handdator

Visa fullständig version : Hur länge förhöjda aminosyror i blodet efter proteindrink?


Holabandola
2011-11-03, 09:33
I hur många timmar är aminosyraprofilen i blodet förhöjd efter en normal vassleproteindrink (huvudsak isolat, en skopa är väl 0,5dl?Tagen med vatten).

Tack för svar!

Eddie Vedder
2011-11-03, 09:42
http://ajpendo.physiology.org/content/280/2/E340.full

Holabandola
2011-11-03, 09:54
Hm....vart nästan ett för avancerat svar.
Men inte mer än 420 min då kanske.

Känns för lite, en hel del ligger väl ändå kvar i tarmen som buffert en längre tid tänker jag.

vicarious
2011-11-03, 09:58
Hm....vart nästan ett för avancerat svar.
Men inte mer än 420 min då kanske.

Känns för lite, en hel del ligger väl ändå kvar i tarmen som buffert en längre tid tänker jag.

Vassle är ju ett sånt protein som tas upp ganska snabbt.

Sniggel
2011-11-03, 10:00
Känns för lite, en hel del ligger väl ändå kvar i tarmen som buffert en längre tid tänker jag.

När det gäller kaseindrinkar eller den mesta av proteinet från mat så är det så ja.

vicarious
2011-11-03, 10:01
Men om man äter en stor portion ris och kyckling och sen tar en vassledrink är det väl tänkbart att det tar längre tid för vasslet att tas upp. Försöker omsätta det i praktiken. Hur ofta är man helt tom i magen?

Masterpan
2011-11-03, 13:32
Men om man äter en stor portion ris och kyckling och sen tar en vassledrink är det väl tänkbart att det tar längre tid för vasslet att tas upp. Försöker omsätta det i praktiken. Hur ofta är man helt tom i magen?

Morgonen?

Sniggel
2011-11-03, 18:30
Men om man äter en stor portion ris och kyckling och sen tar en vassledrink är det väl tänkbart att det tar längre tid för vasslet att tas upp. Försöker omsätta det i praktiken. Hur ofta är man helt tom i magen?

En bra fråga. Om jag vill ha i mig mycket vassle brukar jag först ta en vassledrink på 30g pulver. Sedan äter jag. När jag ätit upp och känner att jag njutit av tillfredsställelsen, så tar jag kanske en drink till.
Vet inte om det är för tidigt, drinkarna kanske är med en halvtimmes (minst, ibland lagar jag till maten direkt efter första drinken o då tar det längre tid) mellanrum men eftersom magsäcken är full så borde ju vasslet portioneras ut långsammare.

cero
2015-04-01, 17:10
När EAAs potentiella bieffekter diskuteras så är det vanligt att ett par säger "höhö, man vet aldrig vad som händer med massa fria aminosyror i blodet". Ligger det någon sanning i detta och hur skiljer det sig från att äta vanlig mat? Lägre koncentration i blodet?

Starvation
2015-04-01, 17:36
Men om man äter en stor portion ris och kyckling och sen tar en vassledrink är det väl tänkbart att det tar längre tid för vasslet att tas upp. Försöker omsätta det i praktiken. Hur ofta är man helt tom i magen?

Läste ngnstans att det är runt 2-3h innan magsäcken är tömd igen. Det är la större range än så beroende på hur mycket och vad man äter. Men morgon / lunch är la magen helt tom vid, beroende på frukost med.

cero
2015-04-01, 21:58
Läste ngnstans att det är runt 2-3h innan magsäcken är tömd igen. Det är la större range än så beroende på hur mycket och vad man äter. Men morgon / lunch är la magen helt tom vid, beroende på frukost med.

Efter 4 års väntan fick han äntligen svaret.

PureWhey
2015-04-01, 22:57
Läste ngnstans att det är runt 2-3h innan magsäcken är tömd igen. Det är la större range än så beroende på hur mycket och vad man äter. Men morgon / lunch är la magen helt tom vid, beroende på frukost med.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10331398

cero
2015-04-05, 16:23
När EAAs potentiella bieffekter diskuteras så är det vanligt att ett par säger "höhö, man vet aldrig vad som händer med massa fria aminosyror i blodet". Ligger det någon sanning i detta och hur skiljer det sig från att äta vanlig mat? Lägre koncentration i blodet?

Bump.