sina resultat.

Tråkigt att så många fortsätter att tro på det.

Silveta
2011-11-03, 15:56
Jag har låtit ungarna ta alla de vanliga småbarnssprutorna men vi lät bli svinflunse sprutan av den anledningen att den kom ut alldeles för snabbt på marknaden.

Skickat med mikrovågor för färgens skull

Eddie Vedder
2011-11-03, 16:05
Men du måste samtidigt ta i beaktande att de flesta västerländska länder gör tester på mediciner före de godkänns.

Den största kritiken mot Läkemedelsindustrin är ju förvisso just testernas objektivitet. Om ett företag genomför fem studier varav två visar positiva resultat kan ju de publiceras och resten kastas i soporna utan att någon får veta. Jag uttalar mig inte om vaccinering i sig men publication bias är ett jätteproblem och har inget med konspirationsteorier att göra. Ghost-writing är också ett identifierat problem: http://www.haematologica.it/content/95/1/1.full

Giftet du tänkte på var DDT kanske?

Jag undrar hur mycket av de mer avancerade konspirationsteorierna som har sin grund i folks besvikelse över att en medicinsk vetenskap och -industri som de upphöjt till allsmäktig gud visat sig inte kunna leva upp till förväntningarna. Det finns en övertro på medicinen och vad den kan åstadkomma som är helt jävla sjuk.

+1

Nitrometan
2011-11-03, 16:13
alla de som faktiskt blivit dåliga av vaccinering(vilket jag absolut inte tvivlar på), va det nu må vara, är det värt att offra dom? de kanske inte fått några problem alls om de inte blivit vaccinerade. Kanske hade fått den sjukdomen de vaccinerades mot, som sagt, ingen vet vad som hade hänt.
Vi kan väl föröska kolla hur många som dör per år av mässlingsvaccinet?

2008 var det 164000 personer som dog av mässling.

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/

In 2008, there were 164 000 measles deaths globally – nearly 450 deaths every day or 18 deaths every hour.

Measles vaccination resulted in a 78% drop in measles deaths between 2000 and 2008 worldwide.

Den närmaste siffra jag har hittat var en rapport i från Indien där de misstänker mässlingsvaccinet i 26 fall (på tre år), dock saknas bevis, men berörda myndigheter verkar ovilliga att undersöka.
http://blogs.timesofindia.indiatimes.com/staying-alive/entry/26-measles-vaccine-deaths-in-3-years-no-investigative-report-yet1

Cochrane-institutet har gjort en sammanställning av undersökningar om MMR-vacciner (trippelvaccinering mot bl.a. mässling):
http://www2.cochrane.org/reviews/en/ab004407.html

Huvudslutsatsen var att underökningarna var för dåliga för att kunna dra slutsatser.

Main results
MMR was associated with a lower incidence of upper respiratory tract infections, a higher incidence of irritability, and similar incidence of other adverse effects compared to placebo. The vaccine was likely to be associated with benign thrombocytopenic purpura, parotitis, joint and limb complaints, febrile convulsions within two weeks of vaccination and aseptic meningitis (mumps) (Urabe strain-containing MMR). Exposure to MMR was unlikely to be associated with Crohn's disease, ulcerative colitis, autism or aseptic meningitis (mumps) (Jeryl-Lynn strain-containing MMR). We could not identify studies assessing the effectiveness of MMR that fulfilled our inclusion criteria even though the impact of mass immunisation on the elimination of the diseases has been largely demonstrated.

Authors' conclusions
The design and reporting of safety outcomes in MMR vaccine studies, both pre- and post-marketing, are largely inadequate. The evidence of adverse events following immunisation with MMR cannot be separated from its role in preventing the target diseases.

Samt inga dödsfall rapporterade.

Nitrometan
2011-11-03, 17:10
Förresten - apropå trådens ämne - nu finns det läkare som kräver allmän vaccinering mot Hepatit B: http://www.dn.se/nyheter/sverige/krav-pa-vaccinering-mot-hepatit-b

Och: http://www.dn.se/debatt/dags-att-vaccinera-alla-spadbarn-mot-hepatit-b

Som ett av få länder har Sverige ingen allmän vaccinering mot hepatit B som kan leda till svåra leversjukdomar. Detta trots att WHO rekommenderar det.

I många länder är skydd mot hepatit B, som kan orsaka svåra leversjukdomar, en lika självklar del av vaccinationsprogrammet som vaccin mot mässling eller difteri. Men inte i Sverige. Detta trots att WHO sedan 20 år tillbaka rekommenderar en allmän vaccinering.

Det har förklarats med att sjukdomsbördan av detta virus inte är så stor i Sverige. I stället vaccineras riskgrupper.

Socialstyrelsen har utrett allmän vaccinering i flera år. Trots det har myndigheten inte fattat något beslut ännu.

Anders Tegnell, avdelningschef på Socialstyrelsen, förklarar det med att myndigheten har haft fullt upp med både svininfluensan och vaccineringen mot HPV.

