handdator

Visa fullständig version : 6 protein shakes om dagen? Dåligt?


Ag10
2011-11-03, 10:25
Hej

Jag har nu under 6 månader druckit ca 5-6 protein shakes om dagen och jag har läst att för mycket protein kan skada levern. Jag äter ca 3-4gram * kroppsvikt dagligen där 5-6 shakes är whey protein.

En annan fråga också på min kreatin (monohydrat) förpackning står det att jag ska ta två doser fördelat på dagen (5 gram * 2). Vissa dagar tar jag 2 doser och vissa dagar 1 dos, de dagar jag tar 2 doser har jag märkt att jag inte presterar bättre på gymmet, placebo? Min fråga är även om 2 doser kreatin om dagen kan vara skadligt? Vet att många kör 1 dos om dagen, dvs 5gram om dagen.

För övrigt är jag 84kg och är 179cm lång (Inte fet)

Så min fråga är helt enkelt:
1. Hur mycket protein pratar man om när man säger att det är skadligt
2. Kan 2 doser kreatin (5 gram * 2) dagligen vara skadligt?

Jag ska börja deffa snart och har tänkt käka kreatin pyruvat slutet av min deff, någon som har erfarenhet av denna produkt? Köpte den från kolozzeums webbutik.

Sparven från Minsk
2011-11-03, 10:31
3-4 g protein per kg kroppsvikt är inte skadligt. Drick dina shakers du.
2 doser kreatin är inte skadligt. Och nej det är varken placeboeffekt eller något mirakelmedel.

Dreas
2011-11-03, 10:43
3-4 g protein per kg kroppsvikt är inte skadligt. Drick dina shakers du.
2 doser kreatin är inte skadligt. Och nej det är varken placeboeffekt eller något mirakelmedel.Och du kan uttala dig säkert om proteinmängden på vilken grund?

Jag skulle vilja påstå att sålänge TS inte har nersatt njurfunktion av någon anledning så borde det gå bra.

Numse
2011-11-03, 10:53
Det tar lång tid för kroppen att tömmas på kreatin efter en kur där du fyllt kroppen, så att gå från 2 skopor till 1 från en dag till en annan bör inte kännas direkt på det viset, så vitt jag vet.

johnx
2011-11-03, 12:53
Generellt med shakes så är det ju lätt att glömma andra ingredienser i shaken som i för stora mängder kanske inte är så bra att få i sig. I övrigt, kör bara! :hbang:

Proxy
2011-11-03, 12:59
Och du kan uttala dig säkert om proteinmängden på vilken grund?


Studier mate, studier. Finns massvis av dom.

Google scholar, protein+renal function, gogo. :)

King Grub
2011-11-03, 13:07
Jag har inte sett några långtidsstudier som bekräftat säkerheten med sådana intag.

Proxy
2011-11-03, 13:09
Jag har inte sett några långtidsstudier som bekräftat säkerheten med sådana intag.

Inte jag heller, finns inga.

King Grub
2011-11-03, 13:12
Du sade just att det finns massvis av dom...

Sparven från Minsk
2011-11-03, 13:13
Och du kan uttala dig säkert om proteinmängden på vilken grund?

Jag skulle vilja påstå att sålänge TS inte har nersatt njurfunktion av någon anledning så borde det gå bra.

Egen erfarenhet och att jag inte sett en enda studie som visat att ett sådant intag skulle vara skadligt.
Kan du motbevisa mig så varsågod.

King Grub
2011-11-03, 13:15
Det har inte gjorts några studier på sådana intag över tid, därför finns det inte några som visar varken att det är skadligt eller säkert. Och därför kan man inte säga att det inte är skadligt heller.

King Grub
2011-11-03, 13:20
I http://www.cscca.org/document/proteinissue nämns 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn som en tänkbar toxisk gräns.

Dreas
2011-11-03, 13:50
Egen erfarenhet och att jag inte sett en enda studie som visat att ett sådant intag skulle vara skadligt.
Kan du motbevisa mig så varsågod.Din egna erfarenhet säger hur mycket på befolkningsnivå?

Ska jag motbevisa dig? Det var du som kom med uttalandet, är det en egen åsikt säger man det. Säger man som du gjorde bör man ha något vettigt som grund, vilket du alltså inte har, korrekt?

