handdator

Visa fullständig version : Anemi (blodbrist) och glutenenteropati


Björn S
2011-11-03, 08:01
Godagen!

Många svängar sedan jag skrev på Kolo senast, men ja, jag tränar fortf iaf!

Kort och gott så har jag under en väldigt lång tid varit väldigt seg i kroppen, muskeltrötthet trots flertalet viloveckor och "bra" skött kost, osv osv. Jag sprang fram och tillbaks och pillade med prover hos läkarna, och fick nu svaret att jag har blodbrist och glutenenteropati.

Blodbristen är en eventuell följd av gluenenteropati.

Kort och gott, så vet jag ju vad farbror doktorn snackar om att jag ska göra och tänka på, men åter igen eftersom jag framförallt litar på folk som kan både träning och problemen runt omkring träning, så tar jag det stora steget tillbaks till kolo och rådfrågar (^_^)

Någon som har erfarenheter av detta? Personligen har jag haft detta länge berättar läkarna, men jag har kört med min havregrynsgröt och liknande de senaste asmånga åren, av ren okunskap att jag haft problemen.

Muskeltrötthet, ont i muskler, tappad styrka, psykiskt ofokuserad och dåligt tryck i hela kroppen dagligen har varit de främsta problemen som jag har känt av till och från i två år nu ungefär.

Så helt enkelt, erfarenheter och tankar eller vad som helst inom ämnet är välkommet! Jag menar, så simpla saker som.. Hur fan kan jag få något som jag kan trivas med till frukost istället för havregrynsgröt med proteinpulver?

Sköt om er *flex*

Sandra81
2011-11-03, 10:16
Har inte testat mig för glutenintolerans utan provade helt enkelt vara utan gluten och magen mår bättre. Inga magkramper, buller illamående osv.

Det jag äter till frukost är glutefritt bröd och kaffe. men det finns ju även glutenfritt musli, havregryn osv. märket brukar heta Semper. så kika efter det. På min ica har dom glutenfritt havregryn det är ju bara fråga om du inte hittar i din affär.
Vissa som är glutenintoleranta tål heller inte havre så du får prova dig fram lite.

jag hade inte så jobbigt att ställa om mig. Jag trivs ganska bra som det är. dock får man ju utesluta vissa saker och läsa på varenda produkt om det innehåller vete eller nått annat sädesslag som gluten finns i.. det är bara att börja plugga lite vad du kan äta och inte.. finns ju en bra sida http://www.allergimat.com/page.asp?id=41

Holabandola
2011-11-03, 10:30
Hur ställde de diagnosen Celiaki? Bara genom blodprov?
För det är inte 100%-igt säkert.
Man måste göra en gastroskopi och tunntarmsbiopsi för att fastställa dianogsen, vad du än gör, börja inte äta glutenfritt innan du gjort en sådan.

Havregryn innehåller inte gluten (finns finska studier som säger att man som glutenintol ska kunna äta det), så det borde du kunna fortsätta äta.
De kan dock vara kontaminerad av gluten om de har processats där veteprodukter har varit innan.

z_bumbi
2011-11-03, 10:41
Vad exakt har läkaren sagt?