Ännu fler vaccineringar att glädja TS med!

Tolkia
2011-11-03, 17:58
vet inte om jag förstod dig rätt nu, men det jag menar var att det borde finnas många äldre autiska personer ute i samhället än vad det faktiskt finns.
Vissa som jobbat inom skolväsendet i USA en längre tid säger att de ser en markant ökning, dvs de ser allt fler i klassrummet som har olika sorters problem som man inte var vanligt att se förr.
Jag vet inte riktigt varför du tror att du skulle se många äldre autistiska personer ute i samhället. Hur många YNGRE autistiska personer ser du? Där du när du ser dem kan avgöra att de är autistiska? Autism "syns" inte ute på stan om den inte gör att personen beter sig extremt udda (och inte ens då vet du som utomstående att det är fråga om autism). När de som är femtio, sextio, sjuttio är idag var barn, så gick inte utvecklingsstörda/funktionshindrade barn i skolan på samma sätt som idag. Sådant som att gå i vanlig klass med personlig assistent var inte ens påtänkt. Av de som är så gamla som sjuttio år är nog många döda, men där är det ju vanligt att personer med psykiska/mentala funktionshinder suttit på institution i hela sina liv. Inte såg du någonsin dem ute i samhället (om du inte jobbade på dagcenter).
Som sagt, vi har följt vaccineringprogrammet med båda våra barn, dock sen responsen var ju förövrigt lite som jag förväntade mig:)
All respekt för att du har ett barn som reagerat dåligt på vaccin, men genom att skriva sånt här skjuter du dig själv i foten. Jag antar att du inte VILL bli placerad i foliehattkategorin, något som lätt händer om man utmålar sig som den ensamma kämpen mot det korrupta systemet i lite för starka färger.

Angående det här med att man "offrar" några för, för att alludera på trådtiteln "the greater good", så ÄR det så hälsopolitik/folkhälsoarbete fungerar. Är det tillräckligt många fler som dör av sjukdom en än som dör av vaccineringen så vaccinerar man. Det är samma sak när gränsvärden för olika typer av miljöexponeringar sätts. Som ett exempel gäller för nuvarande svenska gränsvärden för bullerexponering på arbetsplatsen att ungefär 10% får hörselskador med de gränser som idag finns. Det är helt enkelt inte rimligt (eller i många fall möjligt) att vidta sådana åtgärder att INGEN får hörselskador. Överför till valfri annan exponering. Var man sätter gränsen är en fråga om flera saker; hur farligt utfallet är, hur lätt det är att begränsa exponeringen, hur beroende vi är av verksamheten osv. Det är förstås inte kul för de som hamnar på fel sida om strecket, men på befolkningsplanet är det svårt att motivera ett annat handlingssätt.

Per N
2011-11-03, 18:15
Det finns så mycket pengar i den industrin så den verkar vara väldigt svårkontrollerad.


Jag undrar egentligen hur mycket pengar det finns i vaccin. Vaccin ges väl oftast bara någon enstaka gång. Pengarna borde finnas i de läkemedel som måste tas ofta/dagligen.

Sen att läkemedelsindustrin är en smutsig bransch tvivlar jag inte på...

DanielF
2011-11-03, 20:27
Det finns dock ingen säkra studier som visar att det inte finns några samband heller.


Här har du 25 studier.
http://www.immunize.org/catg.d/p4026.pdf

Vaccin generellt är ett av den medicinska vetenskapens mest framgångsrika uppfinningar och har påverkat miljoner liv.

http://www.historyofvaccines.org/content/plotkin-and-role-vaccination

phpoker
2011-11-03, 22:32
Men... även om det inte finns några studier som visar på ett samband så betyder det ju inte att det är troligt att det finns ett samband? I så fall så skulle ju gud troligen existera med tanke på att det väl inte finns någon som har bevisat att han inte finns?

Benny01
2011-11-03, 22:39
Som vanligt i alla konspirationsteorier så är det en massa ifrågasättanden men ingen fakta/bevisning.

Detta är enkel psykologi. Tyvärr faller de mest svag-sinnade för det. Ofta folk som har för lite spänning i sin vardag?

rajjan_dammit
2011-11-04, 00:30
Jag tänker mig både cigaretter och (ahh, har det på tungat) den där giften som förbjöds när det visade sig att den påverkade människan betydligt mer än vi hade föreställt oss, vad fasen hette den?

Ftalat? PCB? Amalgam? Neurosedyn?

BigSpawn
2011-11-04, 06:08
Var det nån som såg filmen överhuvudtaget? Nej trodde väl det:)
Det jag ville med denna tråden var att visa på denna filmen som faktiskt har tre sidor av debatten, de negativa, de neutrala(som vill ha vaccinering men till ett långsammare tempo än idag) och de possitiva. Jag skulle själv lägga mig i mittenkategorin.

De flesta andra dokumentärer om detta ämnet är väldigt ensidiga.