Victuhh
2011-11-03, 14:12
Tror inte det är någon fara..
För nyfikenhetens skull, om du skulle uppskatta ditt dagliga intag protein med pulvret inräknat hur många gram får du i dig?

Holabandola
2011-11-03, 14:20
Egen erfarenhet gav mig huvudvärk av sådana mängder med shakes. Samt magen svullnade upp.

Dreas
2011-11-03, 14:34
Egen erfarenhet gav mig huvudvärk av sådana mängder med shakes. Samt magen svullnade upp.Drack du också mer vatten vilket är ett "måste" pga ökat vätskebehov?

Victuhh
2011-11-03, 14:57
Lägger till lite från egen erfarenhet, jag blir lite gasig när jag tar mycket proteinshakes. Fast mina pruttar luktar rosor så det gör inte så mycket

Mastodon
2011-11-03, 18:48
för att spinna vidare på dreas, vätskebehovet kan öka med högproteindieter helt enkelt för att mer kväve (slutprodukten i proteinnedbrytning) måste utsöndras med urinen. Gör den inte det kan man bli sur (pH-mässigt, inte lack) och det kan antagligen bidra till din huvudvärk etc.

Jag har inga siffror men har ställt frågan så ofta jag haft möjlighet till olika föreläsare och får svaret att det inte är nåt man rimligen behöver tänka på om man är frisk, dvs att det krävs böghöga intag för att det ska bli relevant

Lillleif
2011-11-03, 19:10
Visst fanns det någon studie som visade att unga styrketränande män ofta överskattade sitt proteinbehov?

bustz0rz
2011-11-03, 20:48
för att spinna vidare på dreas, vätskebehovet kan öka med högproteindieter helt enkelt för att mer kväve (slutprodukten i proteinnedbrytning) måste utsöndras med urinen. Gör den inte det kan man bli sur (pH-mässigt, inte lack) och det kan antagligen bidra till din huvudvärk etc.

Är det anledning till att man pissar mera när man äter mycket protein också?

farsan baloo
2011-11-03, 21:39
Är det anledning till att man pissar mera när man äter mycket protein också?

Nej, han skrev att ett högre intag kan kräva mer vatten för att inte bli sur (pH). Det extra vattnet kan däremot göra att man måste pinka mer, inte för att man äter mer protein per se.

Ag10
2011-11-03, 21:58
Tack för alla svar. Får helt enkelt fortsätta med mina shakes :thumbup:


Tror inte det är någon fara..
För nyfikenhetens skull, om du skulle uppskatta ditt dagliga intag protein med pulvret inräknat hur många gram får du i dig?

Jag äter minst 200 gram protein om dagen!

Glömde även nämna att jag käkar ca 10 gram bcaa innan och ca 10 gram efter träningen. Bcaa is the shit för mig och inte Eaa :)

Ag10
2011-11-03, 22:59
Såg den här artikeln, men vet inte hur trovärdig den är.

http://helbreds.info/14/2010/01/gora-proteinshakes-har-biverkningar.html

Crocker
2011-11-03, 23:04
Såg den här artikeln, men vet inte hur trovärdig den är.

http://helbreds.info/14/2010/01/gora-proteinshakes-har-biverkningar.html
Inte ett dugg trovärdig.

Dreas
2011-11-03, 23:12
för att spinna vidare på dreas, vätskebehovet kan öka med högproteindieter helt enkelt för att mer kväve (slutprodukten i proteinnedbrytning) måste utsöndras med urinen. Gör den inte det kan man bli sur (pH-mässigt, inte lack) och det kan antagligen bidra till din huvudvärk etc.

Jag har inga siffror men har ställt frågan så ofta jag haft möjlighet till olika föreläsare och får svaret att det inte är nåt man rimligen behöver tänka på om man är frisk, dvs att det krävs böghöga intag för att det ska bli relevant1l vätska per 100g protein brukar vara en bra riktlinje.

Du pissar mer för att kroppen använder mer vätska i kroppen har jag för mig.

werpa
2011-11-03, 23:19
Såg den här artikeln, men vet inte hur trovärdig den är.

http://helbreds.info/14/2010/01/gora-proteinshakes-har-biverkningar.html

Fan e det för hemsida? :)

Helt skum.

Norrissen
2011-11-03, 23:37
Då är frågan, kan man verkligen lita på shakes? Tar man upp all näring? Jag liter mer på kött, därför är shakes något jag tar i andra hand. Dessutom så märker jag ganska så fort att magen svarar negativt vid större doseringar av kosttillskott.

