handdator

Visa fullständig version : Div frågor


morpheus
2011-11-03, 11:28
Halloj!
Efter ett längre uppehåll har jag nu äntligen börjat träna igen.
Jag har som sagt börjat träna igen efter ett längre uppehåll, jag började med att köra igenom kroppen 2 gånger den första veckan med ett set och 15 reps för varje kroppsdel. Och nu så kör jag samma pass men med 2set per övning för att på så sätt vänja kroppen vid träning igen. Jag undrar när kan jag börja köra som jag körde förut igen, är kanske svårt att svara på men efter ca 1 månad borde man kunna köra igång på allvar igen? kan nämna att bara på 3 pass har jag börjat "svälla" men styrkan är verkligen inte som den har varit, hur lång tid tar det innan styrkan börjar komma upp på mina gamla nivåer??

jag har nu även börjat köra ben, vilket jag inte gjort förut. Men problemet är att jag har dåliga knän(ärftligt) finns det övningar som jag bör undvika för att inte riskera att paja knäna? har tex för mig att Hacklift är styggt mot knäna?

Hoppas nån kan vara schysst o svara på mina frågor.

tefached
2011-11-12, 12:04
Efter en månad bör du absolut kunna köra på som du gjorde förut bara du känner att all teknik är rätt och att du inte får ont nånstans osv. Styrkan bör komma tillbaks väldigt fort i samband med att du tränar seriöst igen, pressar dig hårt och höjer vikter kontinuerligt.
Angående knä skadan. Känn efter med olika övningar och börja med lätta vikter men som du säger brukar hacklift räknas som en övning som belastar knät mycket speciellt om du har fötterna högt upp på plattan. Så känn efter och hitta de övningar som inte skadar dig.