Jag vet att detta är ett känsligt ämne, jag ser mig inte som som sorts ensam kämpe som Tolkia verkar vilja tro. Jag har inte diskuterat detta med nån annan vare sig på forum(innan detta) eller irl. Jag tycker dock att det kan finnas anledning till att sätta press på industrin för att komma fram med säkrare vaccinering för barn.

Om i vårt fall var det ingen tvekan om att det var svininfluensaviruset som skapade en reaktion. Det handlar inte om autism utan han svullnade upp med stora ödem framförallt över hela benen som inte försvann trots alla krämer och kortison som skrevs ut.

Om man som förälder då fortsätter med vaccinering på ett barn som reagerat så som om inget har hänt tycker jag verkar märkligt. Jag har pratat med läkare då vi har vart inne på andra ärenden om detta och då frågat om de kan garantera att det inte händer igen eller blir värre nästa gång och såklart kan de inte det.

Som exemplet som med panodil som nån gav, om du(eller ditt barn) reagerat på detta sättet av panodil och du fortsätter ta det som inget har hänt så ifrågasätter jag ditt förnuft.

Som vanligt i sådanhär trådar är det (unga?) killar utan barn som är de flitigaste på att svara, de som har barn svarar lite försiktigare.
Jag är som sagt inte mot vaccinering utan skulle gärna se en mer förnuftig vaccinering där man kanske lugnar sig något med att ge första vaccineringen, inte ger vaccin för tre olika sjukdomar samtidigt samt försöker verka för att framställa säkrare vaccin. Att vaccinering överlag är bra är det inget snack om.

Som sagt, vaccinering verkar vara tabu att diskutera, man är en lättlurad sinnessvag individ om man har nån som helst invändning till hur det utförs i dagsläget.

Hinner inte skriva mer, men som sagt, meningen med denna tråden var att visa denna filmen som jag tycker var helt ok. Jag gissar att jag skulle skippat mina egna åsikter i början så kanske filmen fått fokus.
Hade jag velat framstå som en antivaccinkämpe så finns det ett överflöd av filmer som jag kunde valt att visa istället som visar det från endast en sida.

Jag tycker som med allt annat som berör dina barn att man borde läsa på så mycket som möjligt själv och ta sina egna beslut. Vi kommer antagligen köra på med vaccineringen av vårt äldsta barn som inte reagerat dålig på nått vaccin som vanligt. Jag kommer kanske ta influensavaccin(eller andra) själv i de fall som det anses vettigt.

DanielF
2011-11-04, 07:23
Här finns en bra (och låång) recension av filmen.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=16445

Nitrometan
2011-11-04, 07:57
Du tror inte att det kan ha varit skvalen som finns i Pandemrix för att göra det effektivare som din son kan ha reagerat på?

Isåfall är det ju bara att undvika vacciner som innehåller det i fortsättningen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemrix

Pandemrix innehåller en adjuvans för att ge ett kraftigare immunförsvarsrespons. I denna ingår skvalen (10,69 mg) vilket är koppla till en 7 ggr högre risk för narkolepsi, andra ämnen som ingår för samma syfte är DL-α-tokoferol (11,86 milligram) och polysorbat 80 (4,86 milligram).
Dessa ämnen är ju kända för att ge reaktioner av olika slag och de finns där för att påverka immunförsvaret.

Dessutom har man funnit spår (små mängder) av olika metaller i flera vacciner. Även sånt kan folk reagera på, utan att det behöver betyda att alla vacciner är dötsvacciner.

Nitrometan
2011-11-04, 07:59
Här finns en bra (och låång) recension av filmen.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=16445

Intressant. Tack.

Kopplad till Joe Mercola tydligen. Det säger väl allt. :(

Tolkia
2011-11-04, 08:56
Det är värt att hålla i minnet att det inte finns ETT vaccin som är "lika nödvändigt" och som alla reagerar likadant på. Mer riktat till förespråkarna i tråden än till BigSpawn.

Tricklew
2011-11-04, 10:10
Det räcker med att se trailern för att bygga en uppfattning om filmen.

ulmEGbwQsOU

Nitrometan
2011-11-04, 10:14
Det är värt att hålla i minnet att det inte finns ETT vaccin som är "lika nödvändigt" och som alla reagerar likadant på. Mer riktat till förespråkarna i tråden än till BigSpawn.

Fast BS ville ju låta bli alla vacciner efter att hans son hade reagerat mot Pandemrix.

Tolkia
2011-11-04, 11:47
Fast BS ville ju låta bli alla vacciner efter att hans son hade reagerat mot Pandemrix.
Det hindrar inte att propagandasidan kunde må bra av viss nyansering.

Nitrometan
2011-11-04, 17:54
Det hindrar inte att propagandasidan kunde må bra av viss nyansering.

Javisst.

Om du tittar på siffrorna i ett av mina tidigare inlägg så tycker jag att det verkar vara en god idé att vaccinera mot mässling.