Men eftersom du har kört sådant i ca 6 månader, har du märkt att du har växt eller blivit starkare? Om du har blivit det och magen svarar inte negativt så är det väl att bara köra på.

Mitt råd är att satsa mer på kött/fisk. Sedan så vet man ju inte vilken studie man ska lita på, eftersom det finns massvis med studier som ger olika svar.

Rätta mig om jag snackar skit.

King Grub
2011-11-03, 23:46
Då är frågan, kan man verkligen lita på shakes?

Det är vanligt mjölkprotein.

Degpekka
2011-11-03, 23:48
Du kan nog lita på proteinet från proteinshakes också, inget konstigt med det.

Sverker
2011-11-04, 07:03
för att spinna vidare på dreas, vätskebehovet kan öka med högproteindieter helt enkelt för att mer kväve (slutprodukten i proteinnedbrytning) måste utsöndras med urinen. Gör den inte det kan man bli sur (pH-mässigt, inte lack) och det kan antagligen bidra till din huvudvärk etc.



Klyver atomer:D
Har för mig att pH sjunker pga bildat sulfat (svavelsyra) när svavelaminosyrorna bryts ned.
Möjligt att pH också varierar med vilket protein ( och mängden fosfat som också följer med ) som är undersökt

Sparven från Minsk
2011-11-04, 07:13
Din egna erfarenhet säger hur mycket på befolkningsnivå?

Ska jag motbevisa dig? Det var du som kom med uttalandet, är det en egen åsikt säger man det. Säger man som du gjorde bör man ha något vettigt som grund, vilket du alltså inte har, korrekt?

Den säger mer än vad dina erfarenheter gör. Eller har du personlig erfarenhet av att det skulle vara skadligt?
Som Grub nämner finns det inga studier som säger att det är skadligt, inte heller ofarligt.

Alltså, kör på!

Rahf
2011-11-04, 07:17
För att återgå till ursprungsfrågan: Det torde förhoppningsvis inte vara några problem, men det känns lite som en relativt stor utgift med så många proteindrinkar om dagen. Har du pengar att undvara så är det inga problem, men jag ställer mig frågandes till om alla verkligen behövs. Det går säkert att skära bort hälften och fortfarande få likvärdiga resultat. Speciellt om du även kör på BCAA.

*Edit* Innan proteinmaffian bestämmer sig för att svara så nämner jag också att det känns bättre att ifrågasätta någonting när man inte vet om TS har tränat under en längre tid, eller just nystartat sin 'karriär'. Har märkt en stående trend i nybörjare som kan summeras i att man gärna tar ett koncept väldigt långt.

TommieS
2011-11-04, 08:56
4 g protein/kg kroppsvikt är slöseris med pengar. Räcker gott med 2 g/kg kroppsvikt vid bulk.

Dreas
2011-11-04, 09:05
Den säger mer än vad dina erfarenheter gör. Eller har du personlig erfarenhet av att det skulle vara skadligt?
Som Grub nämner finns det inga studier som säger att det är skadligt, inte heller ofarligt.

Alltså, kör på!Säger den mer än mina erfarenheter gör? Jag gillar tvärsäkra uttalanden om saker du och vi omöjligt kan veta, det blir så mycket bättre då. Full fart tills det visar sig vara skadligt på riktigt....

Jag har intagit 5-6g protein/kg kroppsvikt i flera månader utan att märka av det, men det betyder inte att det är oskadligt varken för mig eller gemene man. Och pga. att forskning inte säger att det är säkert är det bara väldigt dumt att gå omkring och påstå att det är ofarligt, vi vet inte det!

Som sagt, jag, du och flera med oss har testat höga proteinintag, är det skadligt? Vi vet inte. Har vi skadats märkbart? Nej. Bara för det kan vi inte gå omkring och säga att det bara är att köra på och att det är ofarligt. Att påstå att det inte är skadligt utan något som vettig grund är, tyvärr, rätt korkat.

4 g protein/kg kroppsvikt är slöseris med pengar. Räcker gott med 2 g/kg kroppsvikt vid bulk.Är det? Har du testat? Jag kommer inte gå ner till 2g/kg kroppsvikt sålänge jag tränar och håller mig aktiv, det vet jag då. Inte kanske för att resultaten blir så mycket bättre, men det känns bättre vilket i sin tur med största sannolikhet påverkar resultaten positivt.

