handdator

Visa fullständig version : Träna 7 dagar i veckan, negativt me mitt upplägg eller?


jovas
2011-11-03, 12:15
Hej!

Har fundering på att testa å träna 7 dagar i veckan.
Nån gång då och då kanske ta en vilodag.

Såhär skulle det se ut

Måndag Gym (pass1)
Tisdag Thaiboxning
Onsdag Gym (pass2)
Torsdag Thaiboxning
Fredag Gym (pass1)
Lördag Thaiboxning
Söndag Gym. (pass2)

Pass 1
Knäböj 4*7-8
Bänkpress 4*7-8
Chins 4*max
Hammercurl 3*10

Pass 2
Marklyft 4*6
Stångrodd 4*10
Axelpress 4*8
Tricepspress 3*10


Tror ni det skulle fungera? Å köra passen ovan 4 ggr veckan?

Varför jag vill göra det är för att träna varje övning 2 ggr i veckan.

Per N
2011-11-03, 12:24
Jag hade kört två gympass och tre thaiboxningspass. Jag tror det kommer bli tufft med återhämtningen annars.

J.Eklund
2011-11-03, 12:39
Att träna 7 pass på en vecka är inga konstigheter, däremot tycker jag att man bör ha en vilodag. Du orkar säkert köra på den första veckan, och kroppen kanske orkar hänga med längre än så, men mentalt blir det jobbigt att aldrig vila (tycker jag i alla fall).

Ett bra träningsprogram är i min mening ett träningsprogram som man orkar följa under en lång period, inte ett som fungerar bra i tre veckor innan man tröttnar.

Min lösning på problemet är helt enkelt att köra dubbelpass vissa dagar, och vila någon dag helt, det tycker jag är mycket skönare, både för kroppen och för psyket, och då har jag snittat någonstans mellan 7 och 8 pass i veckan sen i våras (dock mer löpning och thai snarare än gym). Du skulle till exempel kunna flytta söndagens gym pass till lördagen och på så sätt få en dag ledig och ändå få in dina 7 pass i veckan.

jovas
2011-11-04, 09:19
det kanske skulle vara ett alternativ.

nån mer som har bra input?

Rahf
2011-11-04, 09:27
Dubbelpass känns som ett bättre alternativ, om du har tid under de dagarna dvs. Som Eklund säger så kan det bli mentalt jobbigt efter ett tag, för att inte tala om sänkt prestationsförmåga i vågor.

Prioriterar du styrka/volym eller thaiboxning?

Nutrid
2011-11-04, 16:22
Skulle aldrig köra 7 dagar i veckan. Möjligtvis om de dagarna du inte körde på gym/thaiboxning bestod av simpel träning såsom typ powerwalk.

Jag tror personligen att du kommer bli utsliten mentalt och fysiskt.