Sparven från Minsk
2011-11-04, 09:11
Säger den mer än mina erfarenheter gör? Jag gillar tvärsäkra uttalanden om saker du och vi omöjligt kan veta, det blir så mycket bättre då. Full fart tills det visar sig vara skadligt på riktigt....

Jag har intagit 5-6g protein/kg kroppsvikt i flera månader utan att märka av det, men det betyder inte att det är oskadligt varken för mig eller gemene man. Och pga. att forskning inte säger att det är säkert är det bara väldigt dumt att gå omkring och påstå att det är ofarligt, vi vet inte det!

Som sagt, jag, du och flera med oss har testat höga proteinintag, är det skadligt? Vi vet inte. Har vi skadats märkbart? Nej. Bara för det kan vi inte gå omkring och säga att det bara är att köra på och att det är ofarligt. Att påstå att det inte är skadligt utan något som vettig grund är, tyvärr, rätt korkat.

Är det? Har du testat? Jag kommer inte gå ner till 2g/kg kroppsvikt sålänge jag tränar och håller mig aktiv, det vet jag då. Inte kanske för att resultaten blir så mycket bättre, men det känns bättre vilket i sin tur med största sannolikhet påverkar resultaten positivt.

Som tur är har jag en tarmsjukdom som gör att jag tar relativt regelbundna blodprover och ser bland annat lever och njurvärden.
Har då inte sett något avvikande där trots mitt höga proteinintag så jag har lite mer vetenskaplig grund att stå på i alla fall.

Om vi ska dra det hårt, så vet vi inte hur mycket protein som då är säkert att inta över huvud taget?
Är 2 g/ kg kroppsvikt skadligt? Ska vi sluta att "rekommendera" det med?
Man kan dra det till absurdum.
Tror du på fullaste allvar att 3-4 g är skadligt?
Jag tror inte det, och det finns inget som stöjder det till det minsta att det skulle vara skadligt heller. Därför tycker jag TS kan fortsätta med sina shakers.

Dreas
2011-11-04, 09:35
Som tur är har jag en tarmsjukdom som gör att jag tar relativt regelbundna blodprover och ser bland annat lever och njurvärden.
Har då inte sett något avvikande där trots mitt höga proteinintag så jag har lite mer vetenskaplig grund att stå på i alla fall.

Om vi ska dra det hårt, så vet vi inte hur mycket protein som då är säkert att inta över huvud taget?
Är 2 g/ kg kroppsvikt skadligt? Ska vi sluta att "rekommendera" det med?
Man kan dra det till absurdum.
Tror du på fullaste allvar att 3-4 g är skadligt?
Jag tror inte det, och det finns inget som stöjder det till det minsta att det skulle vara skadligt heller. Därför tycker jag TS kan fortsätta med sina shakers.1,3-1,7g protein per kg kroppsvikt ses väl iaf som säkert av officiella organ?

Du tror inte nej, men då ska du inte säga att det är oskadligt, utan att du tror att det är oskadligt. Vi vet inte om det är oskadligt, vilket jag nu har sagt en sisådär fyra ggr.

Att du klarar dig bra betyder ju inte att gemene man gör det.

Sparven från Minsk
2011-11-04, 09:40
1,3-1,7g protein per kg kroppsvikt ses väl iaf som säkert av officiella organ?

Du tror inte nej, men då ska du inte säga att det är oskadligt, utan att du tror att det är oskadligt. Vi vet inte om det är oskadligt, vilket jag nu har sagt en sisådär fyra ggr.

Att du klarar dig bra betyder ju inte att gemene man gör det.

Allt är ofarligt tills motsatsen är bevisad ;)
Så vad tror du?
Är 3-4 g skadligt?

King Grub
2011-11-04, 09:44
Nej, man skriver inte "3-4 g protein per kg kroppsvikt är inte skadligt" om man inte vet det, om man talar med någon oinsatt som undrar. Man skriver något i stil med "Det finns inget som säger att 3-4 g protein per kg kroppsvikt är skadligt för friska personer, men det är inte undersökt, så man kan heller inte garantera säkerheten".

Dreas
2011-11-04, 09:54
Allt är ofarligt tills motsatsen är bevisad ;)
Så vad tror du?
Är 3-4 g skadligt?Ja, du tycker så, vi tycker olika.

Vad jag tror är irrelevant, men nej, jag tror inte det är skadligt. Det gör fortfarande inte att jag säger att det är oskadligt.

z_bumbi
2011-11-04, 09:58
För att återgå till ursprungsfrågan: Det torde förhoppningsvis inte vara några problem, men det känns lite som en relativt stor utgift med så många proteindrinkar om dagen. Har du pengar att undvara så är det inga problem, men jag ställer mig frågandes till om alla verkligen behövs. Det går säkert att skära bort hälften och fortfarande få likvärdiga resultat. Speciellt om du även kör på BCAA.

*Edit* Innan proteinmaffian bestämmer sig för att svara så nämner jag också att det känns bättre att ifrågasätta någonting när man inte vet om TS har tränat under en längre tid, eller just nystartat sin 'karriär'. Har märkt en stående trend i nybörjare som kan summeras i att man gärna tar ett koncept väldigt långt.

Typ så.

Jag undrar också hur mycket protein det blir totalt från drinkarna och hur mycket kalorier det är totalt. En väldigt stor fokus på proteintillskott kan öka risken för övriga brister i kosten.

Sparven från Minsk
2011-11-04, 10:15
Nej, man skriver inte "3-4 g protein per kg kroppsvikt är inte skadligt" om man inte vet det, om man talar med någon oinsatt som undrar. Man skriver något i stil med "Det finns inget som säger att 3-4 g protein per kg kroppsvikt är skadligt för friska personer, men det är inte undersökt, så man kan heller inte garantera säkerheten".

Vi får väl anse dig vara vår expert på detta.
Vad tror du, är det skadligt?

lurre86
2011-11-04, 10:17
Säg att 1 Shake innehåller ca 150 kcal så blir det 900 kcal på 6 drinkar.

Känns trist att lägga 900 kcal på inte riktig mat.

King Grub
2011-11-04, 10:19
Vad tror du, är det skadligt?

Nej, men jag vet inte, så därför skulle jag inte skriva ett svar som "nej, det är inte skadligt" helt tvärsäkert.

Sparven från Minsk
2011-11-04, 10:19
Säg att 1 Shake innehåller ca 150 kcal så blir det 900 kcal på 6 drinkar.

Känns trist att lägga 900 kcal på inte riktig mat.

Definition av riktig mat är?
900 kcal är ju 900 kcal. :D

Dreas
2011-11-04, 10:19
Du märkte nog inte min ironiska smiley som du annars har varit så förtjust i.
Så du menade just att mitt resonemang är dåligt och att detta beror på att jag är religös? Ska jag tolka dig så?
Att min religonstillvbehörighet gör mig dålig på att resonera?Fast grejen är ju att trots ditt försök till ironi så verkar det som om du på denna punkt faktiskt resonerar så.

Sparven från Minsk
2011-11-04, 10:21
Nej, men jag vet inte, så därför skulle jag inte skriva ett svar som "nej, det är inte skadligt" helt tvärsäkert.

Jag hoppas inte TS tog mitt svar som hugget i sten. Jag orkar inte skriva bakom varje inlägg jag gör att det är min personliga åsikt, som inte kan styrkas av studier.
Men jag tror, och har inte sett något som tyder på att ett sådant intag vore skadligt. Så kör på enligt mig. Hade TS däremot velat inta 60 drinkar per dag hade jag nog sagt det inte är bevisat skadligt, men man bör tänka efter innan ;)

Dreas
2011-11-04, 10:27
Jag hoppas inte TS tog mitt svar som hugget i sten. Jag orkar inte skriva bakom varje inlägg jag gör att det är min personliga åsikt, som inte kan styrkas av studier.
Men jag tror, och har inte sett något som tyder på att ett sådant intag vore skadligt. Så kör på enligt mig. Hade TS däremot velat inta 60 drinkar per dag hade jag nog sagt det inte är bevisat skadligt, men man bör tänka efter innan ;)Allt som du inte baserar på forskning och är en personlig åsikt bör också förklaras på en sådan.

Sparven från Minsk
2011-11-04, 11:16
Allt som du inte baserar på forskning och är en personlig åsikt bör också förklaras på en sådan.

Gör du det? Allt du skriver och allt du säger? ;)

Normen här på forumet verkar vara 2 g/kg och nu ville TS äta det dubbla. Då protein vad jag vet inte anses som toxiskt så ansåg jag att dubbel dos inte torde vara skadligt. Jag drog en slutsats utifrån erfarenhet och bristande forskningsresultat.
Är ganska säker att du någon gå både i dit överiga liv och här på kolo gjort dragit liknande slutsater utan att backa upp dina påstående med referenser och studier.
Skoj att tråden spårade ur totalt på att jag skrev att det var okej att äta den mängden proteinpulver ;)
Speciellt när alla ändå tycker att det är okej, men går inte att bevisa varken att det är eller inte är. Snacka om analt :laugh:

Sparven från Minsk
2011-11-04, 11:17
Fast grejen är ju att trots ditt försök till ironi så verkar det som om du på denna punkt faktiskt resonerar så.

Hur du uppfattar kan jag inte påverka. Men hädanefter ska jag både använda ironsik smiley och speicallförklara mig när jag skriver till dig ;) (Obs:Ironi)

Dreas
2011-11-04, 11:30
Gör du det? Allt du skriver och allt du säger? ;)

Normen här på forumet verkar vara 2 g/kg och nu ville TS äta det dubbla. Då protein vad jag vet inte anses som toxiskt så ansåg jag att dubbel dos inte torde vara skadligt. Jag drog en slutsats utifrån erfarenhet och bristande forskningsresultat.
Är ganska säker att du någon gå både i dit överiga liv och här på kolo gjort dragit liknande slutsater utan att backa upp dina påstående med referenser och studier.
Skoj att tråden spårade ur totalt på att jag skrev att det var okej att äta den mängden proteinpulver ;)
Speciellt när alla ändå tycker att det är okej, men går inte att bevisa varken att det är eller inte är. Snacka om analt :laugh:Jag försöker så ofta som möjligt skriva om det är personliga åsikter eller om jag tror något. Står det inte att det är en åsikt eller en egen tro har jag oftast läst det på något ställe och kan då länka.

Det har jag säkerligen, har någon då påpekat att jag har fel eller uttrycker mig dåligt så hoppas jag att jag rättat mig eller förklarat.

Alla? Analt?

Hur du uppfattar kan jag inte påverka. Men hädanefter ska jag både använda ironsik smiley och speicallförklara mig när jag skriver till dig ;) (Obs:Ironi)Jag och alla med dig i tråden tolkade nog ditt inlägg som om att du visste vad du snackade om. Och du använder ju tydligen åsikten "ofarligt till motsatsen är bevisad" iaf på proteinintag.

Du behöver nog inte bara förbättra hur du uttrycker dig mot mig :)

Rahf
2011-11-04, 11:43
Nu tycker jag vi lugnar oss med våran diskussion som glider längre och längre ifrån ämnet. Det kan vara en god idé att fundera hur man formulerar sina inlägg. Även om man läser det på sitt sätt så bör det finnas en självklar tolkning av påståenden man lägger fram. Alla tänker och resonerar inte som en själv. Det är trots allt ett medium utan ton.

Jag hänvisar trådskaparen till mitt tidigare inlägg och ber honom svara på den tankegången.

Ag10
2011-11-04, 13:44
För att återgå till ursprungsfrågan: Det torde förhoppningsvis inte vara några problem, men det känns lite som en relativt stor utgift med så många proteindrinkar om dagen. Har du pengar att undvara så är det inga problem, men jag ställer mig frågandes till om alla verkligen behövs. Det går säkert att skära bort hälften och fortfarande få likvärdiga resultat. Speciellt om du även kör på BCAA.

*Edit* Innan proteinmaffian bestämmer sig för att svara så nämner jag också att det känns bättre att ifrågasätta någonting när man inte vet om TS har tränat under en längre tid, eller just nystartat sin 'karriär'. Har märkt en stående trend i nybörjare som kan summeras i att man gärna tar ett koncept väldigt långt.

Mina ungefärliga utgifter (per månad) på protein kosttillskott:
Whey 3kg - 400kr
Bcaa 400g - 160kr

Svar på din fråga: Jag lägger ca 900-1100kr för alla kosttillskott som jag köper och jag har råd med det trots att jag är student :)

Jag har styrketränat i 2år och endast sedan maj 2011 har jag varit väldigt seriös med min träning. Jag är nybörjare med min "seriösa" träning kan man säga. Sedan är det subjektivt vad man anser som seriöst. Jag har sedan maj börjat tänka på min kost, sömn&vila, kosttilskott och har dessutom börjat träna 5-6ggr i veckan.

musmatta
2011-11-04, 14:49
Här kommer min superduperforskning som varken baserar sig på egna observerade fakta, har några som helst kliniska underlag och ett sampel på hela en person. Forskning som är bättre en medelprojektet mao.

Min morfar brukade på somrarna fiska och under sommartiden äta runt 40-60 strömmingar om dagen. (han följde dieten 20 strömmingar per måltid, frukost, lunch och middag). När jag kollat upp tabeller om strömmingens medelvikt från år till och så betyder en denna konsumtion av strömming att han fick i sig runt 500g-700g protein om dagen. Sedan kom kriget och han tog det lugnare med fiskätandet. Men nu är han 93 år och har varit i stort sett frisk.

Men vissa brister finns det ju i min forskning...

Sverker
2011-11-04, 17:15
Det där med 40 - 60 strömmingar låter som en rejäl dos dioxin:(.

Eddie Vedder
2011-11-04, 17:15
Det där med 40 - 60 strömmingar låter som en rejäl dos dioxin:(.

93 år gammal iofs. Sedan när har Östersjön varit så giftig?

Ernie McCracken
2011-11-04, 17:16
Här kommer min superduperforskning som varken baserar sig på egna observerade fakta, har några som helst kliniska underlag och ett sampel på hela en person. Forskning som är bättre en medelprojektet mao.

Min morfar brukade på somrarna fiska och under sommartiden äta runt 40-60 strömmingar om dagen. (han följde dieten 20 strömmingar per måltid, frukost, lunch och middag). När jag kollat upp tabeller om strömmingens medelvikt från år till och så betyder en denna konsumtion av strömming att han fick i sig runt 500g-700g protein om dagen. Sedan kom kriget och han tog det lugnare med fiskätandet. Men nu är han 93 år och har varit i stort sett frisk.

Men vissa brister finns det ju i min forskning...

Jädrans va han proppa i sig strömming, haha!
Ser att det finns fler big lebowski fanatiker, härligt!

Karl Pilkington
2011-11-04, 17:40
"Strömming, vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern, sik från Vänern och röding från Vättern kan innehålla höga halter dioxin och PCB. Vuxna som äter dessa fiskar oftare än en gång per vecka kan få i sig för mycket dioxin och PCB som på sikt kan skada hälsan. Därför är det bra att variera med andra sorters fisk. För kvinnor i barnafödande ålder och barn finns särskilda råd, se ovan."

Källa:http://slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk/

Skittrist, då strömming är det bästa jag vet.

Sverker
2011-11-04, 18:09
93 år gammal iofs. Sedan när har Östersjön varit så giftig?

DDT kom under andra värlsdkriget. Antar att användningen som insektsbekämpningsmedel tog fart på 1950-talet i västvärlden och hamnade bakom järnridån ca två år senare.

musmatta
2011-11-04, 18:25
Tja, som jag skrev så minskade hanpå ätandet efter kriget. Men hursomhelst, i hans ungdom så åts det massor med strömming då hembyn var skitfattig och åkrarna var fulla med stenar, lång livslängd har många i trakten om de överlevde slagsmål och annat. Inte heller verkade det påverka potensen eller fertiliteten 11 ungar avlades fram vilket ledde till att mormor premierades med vita rosen tilldelad av republikens president.

Rahf
2011-11-04, 21:59
Mina ungefärliga utgifter (per månad) på protein kosttillskott:
Whey 3kg - 400kr
Bcaa 400g - 160kr

Svar på din fråga: Jag lägger ca 900-1100kr för alla kosttillskott som jag köper och jag har råd med det trots att jag är student :)

Jag har styrketränat i 2år och endast sedan maj 2011 har jag varit väldigt seriös med min träning. Jag är nybörjare med min "seriösa" träning kan man säga. Sedan är det subjektivt vad man anser som seriöst. Jag har sedan maj börjat tänka på min kost, sömn&vila, kosttilskott och har dessutom börjat träna 5-6ggr i veckan.

Det är en rätt hög summa ändå. Tur att protein är relativt billigt.

I det här läget är det självklart upp till dig själv, jag kan bara säga att en del av pengarna kan spenderas på annat.

lurre86
2011-11-04, 22:01
Definition av riktig mat är?
900 kcal är ju 900 kcal. :D

tror du fattar vad jag menar=)